Kolonner uden brug af tables h-tags drille~
Fra : Brian Bendtsen

Dato : 22-06-06 13:32

Hej

Jeg forsøger at lave 3 kolonner uden brug af tables ved at bruge
til rækker.

Min kode:

block;"><h6>menu item 1</h6><p>Lorem ipsum...</span>
block;"><h5>menu item 2</h5><p>Lorem ipsum...</span>
block;"><h4>menu item 3</h4><p>Lorem ipsum...</span>

/Brian Bendtsen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-06-06 13:44

Brian Bendtsen skrev:

> block;">

Hvad er formålet med at bruge <span style="...display: block;">?
Det svarer fuldstændig til en div.

Hvis du skal have tre kolonner skal du bruge float eller
positionering - fx:

#blok1, #blok2{ float: left; width: 33%; }
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Thomas Fagerholt

Dato : 22-06-06 13:44

Brug div'er og float:

1</h6><p>Lorem ipsum...</div>
2</h5><p>Lorem ipsum...</div>
3</h4><p>Lorem ipsum...</div>

Mvh
Thomas Fagerholt
www.profilEdit.dk - CMS med css-design og valid xhtml

Fra : Brian Bendtsen

Dato : 22-06-06 14:29

Thomas Fagerholt wrote:
> Brug div'er og float:

> 1</h6><p>Lorem ipsum...</div>
> 2</h5><p>Lorem ipsum...</div>
> 3</h4><p>Lorem ipsum...</div>
>
> Mvh
> Thomas Fagerholt
> www.profilEdit.dk - CMS med css-design og valid xhtml

ok, men nu har jeg prøvet og sætte margin på da jeg vil have lidt luft i
mellem:

..box #blok1, .box #blok2, .box #blok3 {float: left; width: 33%;margin: 2px;}

Dette resulterer i at den sidste boks flyttes under de andre.

/Brian

Fra : Thomas Fagerholt

Dato : 22-06-06 14:44

> [...]
> 2px;}
>
> Dette resulterer i at den sidste boks flyttes under de andre.

Det er jo klart, da summen af bredderne er større end den bredde den ydre
div har.
Margin lægger sig på ydersiden. Hvis du ændre bredden til at være i pixels
kan du lettere finde den rigtige værdi.

/Thomas Fagerholt

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 22-06-06 15:08

Thomas Fagerholt wrote:

> [...]
> div har.
> Margin lægger sig på ydersiden. Hvis du ændre bredden til at være i pixels

Eller margin til at være i procent.
+ husk ie's dobbelt-margin float bug. Giv dine
bokse display-egenskaben display:inline;

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Brian Bendtsen

Dato : 22-06-06 15:12

Thomas Fagerholt wrote:

> [...]
> div har.
> Margin lægger sig på ydersiden. Hvis du ændre bredden til at være i pixels

Klart klart, er ikke lige vandt til at bruge float, men det er ved at
sive ind.

Tak for jeres hjælp

/Brian

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-06-06 14:42

Brian Bendtsen skrev:

> [...]
> 33%;margin: 2px;}
>
> Dette resulterer i at den sidste boks flyttes under de andre.

Ikke så mærkeligt. Du har 640px til rådighed. De 99% (3*33) -
svarende til ca 634 går til boksene. Så bruger du 2 * 2px til
margen på hver boks (2px i hver side) - det bliver i alt 12px.
Dermed har du brugt mere plads end du har, og med en float betyder
det at den skubbes ned under de foregående elementer.

Du kan få luft "indad" ved at bruge padding i stedet for margen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen