/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Tysk moms.
Fra : Bjarne Larsen


Dato : 22-06-06 23:46

Hvad hvis man køber en ny båd i Tyskland, og lader denne ligge i f. eks.
Hamburg, og sejler ud derfra - Efter 3 måneder og et par hundrede timers
sejlen rundt i Tyskland, tager man båden med hjem til Danmark. Hvilket moms
sats gælder så? Dansk eller Tysk.

Der har været en del i pressen her i dag, omkring køb af varer i Tyskland
med tysk moms. Det er noget der tyder på at dette nu er tilladt. Gælder det
også både på over 7,5 meter, eller er de stadigvæk en undtagelse?

Hilsen
Bjarne



 
 
Bjarke Christensen (23-06-2006)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 23-06-06 18:19

3 md og 100 timers drift gælder fortsat for både over 7,5 meter

Det kan lige betale en forlænget ferie ...

Bjarke

"Bjarne Larsen" <nospam@please.com> wrote in message
news:449b1dbd$0$12676$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hvad hvis man køber en ny båd i Tyskland, og lader denne ligge i f. eks.
> Hamburg, og sejler ud derfra - Efter 3 måneder og et par hundrede timers
> sejlen rundt i Tyskland, tager man båden med hjem til Danmark. Hvilket
> moms sats gælder så? Dansk eller Tysk.
>
> Der har været en del i pressen her i dag, omkring køb af varer i Tyskland
> med tysk moms. Det er noget der tyder på at dette nu er tilladt. Gælder
> det også både på over 7,5 meter, eller er de stadigvæk en undtagelse?
>
> Hilsen
> Bjarne
>



claus b. p. (23-06-2006)
Kommentar
Fra : claus b. p.


Dato : 23-06-06 23:01


"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> wrote in message
news:449c2274$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>3 md og 100 timers drift gælder fortsat for både over 7,5 meter
>
> Det kan lige betale en forlænget ferie ...
>
> Bjarke
>
Hvad er det for specielle regler? Der er da ikke noget krav om tilsvarende
for fx. campingvogne. Bare tingen er købt og afhentet i et andet EU land er
det dette lands moms der gælder. Dette er netop bekræftet i skatterådet. Kan
du uddybe?

/Claus



Bjarke Christensen (23-06-2006)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 23-06-06 23:10

Ja, sådan er det bare. Båden skal være "brugt". Heldigvis går der let 3 md
med klargøring/levering af båden og 100 timer på motoren kan klares med at
browse lidt rundt i området inden man sejler hjem. Det er told&skats
fortolkning af reglerne.

Bjarke


"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> wrote in message
news:449c64a4$0$20312$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
> være med K da jeg er dansker)> wrote in message
> news:449c2274$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>>3 md og 100 timers drift gælder fortsat for både over 7,5 meter
>>
>> Det kan lige betale en forlænget ferie ...
>>
>> Bjarke
>>
> Hvad er det for specielle regler? Der er da ikke noget krav om tilsvarende
> for fx. campingvogne. Bare tingen er købt og afhentet i et andet EU land
> er det dette lands moms der gælder. Dette er netop bekræftet i
> skatterådet. Kan du uddybe?
>
> /Claus
>
>



Torben Bach (23-06-2006)
Kommentar
Fra : Torben Bach


Dato : 23-06-06 23:51

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> wrote in message
news:449c66ba$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Ja, sådan er det bare. Båden skal være "brugt". Heldigvis går der let 3 md
> med klargøring/levering af båden og 100 timer på motoren kan klares med at
> browse lidt rundt i området inden man sejler hjem. Det er told&skats
> fortolkning af reglerne.
>
> Bjarke

Sådan som jeg har hørt det i pressen, har der ikke været noget om, at den
"gamle" regel fortsætter. Desværre har ToldSkat endnu ikke offentliggjort
Skatterådets afgørelse, som jo iflg. pressen er lidt af en begmand til
skatteministeriet.
Se disse links fra DR med et kort referat af Skatterådets afgørelse.

