MSSQL optimering
Fra : Ukendt

Dato : 24-06-06 12:59

Hej

Jeg har fået til opgave at lave optimering på en Microsoft 2000 std.
database.

Problematikken går på ,at vi har en relativ komplex tabelstruktur, der
beskriver en person med en række karakteristika. Disse er dynamiske og kunne
dermed ikke lægges direkte på Person tabellen. Istedet er der er en tabel
der beskriver base karakteristika, som fx Hår farve, Højde, etc. Denne tabel
har igen en ralation til en anden tabel der bekskriver disse karakteristika
som fx de enkelte hår faver for karakteristika hårfave.

Når man så skal udvælge en række personer på baggrund af fx "Sort hår" og
168 cm høj blive udtrykket ret langsomligt selv med udvalgte index og
statistics.

Jeg har tænkte på at lave et batchjob som kører måske én gang i døgnet og
samler karakteristika per person i en tekststreng på person
{Person->CONCATEDCHARATERISTICA:nvarchar(1000)} hvor jeg så fx indsætter en
tesktstreng som "haricolor:green;height:168;etc.......". Men hvor hurtig er
tekstsøgning i mssql 2000 ift. et join? Og hvad har fulltext search med
sagen at gøre? Jeg tænker også på at proppe andre "optimerings information"
i denne tekst streng.

Lyder ideen som en blind gyde? Jeg har også overvejet om man kunne oprette
nogle tabller med de nødvendige flter som fx hårfave,højde osv. som så
ændrede sig i takt med nye karakteristika blev tilføjet. fx
{Tempcharateristica:personid,haircolorid,heigh,etc...}

Mvh
Anders

Mvh
Anders

Fra : Morten W. Nissen

Dato : 03-08-06 16:13

On Sat, 24 Jun 2006 13:59:02 +0200, Anders Jacobsen <none> wrote:

> [...]
> tekstsøgning i mssql 2000 ift. et join? Og hvad har fulltext search med
> sagen at gøre? Jeg tænker også på at proppe andre "optimerings

Det er svært at sige, hvor meget data? etc.....

indexed views lyder som noget du ville kunne lide.

../Morten