SATA eller ATA
Fra : Torben Brøndum

Dato : 21-06-06 11:39

Hej derude,

Jeg skal have købt en disk og en ekstern hd-boks 200-250GB til såvel
firewire som USB2.

Jeg kender ikke til SATA diske - plejer at købe seagate 7200 rpm diske.

Vil I anbefale af købe en STA disk, nu hvor jeg står foran endnu et disk
køb - hvorfor / hvorfor ikke ?

Hilsen Torben Brøndum

Fra : -*- DANELAW -*-

Dato : 21-06-06 11:57

"Torben Brøndum" <tbr@Xhenning-poulsenX.dk> skrev i en meddelelse
> Hej derude,

Hvis det er til en ekstern boks, er det underordnet mht. til performance.

Men kommer self. an på hvilke tilslutningsmuligheder boksen har.

Fra : Morten

Dato : 21-06-06 12:33

> Hvis det er til en ekstern boks, er det underordnet mht. til performance.
>
> Men kommer self. an på hvilke tilslutningsmuligheder boksen har.

Husk lige at tjekke, at den eksterne boks du køber, understøtter det
interface du nu vælger for harddisken.

Morten

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-06 12:51

"Morten" <nogen@etellerandet.com> wrote in message

> Husk lige at tjekke, at den eksterne boks du køber, understøtter det
> interface du nu vælger for harddisken.

Jeps - dette er vigtigt! Da jeg for nogen tid siden kiggede efter en
USB2.0-kasse til en hd, stod der på alle USB2.0 produktbeskrivelserne at de
ikke understøttede SATA-2! Og det er umuligt (?) er at finde en disk over
200GB der kun kører SATA. Dette var for ca. 1½ måned siden.

mvh
///M

Fra : Claus Albæk

Dato : 21-06-06 13:00

///M wrote:

> [...]
> ikke understøttede SATA-2! Og det er umuligt (?) er at finde en disk over
> 200GB der kun kører SATA. Dette var for ca. 1½ måned siden.

Men du kan vel stadig bruge en SATA2 disk i et SATA1 kabinet?!? jeg
mener, det er jo begrænset hvad man vinder ved at køre SATA2 fremfor
SATA1...

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-06 15:03

"Claus Albæk" <claude@eugina.dk> wrote in message

> Men du kan vel stadig bruge en SATA2 disk i et SATA1 kabinet?!?

Nej (iflg. advarsler og produkt-beskrivelselsen - check selv hos
www.prc-data.dk)

mvh
///M

Fra : Hans Joergensen

Dato : 21-06-06 15:08

///M wrote:
> Nej (iflg. advarsler og produkt-beskrivelselsen - check selv hos
> www.prc-data.dk)

Normalt kan man jumpe disken til SATA1.. svjv.

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Fra : JK

Dato : 21-06-06 13:05

On Wed, 21 Jun 2006 12:38:55 +0200, "Torben Brøndum"
<tbr@Xhenning-poulsenX.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg kender ikke til SATA diske - plejer at købe seagate 7200 rpm diske.
>
>Vil I anbefale af købe en STA disk, nu hvor jeg står foran endnu et disk

Burst performance (via cachen på disken) er lidt bedre med SATA (køb
version ll, hvis dit bundkort understøtter det), men med store filer,
mener jeg, at performance er ens, nemlig begrænset af
skrivehastigheden til magnetskiven. Den eneste måde at omgå det på er
raid 0.

Skal det forstås sådan, at du kun skal bruge harddisken eksternt ?
eller harddisk til begge dele.
Internt:
Installations-proceduren for Windows XP er mere besværlig med sata.
Man skal trykke F6 og bruge en diskette med satadriveren, undtagen
hvis man anvender en nvidia sata port på et nvidia chipset bundkort
(som windows xp understøtter direkte).

mvh

John

Fra : Hans Joergensen

Dato : 21-06-06 14:27

JK wrote:
> [...]
> mener jeg, at performance er ens, nemlig begrænset af
> skrivehastigheden til magnetskiven. Den eneste måde at omgå det på er

Der der står USB-disk, kan de fleste moderne harddiske nu nok følge
med en USB-forbindelse..

> [...]
> Man skal trykke F6 og bruge en diskette med satadriveren, undtagen
> hvis man anvender en nvidia sata port på et nvidia chipset bundkort

Jeg har ikke haft problemer med en XP SP2-installationscd.