http://www.dr.dk/Regioner/Syd/Nyheder/Andet/2006/06/22/154525.htm
http://www.dr.dk/Regioner/Vest/Nyheder/Erhverv/2006/06/22/221928.htm
http://www.dr.dk/Regioner/Regionalen/Nyheder/Erhverv/2006/06/22/154920.htm

Mvh
Torben

--
Husk at *hvis* du vågner -
er hver morgen den første dag
i resten af dit liv.
http://www.skovbach.nyka.dk



Bjarke Christensen (24-06-2006)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 24-06-06 09:53

Ja, den omtalte regel er jo en administrativ praksis som Skats har haft og
det er jo nu op til Skat hvorledes de vil implementere/fortolke
ligningsrådet afgørelse.

Så du har helt ret i, at det fortsat er uafklaret om der røres ved
3år/100dages praksissen, men som jeg forstår sagen, så gik den på om det var
i strid med lovens ånd at give forbrugerne denne mulighed og påstanden fra
Skat/ministerens side var jo, at perioden skulle være meget længere. Jeg vil
derfor tro at de nu bider i græsset og bevarer den nuværende praksis. De gør
den jo nok ikke lempeligere med mindre præmisserne i afgørelsen klar stiller
en sådan forventning.

Men du har helt ret. Det er er "yet to be seen"....

Bjarke

"Torben Bach" <tsbach*fjern*@nyka.dk> wrote in message
news:9f5b$449c70cd$5293eea8$2865@news.arrownet.dk...
>
> Sådan som jeg har hørt det i pressen, har der ikke været noget om, at den
> "gamle" regel fortsætter. Desværre har ToldSkat endnu ikke offentliggjort
> Skatterådets afgørelse, som jo iflg. pressen er lidt af en begmand til
> skatteministeriet.
> Se disse links fra DR med et kort referat af Skatterådets afgørelse.
>
> http://www.dr.dk/Regioner/Syd/Nyheder/Andet/2006/06/22/154525.htm
> http://www.dr.dk/Regioner/Vest/Nyheder/Erhverv/2006/06/22/221928.htm
> http://www.dr.dk/Regioner/Regionalen/Nyheder/Erhverv/2006/06/22/154920.htm
>
> Mvh
> Torben
>
> --
> Husk at *hvis* du vågner -
> er hver morgen den første dag
> i resten af dit liv.
> http://www.skovbach.nyka.dk
>



Bjarke Christensen (24-06-2006)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 24-06-06 10:04

Iøvrigt skal dem der påtænker at bruge denne mulighed jo lige have i
tankerne, at "værdien" af skattehullet reduceres betragteligt 31.12.2006,
hvor den tyske moms stiger fra 16 til 19%. Det betyder jo at besparelsen på
en 1 mio kr båd reduceres fra 90.000 kr til 60.000 kr.

Jeg har ude arbejdet erfaret at det helt nye "trick" for køb af Bavaria både
er at købe dem hos en østeuropæisk forhandler, hente den direkte på værftet
i Tyskland, overholde 3år/100dages reglen og så sejle den hjem. Det har
givet et par af mine kolleger en besparelse ift danske priser på ca 150.000
på en 36-39 fods Bavaria både. Ikke ringe. Jeg er ikke helt klar over
hvorledes jura'en er i konstruktionen, men de primære kilder til besparelsen
er vist den nævnte momsregel og det faktum at tyske og danske forhandlere
helst holder sig nogenlunde til listepriserne hvorimod de østeuropæiske
gerne slår betragtelige beløb af for at få en handel hvor de aldrig har
besvær med at se båden fysisk.

