Uønsket katte....
Fra : Lars Jørgensen

Dato : 21-06-06 16:45

Har nu brugt meget tid på at gå de forskellige emner igennem, i håb om
at finde en løsning på mit problem....
Tænkte på at gå videre med en af de tråde der var om emnet, men vælger
nu at starte en ny......
Forhistorien er at jeg har en nabo som har... nu må jeg så gætte.. ca.
15 katte, sikkert flere... Ingen af dem er neutraliseret, og indavl er
vist udbredt, for de udviser ingen normal adfærd med hensyn til at
forrette deres nødtoft, med skider rent ud sagt på græsplæne, fliser og
trappe, for ikke at tale om hus, garage og udhus lugter langt væk af
strint.... Bilen fuld af kattepoter!
Har en havedam, hvor de ripper flydeplanter, for hundredevis af kroner
indtil nu, og fisk trykker sig til bunden...
Heller ikke en simpel udluftning af huset kan lade sig gøre, da er inde
for blot døren har været åben et kort øjeblik.... Har en gang oplevet
at en kat har puttet sig imellem badehåndklæder på badeværelset.....

Så tros jeg ikke kunne få mig selv til det, har diverse djævelske tanker
da kørt igennem mit hovede, når disse kære dyr har forpestet min dag....

Kun min modvilje mod at skulle være i nabokrig, har afholdt mig fra at
benytte lov om mark- og vejfred....
Har skam snakket med ham om problemet, og han er også forstående, på sin
egen måde, for som han siger, jeg har sagt til dem flere gange at de
ikke må gå over og skide hos dig... men de høre vist ikke efter.....

Så inden jeg sætter naboskabet over styr.... Giv mig et godt våben med
de uønskede gæster.... Glem alt om vandslange, vandspand, vandpistoler,
jeg har også et liv og kan ikke afsætte timer på luring af katte. Jager
dem naturligvis ud når jeg ser dem, men deres hukommelse er vist ikke
eksisterende...
Ideen med trådhegn virker åbenbart heller ikke, kan jeg forstå på andre
indlæg, og vil i øvrigt også koste mig tusindvis af kroner, med den
store have jeg har! Har prøvet med Gå-Væk, men det rullede de sig
bogstaveligt i....

Så nu er mit håb.... hvis ikke katte elsker ved hvad der skræmmer/holder
katte væk... hvem gør så..????

Med venlig hilsen
Lars Jørgensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Per Tolbøll

Dato : 21-06-06 16:54

> Så nu er mit håb.... hvis ikke katte elsker ved hvad der skræmmer/holder
> katte væk... hvem gør så..????

Tjae - trådhegn virker for mig, holder egen kat inde og fremmede katte fra
grunden.

Jeg ved, at visse har gode erfaringer med et el-hegn fra Onkel Harald, det
var måske en mulighed med en større have.

/Per

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 21-06-06 21:22

Svar til både Per, Marie og Hanne....

> [...]
>
> Jeg ved, at visse har gode erfaringer med et el-hegn fra Onkel Harald, det
> var måske en mulighed med en større have.

Hej Per!

Hvor højt er dit trådhegn....? Og er den overdækket...? (har hørt at
katte nemt kan klatre over trådhegn....?
Det med strøm har været oppe her på en anden tråd, med blandet resultat..

Skulle jeg til at sætte trådhegn op, drejer det sig om løst anslået 175
meter, hvilken jeg slet ikke tør tænke på hvad det løber op i med pæle
osv, men sikkert et pænt stykke oppe i de 4 cifferet beløb....
Dertil komme situationen at det pluslig er os der er i bur!!!!!

vh Lars

> [...]
> lånes hos en kattefanger/internat/dyrlæge,,( sidstnævnte har jeg lånt af
> tidligere, til fangst af vildkatte) og så kørt dem på internat,eller måske
> der er en kattefanger der kan hjælpe dig.
> Det lyder som et massivt antal katte du må
>
> det er ærgerligt at nogle mennesker ikke har forståelse for, at det ikke er
> alle der er jubellykkelige for kattebesøg. og jeg synes at man som ejer har
> en forpligtigelse for, at de ikke er til gene for omverden.
> nu ved du hvem ejeren til kattene er, du slipper nok ikke for sure miner

Hej Marie...

Tak for forståelsen....

Har skam tit tænkt på lovens muligheder, men jeg har desværre dårlig
erfaring med den løsning, i forbindelse med en anden nabo som over flere
år stilte en skrotbil på min grund, selv om det kun skulle være et par
måneder, men efter et par år med rust og truende oliespild, måtte jeg
med myndighedernes mellemkomst havde den fjernet.... Og siden har han
ikke hilst eller snakket med mig.....

Har godt nok nogle naboer endnu at trække på, men det er jo træls at
være sorteper, bare fordi deler naboen's glæde over sine mange katte....
Og ja! det er mange..... og der kommer jo nye til hvert år...

Vh. Lars!

> Hanne Engermann skrev:
> Gik tilbage og fandt et noget lignende indlæg fra Lars Hansen.
>
> Citerer et af de svar, han fik:
>
> Hvor godt den virker, om den virker eller om den virker for godt og
> skræmmer kattene væk fra naboernes egne grunde.. skal jeg ikke kunne
> sige noget om, men faldt over den ved et tilfælde i dag så synes da du
> skulle have linket.
>

> Med venlig hilsen
> Hanne Engermann

Hej Hanne

Tak for linket....
Kender man mon bivirkninger ved den...? Og som du selv nævnte, hvis den
virklig virker.... sender den så også kattene ud af naboens have...?

Vh. Lars

Fra : Per Tolbøll

Dato : 22-06-06 22:26

> [...]
> osv, men sikkert et pænt stykke oppe i de 4 cifferet beløb....
> Dertil komme situationen at det pluslig er os der er i bur!!!!!

Hele vores have er omkranset af ligusterhæk - den blev klippet helt ind,
næsten til stammen.
Herefter bandt vi almindeligt billigt 2" x 2" hønsenet i hækken, helt ned
til jorden og så langt ind i hækken som det var muligt. Det ser herrens ud
den første tid, men derefter er det helt usynligt.
Selve hækken er 150-180 cm høj, og det er min erfaring, at kattene ikke
hopper over noget, hvor de ikke kan bedømme landingsmulighederne på den
modsatte side.
Vores primære formål var at holde vores egen kat inde. Det er lykkedes efter
et par enkelte "sikkerhedshuller" blev fundet og lappet. Sidegevinsten har
så været 1 (een) fremmed kat i haven siden - den forcerede en 2 m lodret mur
for at komme ud igen !

Selve hegnet kostede omkring 150 kr. for en rulle med 30m plus en sjat 1.5
mm2 grøn installationsledning fra skrotkassen til at binde med.

/Per

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-06 10:48

"Per Tolbøll" <per.tolboll@kolibrinet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Sidegevinsten har så været 1 (een) fremmed kat i haven siden - den
> forcerede en 2 m lodret mur for at komme ud igen !

Det er en god løsning med en kattegård, men burde det ikke være katteejerens
opgave og ikke naboen, der bliver generet af kattene ?

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 23-06-06 11:47

> [...]
katteejerens
> opgave og ikke naboen, der bliver generet af kattene ?

Hej Buffy!

Her kan jeg vist desværre kun give dig et anerkendende nik.
Og håbe på at dine vise ord vil brede sig som de berømte ringe i
vandet....

Fra : Carsten Keller

Dato : 23-06-06 12:14

"Buffy" <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> wrote in message news:449bb8f1$0$181>>
Vores primære formål var at holde vores egen kat inde. Det er lykkedes

> Det er en god løsning med en kattegård, men burde det ikke være
> katteejerens opgave og ikke naboen, der bliver generet af kattene ?

Jeg er helt enig i at det er ejerens opgave, men nu er naboskab jo ofte det
muliges kunst, så hvis jeg havde problemet ville jeg nok gå efter Pers
løsning...

Keller

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 25-06-06 18:50

> [...]
> muliges kunst, så hvis jeg havde problemet ville jeg nok gå efter Pers

Ja! Det det jo.... Havde en sjov snak med nogle venner den anden aften,
bla. omkring "mit problem", og hvad jeg havde tænkt på at gøre.. Altså
at få indfanget kattene!

Her var der så også en der spurgte hvorfor jeg ikke bare oversprøjtede
kattene med vand, i stedet for at lægge mig ud med naboen......

Tilsyneladende fattede han ikke at det jo enligt var nabo'en der havde
lagt sig ud med mig, ved at se stort på hvilken gener hans kattehold
(eller vel snare mangel på samme ) påførte mig....

Først når jeg prøver at sætte dem ind i situationen med hvad de ville
gøre hvis de hver dag trådte ud på trappen med lort på.... stoppede
diskussionen, for så er den pluslig ikke interessant længer.....

Fra : Carsten Keller

Dato : 26-06-06 08:02

"Lars Jørgensen" <lajKATTE@BAKKEgratismail.dk> wrote in message
> [...]
> lagt sig ud med mig, ved at se stort på hvilken gener hans kattehold
> (eller vel snare mangel på samme ) påførte mig....

Hvem der har lagt sig ud med hvem er vel en temmelig ubrugelig diskussion.
Hvis man helt kunne undgå ballade ville det, i hvert fald for konfliktsky
mennesker som mig selv, være at foretrække. Men jeg er enig med dig i at du
selvfølgelig ikke skal belastes af andre folks katte i den grad, så hvis der
ikke kan findes en løsning med "passiv sikring", altså hegn eller lignende
må der andre metoder til. Det er bare sjældent at den slags på sigt fører
til noget som helst tror jeg...

Keller

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 26-06-06 08:27

> Carsten Keller skrev:
>
> Hvem der har lagt sig ud med hvem er vel en temmelig ubrugelig diskussion.

Det har du faktisk helt ret i..... Jeg var træt og frustreret over
diskussionen hvor JEG var udlagt som den besværlige, og så efterfølgende
komme hjem til en ildelugtende gårdhave........

Fra : Carsten Keller

Dato : 26-06-06 08:55

> Det har du faktisk helt ret i..... Jeg var træt og frustreret over
> diskussionen hvor JEG var udlagt som den besværlige, og så efterfølgende
> komme hjem til en ildelugtende gårdhave........

Tjahh, du er vel også den besværlige. Missekattene brokker sig da ikke over
at du går rundt i deres toilet

Men spøg til side, håber du finder en brugbar løsning på dit problem. For
uanset hvordan man vender og drejer det vil det altid være dit problem,
selvom ansvaret nok ligger et andet sted...

Keller

Fra : fam. Ager

Dato : 21-06-06 17:40

"Lars Jørgensen" <lajKATTE@BAKKEgratismail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
-----------

jeg kan sagtens forstå din frustration, det er også møgirriterende ikke at
kunne have "sit" i fred.
[...]
Det lyder som et massivt antal katte du må "slås" med

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 21-06-06 21:47

<klip> og ellers havde jeg lånt en kattefælde, som kan
> lånes hos en kattefanger/internat/dyrlæge,,( sidstnævnte har jeg lånt af
> tidligere, til fangst af vildkatte) og så kørt dem på internat,eller måske
> der er en kattefanger der kan hjælpe dig.
</klip>

Nu skal man så lige passe på... man kan ikke "bare" fange katte og aflevere
dem på et internat.

Allerførst skal man træffe aftale med internat/dyrlæge om HVAD der skal ske
med kattene, og det sker på indfangers bekostning, hvis det foregår i privat
regi.For du får da garanteret ikke kattenes ejer til at betale.
Hvis man som privat indfanger, skal man dernæst indrykke annonce i
offentligt medie, lokalavis typisk, hvor der står hvornår man har fælden
oppe (den skal tilses mindst hver 2. time) og hvor dyrene kommer hen.
Annoncen skal man også selv betale. Da der er en kendt ejer på kattene, kan
man faktisk ikke sådan uden videre aflive dem, ejeren skal kontaktes...og så
kommer balladen om hvem der skal betale for opholdet hos dyrlægen osv. osv.
Jeg tror faktisk heller ikke du får en dyrlæge med på idéen.

Det bedste ville i mine øjne være, at få f.eks. kredsformanden fra Dyrenes
Beskyttelse til at tage en snak med kattenes ejer.
Alternative Kattens Værn, måske kan kattenes ejer tales til at gå af med
nogle af kattene?
Men det er jo sæson for killinger nu og frem til oktober, så de er nok hårdt
booket op, desværre.
Du kunne også prøve at tale med kommunen, da det virker som et meget stort
antal katte, specielt hvis du bor i byzone.
Politiet tror jeg ikke du får nogen hjælp fra, da de slet, slet ikke har
resourcer til at tage sig af den slags, men du kan da altid prøve.

Venlig hilsen Heidi, Miver og Mulles mor

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 22-06-06 21:24

> [...]

> resourcer til at tage sig af den slags, men du kan da altid prøve.
>
> Venlig hilsen Heidi, Miver og Mulles mor

Hej "Mor"

Ja'men så kan vi sikkert også godt blive enige om at loven beskytter
uhensynsfulde katteejer mere end de mennesker som føler sig forulempet
med at skulle huse katte mod deres vilje....

Alle omkostninger tilfalder jo den forulempet part, og han/hun skal så
også have bøvlet med at inddrive disse penge hos katte ejeren, og som du
selv skriver sikkert nægter at betale en krone.... Han kan jo bare tage
ud til den første og bedst gård og hente nogle nye killinger
gratis..... Og så starter "showet" forfra....
Og så har man i tilgift fået en sur nabo, fordi man har givet ham en
masse problemer.... hva'ba??

Er der ikke et eller andet galt her....????

Fra : Anette

Dato : 22-06-06 22:03

Lars Jørgensen wrote:
> Og så har man i tilgift fået en sur nabo, fordi man har givet ham en
> masse problemer.... hva'ba??
>
> Er der ikke et eller andet galt her....????

Tjo - ikke uenig - selvom jeg har fritløbende katte
Men det har mine naboer også - men efter vi igen har fået unge hunde der kan
løbe kattene op, ude i haven, så kommer naboens mange halvvilde katte ikke
her mere.

Så - midt i denne sommerferie tid - kunne du så ikke tilbyde en hundeejer at
at passe vovdyret en uges tid? Har kattene først oplevet at blive jaget ud
af en hund et par gange, så varer det da lidt inden de sniger sig tilbage i
samme have.
Se det positivt - du hjælper både en hundejer og dig selv, de allerfleste
fritløbende katte kan sagtens løbe fra en hund - og du får ikke en sur nabo

Smilende sommerhilsen
Anette
www.philana.dk

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 23-06-06 11:04

> [...]
> fritløbende katte kan sagtens løbe fra en hund - og du får ikke en sur nabo

Hej Anette...

Tak for dit smilende indlæg....

Nu er min grund jo ikke hermetisk lukket, så med den foreslået
hundeløsning, vil jeg jo blot selv bidrage til holdet af uhensynsfulde
dyrejer som tvangsindlægger sine omgivelser at lægge grund til
hunde/katte hømhøm'er osv.
(og en hund i snor, jager jo ikke mange meter....)

Inden jeg nu bliver stemplet som notorisk dyre hader, hvis det da ikke
er for sent

Så vil jeg lige nævne at jeg generelt ikke har noget imod hver katte
eller hunde som sådan, min familie har hund og jeg har venner som har
katte, uden at jeg af den grund afholder mig fra at besøge dem, og for
den sags skyld lege med dyrene..
Men fælles for dem, er at de holder deres dyr på egen område, da de er
beviste om at andre ikke nødvendigvis har lyst til at skulle bruge penge
på IKKE at holde dyr.....

Problemet er jo ikke dyrene skyld, men et medmenneskeligt genfejl som
rammer et ikke ubetydelige antal mennesker... Som gælder uanset om vi
snakker dyr, rygning, svin.... osv.
Nogle mennesker fatter jo bare ikke at andre måske ikke har lyst til
deres dyr, eller indånde deres røg, eller lægge grund til deres svineri
med henkastning af affald......

Med venlig hilsen
Lars Jørgensen (også med sommer smil!)
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Hanne Engermann

Dato : 21-06-06 19:10

"http://www.pestcontrol-shop.dk/cgi-bin/mhun/11007.html

Fra : Nina Sørensen

Dato : 23-06-06 12:38

Hej Lars
Du har retten på din side.
Loven om mark og vejfred kapitel 1. § 1. "Enhver er pligtig til på alle
årets tider at holde sine husdyr på sit eget.
Stk. 2. Under husdyr henregnes pelsdyr, som er opdrættet i fangenskab,
og tamkaniner. Såfremt et i fangenskab opdrættet pelsdyr undslipper og
ikke indfanges inden 2 måneder, anses det som vildt. Afkom, der følger
moderdyret, er underkastet de for dette gældende bestemmelser. "

Efter min mening har du gjort hvad du kunne for at bibeholde det "gode"
naboskab og det lader ikke til at den gode vilje går begge veje.
Jeg synes du skal præsentere din nabo for hvad lovgivningen siger og
kræve din ret : at de holder deres dyr på deres egen matrikel.
Netop sådanne uansvarlige kattejere giver kattene et dårligt ry og det
synes jeg hverken at du eller dyrene kan være tjent med.
Forstår godt at du ikke ønsker nabokrig, men på et tidspunkt når du
grænsen og går i krig med de forkerte. Det er naboerne du skal i krig
med, ikke kattene. De gør nemlig bare som en kat gør ....

Håber at i finder en diplomatisk løsning, ellers må du skrue bissen på.

Med venlig hilsen
Nina Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 23-06-06 13:28

> [...]
> med, ikke kattene. De gør nemlig bare som en kat gør ....
>
> Håber at i finder en diplomatisk løsning, ellers må du skrue bissen på.

Hej Nina!

Tak for dine, i mine øre, pæne ord.....

Jeg er også helt på det rene med at det ikke er kattene der er synderen
her, hvilken naturligvis også afholder mig fra at gøre dem nogen skade...

En spand vand i hovedet på nabo'en, vil nok også kun have en yderst
begrænset komisk tidshorisont

Har leget lidt med tanken om at advare min nabo, om at jeg vil/har
kontaktet kattens værn eller anden organisation som vil være behjælpelig
med at indfange vildkatte (for dem er der faktisk også nogle af her,,,)
Og da hverken de eller jeg kan se hvilken der er hans eller vildkatte,
vil alle katte der bliver indfanget på min grund blive tilbageholdt! Og
så må han jo regne med at skulle betale for at få sine udleveret igen.....

Men om planen reelt kan udføre i praktisk, ved jeg faktisk ikke...????

Fra : fam. Ager

Dato : 23-06-06 14:00

> [...]
> så må han jo regne med at skulle betale for at få sine udleveret igen.....
>
> Men om planen reelt kan udføre i praktisk, ved jeg faktisk ikke...????

hej!

det lyder som en skånsom og snedig plan, forhør dig evt. hos dyrenes
beskyttelse ell. lign, eller en kattefanger om evt. assistanse. det vil
måske få hans øjne op for problemet set med dine øjne!.

held og lykke!

mvh. marie

Fra : Nina Sørensen

Dato : 23-06-06 14:28

> [...]
> så må han jo regne med at skulle betale for at få sine udleveret igen.....
>
> Men om planen reelt kan udføre i praktisk, ved jeg faktisk ikke...????

Jeg synes at sige det i forvejen er godt naboskab. Hvad om at du giver
naboen en realistisk tidsfrist til at få bragt tingene i orden, hvor du
gøre opmærksom på at herefter vil katte på din grund indfanget.
Ved samme lejlighed kan du jo give dem lidt information om elektrisk
hegn, p-piller, neutralisering osv.
Min erfaring med sådanne mennesker er at det simpelthen er groet dem
over hovedet. Derfor kan det godt hjælpe på situationen at give lidt
gode råd med på vejen.
'
Mht at få dem udleveret igen. Nej, den mulighed havde jeg ikke givet,
for så får du dem jo bare tilbage (hvis de har pengene til det). Hvis
der skal gøres noget skal de indfanges og aflives (eller gives til andre
familier), nogle få kan man så neutralisere og genudsætte.

Men inden du kaster dig ud i "krigen", må du finde en sponsor. Det kan
blive en meget dyr omgang, hvis hverken kommunen, db eller kv vil hjælpe.

Med venlig hilsen
Nina Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tove Krieger

Dato : 23-06-06 15:05

Hej Lars.

Du skrev i dit svar til Nina:

> Jeg er også helt på det rene med at det ikke er kattene der er
> synderen her, hvilken naturligvis også afholder mig fra at gøre dem
> nogen skade...

Jeg tror, at ingen her i gruppen kunne drømme om, hverken at dømme dig
eller tro, at du kunne finde på at lade din frustration gå ud over de
arme katte, de kan jo ikke gøre for at de er blevet født.

[...]

LOL. Den nabo må da være utrolig alternativt begavet, eller modsat har
han måske en veludviklet humoristisk sans, hvis han har kunnet sige
sådan til dig uden at grine for det er da dummeste jeg længe har
hørt.

> En spand vand i hovedet på nabo'en, vil nok også kun have en yderst
> begrænset komisk tidshorisont

Du kunne da prøve, han kan jo kun blive våd, han er da vist for dum til
at blive sur.

> [...]
> for at få sine udleveret igen.....
>
> Men om planen reelt kan udføre i praktisk, ved jeg faktisk ikke...????

Her i vores kommune er det dem (kommunen) man skal kontakte ang. vilde
katte. De indfanger dem, og hvis de ikke er øremærkede bliver de taget
med. Kommunen kan jo ikke se om det er tamme eller vilde katte når de
ikke har blæk i øret.

Prøv dog at advare ham (medens han endnu er våd) så kan det være,
at han kan forstå alvoren bag det du siger til ham.

Mange hilsener og held og lykke fremover.
Tove
( Mor til 2 katte der selvfølgelig gør hvad der bliver sagt, de besørger
da ikke hos naboerne, men ved siden af min persille så den er gået ud)

Fra : Nina Sørensen

Dato : 24-06-06 00:09

> [...]
> eller tro, at du kunne finde på at lade din frustration gå ud over de
> arme katte, de kan jo ikke gøre for at de er blevet født.

Tror bestemt heller ikke at nogle vil drømme om at dømme Lars, og det
var heller ikke min intention. Men selv de største dyreelskere har
grænser og man skal gribe ind før man når der til.

Fra : N/A

Dato : 24-06-06 17:16

Fra : Nina Sørensen

Dato : 24-06-06 17:16

> Hej Nina. Jeg tror du misforstod min hensigt. Du har jo bare den samme
> mening som alle vi andre, og dit indlæg var både meget klogt og sobert.
> Jeg burde i stedet have citeret fra et indlæg, som Lars skrev tidligere.
>
> Han skrev:
>
> er for sent
>
> Det var faktisk det jeg mente, at han ikke behøvede at frygte.
>
> Med venlig hilsen og god weekend
> Tove

Okay, jeg er med. Vi er helt enige

Hilsen Nina

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 25-06-06 19:07

Hej Per, Buffy, Carsten, Fam. Ager, Anette, Hanne, Nina, Tove og så én
som ikke vil navngive sig mere end som "mor"!

Jeg ville enligt gerne havde svaret Jer hver især... (det er jo nu mest
høfligst!)

Men Jeg giver Jer nu en kollektiv tak, for de råd, idéer og moralsk
opbakning I har givet mig i div. indlæg.

Det var jo lidt af en satsning at søge råd "mod katte" i et katteforum...
Men det viser mig da, at de fleste katte ejer hverken har skyggeklapper
på eller er snæversynet med hvad deres valg af kattehold kræver af dem,
både for kattenes og naboernes skyld.... Den ros skal I have....

Jeg har nu fået nogle værktøjer og idéer som jeg vil afprøve.
Men skulle der siden hen være nogen som har nogle nye idéer skal de da
være velkommen....
Blot vil jeg ikke love at alle får feedback fra mig, ved senere indlæg!

Men altså rigtig mange tak for Jeres indlæg, og rigtig god sommer!