Parpirarbejde med ny hund.
Fra : Bjarne K.

Dato : 21-06-06 11:27

Vores første hund købte vi af en opdrætter, som allerede havde sørget for
nogle dkk parpirer, tatoo og registrering mm. (Vuffe havde allerede et
navn). Nu har vi tænkt os at udvide familien med endnu en hund. Den nye hund
er ikke raceren, og den kommer fra en alm. familie.
Så hvad skal vi egentlig gøre når vi får ham. Havde tænkt på om følgende er
nok.

1. Chip eller Tatoo hos vores egen dyrlæge.
2. Registrering hos Dansk Hunderegister.
3. Forsikring

Er der andre ting der skal på plads.

Bjarne K.

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 21-06-06 11:39

"Bjarne K." <nej@niet.ne> skrev i en meddelelse
> [...]
> nok.
>
> 1. Chip eller Tatoo hos vores egen dyrlæge.
> 2. Registrering hos Dansk Hunderegister.

-----------------------

I skal huske navneskilt - og den skal vel også vaccineres ?

hilsen Pia

Fra : Anita Andersen

Dato : 21-06-06 15:39

Det kommer helt an på prisen.
En hund uden stamtavle bør også være Chippet, vacineret og ha fået ormekur,
men det får du selvfølgelig ikke med hvis det er en hund til 500kr.

Mvh
Anita

Ps hvorfor en uden stamtavle ????

Fra : Bjarne K.

Dato : 21-06-06 16:57

"Anita Andersen" <great-dane@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Det kommer helt an på prisen.
> En hund uden stamtavle bør også være Chippet, vacineret og ha fået
> ormekur, men det får du selvfølgelig ikke med hvis det er en hund til
> 500kr.

Nu koster den ikke 500, men alligevel skal jeg nok selv sørge for det
fornødne. (Derfor mine spørgsmål)

> Mvh
> Anita
>
> Ps hvorfor en uden stamtavle ????

Jeg er godt klar over at en med stamtræ hund giver en en vis sikkerhed mod
HD, dårligt temprament osv, men eftersom begge forældre er gode familiehunde
og begge retrivere, tror jeg godt jeg tør tage chancen.

Bjarne K.

Fra : Anita Andersen

Dato : 21-06-06 17:30

"Bjarne K." <ej@neit.nej> skrev i en meddelelse

> Nu koster den ikke 500, men alligevel skal jeg nok selv sørge for det
> fornødne. (Derfor mine spørgsmål)

Jeg vil gætte på at en retriver hvalp ink. Vacine, ormekur og chipning kan
laves for en 1000 til 1200kr når det er uden, stamtavle.

> Jeg er godt klar over at en med stamtræ hund giver en en vis sikkerhed mod
> HD, dårligt temprament osv, men eftersom begge forældre er gode
> familiehunde

80% af HD er miliø og 20% er arv, nogle racer er selvfølgelig mere
disponeret for det end andre.

Dårlig Temperament er som regel = dårlig opdragelse

> og begge retrivere, tror jeg godt jeg tør tage chancen.

Held og lykke med den lille hvalp.

Fra : Søren LH

Dato : 21-06-06 18:03

> [...]
>
> Jeg vil gætte på at en retriver hvalp ink. Vacine, ormekur og chipning kan
> laves for en 1000 til 1200kr når det er uden, stamtavle.

Hvorfor skal en hvalp med stamtavle så koste fra 6000 og opefter?

>>> Mvh

> 80% af HD er miliø og 20% er arv, nogle racer er selvfølgelig mere
> disponeret for det end andre.

Det er ellers i modstrid med det mester der skrives om emnet. Hvad baserer
du din meget faktuelt fremsatte oplysning på? Hvad er det i miljøet som kan
banke en hofte så meget ud af facon som en C eller E hofte er?

> Dårlig Temperament er som regel = dårlig opdragelse

Jeg forstår du mener alle hunde fødes med stort set ens temperament. Igen
udbedes dokumentation. Hvordan kan det så være der er så udpræget forskel
mellem forskellige racers temperament?

> Held og lykke med den lille hvalp.

Samme herfra til Bjarne

Mvh
Søren

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-06-06 18:43

Søren LH <slh@DELETEcity.dk> wrote:

> Hvorfor skal en hvalp med stamtavle så koste fra 6000 og opefter?

HD foto, øjeenlysninger, DNA test, betaling til hanhund, udstillinger i
ind og udland, brugs og markprøver etc. etc.

> Det er ellers i modstrid med det mester der skrives om emnet. Hvad baserer
> du din meget faktuelt fremsatte oplysning på? Hvad er det i miljøet som kan
> banke en hofte så meget ud af facon som en C eller E hofte er?

Det er nok mærmere 1/3 del arv, 2/3 mijlø. Men trapper, cykling og
agility i for ung en alder kan være ret skidt mht. hofter.

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Søren LH

Dato : 21-06-06 18:51

"Thomas von Hassel" <thomas_lists@elements.dk> skrev i en meddelelse

> HD foto, øjeenlysninger, DNA test, betaling til hanhund, udstillinger i
> ind og udland, brugs og markprøver etc. etc.

Prøv lige at stille det regnskab op for mig.

> Det er nok mærmere 1/3 del arv, 2/3 mijlø. Men trapper, cykling og
> agility i for ung en alder kan være ret skidt mht. hofter.

Nu var det dokumentation jeg spurgte efter, og ikke en korrektion til
tallet. Men du må da gerne dokumentere dine tal.

Og hvad forstår du ved 1/3 h.h.v. 2/3?

Vedr. miljøet, så forstår jeg det ikke. Min gamle hund fik jeg som 8 ugers
hvalp, og vi boede på 5. sal i Kbh. city, så den fik gået på mange trapper
som hvalp, selvom hun blev båret de første måneder. Den havde ikke symptomer
på HD.

Mvh
Søren

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-06-06 19:11

> [...]

> som hvalp, selvom hun blev båret de første måneder. Den havde ikke symptomer

1/3 del arv, 2/3 miljø...

Der er ikke meget "hard facts" ang. arv/miljø. Men en hund arveligt
disponeret for HD vil være mere udsat hvis den "behandles" forkert og
vice versa. Så det er et evigt skøn mht. HD.

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Søren LH

Dato : 21-06-06 21:33

> Søren LH <slh@DELETEcity.dk> wrote:

> 1/3 del arv, 2/3 miljø...

Hvad menes der med dette?

Mvh
Søren

Fra : Søren LH

Dato : 21-06-06 20:30

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> "Thomas von Hassel" <thomas_lists@elements.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv lige at stille det regnskab op for mig.

Du har ikke svaret på dette, men så gør jeg det:

Hvis en tæve får for eksempel 3 kuld med hver 8 hvalpe á 5000 i merpris
giver det 120.000 kr = gennemsnitlig 20.000 kr til hver af de ting du
nævner.

Jeg ville finde en billigere dyrlæge.

Men nu må vi se hvordan Anitas regnskab ser ud. Hun er jo en seriøs
opdrætter så hun må vide det præcis.

Mvh
Søren

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-06-06 21:11

> [...]

> nævner.
>
> Jeg ville finde en billigere dyrlæge.
>
> Men nu må vi se hvordan Anitas regnskab ser ud. Hun er jo en seriøs

Interessant regnestykke. Hvorfor koster et B&O fjernsyn 40.000 ? ...
stumperne koster naturligvis mere end et Philips, men dog ikke så meget
extra ... men sådan kan du ikke lave regnestykket. Det samme med
racehunde kontra "blandinger"

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Søren LH

Dato : 21-06-06 21:30

> Interessant regnestykke. Hvorfor koster et B&O fjernsyn 40.000 ? ...

Fordi folk vil betale det, hvorfor skulle man så ikke tage den pris? Tings
pris er på de fleste markeder det folk vil betale, hverken mere eller
mindre. Men Anita, og så vidt jeg kan skønne dig selv, mener hundemarkedet
er anderledes, der skal ting kun koste det som der foreligger omkostninger
for. Anita påstår at en retrieverhvalp uden stamtavle kan laves for 1000 kr
medens den med stamtavle jo normalt koster vel en 6 - 8.000. Derfor vil jeg
gerne have at vide hvad det er for omkostninger der giver den 5-7.000 kr
højere pris for hvalpen med stamtavle

> stumperne koster naturligvis mere end et Philips, men dog ikke så meget
> extra ... men sådan kan du ikke lave regnestykket. Det samme med
> racehunde kontra "blandinger"

Jamen så lav et regnestykke som du mener det kan laves, det er jo det jeg
efterlyser.

