Afbrændt P4
Fra : Mogens

Dato : 23-06-06 15:28

I forbindelse med at jeg rodede med at pille standard intel køleren af
min P4-processor, og derefter på igen, tror jeg at jeg måske har haft
(u)held til at brænde processoren af. I hvert fald er skærmen nu helt
sort når jeg forsøger at starte PC'en op.

Men hvorledes kan jeg se om det er processoren der røget, eller om jeg
evt. er kommet til at skubbe til noget andet? Iøvrigt troede jeg også at
processoren selv slog fra over en vis temperatur

Mogens

Fra : sls\(2770\)

Dato : 23-06-06 16:14

"Mogens" <mogensnomail@web.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> evt. er kommet til at skubbe til noget andet? Iøvrigt troede jeg også at
> processoren selv slog fra over en vis temperatur

Har du tjekket for bukket ben på CPUen?

Fra : Rudi Stegen

Dato : 23-06-06 16:44

Hej Mogens, du skrev i dk.edb.hardware:

> [...]

> jeg evt. er kommet til at skubbe til noget andet? Iøvrigt troede
> jeg også at processoren selv slog fra over en vis temperatur

Jeg ved ikke, hvordan man umiddelbart kan tjekke det (udover at smide
den i en anden pc med samme socket eller... etc. ad disse mindre fikse
veje).

Men jo, den slår selv fra. Intel har haft den feature siden i hvert
fald 486-processorerne og har jævnlig finpudset den.

Jeg har selv mishandlet såvel en 486 som en Pentium 200 mmx. Relæet
slog fint fra i dem begge. Og sidstnævnte blev endda udsat for det
mindst en snes gange og snarere et par snese, før jeg opdagede, at det
var pusteren, der var røget.

Jeg ville kigge efter noget andet end brændt cpu. Jeg har aldrig hørt
om en afbrændt Intel-CPU af nyere type (dvs. fra og med 486'eren) pga.
varme. (El-chok er en anden sag).

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Mogens

Dato : 26-06-06 13:22

Rudi Stegen wrote:

> [...]
>
> Jeg ville kigge efter noget andet end brændt cpu. Jeg har aldrig hørt
> om en afbrændt Intel-CPU af nyere type (dvs. fra og med 486'eren) pga.

Prøvede ikke desto mindre at købe en billig Celeron og puttede den i
idag. Men som du skrev ændrede det ikke ret meget. Det eneste der sker
er at blæseren starter op, men intet skærm udput og heller ingen andre
hørbare aktiviteter såsom harddisk eller andet. Bare sort skærm

Som ikke elektronikingeniør er der vel ikke ret meget andet at gøre end
at købe et nyt bundkort? Lidt ærgerligt idet det var en PC jeg havde til
overs og som blot skal bruges til lidt internet i vores sommerhus.

Mogens

Fra : Rudi Stegen

Dato : 02-07-06 01:17

Hej Mogens, du skrev i dk.edb.hardware:

> Som ikke elektronikingeniør er der vel ikke ret meget andet at
> gøre end at købe et nyt bundkort?

Har du prøvet at hive _samtlige_ kontakter fra hinanden og sætte dem
sammen igen?

Det kan selvfølgelig være en lodning et sted, men det er i praksis
sjældent bedre end noget defekt bundkort, da det er et mareridt at
tjekke lodningerne.

Men kontakter, man kan hive fra hinanden og sætte samme igen er
rimelige overskuelige at tjekke. Og det er da chancen værd.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm