Golden raserer huset om natten.
Fra : Kai I.

Dato : 24-06-06 08:12

Golden retriever på godt et år er snart billigt til salg
Hun har hele tiden været slem til at bide og tygge i ting trods
alskens forsøg med hundelegetøj o.s.v.
Da Shandi var ca. 4 mdr. fik vi så en labradorbl. på 1 1/2 år, da vi
tænkte, at så kunne de jo have mere glæde af hinanden, og det går
også fint med det meste, men Shandi kan stadig gå amok herinde om
natten.
Det kan være alt fra vasketøjskurven, sko o.m. slæbes fra bryggerset
ind i stuen (tyggges af og til lidt), alt hvad der kan ligge på
spisebord, kommoder, køkkenbord o.s.v., som hun kan nå ved at stå op
på bordene kan ikke vide sig i sikkerhed, af og til dyre skolebøger
o.l.
Når hundende skal være alene hjemme, ryger de altså ud i en
hesteboks, som nu kun bruges til hundene, men der synes vi altså ikke,
de skal ud om natten også.
Hun gør det som regel, hvis vi gerne vil sove lidt længere i
weekenden, men vi kan høre, når hun begynder at rumstere nedenunder,
men det sker også af og til på hverdage, og især her i den lyse tid
(sover åbenbart mindre).
Nogle vil sikkert sige, at hun skal stimuleres mere, det havde vi endda
gjort en del ud af i løbet af i går, og i aftes vogtede hun intenst
over deres bold med godbidder indeni overfor Mille, alligevel var
lignede stuen noget, som var løgn til morgen.
Sofapuder bruger vi ikke mere, blomster i potter er heller ikke noget
hit mere, en lørdag morgen var det vores trådløse tlf., som hun
havde fået åbnet og spist batterierne fra, det kostede lige 1.200 kr.
i dyrlægeregning for røntgen m.m.
Hvad fa.... gør vi snart, det er sgu træls hver morgen at tænke på,
hvordan der nu ser ud i stuen?

M.v.h. Kai

Fra : fam. Ager

Dato : 24-06-06 08:29

"Kai I." <kai.i@privat.dk> skrev i en meddelelse
Golden retriever på godt et år er snart billigt til salg

det er sgu træls hver morgen at tænke på,
hvordan der nu ser ud i stuen?

M.v.h. Kai
---------------

jeps..det er træls!

jeg har prøvet det samme, med en tæve.
løsningen var at få fat i et bur/stor transportkasse, og der overnattede
hun, også stedet hvor hun var når de var alene hjemme.
det er vigtigt at vænne hunden til buret, så det ikke skal føles som en
straf at blive puttet derind.

jeg brugte metoden i nogle måneder, og der har ikke været problemer nu.

jeg vil også lige nævne, at jeg synes at det er en dårlig ide, at lade
aktiverende ting være til dem når de skal sove, giv evt. den der har det med
at slæbe ting og sager rundt, en brugt t`shirt, som er hundens, som lugter
godt af jer. det vil give lidt tryghed, sikkert også derfor at feks. vasktøj
bliver slæbt rundt.
begræns også deres færden når i skal sove, så de ikke har hele huset at
boltre sig i, det kan også være en løsning.

mvh. marie

Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 24-06-06 12:36

> [...]
> straf at blive puttet derind.
>
> jeg brugte metoden i nogle måneder, og der har ikke været problemer nu.

Til Kai og Marie
jeg havde nøjagtig samme problem med min yngste hund, en lab.tæve, da hun
var ½ år gammel, og det havde ingen betydning, at hun havde selskab af min 2
år ældre lab.tæve og at jeg selv var meget om hende, fordi jeg var på
efterløn.

Efter råd fra min opdrætter anskaffede jeg et stort udstillingsbur, der blev
begge hundes yndlingssovested om dagen (med åben låge), og som hun blev
anbragt i, når jeg var nødt til at købe ind o.lign. og hvor hun sov om
natten med lukket låge. Efter at hun som 1 årig kom i løbetid for første
gang, forsvandt ødelæggelsestrangen, og buret kunne sættes væk.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Anita Andersen

Dato : 24-06-06 09:34

[...]

Hej Kai
Køb et udstillings bur, den vil både du og hunden blive meget glad for.
Hunden skal i starten være i den, med lukket loge, efter 14 dage skal hun
stadig ind i den, men du lader logen være åben. Laver hun så ulykker igen,
ja så er det 14 dage mere med lukket loge.

Mvh
Anita

Fra : fam. Ager

Dato : 24-06-06 09:43

"Anita Andersen" <great-dane@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> stadig ind i den, men du lader logen være åben. Laver hun så ulykker igen,
> ja så er det 14 dage mere med lukket loge.

-------

min tæve kunne ikke lide udstillingsburet, pga. den støj det gav, når hun
bevægede sig i det.
løsningen var en brugt transportkasse, alternativt et af de her stofbure,
som også er anbefalelsesværdige, vi har et stående permanent i stuen, som
alle 3 hunde, incl. katte er meget glade for at flyde i.
---------

mvh. marie

Fra : Søren LH

Dato : 24-06-06 10:24

[...]

Måske et dumt spørgsmål, men ved hun at hun ikke må? Lister I jer ikke ned,
når hun er i gang, og overrasker hende med et "Nej!"?

Hvordan stimulerer I hunden?

Tænker I også på at få hunden ud af stress, hvis den er i høj stress, når
den stimuleres?

I øvrigt ligger min hund ude i hundehuset i hundegården om natten og sover.
Den vælger det selv, så det er ikke synd.

Mvh
Søren

Fra : Anita Andersen

Dato : 24-06-06 13:09

[...]

Du kunne anskaffe dig en "stor" hunde / udstillingsbur til den når den er
alene.
Vi har kendskab til utrolig mange som har haft STOR gavn af en sådan. ring
evt. for mere information.

Mvh
Søren
www.torsted-hundepension.dk

Fra : Anita Andersen

Dato : 24-06-06 13:14

> [...]
> alene.
> Vi har kendskab til utrolig mange som har haft STOR gavn af en sådan. ring

UPS! kan se at konen allerede havde svaret dig
Men du er velkommen til at ringe for hjælp til dit problem.

mvh
Søren

Fra : Anette

Dato : 24-06-06 13:20

Kai I. wrote:
> Hvad fa.... gør vi snart, det er sgu træls hver morgen at tænke på,
> hvordan der nu ser ud i stuen?

Hej Kai
Vi havde samme bøvl med vores PON tæve i den alder- men gik en anden vej end
de foreslåede transportbure.
Vi kontakte en adfærdsbehandler, som straks sagde til os at Philana var
stresset, og skulle ned i tempo. Vi startede med at fjerne alt hendes
legetøj- det hjalp øjeblikkeligt, hun faldt lidt ned. Stressede hunde kører
op, bare af at se legetøj og gumleben.
Vi sørgede for at der ikke skete noget "sindsygt spændende" lige inden hun
skulle sove og lige efter vi stod op...dvs sige Godnatgå-turen blev lagt et
par timer før vi skulle i seng, og en times tid før vi skulle i seng, satte
vi os på gulvet med hende, hun blev lagt ned - og holdt halvfast - imellem
os, og hun blev roligt nusset og snakket til stille. Philana elsker at få
nusset mave, men havde ikke tålmodighed til mere end ca 30 sekunder - vi
holdt hende i ca 5 min- hele tiden roligt, småsnakkede til. Om morgenen
ignorerede vi hende 100% - der var ingen kontakt med hende de første 15-20
minutter efter vi stod op. Vi øgede ikke motionen, men øgede hjernearbejdet
for hende. begyndte at træne lidt spor, gav hende indpakkede paprør ( fra
wcruller) med guffer inde i, som hun selv skulle pakke ud o.s.v
Det tog nogle dage inden den egentlige forandring kom. Vi roste hende
lavmælt, men intenst hver eneste gang hun var rolig.
Derfor er mit råd til dig: Find årsagen til Shandi er så stresset og gå ind
og vis hende hvordan du vil have det. Ignorér dårlig adfærd og ros hende når
hun gør det rigtige.
Hun er lige nu i den allerværste lømmelalder - pubertetstøs som er lige så
træls, sød og sjov som menneskebørn i puberteten. HJælp hende - hun har det
værst for hun forstår det ikke, men kan sikkert mærke at I er utilfredse med
hende.

God fornøjelse

Fra : Buhl

Dato : 24-06-06 20:09

"Kai I." <kai.i@privat.dk> wrote in message
[...]

Nu ved jeg ikke ret meget om jeres hund, og hvordan I omgåes den udfra det
du skriver, men jeg vil anbefale dig at låne bogen "Hundelytteren" på
biblioteket, den er skrevet af en engelsk dame ved navn Jan Fennell. Hun har
haft MEGET stor succes med adfærdskorrigering af folks problemhunde. Hendes
forklaring på hunde der spitter huset af, er at det ofte hænger sammen med
at vi mennesker sender nogle forkerte signaler til hunden, nemlig at det er
den der er flokfører, og derfor flipper hunden ud når dens "flok" er væk -
hvilket den er om natten og når menneskerne er på arbejde. Hun sammenligner
det med at vi har ansvaret for en 2-årig baby, der pludselig er væk (hunden
ved ikek vi er på arbejde eller sover) - ville vi så ikke splitte huset ad
for at finde den ??

Problemet er at de signaler vi som mennesker opfatter som venlige - eks. at
hilse hunden kærligt med klap og kontakt når vi møder den - er signaler som
i hundens ulveverden betyder det samme som at fortælle den at den er ens
flokfører. Bogen er uhyre spændende - jeg har en kopi hvis du ikke kan finde
den på biblioteket. Jeg har selv prøvet nogle af hendes råd, bla. til at
stresse min meget energiske F.T. Springerspaniel ned inden den skal luftes,
og det er virkelig spændende at kommunikere med hunden med dens egne

Mvh.
Hans Houmøller

Fra : Kai I.

Dato : 25-06-06 09:21

Tak for de gode svar, der er nogle muligheder, som vi vil afprøve, og
bogen "Hundelytteren" ser ud til at være interessant læsning.

I nat har vi prøvet at lukke af til køkkenet og bryggerset/fyrrummet,
så de kun har haft stuen at være i.
Der har det været lettest at fjerne de mest "kritiske" ting fra borde
o.s.v., og natten er forløbet helt fint, ingen problemer til morgen.
Det skal dog siges, at det heller ikke ER hver nat, der kan godt være
mange nætter uden problemer, så vi næsten glemmer det, lige indtil
næste gang

Det med at snige sig ned og tage den på fersk gerning er umuligt. vi
sover lige over stuen, og da det er et gammelt og meget lydt hus,
hører hundene lige så snart, vi bare tænker på at træde ud af
sengen, og så står de vist allerede logrende henne ved døren og
venter på os.

Vi har også fået fortalt/læst, at man ikke kan skælde hunden ud
senere, for det forstår den ikke, og det lyder også rigtigt, men det
virker nu alligevel som om, den udmærket ved, når den har gjort noget
galt, så kommer den logrende og meget indsmigrende på en (for os at
se) virkelig "uskyldig" måde som: "Er jeg ikke bare dejlig, JEG har i
hvert fald IKKE gjort noget" *gg*

Fra : Kai I.

Dato : 27-06-06 09:13

Nu gjorde den det igen...

Vi prøvede at lukke af, så de kun har været i stuen, da det måske
kunne hjælpe.
Det gik helt fint i hele 2 nætter, men her i nat har hun sgu gjort det
igen.
Småting ganske vist, men alligevel foruroligende. Nu er hun begyndt at
fiske bøger ud af bogreolen selv, det har hun aldrig gjort før, det
var kun 2 bøger, og de var ikke ødelagt, men vi har mange bøger, som
udgør stor værdi for os.
Jeg kom lige i tanke om, at mens vi havde åbent til køkkenet om
natten, havde vi hele tiden en æske med hundekiks stående på bordet
helt inde ved væggen, og den har hun underligt nok aldrig rørt, selv
om hun elsker de godbidder, men alt andet som bøger, ugeblade,
telefon, fjernbetjening, tøj, sko, papirer (også regninger *g*)
o.s.v., og det virker altså, som om det er ren og skær kedsomhed
eller balladelyst.
Vi kan jo selv se på hende, hvis hun pludselig kommer med noget i
munden, som hun ved, hun vist ikke må, så lyser balladen langt ud af
øjnene på hende.

M.v.h. Kai

Fra : fam. Ager

Dato : 27-06-06 09:25

[...]

jeg synes at du skulle prøve rådet med et bur/transportkasse, hav den
stående hvor hundens normale soveplads er, så den forbinder det sted med sit
sovested, også efter burperioden.

får hunden brugt sit hoved til dagligt?

prøv at gå et dagligt spor med hunden feks. lad maden blive spredt på
græsplænen lad den få maden gennem en aktivitetsbold, hvor maden så skal
arbejdes ud af, mulighederne er mange..

mvh. marie

Fra : Kai I.

Dato : 27-06-06 17:16

fam. Ager skrev:

> [...]
>
> prøv at gå et dagligt spor med hunden feks. lad maden blive spredt på
> græsplænen lad den få maden gennem en aktivitetsbold, hvor maden så skal

Vi bruger det jævnligt med aktivitetsbold og også det med at sprede
godbidder, så hun skal finde dem, har dog ikke gjort det decideret med
maden.
Vi blev for øvrigt enige om, at Shandi ikke havde været aktiveret
særlig meget i går, så det kan vi så lære af

mvh. Kai