Dropdown-menuer på www.tv2.dk
Fra : Mads Damgaard

Dato : 18-06-01 18:23

Hej Alle!!

Er der ikke én der kan fortælle, hvorledes menuerne på tv2 er
lavet - altså ikke en direkte "opskrift", men blot lidt
guidelines til teknologi osv.???

På forhånd tak!!!

Mads

--
Brug Validator service: http://www.html.dk/validator
- Tast din URL én gang, og validér dokumentet hos 12 validatorer

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 18-06-01 19:02

Mon, 18 Jun 2001 17:23:27 +0000 (UTC), skrev Mads Damgaard
<mdp@esenet.dk>:

>Er der ikke én der kan fortælle, hvorledes menuerne på tv2 er
>lavet - altså ikke en direkte "opskrift", men blot lidt
>guidelines til teknologi osv.???

Kig på http://www.dynamicdrive.com eller http://www.bratta.com

Du skal være opmærksom på at nogen af dem er endnu ikke blevet
skrevet, så de virker med Netscape 6 og Opera.

Kig evt. på programmet DHTML Menu Builder på
<http://software.xfx.net/utilities/dmbuilder/>.

Jeg har ikke selv prøvet programmet, der kan downloades en
demoversion og nogle eksempler på menuerne.

Men siden fungerer i de gængse browsere, så programmet ser meget
lovende ud.

med venlig hilsen
Knud
--
http://home13.inet.tele.dk/smedpark

Fra : Mads Damgaard

Dato : 18-06-01 19:45

Knud Gert Ellentoft wrote in
dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> [...]
> http://home13.inet.tele.dk/smedpark
> Bruger din udgave af Outlook Express Sv: i svar?
> Så ser en stor del af gruppens brugere ikke dit svar.

Du kan måske fortælle mig, hvordan jeg f.eks. tegner en
cirkel.....
Jeg er nu mest interesseret i at lære det selv!!

Tak for hjælpen indtil videre!!

Mads

Fra : Stig Nygaard

Dato : 18-06-01 20:03

Hej !

> Er der ikke én der kan fortælle, hvorledes menuerne på tv2 er
> lavet - altså ikke en direkte "opskrift", men blot lidt
> guidelines til teknologi osv.???

Du har haft fornøjelsen af at kigge på såkaldt "Dynamisk HTML", eller
populært bare "DHTML". Det er en løs betegnelse for en kombination af HTML,
CSS og JavaScript (og DOM).

Med DHTML kan du dynamisk ændre på indhold og udseende af en række elementer
på en webside. Meget brugt er det i forbindelse med lag (DIVs) som kan gøres
skiftevis usynlige og synlige, flyttes rundt, skifte indhold, farve,
størrelse, udsnit, osv. Men det kan også bruges med andet end DIV-tags.

Dynamisk HTML har længe været en non-standard ting hvor Netscape 4.x og
Internet Explorer 4 havde hver deres måde at implementere det på. Man siger
de har to forskellige DOMs, som er en slags modeller for en websides indhold
som man kan manipulere med. Senere er W3C kommet på banen med DOM1 og DOM2.

Browsere der understøtter Dynamisk HTML og de forskellige DOMs er først og
fremmest:

NS4-DOM: Netscape 4.x
IE4-DOM: Internet Explorer 4/5/5.5
W3C DOM1: Internet Explorer 5/5.5, Netscape 6.x, Opera 5.x, Konqueror 2.1,
"Gecko-browsere"*

*Hvor Gecko-browsere er browsere der ligesom Netscape 6.x er baseret på
Mozilla-projektets "Gecko-motor", dvs. bl.a. Mozilla, K-Meleon og Galeon.

Desværre er der meget DHTML på nettet som ikke er blevet opdateret til W3C's
DOM, men kun er lavet til IE4-DOM og NS4-DOM kompatible browsere. Det gælder
dog ikke TV-2's menuer som virker fint i min Mozilla 0.91 og Opera 5.11
browser.

Jeg har for nylig skrevet en artikel hvori jeg tror du kan finde en del
interessant information, selvom det IKKE er en tutorial i DHTML:
http://www.rockland.dk/stig/upghtml.html

--

Mvh.
Stig Nygaard