Fanless VIA - hvilket kabinet?
Fra : Jens Nordahl

Dato : 21-06-06 23:26

Hej

Jeg skal til at bygge mig et lille mini-ITX system.
Det skal køre lidt web-server og filserver (Linux), og uden grafisk
brugerflade, så der er ikke behov for de store CPU-kræfter - det vigtigste
er at det kører stabilt og så lydløst som muligt.

Jeg forestiler mig et VIA EPIA-ME6000 (uden CPU-blæser), og nu er
spørgsmålet så hvilket kabinet der skal bruges. Jeg har haft kig på
* Morex Cupid 2688 - uden blæsere, men passer muligvis ikke til VIA
EPIA-ME6000 (kan nogen bekræfte det?).
* Morex Cupid 2699 - 2 blæsere. Mon det går bare at slå de blæsere fra?

Min bekymring er om det bliver for varmt i kabinettet hvis man kører uden
blæser. Har i nogen erfaringer med disse to kabinetter? Kan i forslå andre
kabinetter hvor man kan køre uden blæsere?

Mvh
Jens

--
For email: Remove These Characters From Mail Address.

Fra : MRN

Dato : 22-06-06 09:40

> Min bekymring er om det bliver for varmt i kabinettet hvis man kører uden
> blæser. Har i nogen erfaringer med disse to kabinetter? Kan i forslå andre
> kabinetter hvor man kan køre uden blæsere?

Jeg kan ikke lige foreslå andet, men jeg tror ikke det dur at køre helt
uden blæsere, altså ingen i hverken kabinettet, eller på cpu'en. Hvis
det var mig der skulle lave det, så ville jeg sætte et par store Papst
kabinet blæsere i, og så sætte dem til at køre med laveste hastighed,
så kan de ikke høres...

Evt. sådan et par stykker:

MRN

Fra : Claus Albæk

Dato : 22-06-06 09:53

MRN wrote:

> [...]
> det var mig der skulle lave det, så ville jeg sætte et par store Papst
> kabinet blæsere i, og så sætte dem til at køre med laveste hastighed, så

jeg har klaret den sag med 1x120mm pabst og så ved at montere psu'en
direkte over CPU. den bliver på intet tidspunkt for varm.

Fra : MRN

Dato : 22-06-06 10:18

> jeg har klaret den sag med 1x120mm pabst og så ved at montere psu'en direkte
> over CPU. den bliver på intet tidspunkt for varm.

Jep, det dur også Men HELT uden blæsere, det tror jeg ikke dur...

Mvh
MRN

Fra : Claus Albæk

Dato : 22-06-06 10:31

MRN wrote:

> Jep, det dur også Men HELT uden blæsere, det tror jeg ikke dur...

nej glem det... jeg har prøvet selv med deres fanless versioner og det
er ikke en vinder kombination. men med 1 stk pabst ved lave omdrejninger
er støjen altså også til at overse.

Fra : Jens Nordahl

Dato : 22-06-06 16:47

Claus Albæk wrote:

> jeg har klaret den sag med 1x120mm pabst og så ved at montere psu'en
> direkte over CPU. den bliver på intet tidspunkt for varm.

Ok, det kan være jeg bliver nødt til at montere en meget lydsvag blæser.

Hvad er det med PSU'en?

På de her mini-ITX kabinetter er PSU'en delt i en ekstern PSU der omsætter
til 12V DC og så en intern dims der omsætter 12V DC til +/- 5V og +/- 12V -
der er ikke nogen PSU blæser nogen steder.

--
For email: Remove These Characters From Mail Address.

Fra : Jesper

Dato : 23-06-06 09:23

On Thu, 22 Jun 2006 17:47:21 +0200, Jens Nordahl wrote:

> [...]
> til 12V DC og så en intern dims der omsætter 12V DC til +/- 5V og +/- 12V -
> der er ikke nogen PSU blæser nogen steder.

Den interne DC-DC konverter er et lille piggy-back print som presses ned i
PSU-stikket på motherboardet. Det varmer og larmer slet ikke. Al
varmen genereres i den eksterne 12 VDC forsyning.

Det eneste du behøver at bekymre dig om, er CPU'en... og evt. harddisken
(dvs. undgå de billige Maxtor kogeplader).