Mit rullestorsejl giver mig problemer
Fra : Kaj L

Dato : 21-06-06 22:03

Hej grp,
Mit rullestorsejl giver mig problemer. Jeg kan godt rulle det ud, men
når det skal rulles ind i bommen igen, så ruller det skævt ind
hvilket bevirker at sejlet ikke kan komme videre ind i bommen.

Jeg gør nok noget forkert ved monteringen af bom mm.
Mon der findes en vejledning til sådan en fyr?
Eller mon der er en link på nettet om emnet?Her er et par billeder af
misseren

http://home25.inet.tele.dk/larsen/Default.htm

Det er vist købt hos John Mast for en snes år siden..
Jeg har haft motorsejleren i 3 år, men har aldrig før sat storsejlet.
Det kunne jeg tænke mig i år. Den forrige indehaver af båden
havde heller aldrig prøvet at sætte storsejlet.
Når der er rullet et par runder op, ser sejlet rent og helt nyt ud.

--
Mvh. Kaj L

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-06 22:14

"Kaj L" <nokia6260@kaylarsen????.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> når det skal rulles ind i bommen igen, så ruller det skævt ind
> hvilket bevirker at sejlet ikke kan komme videre ind i bommen.

Min "genbo" i havnen har lige fået en sådan bom og nyt storsejl og han
lærte, at den vinkel, som bommen danner med masten, når storen skal ind
i bommen er helt afgørende for, hvordan storen rulles ind ... han havde
også vanskeligheder med at få storsejlet glat og pænt inde i bommen ...
men har eksperimenteret, og synes det er bedre ... Men han synes ikke
det endnu er godt nok ...

John Mast eller en sejlmager kan evt. hjælpe med konkrete råd ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : HA

Dato : 22-06-06 06:44

> [...]
> når det skal rulles ind i bommen igen, så ruller det skævt ind
> hvilket bevirker at sejlet ikke kan komme videre ind i bommen.

Jeg har en ældre SailTainer rullebom..
Vinklen mellem mast og bom skal være meget præcis. I mit tilfælde skal
bommen hæves ca. 7 gr. fra vandret stilling.

Henning A

Fra : Kaj L

Dato : 22-06-06 18:31

> Vinklen mellem mast og bom skal være meget præcis. I mit tilfælde skal
> bommen hæves ca. 7 gr. fra vandret stilling.

Hvordan måler du de 7 grader?

--
Mvh. Kaj L

Fra : HA

Dato : 22-06-06 20:28

> Hvordan måler du de 7 grader?

Undskyld der skulle stå 2 grader. Ved alm sinusbelegning giver det ca. 3.4
cm pr. meter bom. Så hvis masten står lodret skal en bom på 3 meter hæves
(3,4 cm * 3) fra vandret stilling.
Prøv at hæve bomme så meget at sejlet nettop bevæger sig væk fra masten når
det rulles ind. Sænk så bommen til sejlet ruller lige ned.

mvh

Henning A

Fra : Kaj L

Dato : 23-06-06 22:17

Jeg prøver og prøver. Der er en fjeder i bomstangen,
så det skal der tages højde med bommens vægt. De 2 gr.
er vel i bommens hvilestilling (hvis det hedder det?).
Det synes jeg ikke er nemt? I dag blæste det for meget
og vinden kom forkert til at jeg turde hive sejlet ret meget
op.

--
Mvh. Kaj L

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-06 23:09

Kaj, Mon ikke du skal have en bomdirk, som du så kan finjustere bommens
hældning med?

Fra : Kaj L

Dato : 24-06-06 11:34

> Kaj, Mon ikke du skal have en bomdirk, som du så kan finjustere bommens
> hældning med?

Det er ikke utænkeligt. Hvad søren er det for en fyr?
hvad koster en sådan og hvor køber man en sådan?
Mange spørgsmål!

--
Mvh. Kaj L

Fra : Ukendt

Dato : 24-06-06 19:12

> Det er ikke utænkeligt. Hvad søren er det for en fyr?
> hvad koster en sådan og hvor køber man en sådan?
> Mange spørgsmål!
>
> --
> Mvh. Kaj L

Emnet bomdirk, har været til debat i gruppen for nogen tid siden, hvor
jeg bl.a. ville vide, om det at støtte bommen med en line fra toppen af
masten og ud til bomnokken på en brøkdelsrig var en (for) hård
belastning af masten. Svaret fra John Mast var klart: Ikke noget
problem!

Så en bomdirk er såmænd bare en line - man kan også bruge storfaldet -
som holder bommen oppe, når man ikke er for sejl.

Hvis du skal bruge den til at finjustere hældningen på bommen bør du
kunne justere den fra dæk eller cockpit over en klampe eller en
spilaflaster. Sæt f.eks. nogle midlertidige mærker på tovværket ud for
nogle andre mærker på masten eller ved spilaflasteren, så du helt
nøjagtigt kan lære, om du sætter bommen i den rigtige vinkel i forhold
til masten. Når du har fundet den rigtige vinkel, kan du så afsætte
permanente mærker på tovværk og mast/båd ...

Min "bådnabo" har brugt en del tid på at eksperimentere for at finde den
rigtige vinkel og jeg har ikke personlig erfaring med Hi-Low-systemet,
men det er der måske andre i gruppen der har?

Fra : HA

Dato : 24-06-06 17:29

"Kaj L" <No@mails.please> skrev i en meddelelse
> Jeg prøver og prøver. min Der er en fjeder i bomstangen,
> så det skal der tages højde med bommens vægt. De 2 gr.
> KLIP

På min Sailtainer kan kicherens (bonstangens) støttepunkt på bommen flyttes.
Du kunne eventuel forsøge at kontakte JohnMast. Jeg har hørt at de er så
flinke.
http://www.johnmast.dk/dk/hi-low/index.html

Udsnit fra deres hjemmeside:
"Den indbyggede gasfjeder i kickstangen sørger for, at bommen løftes til den
rigtige vinkel, når skødet slækkes"

mvh

Henning A