Forskel på <Br> og <Br /> ?
Fra : Morten

Dato : 23-06-06 10:40

Hej

Jeg har altid brugt <Br> til linieskift, men Dreamweaver retter det
automatisk til <Br /> ...

Er det nogen forskel?
Hvad bør jeg bruge?
Og hvis der ikke er nogen forskel: Kan man slå det fra et sted?

/Morten

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 23-06-06 10:55

Morten wrote:
> Hej
>
> Jeg har altid brugt <Br> til linieskift, men Dreamweaver retter det
> automatisk til <Br /> ...
>
> Er det nogen forskel?

Iflg xhtml standarden skal /alle/ html-
elementer afsluttes, også de indholdsløse
som hr og br og substituerede elementer
som img og input.

Da br i sagens natur ikke kan udgøre et par:

erstattes <br> af <br/>

Det vil alle normale standardvisende
browsere opfatte som en syntaktisk
forkert br-markør.

Derfor dette udseende:

Så det Dreamweaver gør er også forkert, ifølge
xhtml standarden skal alle markører (og deres
attributter) staves med kun små bogstaver.

Hvordan du får Dremweaver til at opføre sig
anderledes aner jeg ikke. Drop dog skidtet.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Benny Nissen

Dato : 23-06-06 10:59

Jørgen Farum Jensen ramte sit keyboard den 23-06-2006 11:54 og fik dette
ud af det:

> Så det Dreamweaver gør er også forkert, ifølge
> xhtml standarden skal alle markører (og deres
> attributter) staves med kun små bogstaver.

Sikke da noget sludder. Dreamweaver skriver med små bogstaver, som den
skal. Det fremgår dog ikke af det oprindelige indlæg.

> Hvordan du får Dremweaver til at opføre sig
> anderledes aner jeg ikke. Drop dog skidtet.

Negativ holdning baseret på hvad ?
Er det fordi du ikke kan finde ud af at bruge programmet ?

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Fra : per christoffersen

Dato : 23-06-06 11:10

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan du får Dremweaver til at opføre sig
> anderledes aner jeg ikke. Drop dog skidtet.

Det er lidt trist på den ene side at høre kodeorienterede webdesignere
skrige om om betydningen af validering, og på den anden side se et rigtig
godt værktøj til websideopbygning med en rigtig god valideringsevne og
mulighed for overlegen CSS-håndtering sablet ned ud fra tilsyneladende intet
ægte kendskab til programmet...

/Per

Fra : Kurt Lund

Dato : 23-06-06 12:37

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev:

> Så det Dreamweaver gør er også forkert, ifølge
> xhtml standarden skal alle markører (og deres
> attributter) staves med kun små bogstaver.

Hvilket den også gør.

> Hvordan du får Dremweaver til at opføre sig
> anderledes aner jeg ikke. Drop dog skidtet.

Du er muligvis en god koder, men du bør bestemt ikke udtale dig om
Dreamweaver, når du ikke har prøvet den.
DW laver valid kode og er yderst velegnet til databaseprojekter.
Det er kun nørder med for meget tid, der laver den slags i hånden.

--
Kurt Lund

Fra : jopa

Dato : 23-06-06 16:14

Kurt Lund skriblede bla:

> Du er muligvis en god koder, men du bør bestemt ikke udtale dig om
> Dreamweaver, når du ikke har prøvet den.

Det har jeg

> DW laver valid kode
Næ ikke af sig selv
og er yderst velegnet til databaseprojekter.
Muligt

> Det er kun nørder med for meget tid, der laver den slags i hånden.

Hmm det er såmænd ikke så tidskrævende enda
--
Mvh.John
www.jp-web.dk

Fra : Kurt Lund

Dato : 24-06-06 10:28

"jopa" <spam@nøøø.invalid> skrev i en meddelelse

> Kurt Lund skriblede bla:
> Næ ikke af sig selv

Under hvilke omstændigheder laver DW(8) ikke valid kode?