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 21-06-06 21:39

Søren LH skriblede bla:
> Derfor vil jeg gerne have at vide hvad det
> er for omkostninger der giver den 5-7.000 kr højere pris for hvalpen
> med stamtavle
Omkostningerne kan være det samme for begge "næsten", men prisen for godt
avlsarbejde samt større sikkerhed for sygdomsfrie hvalpe koster vel også
Snakker vi kennel er der en del udgifter forbundet med det at drive den.
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Anita Andersen

Dato : 21-06-06 22:26

> [...]
> jeg gerne have at vide hvad det er for omkostninger der giver den 5-7.000
> kr højere pris for hvalpen med stamtavle

Hov, Hov Søren LH
Jeg har ikke sagt hvad den burde koste, jeg har skrevet hvad det ca. koster
at lave den, alt inklusiv (i privat øjemed, altså hvis de ikke betaler moms
og skat af hvalpene) det er noget helt andet.
Det var for at Bjarne K. kunne danne sig et indtryk af ,om det burde følge
med når han købte hvalpen.

Mvh
Anita

Fra : Søren LH

Dato : 21-06-06 22:52

> [...]
> koster at lave den, alt inklusiv (i privat øjemed, altså hvis de ikke
> betaler moms og skat af hvalpene) det er noget helt andet.

Hov hov Anita, i sammenhængen måtte man forstå det på den anden måde, det
gjorde jeg i hvert fald, og jeg kan se det gjorde Bjarne også. Men jeg kan
godt se nu, at det er ikke det der ligger i ordene når man læser det
bogstaveligt.

Men nu er jeg blevet nysgerrig, hvad koster det at lave en hund med
stamtavle?

> Det var for at Bjarne K. kunne danne sig et indtryk af ,om det burde følge
> med når han købte hvalpen.

Puha, min stamtavlehund er ikke engang chippet............

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 21-06-06 23:00

Søren LH skriblede bla:

> Puha, min stamtavlehund er ikke engang chippet............

Min heller ikke, men tatoveret lige som sin ejer
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 22-06-06 05:13

"jopa" <spam@nøøø.invalid> skrev i en meddelelse
> Søren LH skriblede bla:

> Min heller ikke, men tatoveret lige som sin ejer

Overvejede ejeren slet ikke at blive chippet?

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 22-06-06 10:04

Søren LH skriblede bla:

> Overvejede ejeren slet ikke at blive chippet?

Det var vist ikke opfundet i mine unge dage
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Anette

Dato : 21-06-06 22:50

Søren LH wrote:

> Derfor vil jeg gerne have at vide hvad det
> er for omkostninger der giver den 5-7.000 kr højere pris for hvalpen
> med stamtavle

Jeg er ikke opdrætter men, det koster dyrt at få en racehund avlsgodkendt,
( øjenlyst, HDfotograferet, træning, udstilling o.s.v.) men derudover -
tror jeg - det er fordi de seriøse opdrættere nærmest er en slags
forsikring. En af de forsikringer man håber man aldrig får brug for - nemlig
at opdrættere følger hvalpen hele dens liv, at man har "hot -line" hvis der
er problemer og ikke mindst at man kan levere hunden tilbage hvis den af en
eller anden årsag ikke længere passer ind i familien.
Derudover giver en racehund jo også en slags garanti for at man på forhånd
ved hvordan hunden bør være. Kender grundlæggende temperament, psyke, behov
o.s.v. Og man kan selv bruge en racehund i avl/konkurrence/udstilling o.s.v.
( En porsche koster mere end en Skoda
Samtidig kan jeg forestille mig - uden at vide det - at det netop er at
skille fårene fra bukkene. At skille de "fattigste" hundekøbere fra. Det
koster dyrt at have hund og det må være det rareste at vide at ens små
hvalpe, som man har investeret penge, tid, træning og kærlighed på kommer
ud til familier der har råd til at købe et ordentligt foder og som ikke bare
lader hunden skyde fordi de ikke har råd til dyrlægeregningen.
En racehund lander sjældent på et dyreinternat fordi familien pludselig får
allergi - det gør blandingshunde og hunde uden stamtavle alt for ofte. Tjek
selv Dyrenes beskyttelses hjemmeside -
www.dyrenes-beskyttelse.dk/
hjerteskærende sørgelig så mange labrador/retriver/schäfere der venter på en
ny familie. MOn ikke flere af de familier havde tænkt sig lidt bedre om,
ofret lidt mere tid, lidt mere energi, lidtmere omsorg hvis de havde betalt
en halv månedsløn for hunden?.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : jopa