Bjarke



"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> wrote in message
news:449cfd5b$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Ja, den omtalte regel er jo en administrativ praksis som Skats har haft og
> det er jo nu op til Skat hvorledes de vil implementere/fortolke
> ligningsrådet afgørelse.
>
> Så du har helt ret i, at det fortsat er uafklaret om der røres ved
> 3år/100dages praksissen, men som jeg forstår sagen, så gik den på om det
> var i strid med lovens ånd at give forbrugerne denne mulighed og påstanden
> fra Skat/ministerens side var jo, at perioden skulle være meget længere.
> Jeg vil derfor tro at de nu bider i græsset og bevarer den nuværende
> praksis. De gør den jo nok ikke lempeligere med mindre præmisserne i
> afgørelsen klar stiller en sådan forventning.
>
> Men du har helt ret. Det er er "yet to be seen"....
>
> Bjarke
>
> "Torben Bach" <tsbach*fjern*@nyka.dk> wrote in message
> news:9f5b$449c70cd$5293eea8$2865@news.arrownet.dk...
>>
>> Sådan som jeg har hørt det i pressen, har der ikke været noget om, at den
>> "gamle" regel fortsætter. Desværre har ToldSkat endnu ikke offentliggjort
>> Skatterådets afgørelse, som jo iflg. pressen er lidt af en begmand til
>> skatteministeriet.
>> Se disse links fra DR med et kort referat af Skatterådets afgørelse.
>>
>> http://www.dr.dk/Regioner/Syd/Nyheder/Andet/2006/06/22/154525.htm
>> http://www.dr.dk/Regioner/Vest/Nyheder/Erhverv/2006/06/22/221928.htm
>> http://www.dr.dk/Regioner/Regionalen/Nyheder/Erhverv/2006/06/22/154920.htm
>>
>> Mvh
>> Torben
>>
>> --
>> Husk at *hvis* du vågner -
>> er hver morgen den første dag
>> i resten af dit liv.
>> http://www.skovbach.nyka.dk
>>
>
>



Bjarne Larsen (25-06-2006)
Kommentar
Fra : Bjarne Larsen


Dato : 25-06-06 10:48

Vi har tænkt os at bruge 3år/100dages reglen. Vi har købt en ny båd i
Tyskland, samt en bådplads i tyskalnd.

Er der nogen regler for, om jeg må sejle ind i Dansk farvand, og besøge
nogle venner i en eller anden dansk havn, og så tilbage til Tyskland igen,
hvor båden som sagt ligger fast.

Det er meget vigtigt at det svar jeg evt. måtte modtage i denne
nyhedsgruppe, er 100 % korrekt, for ellers bliver vi bare i Tyskland.


"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
news:449d000c$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Iøvrigt skal dem der påtænker at bruge denne mulighed jo lige have i
> tankerne, at "værdien" af skattehullet reduceres betragteligt 31.12.2006,
> hvor den tyske moms stiger fra 16 til 19%. Det betyder jo at besparelsen
> på en 1 mio kr båd reduceres fra 90.000 kr til 60.000 kr.
>
> Jeg har ude arbejdet erfaret at det helt nye "trick" for køb af Bavaria
> både er at købe dem hos en østeuropæisk forhandler, hente den direkte på
> værftet i Tyskland, overholde 3år/100dages reglen og så sejle den hjem.
> Det har givet et par af mine kolleger en besparelse ift danske priser på
> ca 150.000 på en 36-39 fods Bavaria både. Ikke ringe. Jeg er ikke helt
> klar over hvorledes jura'en er i konstruktionen, men de primære kilder til
> besparelsen er vist den nævnte momsregel og det faktum at tyske og danske
> forhandlere helst holder sig nogenlunde til listepriserne hvorimod de
> østeuropæiske gerne slår betragtelige beløb af for at få en handel hvor de
> aldrig har besvær med at se båden fysisk.
>
> Bjarke
>
>
>
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
> være med K da jeg er dansker)> wrote in message
> news:449cfd5b$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Ja, den omtalte regel er jo en administrativ praksis som Skats har haft
>> og det er jo nu op til Skat hvorledes de vil implementere/fortolke
>> ligningsrådet afgørelse.
>>
>> Så du har helt ret i, at det fortsat er uafklaret om der røres ved
>> 3år/100dages praksissen, men som jeg forstår sagen, så gik den på om det
>> var i strid med lovens ånd at give forbrugerne denne mulighed og
>> påstanden fra Skat/ministerens side var jo, at perioden skulle være meget
>> længere. Jeg vil derfor tro at de nu bider i græsset og bevarer den
>> nuværende praksis. De gør den jo nok ikke lempeligere med mindre
>> præmisserne i afgørelsen klar stiller en sådan forventning.
>>
>> Men du har helt ret. Det er er "yet to be seen"....
>>
>> Bjarke
>>
>> "Torben Bach" <tsbach*fjern*@nyka.dk> wrote in message
>> news:9f5b$449c70cd$5293eea8$2865@news.arrownet.dk...
>>>
>>> Sådan som jeg har hørt det i pressen, har der ikke været noget om, at
>>> den "gamle" regel fortsætter. Desværre har ToldSkat endnu ikke
>>> offentliggjort Skatterådets afgørelse, som jo iflg. pressen er lidt af
>>> en begmand til skatteministeriet.
>>> Se disse links fra DR med et kort referat af Skatterådets afgørelse.
>>>
>>> http://www.dr.dk/Regioner/Syd/Nyheder/Andet/2006/06/22/154525.htm
>>> http://www.dr.dk/Regioner/Vest/Nyheder/Erhverv/2006/06/22/221928.htm
>>> http://www.dr.dk/Regioner/Regionalen/Nyheder/Erhverv/2006/06/22/154920.htm
>>>
>>> Mvh
>>> Torben
>>>
>>> --
>>> Husk at *hvis* du vågner -
>>> er hver morgen den første dag
>>> i resten af dit liv.
>>> http://www.skovbach.nyka.dk
>>>
>>
>>
>
>



Bjarke Christensen (25-06-2006)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 25-06-06 11:27

Sorry, jeg fik vist skrevet 3år. Det er 3 måneder.

NEJ, du må endelig (som dansk statsborger) ikke krydse grænsen før du lever
op til kriterierne. Så falder hammeren.... Der er sikkert ingen der opdager
det, men det er jo en tosset risiko at tage. Sørg for at du ligger i tyske
havne hver nat og kan bevidne det med kvitteringer for havnepenge,
restauranter osv. osv. Just in case.

Bjarke


"Bjarne Larsen" <nospam@thanks.com> wrote in message
news:449e5be1$0$177$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Vi har tænkt os at bruge 3år/100dages reglen. Vi har købt en ny båd i
> Tyskland, samt en bådplads i tyskalnd.
>
> Er der nogen regler for, om jeg må sejle ind i Dansk farvand, og besøge
> nogle venner i en eller anden dansk havn, og så tilbage til Tyskland igen,
> hvor båden som sagt ligger fast.
>
> Det er meget vigtigt at det svar jeg evt. måtte modtage i denne
> nyhedsgruppe, er 100 % korrekt, for ellers bliver vi bare i Tyskland.
>
>
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
> være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
> news:449d000c$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Iøvrigt skal dem der påtænker at bruge denne mulighed jo lige have i
>> tankerne, at "værdien" af skattehullet reduceres betragteligt 31.12.2006,
>> hvor den tyske moms stiger fra 16 til 19%. Det betyder jo at besparelsen
>> på en 1 mio kr båd reduceres fra 90.000 kr til 60.000 kr.
>>
>> Jeg har ude arbejdet erfaret at det helt nye "trick" for køb af Bavaria
>> både er at købe dem hos en østeuropæisk forhandler, hente den direkte på
>> værftet i Tyskland, overholde 3år/100dages reglen og så sejle den hjem.
>> Det har givet et par af mine kolleger en besparelse ift danske priser på
>> ca 150.000 på en 36-39 fods Bavaria både. Ikke ringe. Jeg er ikke helt
>> klar over hvorledes jura'en er i konstruktionen, men de primære kilder
>> til besparelsen er vist den nævnte momsregel og det faktum at tyske og
>> danske forhandlere helst holder sig nogenlunde til listepriserne hvorimod
>> de østeuropæiske gerne slår betragtelige beløb af for at få en handel
>> hvor de aldrig har besvær med at se båden fysisk.
>>
>> Bjarke
>>
>>
>>
>> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
>> være med K da jeg er dansker)> wrote in message
>> news:449cfd5b$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>>> Ja, den omtalte regel er jo en administrativ praksis som Skats har haft
>>> og det er jo nu op til Skat hvorledes de vil implementere/fortolke
>>> ligningsrådet afgørelse.
>>>
>>> Så du har helt ret i, at det fortsat er uafklaret om der røres ved
>>> 3år/100dages praksissen, men som jeg forstår sagen, så gik den på om det
>>> var i strid med lovens ånd at give forbrugerne denne mulighed og
>>> påstanden fra Skat/ministerens side var jo, at perioden skulle være
>>> meget længere. Jeg vil derfor tro at de nu bider i græsset og bevarer
>>> den nuværende praksis. De gør den jo nok ikke lempeligere med mindre
>>> præmisserne i afgørelsen klar stiller en sådan forventning.
>>>
>>> Men du har helt ret. Det er er "yet to be seen"....
>>>
>>> Bjarke
>>>
>>> "Torben Bach" <tsbach*fjern*@nyka.dk> wrote in message
>>> news:9f5b$449c70cd$5293eea8$2865@news.arrownet.dk...
>>>>
>>>> Sådan som jeg har hørt det i pressen, har der ikke været noget om, at
>>>> den "gamle" regel fortsætter. Desværre har ToldSkat endnu ikke
>>>> offentliggjort Skatterådets afgørelse, som jo iflg. pressen er lidt af
>>>> en begmand til skatteministeriet.
>>>> Se disse links fra DR med et kort referat af Skatterådets afgørelse.
>>>>
>>>> http://www.dr.dk/Regioner/Syd/Nyheder/Andet/2006/06/22/154525.htm
>>>> http://www.dr.dk/Regioner/Vest/Nyheder/Erhverv/2006/06/22/221928.htm
>>>> http://www.dr.dk/Regioner/Regionalen/Nyheder/Erhverv/2006/06/22/154920.htm
>>>>
>>>> Mvh
>>>> Torben
>>>>
>>>> --
>>>> Husk at *hvis* du vågner -
>>>> er hver morgen den første dag
>>>> i resten af dit liv.
>>>> http://www.skovbach.nyka.dk
>>>>
>>>
>>>
>>
>>
>
>



Bjarke Christensen (23-06-2006)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 23-06-06 23:17

Du får lige lidt mere.

Argumentet er, at for at man skal svare tysk moms, så skal der foregå en
reel levering af varen i tyskland. Ifm med både har Skat vurderet, at der er
tale om proforma levering i tyskland, hvis varen befinder sig mindre end 3
måneder i tyskland uden at have været brugt mindst 100 timer i tyskland.
Overholderholder man disse to kriterier vurderer Skat at der er tale om reel
levering i tyskland og så skal der svares tysk moms. Er der tale om proforma
levering, så skal der svares dansk moms.

Bjarke



"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> wrote in message
news:449c64a4$0$20312$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
> være med K da jeg er dansker)> wrote in message
> news:449c2274$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>>3 md og 100 timers drift gælder fortsat for både over 7,5 meter
>>
>> Det kan lige betale en forlænget ferie ...
>>
>> Bjarke
>>
> Hvad er det for specielle regler? Der er da ikke noget krav om tilsvarende
> for fx. campingvogne. Bare tingen er købt og afhentet i et andet EU land
> er det dette lands moms der gælder. Dette er netop bekræftet i
> skatterådet. Kan du uddybe?
>
> /Claus
>
>



claus b. p. (23-06-2006)
Kommentar
Fra : claus b. p.


Dato : 23-06-06 23:37


"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> wrote in message
news:449c685d$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Du får lige lidt mere.
>
> Argumentet er, at for at man skal svare tysk moms, så skal der foregå en
> reel levering af varen i tyskland. Ifm med både har Skat vurderet, at der
> er tale om proforma levering i tyskland, hvis varen befinder sig mindre
> end 3 måneder i tyskland uden at have været brugt mindst 100 timer i
> tyskland. Overholderholder man disse to kriterier vurderer Skat at der er
> tale om reel levering i tyskland og så skal der svares tysk moms. Er der
> tale om proforma levering, så skal der svares dansk moms.
>
Så blev jeg da så klog. Tak for info.

/Claus



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste