W3C - sikre Scrollbar farver?
Fra : mie sørensen

Dato : 23-06-06 09:35

I et forsøg på at lave en tekstbox med farvet scrollbar har jeg
prøvet at "snuppe" denne kode fra dettte site
http://www.kronprinsparret.dk/aa000c

Meeeen jeg kan ikke få det til at virke.
Også selv om jeg copy paster scrollbarfarverne fra lektionerne
her fra sitet får jeg bare den sædvanlige kedelige blå bar frem.
What 2 do?

Kunne forestile mig at jeg lægger koden ind et forkert sted. Men
hvis den ikke skal ligge under Bodyen hvor så?
Håber der er nogle der kan hjælpe en stakkel.

textarea {
scrollbar-3d-light-color:#AD1f23;
   scrollbar-base-color:#AD1f23;
   scrollbar-darkshadow-color:#AD1f23;
   scrollbar-face-color:#AD1f23;
   scrollbar-highlight-color:#AD1f23;
   scrollbar-shadow-color:#AD1f23;
   scrollbar-arrow-color:#ffffff;
   scrollbar-track-color:#AD1f23;
}

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Dennis Munding

Dato : 23-06-06 10:11

Hej Mie!
"mie sørensen" <sorensen_mail@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvis den ikke skal ligge under Bodyen hvor så?
> Håber der er nogle der kan hjælpe en stakkel.

Starter med et godt råd:
Lad være med at farve scroll-baren - det er brugerens værktøj, og farvning
kan gøre det sværere for brugeren at navigere rundt på din side = en bruger,
der ikke kommer igen...

Bortset fra det så skal du lige bytte lidt om på din kode:

Og det skal selvfølgelig stå imellem <head> og </head>....

Dennis Munding
Web-master
http://www.skovaa-munding.dk/, http://www.mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/, http://www.pe-vagtservice.dk/,
http://www.eds-denmark.dk/

Fra : Benny Nissen

Dato : 23-06-06 10:19

mie sørensen ramte sit keyboard den 23-06-2006 10:35 og fik dette ud af det:
> I et forsøg på at lave en tekstbox med farvet scrollbar har jeg
> prøvet at "snuppe" denne kode fra dettte site
> http://www.kronprinsparret.dk/aa000c
>
> Meeeen jeg kan ikke få det til at virke.

Nej, for næsten ingen browsere tillader at ændre på scrollbar-farver.

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Fra : Sune Storgaard

Dato : 23-06-06 10:39

Benny Nissen skrev:

> Nej, for næsten ingen browsere tillader at ændre på scrollbar-farver.

Over 60% gør..baseret på antal brugere vel at mærke.

På samme måde som det gælder farver, baggrunde osv skal man da tænke på hvad
man laver, men hvis man lige gør sig et par tanker angående valg af farver
og sammensætning, kan jeg ikke se noget forkert i at style sine scrollbars,
for de besøgende som kan se det.

Jeg har set værre eksempler på tåbeligt design på valg af font color og
baggrunds farve/mønster, end scrollbars.

--
It's what happens when Alex Trebek has a picture of a giraffe
in his ass during an earthquake ! [The Tourettes guy]

Fra : Benny Nissen

Dato : 23-06-06 10:55

Sune Storgaard ramte sit keyboard den 23-06-2006 11:39 og fik dette ud
af det:

> [...]
> og sammensætning, kan jeg ikke se noget forkert i at style sine scrollbars,

Det kan være rigtigt nok, men så skal man igen huske at teste i
browsere, der ikke understøtter det.
Desuden bør den eneste scrollbar være den, der sidder helt til højre i
browseren, hvis siden er for lang til at kunne vises på skærmen på én gang.

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-06-06 11:37

Sune Storgaard skrev:

> Over 60% gør..baseret på antal brugere vel at mærke.

Om det så var 100%, ville jeg fraråde at man ændrede på det.
Redskaber skal se ud som de plejer.

> Jeg har set værre eksempler på tåbeligt design

Jeg tænker ikke på tåbeligt/fornuftigt design. Jeg mener at
redkaber er noget designere skal holde snitterne fra.

Nogle bruger mange timer på at designe eller vælge deres
browsertema. Hjemmesidedesigneren aner ikke hvad han ødelægger
ved at designe bjælkerne efter sidens udseende.

--
Bertel

Fra : Sune Storgaard

Dato : 23-06-06 17:07

Bertel Lund Hansen skrev:

> Om det så var 100%, ville jeg fraråde at man ændrede på det.
> Redskaber skal se ud som de plejer.

Den slags bliver så også ændret med browser theme.. men det er så en anden
sag..

Så længe at baren er hvor den skal være, og er synlig og brugbar (farvevalg
på de forskellige elementer), så kan jeg ikke se noget problem. Det er som
jeg skrev ikke værre end når folk vælger en karrygul baggrund med gul
skrigende gul font-color.

> [...]
> browsertema. Hjemmesidedesigneren aner ikke hvad han ødelægger
> ved at designe bjælkerne efter sidens udseende.

Skal man også tage højde for det inden at man vælger en baggrund, baggrunds
mønster, fonttype og størrelse ?

Kan godt se problemet i at man har tegnet et flot logo, som ikke passer til
browserthemet... nej den slags skal man ganske enkelt ikke tage højde for !

Brugt med omtanke kan jeg ikke se noget problem.

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-06 17:58

Sune Storgaard wrote:

> Den slags bliver så også ændret med browser theme.. men det er så en
> anden sag..

Bemærk der er stor forskel på hvad en bruger selv ændrer og hvad
webdesigneren forsøger at gennemtvinge.

> [...]
> problem. Det er som jeg skrev ikke værre end når folk vælger en
> karrygul baggrund med gul skrigende gul font-color.

Hvordan sikrer du dig, at du ikke tilfældigvis rammer ind i en
farvekombination, som den aktuelle bruger har problemer med? Du kan minimere
risikoen herfor, men helt undgå det kan du ikke. Derfor er eneste holdbare
løsning at undlade en styling. Jeg er taknemmelig for min standardbrowser
ikke hopper på sådanne påfund

> Skal man også tage højde for det inden at man vælger en baggrund,
> baggrunds mønster, fonttype og størrelse ?

Nej skal man ikke. Du skal her bemærke den væsentlige forskel på
hjemmesiden, og brugerens værktøj, hvor rullepanelerne hører under

> [...]
> tage højde for !
> Brugt med omtanke kan jeg ikke se noget problem.

Her er jeg ikke enig. Værktøj skal ikke ændres på

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-06-06 18:40

Sune Storgaard skrev:

> Den slags bliver så også ændret med browser theme.. men det er så en anden
> sag..

Nej, det er pointen. Brugeren har selv valgt de farver han
foretrækker.

> Så længe at baren er hvor den skal være, og er synlig og
> brugbar (farvevalg på de forskellige elementer), så kan jeg
> ikke se noget problem.

Åbenbart ikke. Jeg priser mig bare lykkelig for at jeg kan låse
mine egne farver i min browser. Jeg ved nemlig på forhånd at min
rullebjælke har en meget lys grå baggrund og at den aktive del er
grå og skifter til gul når jeg peger på den.

Hvis jeg i stedet finder f.eks. et grønt felt, så bed jeg ikke
med det samme om det er baggrund eller det aktive felt.

> Det er som jeg skrev ikke værre end når folk vælger en karrygul
> baggrund med gul skrigende gul font-color.

Du drejer sagen over på noget andet. Jeg snakker ikke om at
designerens farvevalg er uheldigt eller grimt. Jeg snakker om at
ens redskaber bliver ændret.

Jeg vil have det så jeg med ét blik kan overskue rullebjælken.
Jeg vil ikke til at gætte på om et grønt felt er baggrunden for
bjælken eller den aktive del der kan flyttes.

> Skal man også tage højde for det inden at man vælger en
> baggrund, baggrunds mønster, fonttype og størrelse ?

Nej. Læser du hvad jeg skriver? Det er *redskaberne* man skal
pille sig fra. De ting du nævner, er en naturlig del af designet
af en side. Hvis de står ad helvede til til brugerens temavalg,
så er det bare ærgerligt - men det er noget brugeren har valgt.

Ville du ændre temaet hvis der fandtes koder til det, sådan så
det stod til dit sidedesign?

> Kan godt se problemet i at man har tegnet et flot logo, som
> ikke passer til browserthemet... nej den slags skal man ganske
> enkelt ikke tage højde for !

Enig.

> Brugt med omtanke kan jeg ikke se noget problem.

Nok så meget omtanke ændrer ikke ved at jeg pludselig skal bruge
opmæksomhed på rullebjælkens funktion i stedet for at koncentrere
mig om sidens indhold.

--
Bertel

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 23-06-06 19:14

Sune Storgaard wrote:

> Brugt med omtanke kan jeg ikke se noget problem.

Det er jo netop der, problemet ligger. 95 procent
af alle websider er lavet /uden/ omtanke.

Alene det at man kan blive optaget af at
ændre farverne på browserens rulleskakter er
et udmærket eksempel.

Der er jo tusind andre designmæssige overvejelser,
man bør gøre sig i stedet for.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Kristian Thy

Dato : 23-06-06 19:21

Quoth Sune Storgaard:
> Skal man også tage højde for det inden at man vælger en baggrund, baggrunds
> mønster, fonttype og størrelse ?

Det du snakker om er indholdet på siderne. Det Bertel (o.a.) snakker om
er udseendet af det program, der viser siderne.

Når nu du synes det ikke er et problem, hvorfor så stoppe med
scrollbaren? Hvorfor kan man ikke lave knapperne i browser-baren runde,
lave teksten i URL-feltet fra højre mod venstre, ændre menupunkterne til
kyrillisk skrift? ... Nå ja, FORDI DET IKKE ER EN DEL AF DIN SIDE!

\\kristian
--
"Power is only given to the man who dare stoop to pick it up. Nothing
more is needed, except courage. From the moment this truth had dawned

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 23-06-06 19:18

Bertel Lund Hansen wrote:

> Nogle bruger mange timer på at designe eller vælge deres
> browsertema. Hjemmesidedesigneren aner ikke hvad han ødelægger
> ved at designe bjælkerne efter sidens udseende.

For dem der eventuelt ikke lige har tænkt over,
hvordan de kan hindre sådanne tåbeligheder som
at ændre scrollbar farver, henviser jeg til
w3c's artikel:

http://www.w3.org/Style/Examples/007/scrollbars.html

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-06-06 00:37

Jørgen Farum Jensen wrote:

> For dem der eventuelt ikke lige har tænkt over,
> hvordan de kan hindre sådanne tåbeligheder som
> at ændre scrollbar farver, henviser jeg til
> [...]

Lyder umiddelbart besnærende. Min IE6 er bare skide ligeglad, den viser
stadig stylede scrollbarer.

Jeg har været inde via 'Hjælp til handikappede' og defineret et stylesheet,
der skulle undertrykke farver på scrollbar - efter den viste opskrift.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-06-06 00:05

Sune Storgaard wrote:

> [...]
> på hvad man laver, men hvis man lige gør sig et par tanker angående
> valg af farver og sammensætning, kan jeg ikke se noget forkert i at

Helt forkert konklussion. Scrollbaren i min browser er mit værktøj til at
scrolle op/ned på de sider, jeg besøger - uanset hvis sider det er.

Scrollbaren er IKKE en del af en hjemmeside. Det er således en total
misforståelse, når nogen vil designe scrollbaren eller flytte den væk fra,
hvor den plejer at være. Så lad dog være med det pjat.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Allan Vebel

Dato : 25-06-06 01:28

mie sørensen skrev:

> I et forsøg på at lave en tekstbox med farvet scrollbar
> har jeg prøvet at "snuppe" denne kode

Glem det og kom videre!

Se også http://html-faq.dk/2023.asp

> Meeeen jeg kan ikke få det til at virke.

Godt

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk