Browser
stl_s 3840
arlet 2470
Så er Opera 9 landet
Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 21-06-06 15:20

Hov, hvad ser jeg. En helt ny hovedudgave af en browser, og ingen
bemærker det her. Så gør jeg det helt indiskret: Opera 9 er landet
med...

- skærmbrikker - http://widgets.opera.com/
- Husk: http://widgets.opera.com/widget/4232
- Vejr: http://widgets.opera.com/widget/3903
- Adrfeltet: http://widgets.opera.com/widget/4261
Om det bliver et hit eller ej...?

- indholdsblokering med peg-og-klik
Prøv på fx Comon.dk - så er den til at holde ud at se på,

- direkte redigering og tilføjelse af søgemaskiner fra UI
Langt, langt om længe. Det har længe været muligt, men man skulle
rode rundt i en fil eller anvende et eksternt program

- lokalindstillinger efter websted
Umiddelbart er det nok mest det, at man kan sætte sit eget CSS op
til hver enkelt websted, der bliver et hit - og naturligvis
kamuflering til IE

- ACID 2 - http://webstandards.org/files/acid2/test.html
Som nr. 2 (hvis jeg ikke husker galt)

- indbygget understøttelse for filhentning med BitTorrent

- Nogle af de små ændringer:
- standardID som Opera (kan helt skjule Opera vha. webstedsindst.)
- et minibillede af webstedet, når man holder musen over fanen
(hm, der er da vist lavet noget om siden tidligere testversioner. Nu
skal man holde den stille over hver fane i stedet for at kunne holde
den over én og trække musen over alle de andre og automatisk få vist
deres)
- UI-adgang til alle indstillingerne vha. opera:config

Komplet liste: http://www.opera.com/docs/changelogs/

En kvik gennemgang: http://opera.softwolves.dk/nyti-o9.o

Og endelig selve Opera 9: http://www.opera.com/

Slutteligt dagens Opera-citat; det kunne jeg ikke lige stå for
"The first step to healing is admitting you have a browser problem"
-- http://www.opera.com/users/monica/

--
What is life, except excuse for death,

- http://opera.softwolves.dk/da-transtest/disclaimer.html -

Fra : Dino

Dato : 21-06-06 17:29

Den 21-6 2006 skrev Christian Bohr-Halling i
dk.edb.internet.software.browser:

> - indholdsblokering med peg-og-klik
> Prøv på fx Comon.dk - så er den til at holde ud at se på,

Hvordan? Gerne skåret ud i pap, tak.

--
Dino

Fra : Chr. Bohr-Halling

Dato : 19-06-06 19:55

Dino <no.email.replies@excite.com> posting:

>Hvordan? Gerne skåret ud i pap, tak.

Højreklik på en webside (på et "bart" område og altså ikke på
elementet, du ønsker at blokere). Vælg herefter "Bloker indhold".

Se evt. http://opera.softwolves.dk/nyti-o9.o#indholdsblokering

--
What is life, except excuse for death,

....nu på en 486, ingen ram og win 95...

Fra : Chr. Bohr-Halling

Dato : 21-06-06 19:58

Chr. Bohr-Halling <nospam@cbh.softwolves.dk> posting:

>Date: Mon, 19 Jun 2006 20:54:46 +0200
-klip-
> ....nu på en 486, ingen ram og win 95...

Hovsa.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 21-06-06 20:26

Chr. Bohr-Halling skrev:

>Højreklik på en webside (på et "bart" område og altså ikke på
>elementet, du ønsker at blokere). Vælg herefter "Bloker indhold".

Nu begynder det sq og ligne noget brugbart
--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Dino

Dato : 21-06-06 20:58

Den 21-6 2006 skrev Ivan V. Klattrup i dk.edb.internet.software.browser:

> Nu begynder det sq og ligne noget brugbart

Jow, men er de elementer/servere, så blokerede på alle sider? Eller kun
den ene? Men det finder vi måske ud af, med tiden... ;0)

--
Dino

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 21-06-06 21:07

Dino skrev:

>Jow, men er de elementer/servere, så blokerede på alle sider? Eller kun
>den ene? Men det finder vi måske ud af, med tiden... ;0)

Du kan jo redigere i det blokerede indholds adresser, og bruge * blokering
ligesom i FF's Adblock(+)
Funktioner - Avanceret - Blokeret Indhold (for redigeringen)

Men efter hvad jeg umiddelbart kan se, så blokerer det ud-over-det-hele

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Chr. Bohr-Halling

Dato : 21-06-06 21:16

"Ivan V. Klattrup" <ivan.klattrup@gmail.com> posting:

>Du kan jo redigere i det blokerede indholds adresser, og bruge * blokering

....og "?" skulle også virke (dækker ét tegn).

>Men efter hvad jeg umiddelbart kan se, så blokerer det ud-over-det-hele

Ja.

Fra : Chr. Bohr-Halling

Dato : 21-06-06 21:45

Christian Bohr-Halling <nospam@cbh.softwolves.dk> posting:

>- Nogle af de små ændringer:

Jeg vil lige tilføje to ekstra ting , jeg ikke satte pris på før
netop nu, hvor jeg befinder mig på en oldsag af en 100 MHz (er det
vist) med 24 MB RAM og en 14" skærm:

- "tilpas til bredde" er nu også en generel indstilling og ikke kun
en fanebladsindstilling. Ret lækkert, hvis man kun har en 14" skærm
som aktuelt.
(funktioner -> indstillinger -> websider)

- Opera 9 virker en del hurtigere end Opera 8 på omtalte system.
Skal naturligvis have slået alt lir fra, fx dekoration, og evt.
vente med at få vist indholdet til efter fx 10 sek.
(funktioner -> indstillinger -> avanceret -> surfing -> gentegn
efter 10 sek)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-06-06 13:05

Christian Bohr-Halling skrev:

> Hov, hvad ser jeg. En helt ny hovedudgave af en browser, og ingen
> bemærker det her. Så gør jeg det helt indiskret:

Tak for oplysningen - jeg undrede mig også over at det ikke var
annonceret.

9'eren er hentet og installeret, og den ser godt ud.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jesper

Dato : 23-06-06 14:47

"Christian Bohr-Halling" <nospam@cbh.softwolves.dk> skrev i en meddelelse
> Hov, hvad ser jeg. En helt ny hovedudgave af en browser, og ingen
> bemærker det her. Så gør jeg det helt indiskret: Opera 9 er landet
> med...

Hvordan får man ctrl enter til at åbne en .dk side og ikke en .com side?

Ellers ser det spændende ud, første gang jeg leger med Opera, men kunne godt
blive afhængig.

Jesper

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 23-06-06 15:35

"Jesper" <sloth@tele2adsl.snydt.dk> posting:

>Hvordan får man ctrl enter til at åbne en .dk side og ikke en .com side?

1) Gå til Funktioner -> Indstillinger -> Avanceret -> Genveje

2) Under "Opsætning af tastatur" trykker du "Opera Standard" og
herefter "Rediger".

3) Der kommer en ny dialog frem. I feltet øverst til venstre skriver
du genvejen, du vil rette (i omvendt rækkefølge og med " " mellem
tasterne). I aktuelle tilfælde skriver du ltså: enter ctrl

4) Du få flere forskellige muligheder frem, alt efter den givne
kontekt. Du ser på den sidste (kontekst "Address dropdown...").
Under "Handling" for denne dobbeltklikker du og skifter ".com" ud
med ".dk".

5) Hopla, du er kørende.

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 23-06-06 15:57

Christian Bohr-Halling <nospam@cbh.softwolves.dk> posting:

--klip--
>5) Hopla, du er kørende.

Hvis du ønsker at have en mulighed for *også* at kunne lave en
fuldførelse med fx www.X.com - altså med .com, så gør du følgende,
efter du har ændret den gamle.

Tilføj ny genvej:

1) Ind under de samme indstillinger: Funktioner -> Indstillinger ->
Avan -> Genveje

2) klik på din nye opsætning af genveje. Den hedder, hvis du ikke
har omdøbt den, "Opera Standard (Modificeret)". Klik herefter på
Rediger

3) Nu er du så tilbage under opsætningen af genvejene. Klik på
"Avanced" og herefter på "Address dropdown widget". Mens denne er
markeret, klikker du på "Ny.

4) Under genvejen skriver du en, der ikke allerede anvendes der, fx
"enter alt".
Under "handling" skriver du det samme som under "enter ctrl" blot
med com. Resultatet skulle gerne se sådan ud:
http://cbh.softwolves.dk/temp/Opera-tastops.png

5) Herefter kan du nu anvende ctrl+enter til www.x.dk og alt+enter
til www.x.com

Fra : Jesper

Dato : 24-06-06 10:52

> [...]
> kontekt. Du ser på den sidste (kontekst "Address dropdown...").
> Under "Handling" for denne dobbeltklikker du og skifter ".com" ud

Hopla ja det virker, tak for hjælpen.

Jesper

Fra : Dennis Munding

Dato : 24-06-06 10:12

Hej Christian!
> [...]
> Hov, hvad ser jeg. En helt ny hovedudgave af en browser, og ingen
> bemærker det her. Så gør jeg det helt indiskret: Opera 9 er landet

[SNIP - tekniske specifikationer]

> Og endelig selve Opera 9: http://www.opera.com/

Jeg har også hentet 9'eren, og i den forbindelse får du så
1000$-spørgsmålet:

Hvordan ændrer jeg sproget i browseren til dansk?
P.t. er det på engelsk...

På forhånd tak for hjælpen!

Dennis Munding
Web-master
http://www.skovaa-munding.dk/, http://www.mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/, http://www.pe-vagtservice.dk/,
http://www.eds-denmark.dk/

Fra : Dennis Munding

Dato : 24-06-06 10:19

Hej igen!
"Dennis Munding" <mail@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har også hentet 9'eren, og i den forbindelse får du så
> 1000$-spørgsmålet:
>
> Hvordan ændrer jeg sproget i browseren til dansk?
> P.t. er det på engelsk...

Glem det - havde fået hentet den engelske version istedet for den
internationale.... Doh!

Ups! Så har man dummet sig igen....

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 24-06-06 10:23

Dennis Munding skrev:

>Glem det - havde fået hentet den engelske version istedet for den
>internationale.... Doh!

Så kunne du have hentet en dansk sprogfil
http://www.opera.com/download/languagefiles/

>Ups! Så har man dummet sig igen....

Det lærer man af .

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Erik Nielsen

Dato : 24-06-06 18:06

--
Venligst Erik Nielsen
> [...]
>
> --
> What is life, except excuse for death,
> or death, but an escape from life. -Ukendt

Sidst jeg hentede Opera som jeg er rimelig tilfreds med, indeholdt den, den
meget irriterende
ulempe at jeg ikke kunne klikke på links i outlook express.

Jeg måtte en god tur rundt på nettet for at få det rettet igen.

Er det rettet? Jeg ville jo gerne have 9éren.

--
Venligst Erik Nielsen

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 25-06-06 22:54

"Erik Nielsen" <dur@durikke.dk> posting:

>Sidst jeg hentede Opera som jeg er rimelig tilfreds med, indeholdt den, den
>meget irriterende
>ulempe at jeg ikke kunne klikke på links i outlook express.

Jeg ved ikke, om du mener, der skulle være tale om et Opera-problem
eller et problem med opsætning af Outlook Express, men jeg har lige
startet min OE op og klikket på et link fra velkomstmeddelelsen
(anvender normalt ikke OE), og denne åbner fint i min OPera 9.

Fra : Erik Nielsen

Dato : 26-06-06 09:10

> [...]
> startet min OE op og klikket på et link fra velkomstmeddelelsen
> (anvender normalt ikke OE), og denne åbner fint i min OPera 9.

Sidst var det et Opera-problem, som mange var ude for kunne jeg
den gang se på nettet.

Jeg har nu installeret Opera 9, uden problemer.
Den dur bare.
--
Venligst Erik Nielsen