--
Kurt Lund

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-06-06 11:08

jopa wrote:
> Kurt Lund skriblede bla:

Og du er muligvis en kyndig bruger af Dreamweaver,
men du bør bestemt ikke udtale dig om mine erfaringer
og færdigheder. Dem kan du jo næppe vide meget om
(medmindre jeg har haft dig som studerende eller
kursist?).

Jeg har sandelig erfaring med brugen af Dreamweaver.
Faktisk tilstrækkelig erfaring til at vurdere,
hvilke færdigheder det kræver at /bruge/
programmet til at konstruere websider,
der ikke alene validerer, men nok så vigtigt -
websider, der er strukturmæssigt korrekte
og som ikke benytter inline formsprog.

Men ok, jeg var unødigt vrissen i min oprindelige
posting. Jeg synes faktisk at Dreamweaver er
et udmærket program.

Det kræver imidlertid en grundlæggende indsigt
i html, css og - programmets natur taget i
betragtning - JavaScript, som mange brugere
af programmet vitterligt ikke er i besiddelse af.

Dreamweaver er et værktøj, og kan som alle
andre værktøjer bruges mere eller mindre kyndigt.

Og helt grundlæggende mener jeg, at det er
lige så besværligt at lære at bruge Dreamweaver
ordentligt som det er at lære sig grundlæggende
html og css fra bunden.

Det er min /erfaring/. Jeg har nemlig
prøvet begge dele.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Kurt Lund

Dato : 24-06-06 13:04

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev:

> Og du er muligvis en kyndig bruger af Dreamweaver,

Det vil jeg mene.

> men du bør bestemt ikke udtale dig om mine erfaringer
> og færdigheder. Dem kan du jo næppe vide meget om
> (medmindre jeg har haft dig som studerende eller
> kursist?).

Med baggrund i udtalelsen "Drop dog skidtet" synes jeg bestemt, der var
belæg for at udtale mig om din erfaring med DW. Du skriver ganske vist
senere, at du var unødigt vrissen, men det kunne jeg jo ikke vide.
Dine øvrige færdigheder, som jeg bestemt anerkender, kender jeg fra din
html-bog og din hjemmeside.

> [...]
> programmet til at konstruere websider,
> der ikke alene validerer, men nok så vigtigt -
> websider, der er strukturmæssigt korrekte

Ja, alle udviklingsværktøjer kræver grundlæggende viden. Herom er vi enige.

> Men ok, jeg var unødigt vrissen i min oprindelige
> posting. Jeg synes faktisk at Dreamweaver er
> et udmærket program.

OK.

> Det kræver imidlertid en grundlæggende indsigt
> i html, css og - programmets natur taget i
> betragtning - JavaScript, som mange brugere
> af programmet vitterligt ikke er i besiddelse af.

Jeg skal ikke kunne vurdere, om brugere af programmet generelt mangler
grundlæggende indsigt, men som underviser i webdesign trækker jeg selvsagt
mine kursister igennem (x)html, css, validering, usability og
billedbehandling, før jeg slipper dem løs i Dreamweaver.

> Dreamweaver er et værktøj, og kan som alle
> andre værktøjer bruges mere eller mindre kyndigt.

Bestemt.

> Og helt grundlæggende mener jeg, at det er
> lige så besværligt at lære at bruge Dreamweaver
> ordentligt som det er at lære sig grundlæggende
> [...]

Jeg synes ikke, det er en relevant sammenligning. At lære at bruge DW
fornuftigt uden baggrundsviden er på det nærmeste umuligt. At lære at bruge
den med den fornødne baggrundsviden er betydeligt nemmere. Det er /min/
erfaring. Og jeg har også prøvet begge dele.

--
Kurt Lund

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-06-06 13:40

Kurt Lund wrote:

> [...]
> den med den fornødne baggrundsviden er betydeligt nemmere. Det er /min/
> erfaring. Og jeg har også prøvet begge dele.

"En fordsætning for en fornuftig dialog er
en grundlæggende enighed om, hvad man er uenig
om."

Så vi kan føre en fornuftig samtale om disse
anliggender.

Og respekt for din tilgang til undervisningen.
Jeg har desværre også den erfaring, at ikke alle
undervisere har de samme prioriteter som du har.

Og ofte ikke /kan/ have det, fordi en pensumplan
ikke tillader det.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Kurt Lund

Dato : 24-06-06 13:59

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev:

> Og ofte ikke /kan/ have det, fordi en pensumplan
> ikke tillader det.

Rigtigt. Og kursister fra den type undervisning får jeg ofte efterfølgende,
fordi de ved, at der er "noget" de mangler.

--
Kurt Lund

Fra : ThomasB

Dato : 24-06-06 19:26

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan du får Dremweaver til at opføre sig
> anderledes aner jeg ikke. Drop dog skidtet.

Helt enig - kodningen bliver også væsentlig hurtigere, hvis man kan kode i
hånden - især hvis man samtidig skal implementere lidt serverside (php/asp).

Personligt har jeg lavet et tekstdokument, med de stykker kode jeg bruger
mest - f.eks <table> i forskellige udforminger og jeg vil vædde på at jeg
kan lave en side meget hurtigere end de fleste kan nå at stave til
dreamweaver

Mvh Thomas

Fra : Holst

Dato : 23-06-06 10:58

Morten wrote:

> Jeg har altid brugt <Br> til linieskift, men Dreamweaver retter det
> automatisk til <Br /> ...
>
> Er det nogen forskel?
> Hvad bør jeg bruge?

Den, der validerer korrekt.

Fra : Benny Nissen

Dato : 23-06-06 10:56

Morten ramte sit keyboard den 23-06-2006 11:39 og fik dette ud af det:
> [...]
>
> Er det nogen forskel?

> Hvad bør jeg bruge?
> Og hvis der ikke er nogen forskel: Kan man slå det fra et sted?

Hvis du opretter dokumenter som xhtml laver dreamweaver selv <br />.
Hvis du derimod bruger html laver dreamweaver <br>, så det er ikke noget
du skal slå fra eller til. Det skal passe til doc-typen.

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Fra : Morten

Dato : 23-06-06 13:07

"Benny Nissen" <news@bennynissen.dk> skrev i en meddelelse

Sagen er at jeg laver ASP dokumenter - indeholdende HTML kode ...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-06-06 13:45

Morten skrev:

> Sagen er at jeg laver ASP dokumenter - indeholdende HTML kode ...

Har du ikke en doctype-erklæring som del af din HTML-kode (inden
i ASP-koden)?

Hvis ja, svarer den så til <br />?

--
Bertel

Fra : Morten

Dato : 23-06-06 14:07

> Har du ikke en doctype-erklæring som del af din HTML-kode (inden
> i ASP-koden)?
>
> Hvis ja, svarer den så til <br />?

Det har jeg ikke nej - ved godt at jeg nok burde gøre det, men jeg synes
egentlig at siderne virker fint uden, så kan ikke se hvorfor ...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-06-06 14:24

Morten skrev:

> Det har jeg ikke nej - ved godt at jeg nok burde gøre det, men
> jeg synes egentlig at siderne virker fint uden, så kan ikke se
> hvorfor ...

Jamen hvis du kun laver filerne til dig selv, så kan det også
være helt lige meget.

Hvis det bekymrer dig at det er uforudsigeligt hvordan de ser ud
for os andre, såeh ...

--
Bertel

Fra : Morten

Dato : 23-06-06 16:08

> Jamen hvis du kun laver filerne til dig selv, så kan det også
> være helt lige meget.

Det er nok netop grunden så...

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-06-06 14:17