Lang køretur med små?
Fra : tb

Dato : 22-06-06 12:23

Hej folk

Vi har snakket om en sommerferietur til tjekkiet (1000km) i bil med en knap
2årig og en knap 4 årig

Vi vil køre om natten i et stræk om muligt, og håbe på de kan sove på turen.
Bliver der problemer, så dele turen i 2 eller 3 stræk.

Endvidere overvejer vi at sove i (stort rumopdelt) telt. Vi har altid brugt
campinghytter på vores ture i DK/N/S, men det er åbenbart et skandinavisk
fænomen, som vi ikke skal forvente at finde i tyskland.

Er det helt hen i vejret med den størrelse børn, og er der nogen der har
prøvet det og kan dele erfaringer?

Fra : Rikke og Per

Dato : 22-06-06 13:47

"tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> skandinavisk fænomen, som vi ikke skal forvente at finde i tyskland.
>
> Er det helt hen i vejret med den størrelse børn, og er der nogen der har

Vi kørte til Italien da vores den mindste var knap 1 år og det gik fint. I
år kører vi igen, nu er han lige blevet 4 og vi har en pige på 2 år.
Selvfølgelig synes de ikke altid at det er morsomt, men jeg tror det bliver
ok. Hvis I kører om natten er jeg helt sikker på at de nok skal sove, det
gjorde vores og børn er også bedre til at sove i bilen end vi voksne.

God tur!!

Rikke

Fra : Lars Raaby

Dato : 22-06-06 15:01

tb skrev:
> [...]
>
> Vi vil køre om natten i et stræk om muligt, og håbe på de kan sove på turen.
> Bliver der problemer, så dele turen i 2 eller 3 stræk.

Hvornår skal i så sove?
Børnene er jo vågne om dagen når i skal sove. Jeg ville forslå at
i køre tidligt om morgen og frem til kl. 12-13. Derefter køre i
ind på en campingplads for at hvile og overnatte til næste dag.
Dagen efter er i alle friske til at køre videre.

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 23-06-06 08:51

Lars Raaby <Lars.Raaby@kabelmail.dk> wrote in news:449aa29d$0$84038
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Hvornår skal i så sove?

De hviler vel på skift mens den anden kører. Ja, den første dag bliver ikke
den sjoveste på ferien, men igen kan de da på skift tage en lille "morfar".

Jeg vil gå langt for at mine børn sover mens der køres lange stræk i bil.

Fra : tb

Dato : 23-06-06 09:24

> [...]
> "morfar".
>
> Jeg vil gå langt for at mine børn sover mens der køres lange stræk i bil.

Jep. Hvis vi kører fra 21-06 = 9 timer = 1000km uden for meget fart. Og
jeg klarer mig fint på 4 timers søvn, som jeg så kan tage når vi når frem.
Her kan min kone så tage sig lidt af børnene indtil vi alle er klar til
ferie.

Jamen det skal ´prøves

Fra : Anders Majland

Dato : 23-06-06 11:35

> Jep. Hvis vi kører fra 21-06 = 9 timer = 1000km uden for meget fart.

Imho en lidt optimisk gennemsnitsfart de 111km/t - Det passer ihvertfald
skidt med "uden for meget fart".

Jeg tror ikke du skal planlægge med mere end 100km/t i snit. Der skal ikke
meget trafik eller tisse/tanke pause til at ødelægge gennemsnittet.

Fra : tb

Dato : 23-06-06 12:05

> [...]
>
> Jeg tror ikke du skal planlægge med mere end 100km/t i snit. Der skal ikke
> meget trafik eller tisse/tanke pause til at ødelægge gennemsnittet.

90% er motorvej. tror du virkeligt ikke det holder? 130-140 og en pause
hver anden time...

Fra : Lars Raaby

Dato : 23-06-06 15:46

tb skrev:

> 90% er motorvej. tror du virkeligt ikke det holder? 130-140 og en pause
> hver anden time...

Er du racekører?
Hvis du kan 140 km/t i 2 timer i streg så er du meget dygtig.
100 km/t i snit vil passe bedre.

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : Anders Majland

Dato : 26-06-06 15:25

> 90% er motorvej. tror du virkeligt ikke det holder? 130-140 og en pause
> hver anden time...

Dengang hastighedsgrænsen hed 110km/t og før de skærpede straffe for
hastighedsoverstridelser lå jeg ofte og kørte på tværs af landet på
tidspunkter med meget let trafik med en marchfart på 130-140km/t hvor
trafikken tillod det. Der var min snitfart alligevel "kun" 115km/t på
motorvej. Og det var uden pauser eller andet. Prøv selv at regne på hvad det
betyder for din gennemsitsfart bare at ligge 5km bag en lastbil med 85
istedet for 130km/t

Tilføjer du pauser, tysk ferietrafik mm så ryger snittet hurtigt meget
længere ned.

Så jeg står ved at jeg tror at 100km/t er noget mere realistisk at planlægge
efter.

