kat i sele.
Fra : Kitty Leopold

Dato : 21-06-06 11:59

Jeg har lige købt somerhus, og er nu lidt usikker på hvordan jeg bedst taget
Mischa med. Skal han i sele de første dage, eller hvordan gør man. Han
skulle jo også gerne kunne nyde de nye omgivelser.

Fra : Steen Eugen Poulsen

Dato : 22-06-06 15:39

Kitty Leopold wrote:
> Jeg har lige købt somerhus, og er nu lidt usikker på hvordan jeg bedst taget
> Mischa med. Skal han i sele de første dage, eller hvordan gør man. Han
> skulle jo også gerne kunne nyde de nye omgivelser.

Med mindre hjemme lugt kommer i 500 liters beholder så du kan ændre det
nye steds lugt, så er det lang fra en ferie din kat kommer på, mere en
Guntanamo tur.

Det er meget individuelt fra kat til kat, hvordan deres stress tærskel
er, min egen kunne formentlig slippes ud under opsyn i løbet af 2 dage,
men kun hvis det er ham og mig et nyt sted, han stresser ret vildt over
fremmede menesker og ville stikke af fra stedet hvis der er for meget
stress.

Hold den inden døre indtil den har det godt med at være der, hvis Micha
har trænet dig til at gå med sele, så kan det bruges fra dag et, hvis i
ikke har trænet er selen bare endnu en stress faktor.

Hvis den er for nervøs så luk den inde i soveværelset med katte bakke,
tæpper (hjemme fra), dit tøj, mad, så der ikke er så meget stress og
masser af ting der lugter af hjemme.

Kommer Micha ud der hjemme? For hvis den er en indendørs kat, så kan det
ødelægge katten at den har haft en sjov ude ferie, da den kan komme til
at kede sig når den kommer hjem.

Beklager det er noget komplicerede, men katte tager ikke på ferie, de
tager på stress lejer, det bedste er at beskytte den så meget så muligt
mod din ferie, så du kan havde det sjovt og katten ikke tager skade.

Fra : Gainsbourg

Dato : 22-06-06 16:31

> [...]
> tager på stress lejer, det bedste er at beskytte den så meget så muligt
> mod din ferie, så du kan havde det sjovt og katten ikke tager skade.

Jeg er i det store hele fuldstændig enig i Steens indlæg!

Hvis katten er indekat hjemme, så bør han også være indekat i sommerhuset.
Er han udekat, så væn ham langsomt til omgivelserne. Han bør ikke lukkes ud
for en weekend, men er du afsted i 6 uger kan du trappe ham op over de
første 2 uger. Hvis han er vant til sele er det fint. Hvis ikke, så skal han
trænes til sele derhjemme over lang tid, før du introducerer det et nyt og
stressende sted. Evt. kan du overveje at lade katten blive hjemme
lørdag-søndag når du selv tager i sommerhuset og nøjes med at lade ham komme
med når det er ferie over længere tid. Anskaf evt. en automatisk
fodermaskine, som kan give ham faste måltider dagen igennem, når du er væk
og giv ham en frisk bakke og masser af frisk vand. Er han alene længere end
fra lørdag morgen til søndag eftermiddag/aften bør han tilses af nogen.

http://www.phm-se.com/petfeeder.html har vi selv haft meget glæde af.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : .:M:.

Dato : 22-06-06 17:59

Kitty Leopold wrote:
> Jeg har lige købt somerhus, og er nu lidt usikker på hvordan jeg
> bedst taget Mischa med. Skal han i sele de første dage, eller hvordan
> gør man. Han skulle jo også gerne kunne nyde de nye omgivelser.

Ja, tag ham ud i sele de første par dage og se hvordan han reagerer. Hvis
han er rolig og tryg nok, kan du gå med ham uden line men med selen på, så
du hurtigt kan sætte linen på igen. Når han har fået snuset det hele af og
er tryg ved sommerhuset og haven, så tag ham med ud under opsyn (tæt) i små
begrænsede perioder. Når han er vant til det, kan du introducere ham for det
omkringliggende område, under opsyn.. og så fremdeles. Sørg for at kalde på
ham jævnligt og bliv til han kommer ind, så han ved han skal komme, når du
kalder.

Sørg for at give alle naboerne besked om at du har din kat, der løber frit
og vis dem et billede af katten, hvis du ikke kan "vise ham frem" live.

Du kan godt have en indekat til at løbe frit i sommerhus. Mange katte kan
godt forstå, at de er udenfor i sommerhuset, men ikke når de er hjemme. Men
der er selvfølgelig en risiko for, at katten ikke længere vil acceptere
indendørslivet. Det er individuelt fra kat til kat og noget du selv må tage
stilling til.