Trin-for-trin fejlfinding
Fra : Jack L.

Dato : 22-06-06 22:23

Hej gruppe.

Vi har en maskine på arbejdet som genstarter engang imellem spontant. I et
konkret eksempel sker det når vi gemmer en (stor) Illustratorfil. Windows
giver ikke BSoD.

Jeg har ikke meget spec på den, da jeg ikke skrev dem ned før jeg forlod
stedet i dag. Hvad jeg husker er, at maskinen (Hewlett-Packard, nyt)
indeholder en Pentium Dual-Core processor og vistnok med 1,5 - 2,0 GB RAM,
en harddisk 200GB++ mens OS er WinXP SP2. Relativt nyinstalleret.

Default FSB-hastighed er 533 MHz, og efter 5 minutters CPU Burn-In kørsel
viste Hardware Monitor (HM), at omtrent 72C er max-temperaturen. Jeg har sat
FSB ned fra 533 MHz til 400 MHz, men fejlen opstår stadig, så jeg tror næppe
på at køleren er underdimensioneret / forkert monteret / for varmt i
kabinettet.

HM kan ikke returnere data for processorens blæserhastighed, dog drejer de
øvrige blæsere i kabinettet under 2000 rpm.

Jeg har sat maskinen til at køre Memtest86 i aften (default test suite).

Nogen som har forslag til hvorledes jeg kan foretage et trin-for-trin for at
finde fejlen?

Er det rimelig sikkert at BSoD er forårsaget af operativsystemet? Er
spontane reboots med sikkerhed en hardwarefejl? Er der symptomer at kigge
efter for dårlige drivere? Hvordan vil computeren reagere såfremt den
forsøger at gemme data på en dårlig sektor i harddisken?

--
Mvh. / Best regards,
Jack L.,

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 22-06-06 22:48

Jack L. wrote:

> Vi har en maskine på arbejdet som genstarter engang imellem spontant.
> I et konkret eksempel sker det når vi gemmer en (stor)
> Illustratorfil. Windows giver ikke BSoD.

Slå automatisk genstart fra. Så får du en fejl melding (BSoD) at arbejde med.
Klik på startknappen
Højreklik på denne computer
Egenskaber/Avanceret/Start og Gendandelse indstillinger
Fjern flueben i Genstart automatisk.

Men det vidste du vel alligengel

mvh
Henning

Fra : Jack L.

Dato : 22-06-06 23:03

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.valid> wrote in message
> [...]
> Klik på startknappen
> Højreklik på denne computer
> Egenskaber/Avanceret/Start og Gendandelse indstillinger

Hæh, jeg vidste ikke at den var slået til "by default". Og så har jeg
(desværre) ikke Übergeek som mellemnavn. Tak for rådet!

--
Mvh. / Best regards,
Jack L.,

Fra : Jack L.

Dato : 24-06-06 13:42

"Jack L." <jack_nospam@nospam.dk> wrote in message
> [...]
> indeholder en Pentium Dual-Core processor og vistnok med 1,5 - 2,0 GB RAM,
> en harddisk 200GB++ mens OS er WinXP SP2. Relativt nyinstalleret.

Jeg slog HyperThreading fra, hvorefter Illustrator ikke længere fik systemet
til at crashe. Eller, det skete alligevel da personen forsøgte at gemme en
anden fil end den hun arbejdede med dagen før.

--
Mvh. / Best regards,
Jack L.,

Fra : TGSC

Dato : 24-06-06 16:20

Kør Prime95 en nat. Kan den overleve det, er det nok ikke en
hardwarefejl.

Fra : ///M

Dato : 26-06-06 21:45

"Jack L." <jack_nospam@nospam.dk> wrote in message
> med 1,5 - 2,0 GB RAM,

Prøv at reducere RAM'en til 1GB for en dags tid (går udfra du har mere end
én stang i). Jeg kan ikke give nogen logisk forklaring, men jeg havde BSoD
problemer for nylig i min nye pc. Min pc har 4x512 MB i. De er fra samme
producent, og købt i par med to dages mellemrum. Først kunne jeg ikke engang
installere pc'en med alle monteret (WinXP), så installerede kun med 1GB -
fint. Da jeg efterfølgende monterede alle fik jeg i Windows BSoD hele tiden,
så jeg byttede parrenes rækkefølge og så kørte den! Efterfølgende har jeg
prøvet at stresse den ved at overclocke RAM'en i BIOS og den kører stadig
fint. Don't ask me why! :)
RAM'ene er heller ikke helt ens - en af SMD-komponenterne sidder et andet
sted, men de har nu samme specs.

mvh
///M