Til sammenligning så regner min garmin som default med 108km/t som snit på
motorveje kategoriseret som "interstate" - og derfra skal du trække pauser
mm. Med en 10min pause hver anden time vil en snitfart på 108km/t blive til
99km/t

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-06-06 11:16

Rikke og Per wrote:
> [...]
> ok. Hvis I kører om natten er jeg helt sikker på at de nok skal sove, det
> gjorde vores og børn er også bedre til at sove i bilen end vi voksne.

Min forældre har lige været i Italien. Det var med biltog fra Hamborg
til Milano.
Det var kun 500 kr dyrere hver vej end hvis de skulle have kørt derned
i deres Volvo S60 2.4 og hvis man regner benzin og slid på bilen + en
overnatning hver vej.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Rikke og Per

Dato : 24-06-06 22:42

Rikke og Per wrote:
> [...]

Det var kun 500 kr dyrere hver vej end hvis de skulle have kørt derned
i deres Volvo S60 2.4 og hvis man regner benzin og slid på bilen + en

Vi har undersøgt det, men når man skal to voksne og fire børn afsted er det
noget dyrere end den diesel vi vil bruge på at køre derned, så vi køber
hellere is for de penge...!!!

Rikke

Fra : Leif Neland

Dato : 26-06-06 22:35

tb wrote:
> [...]
>
> Vi vil køre om natten i et stræk om muligt, og håbe på de kan sove på
> turen. Bliver der problemer, så dele turen i 2 eller 3 stræk.

Det er jo ingenting

Nu kender jeg ikke vejenes standard i tjekkiet, men vi har to gange pillet
teltet ned om morgenen og kørt nordpå kl 9 ved Middelhavet, kørt med to
chauffører og været hjemme ved 6-tiden i Roskilde.

Så børnene burde sagtens kunne sove igennem hele turen.

Leif

Fra : Lars (ArthurDent)

Dato : 27-06-06 21:33

On Thu, 22 Jun 2006 13:23:29 +0200, "tb" <skodskod@yahoo.com> wrote:

>Hej folk
>
>Vi har snakket om en sommerferietur til tjekkiet (1000km) i bil med en knap
>2årig og en knap 4 årig

Vi tager til Italien med 2 på ca. samme alder.

>Vi vil køre om natten i et stræk om muligt, og håbe på de kan sove på turen.
>Bliver der problemer, så dele turen i 2 eller 3 stræk.

Vi vil køre derned med 2 overnatninger, og vi vil køre om dagen.
Starter ved 8 tiden og slutter allerede ved 16 tiden, så er der tid
til at ungerne kan få brændt noget krudt af også, og vi får en god
nattesøvn. Vi har købt en DVD afspiller til bilen med 2 skærme, så får
de lidt film at se på så det ikke bliver alt for kedeligt for dem.

Metoden - minus DVD - er for øvrigt gennemprøvet, mine svigerforældre
kørte derned hver sommer med min kone og hendes søster dengang de var
små.

/Lars
--
www.tomtompoi.dk. Gratis POI til alle
www.progressio.dk

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-07-06 07:52

Lars (ArthurDent) wrote:

> Vi tager til Italien med 2 på ca. samme alder.

> Vi vil køre derned med 2 overnatninger, og vi vil køre om dagen.
> Starter ved 8 tiden og slutter allerede ved 16 tiden, så er der tid

Så er det godt nok lige før jeg vil garantere at I ikke kan nå derned -
afhængig af hvor langt ned i Italien I skal :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-07-06 08:10

tb wrote:
> [...]

> Vi vil køre om natten i et stræk om muligt, og håbe på de kan sove på
> turen. Bliver der problemer, så dele turen i 2 eller 3 stræk.

Jeg har gjort det samme med barn på 1 og 4 år - året efter kørte vi som
normalt i dagtimerne. Det gav ingen problemer, heller ikke senere i deres
opvækst, hvor de så var vant til lange ture :)

--
Per, Esbjerg

Fra : tb

Dato : 25-07-06 04:25

> [...]
>
> Vi vil køre om natten i et stræk om muligt, og håbe på de kan sove på
> turen. Bliver der problemer, så dele turen i 2 eller 3 stræk.

Netop hjemvendt fra turen. Det gik godt. 1100 km var der. 17timer ned og
15 time hjem (vi tog trailer med). Nedaf ville den lille ikke falde i søvn
før kl fem (!!!!) om morgnen, så vi havde en del stop nedaf. Ikke alle børn
sover åbenbart i bilen :-/ Dagen derpå gik dog forbløffende godt.
Telt var et hit. Vi have lånt et med flere rum, så de fik et rum hver. DET
var noget de satte pris på. Ingen problemer der

Hjemturen var fin. Vi kørte kl 14, dvs om dagen, og er hjemme nu kl 5.
Ingen piv. Faldt begge i søvn kl 23 og sov resten af turen (incl min kone

Konklusion : DET tør vi godt gøre igen, dog skal det være i en bil med
aircondition, da 34 grader i skyggen ikke er særlig fedt i længden :-/