(BSD-nybegynder) Hvordan får jeg root adg
Fra : Esben von Buchwald

Dato : 22-06-06 22:58

Jeg har lige installeret en maskine med FreeBSD 6.1 og nogen lunde
standard options... Første skridt er at få SSH adgang til den, så jeg
kan arbejde videre med opsætningen fra min desktop maskine.

Jeg kan godt SSH'e til den, med den brugerkonto jeg oprettede under
installationen, men jeg kan ikke logge ind som root. su eller sudo
virker hellere ikke...

Jeg går ud fra det er noget ganske simpelt der skal rettes, så jeg enten
kan logge ind som root eller su til root fra min normale bruger, men hvor?

Skriv gerne for mange detaljer frem for for få, da jeg er n00b til BSD

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Lars Stokholm

Dato : 22-06-06 23:15

On 2006-06-22, Esben von Buchwald <use-net@amokk.spam-DANMARK> wrote:
> Jeg går ud fra det er noget ganske simpelt der skal rettes, så jeg enten
> kan logge ind som root eller su til root fra min normale bruger, men hvor?

Tilføj brugeren til wheel-gruppen for at kunne bruge su.

--
"Now, here are some results from our phone-in poll: 95% of the people
believe Homer Simpson is guilty. Of course, this is just a television

Fra : Mikkel U.

Dato : 23-06-06 12:43

Esben von Buchwald wrote:

> Jeg kan godt SSH'e til den, med den brugerkonto jeg oprettede under
> installationen, men jeg kan ikke logge ind som root. su eller sudo
> virker hellere ikke...

sudo virker ikke ? Har du tilrettet /usr/local/etc/sudoers ?

> Jeg går ud fra det er noget ganske simpelt der skal rettes, så jeg enten
> kan logge ind som root eller su til root fra min normale bruger, men hvor?

Det er virkelig grimt, og sikkert også meget unødvendigt at logge ind
som root. Du bør arbejde med en brugerkonto, og derefter blot bruge
sudo, når root adgang er påkrævet.

/mikkel