// Hans

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 21-06-06 14:10

JK wrote:

> Installations-proceduren for Windows XP er mere besværlig med sata.
> Man skal trykke F6 og bruge en diskette med satadriveren,

Hvilket er noget afsindigt bøvl hvis man som mig har installeret en
SATA disk i en HTPC der ikke har noget diskette drev. Hver gang jeg
skulle reinstallere (og en enkelt gang hvor jeg har måtte nødse mig
til at reparere installationen) har jeg måtte åbne kabinettet for
midlertidigt at installere et floppy drev i boxen. SATA stikket sidder
også meget mere løst og kan risikere at falde ud hvis maskinen
flyttes meget.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann - der fortryder at have købt en SATA disk.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 21-06-06 14:25

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> crashed Echelon writing

> [...]
> midlertidigt at installere et floppy drev i boxen. SATA stikket sidder
> også meget mere løst og kan risikere at falde ud hvis maskinen

Eller slipstreame driveren ind på en ny install cd

--
Bjarke Andersen

Fra : Henning

Dato : 21-06-06 14:56

On 21 Jun 2006 06:09:56 -0700, "Lars Hoffmann"
<lars@intercambiodvd.com> wrote:

> [...]
>skulle reinstallere (og en enkelt gang hvor jeg har måtte nødse mig
>til at reparere installationen) har jeg måtte åbne kabinettet for

Køb et USB-drev. Det koster ~150,- og kan bruges til alle maskiner

Fra : Peter T.

Dato : 21-06-06 20:54

Henning udviste en rettidig omhu og skrev:

> Køb et USB-drev. Det koster ~150,- og kan bruges til alle maskiner

Eller blot en usb-stick. Den må ifølge rygterne højst være på 128 MB for
at man skulle kunne boote på den, hvilket vel også er rigeligt. Og så er
der muligvis også noget med bios. :)

Fandt forresten dette link frem fra gemmerne:

<http://www.prime-expert.com/flashboot/>

--
Mvh. Peter T.

FreeCell-statistik pr. 21. juni 2006 (opdateres vilkårligt):
Total: won/lost 76/31 (71%). Streaks: wins/losses/current 13/4/6 win

Fra : Henning

Dato : 21-06-06 22:39

On 21 Jun 2006 19:53:45 GMT, "Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom>
wrote:

>Eller blot en usb-stick. Den må ifølge rygterne højst være på 128 MB for
>at man skulle kunne boote på den, hvilket vel også er rigeligt. Og så er
>der muligvis også noget med bios. :)

En usb-stick kan ikke erstatte diskettedrev, og kan ikke få
drevbetegnelsen A. Når XP leder efter driver kigger den kun på A.

Fra : Peter T.

Dato : 22-06-06 04:30

Henning udviste en rettidig omhu og skrev:

> En usb-stick kan ikke erstatte diskettedrev, og kan ikke få
> drevbetegnelsen A. Når XP leder efter driver kigger den kun på A.

Det er sikkert rigtigt, at den ikke lige kan genkendes som a:. Men der kan
stadig bootes på en usb-stick.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 21-06-06 14:30

Bjarke Andersen wrote:

> Eller slipstreame driveren ind på en ny install cd

Jeg prøvede et par gange at lave en sådan CD, men opgav efter nogle
timer. Det virkede som at skyd gråspurve med kanoner.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 21-06-06 14:59

Henning wrote:

> Køb et USB-drev. Det koster ~150,- og kan bruges til alle maskiner

Er et USB diskette drev tilgængeligt som drev A: under boot?

Fra : -*- DANELAW -*-

Dato : 22-06-06 08:04

Henning wrote:

> Køb et USB-drev. Det koster ~150,- og kan bruges til alle maskiner

> Er et USB diskette drev tilgængeligt som drev A: under boot?

Ja, hvis du i din bios kan sætte USB som boot-mulighed.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 22-06-06 08:06

Peter T. wrote:

> Det er sikkert rigtigt, at den ikke lige kan genkendes som a:. Men der kan
> stadig bootes på en usb-stick.

Det er da muligt, men det var ikke det der blev diskuteret.

Fra : Peter T.

Dato : 22-06-06 16:01

Lars Hoffmann udviste en rettidig omhu og skrev:

> Det er da muligt, men det var ikke det der blev diskuteret.

Jøsses. Jeg må altså ikke komme med et alternativ til til et floppydrev?

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 22-06-06 21:48

Peter T. wrote:

> Jøsses. Jeg må altså ikke komme med et alternativ til til et floppydrev?

Jo, men n`r snakken går på hvordan man under windows instalation
instalerer drivere til en SATA HDD, så er en USB memory stik ikke en
mulighed, da windows kun vil loade driverne fra drev A:\

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Peter T.

Dato : 23-06-06 04:52

> [...]

> instalerer drivere til en SATA HDD, så er en USB memory stik ikke en
> mulighed, da windows kun vil loade driverne fra drev A:\

Kanske der er en configfil i driverne, hvor du kan tilpasse stierne?

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 27-06-06 08:21

Peter T. wrote:

> Kanske der er en configfil i driverne, hvor du kan tilpasse stierne?

Nej, Windows søger kun på a: når man skal specificerer ekstra
drivere til SATA eller SCSI diske

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann