Digital signatur
Fra : none

Dato : 21-06-06 21:57

Hej!

Er der nogen, der har erfaring med at installere en digital signatur fra
TDC i et Linux-system?

I det konkrete tilfælde benytter jeg Kubuntu Linux, med Firefox som min
foretrukne browser. Jeg har tjekket at Java fungerer korrekt, og jeg kan
da også sagtens afvikle det java-program hvorigennem man genererer
kodeord til signaturen og efterfølgende downloade den. Men den fil som
jeg rent faktisk kan downloade er en HTML-fil. Meningen er at man gennem
java-programmet downloader denne fil, og derefter åbner filen i sin
browser, hvorefter man med et enkelt tryk på en knap skulle kunne
indlæse signaturen i browseren.

Problemet er bare, at der ved tryk på førmeldte knap ingenting sker.
Intet. Overhovedet.

Jeg har derefter gennem mail spurgt TDC om hvordan jeg kan hente
signaturen som en alm. pkcs12-fil - et valg som ellers jeg burde være
blevet tilbudt under installationsprocessen.
Svaret lyder, at jeg dertil skal benytte en anden browser end Internet
Explorer - på trods af at jeg tydeligt har gjort opmærksom på at jeg
bruger Linux og Firefox. Dette svar formår de at give mig to gange i træk.

Har I forslag til hvad jeg selv kan gøre ved det?

Mvh.
Kristian

Fra : Peter Mogensen

Dato : 21-06-06 23:04

none wrote:
> [...]
> Explorer - på trods af at jeg tydeligt har gjort opmærksom på at jeg
> bruger Linux og Firefox. Dette svar formår de at give mig to gange i træk.

Suk...
Det er noget tid siden jeg selv har rodet med det, men jeg mindes ikke
at have haft nogen problemer.
Er du sikker på at du valgte "flex" og ikke deres IE-specifikke setup?

Peter

Fra : Kristian Nejsum

Dato : 22-06-06 00:19

Peter Mogensen wrote:

> [...]
> at have haft nogen problemer.
> Er du sikker på at du valgte "flex" og ikke deres IE-specifikke setup?

Helt sikker - Java-programmet afvikles helt automatisk, uden at jeg kan
vælge nogen som helst anden installationsmåde.

Fra : Per Riber

Dato : 21-06-06 23:35

none skrev:

> [...]
> indlæse signaturen i browseren.
>
> Problemet er bare, at der ved tryk på førmeldte knap ingenting sker.

Har bakset med præcist samme problem. Jeg sprang over, hvor gærdet var
lavest og installerede signaturen ved at køre html-filen i Firefox under
Windows XP og eksporterede derfra signaturen som pkcs12-fil.

Det er noget klamp, men kom da til at virke

mvh Per

Fra : Kristian Nejsum

Dato : 22-06-06 13:47

Per Riber wrote:

> [...]
> Windows XP og eksporterede derfra signaturen som pkcs12-fil.
>
> Det er noget klamp, men kom da til at virke

Ja - jeg har nu officielt valgt at springe over hvor gærdet er lavest.
Dog vil jeg til TDC's forsvar lige fortælle, at jeg modtog en mail fra
en TDC-medarbejder, der havde set mit indlæg på nyhedsgruppen, og var
interesseret i at prøve at løse problemet. Så der kommer forhåbentlig
noget positivt ud af det.

Mvh.
Kristian

Fra : Kasper Lund

Dato : 22-06-06 14:39

On Thu, 22 Jun 2006 14:47:26 +0200, Kristian Nejsum wrote:

> [...]
> en TDC-medarbejder, der havde set mit indlæg på nyhedsgruppen, og var
> interesseret i at prøve at løse problemet. Så der kommer forhåbentlig

Jeg mener da ikke der er noget problem hvis man vælger flex, jeg havde
ihvertfald ingen probemer da jeg installerede min. Ca. 1 -1,5 år siden.

/Kasper

Fra : Per Riber

Dato : 22-06-06 20:22

Kristian Nejsum skrev:

> [...]
> en TDC-medarbejder, der havde set mit indlæg på nyhedsgruppen, og var
> interesseret i at prøve at løse problemet. Så der kommer forhåbentlig

Ja, det lyder lovende.

Størstedelen af proceduren virker jo fint i Linux - lige indtil man når
frem til den forbistrede (men temmelig vigtige) knap

mvh Per

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-06 07:47

none skrev:
> [...]
> Explorer - på trods af at jeg tydeligt har gjort opmærksom på at jeg
> bruger Linux og Firefox. Dette svar formår de at give mig to gange i træk.

På det her punkt er TDC mindelstalt nogle spader.

> Har I forslag til hvad jeg selv kan gøre ved det?

Du skal have fat i en windows maskine, hvor du så installere din
digitale signatur, fra IE ekspotere du så din digitale signatur og
vupti, så kan du kopiere den til din linux box og impotere den i firfox.

Det har jeg gjort et par gange uden problemer, men det skal siges at det
var før TDC kom med en opdatering.

René Madsen --- Webhotel, PHP/MySQL, 500Mb, 5xPOP3 for kun 9,-/md.
Schultz Consult --- www.schultzconsult.dk/Hosting
Din IT Leverandør --- tlf. 28 34 36 85 / 46 95 08 81

Fra : dr.rune@gmail.com

Dato : 05-07-06 11:30

Schultz Consult - [René Madsen] skrev:

> På det her punkt er TDC mindelstalt nogle spader.

Havde det samme problem med at "Indlæs Digital Signatur" knappen ikke
virker på Ubuntu Firefox 1.5.0.4.

Den nemme løsning er at bruge en browser med useragent som ikke
identificerer sig som firefox eller IE, da kommer der en knap frem hvor
man kan gemme pks12 filen. Knappen kommer dog kun frem hvis java er
installeret i browseren.

Det nemmeste er at ændre
about:config (i adresselinien) > ny (højreklik) > streng >
general.useragent.override : lalala
reload Digital....html filen og gem

Har man konqueror eller opera installeret MED java kan de også
benyttes.

Jeg har skrevet til tdc og bedt dem om at tilføje "gem på disk"
knappen også i firefox, samt at skrive i plaintekst at kommer knappen
ikke frem mangler java.