Dato : 21-06-06 22:58

Anette skriblede bla:
> [...]
> pludselig får allergi - det gør blandingshunde og hunde uden
> stamtavle alt for ofte. Tjek selv Dyrenes beskyttelses hjemmeside -

Også min observation fra det internat der samtidig også er pension hvor min
bliver passet.
Ud af de ca 20 hunde jeg så sidst (internatshunde) var der kun en enkelt
"ren" hund, en grønlands spids som de ikke kunne komme af med.
De fleste ligenede sorte lab blandinger

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 22-06-06 19:54

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
> behov o.s.v. Og man kan selv bruge en racehund i
> avl/konkurrence/udstilling o.s.v. ( En porsche koster mere end en Skoda

Er enig i alt sammen, og vil da også til hver en tid anbefale folk at købe
hund med stambog af en ordentlig opdrætter.

> [...]
> en ny familie. MOn ikke flere af de familier havde tænkt sig lidt bedre
> om, ofret lidt mere tid, lidt mere energi, lidtmere omsorg hvis de havde

Et godt argument.

Jeg har ikke ondt af hvad opdrættere tager for deres hvalpe. Selvfølgelig
tager man da markedsprisen. Det jeg har ondt af er at folk som Anita kommer
med sine udtalelser med det slet skjulte formål at få en ny hvalpekøber til
at føle sig dum fordi han har givet for meget for en hund uden stambog
(selvom jeg godt ved at Bjarne da er ligeglad ).

Mvh
Søren

Fra : Anita Andersen

Dato : 22-06-06 22:06

> [...]
> hvalpekøber til at føle sig dum fordi han har givet for meget for en hund
> uden stambog (selvom jeg godt ved at Bjarne da er ligeglad ).

Søren LH, nu har du igen travlt med at gætte dig til hvad fakta er.
Det har ikke noget at gøre med, at Bjarne skal føle sig dum fordi han har
givet for meget for en hund uden stamtavle.
Så vidt jeg erindre, så har han ikke skrevet hvad den koster.
Pointen med det som jeg har skrevet er : at der er nogle af de såkaldte
hvalpesælger, der ikke gider ofre en krone på at chippe, vacciner og give
ormekur til de hvalpe som de laver, når de er uden stamtavle.
Derfor mener jeg godt, at hvalpe køberne kan forlange, at de ting er i
orden, når man tager i betragtning af, at det nok ikke er hvide penge de
tjener, hvis de ikke er registreret, og ser man det i forhold til hvad de
faktiske omkostninger er ved at producer hvalpen inklusiv det hele.

Mvh
Anita

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-06 21:04

> [...]
> tjener, hvis de ikke er registreret, og ser man det i forhold til hvad de
> faktiske omkostninger er ved at producer hvalpen inklusiv det hele.

Synes ikke, at det har noget at gøre med om man er momsregistreret eller ej,
at man vælger, at lade hvalpene chippe, vaccinere og registrere.

Vi solgte vores blandingshvalpe med sundhedsbog, chip, registrering, 1.
vaccine, halsbånd + foder. Det gjorde vi nu mest for hvalpenes skyld, så vi
var sikre på, at de fik en god start.
Har for nyligt opdaget, at der smides rigtig mange hunde af på gaden, så det
at få hvalpen chippet / tatoveret inden afrejse, er især vigtigt imo...

Er det med, at tatovere ( race ) hunde stadig meget brugt, eller bruges
chippen ikke mest i dag ?

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Anita Andersen

Dato : 21-06-06 22:46

> [...]
> nævner.
>
> Jeg ville finde en billigere dyrlæge.
>
> Men nu må vi se hvordan Anitas regnskab ser ud. Hun er jo en seriøs

Her er mit regnestykke Søren LH

Det koster en Grand Danois hvalp for os at lave, sådan cirka, forud sat at
tæven kan bære at have 5 kuld, og uden kejsersnit. Forudsætter også at
hundene ikke bliver syge, eller at tæven har brug for dyrlæge under
fødslerne, altså ingen ekstra udgifter til Dyrlæge overhovedet, det
forudsætter også at ingen hvalpe skal dækkes under garanti.

Indkøb at Tæven 8000kr
Indkøb at Hanhund 8000kr
Foder udgifter til begge i 8 år (Ca.220x15kg á 225kr) = 49500kr
18 x Vaccinationer (9x dyrlæge besøg) pris anslået i alt =6400kr
Diverse forbrugsstoffer til begge hunde (senge, godbidder o.l.) 5000kr

5 kuld hvalpe med 6 hvalpe som gennemsnit i alt 30 hvalpe.

30 x chip + Vaccination + ormekur + sundheds bog & Dyrlæge udgifter i alt
=14900kr
Speciel foder til hvalpene samt mælke erstatning anslået til =8500kr
Stambøger 30 x 150kr = 4500kr
Diverse til hvalpene (hvalpe pakker med legetøj o.l.) 30x200kr = 6000kr

Samlet pris 110800kr (det koster altså Ca. 3600 - 3800kr at lave en GD hvalp
her)
Salg af 30 hvalpe á 8000kr = 240000kr
Overskud 129200kr
Moms som skal betales =25840kr
Rest =103360kr som skal beskattes som B-indkomst
Den endelige fortjeneste er ca. efter skat på 51680kr

Jeg ved at jeg nok skal have glemt nogle små ting i min regne stykke, men
det gør det jo ikke bedre

Husk så på at du ud af de 51680kr skal ud og købe 2 nye avls hunde igen,
dækkes ekstra udgifter til dyrlæger, forsikring osv.
Der er ikke meget tilbage på bundlinien når alt kommer til alt

Altså så får vi ca. 1700kr. pr hvalp for 8 ugers arbejde med renligheds
træning, oprydning

Passe og pleje af tæven og hvalpene.

Derudover kommer der udgifter til udstillinger, træning, og sundhedstjek.
Medvidere.

Mvh

Anita

Fra : Søren LH

Dato : 21-06-06 22:58

> [...]
>
> Passe og pleje af tæven og hvalpene.
>

> Derudover kommer der udgifter til udstillinger, træning, og sundhedstjek.

OK, havde ikke set dette indlæg da jeg efterlyste regnestykket ovenfor. Tak
for det. Skal i seng nu, så kommentarer og spørgsmål bliver i morgen.

Mvh
Søren

Fra : Søren LH

Dato : 22-06-06 19:46

> [...]
>
> 5 kuld hvalpe med 6 hvalpe som gennemsnit i alt 30 hvalpe.
>
> 30 x chip + Vaccination + ormekur + sundheds bog & Dyrlæge udgifter i alt

Betaler du for sundhedsbogen?

> [...]
> det gør det jo ikke bedre
>
> Husk så på at du ud af de 51680kr skal ud og købe 2 nye avls hunde igen,

Nej, avlshundene har du regnet med én gang, de nye avlshunde går på
regnestykket for næste "omgang".

> [...]
> Der er ikke meget tilbage på bundlinien når alt kommer til alt
>
> Altså så får vi ca. 1700kr. pr hvalp for 8 ugers arbejde med renligheds

Med andre ord, den eneste forskel mellem hund med og uden stamtavle er
prisen på selve stamtavlen på kr. 150 samt evt.. hvalpepakken med legetøj
til 200 og måske skatten.

Så jeg forstår at du mener at en opdrætter som laver stamtavle på hvalpene
skal have dækket sit hundehold med foder, dyrlæge, køb af hund m.v. medens
den der laver hvalpe uden stamtavle ikke skal. Hvad er grunden til den
indstilling?

> Derudover kommer der udgifter til udstillinger, træning, og sundhedstjek.
> Medvidere.

Alt det betaler vi andre som udgiften til vores hobby sammen med foder, køb
af hund og meget andet du har nævnt i dit regnestykke. Hvis dit hundehold er
erhverv, så skriver du en en forkert nyhedsgruppe. Den hedder
dk.fritid.dyr.hund. Bemærk ordet fritid!

Jeg forstår at en passende pris for goldenhvalpen vil være ca. 2700 - 2900
hvis golden-opdrætteren også skal have 1700 for 8 ugers arbejde. Så den pris
Bjarne har givet et nok ikke så meget ved siden af, som du gerne ville have
ham til at få indtryk af, så han rigtig kunne føle sig dum (jeg tror nu ikke
Bjarne lader sig imponere af din slags). Hvis golden-opdrætteren også
betaler skat af det skal han have 4400 - 4600, men det gør han jo nok ikke.

Fra : Anita Andersen

Dato : 22-06-06 22:45

> [...]
>
> Betaler du for sundhedsbogen?

> Nej, avlshundene har du regnet med én gang, de nye avlshunde går på

Både ja og nej, for når du starter som opdrætter har du først udgifter til
indkøb af avlsdyr & før du får indtjæning på de nye avlsdyr skal de altså
betales, godkendes, udstilles og være 1½-2 år før de kan indgå i avl, så man
er altid bagefter.

> [...]

> skal have dækket sit hundehold med foder, dyrlæge, køb af hund m.v. medens
> den der laver hvalpe uden stamtavle ikke skal. Hvad er grunden til den

Nogle køre efter loven, andre ikke ! og i 99% af tilfældene køre opdrætter
ikke efter loven stamtavle eller ej :-/
en hovsa kuld uden papir fra en uregistreret opdrætter, bør ikke være en
fortjæneste.
Typisk for disse er at de ikke aner en skid om hvad de laver, og det handler
kun om "hurtige" penge og intet andet, derfor har disse hunde heller ikke
samme værdi.
Iøvrigt sælges hunde uden papir jævnligt fra 500:- og opefter så de
1000-1200 er ikke helt hen i vejret
Betaler man 4500:- så har man snydt sig selv godt og grundigt.

> [...]
> hundehold er erhverv, så skriver du en en forkert nyhedsgruppe. Den hedder
> dk.fritid.dyr.hund. Bemærk ordet fritid!

Jeg er opdrætter! hvilket jo ikke kommer bag på dig. Opdrætter = erhværv.
Iøvrigt ville du gerne se er regnestykke fra mig, og det fik du - fritid
eller ej

> [...]
> tror nu ikke Bjarne lader sig imponere af din slags). Hvis
> golden-opdrætteren også betaler skat af det skal han have 4400 - 4600, men

Revisor bliver du aldrig

Hvis Bjarne er tilfreds, så er alt jo i skønneste orden. Jeg er da
personligt fuldkommen ligeglad med om han så har giver 20000:- for hunden.

Mvh
Anita

Fra : Bjarne K.

Dato : 23-06-06 10:50

"Anita Andersen" <great-dane@mail.dk> wrote in message

> [...]
>
> Hvis Bjarne er tilfreds, så er alt jo i skønneste orden. Jeg er da
> personligt fuldkommen ligeglad med om han så har giver 20000:- for hunden.

Den koster lidt mindre en de 20kkr Nu har jeg ikke købt hunden endnu.
Skal se den på søndag, så må vi se derfra.

Lidt baggrund.
Vi har igennem det sidste halv år været parat til at få en hund mere, men
overtagelsen skal helst falde sammen med min ferie, så derfor bliver det
måske "bare" en uden stamtavle. Vi havde egentlig talt om, at det denne gang
skulle være en indsat (internats hund), og det ender det måske også med, men
jeg vil gerne have en han hvalp eller en ung tæve så der fra starten ikke
er tvivl om rangordenen, når den skal introduceres for vores nuværende
vuffer.
Vi mener selv vi har fået en god og mild hund ud af vores første forsøg, men
vi er ikke garvede hundeejere, og har, rigtigt nok, ikke styr på om prisen
er passende i forhold til om den er chiptunet eller ej.

Og jeg måtte også lige have checket om jeg havde styr på alle de ting der
skal ske efter en hundeovertagelse. (og det havde jeg vist)

Tak for indspark til alle.

Bjarne K.

Fra : Battlefield´s

Dato : 23-06-06 14:30

> [...]
>
> Og jeg måtte også lige have checket om jeg havde styr på alle de ting der
> skal ske efter en hundeovertagelse. (og det havde jeg vist)

Hej Bjarne
Jeg forstår ikke helt begrundelsen at du vælger en hund uden stamtavle,
fordi det skal passe med din ferie?
Der findes da også hvalpe med stamtavle som er parat til at flytte på det
tidspunkt. Det er ikke alle racer, hvor der er ventelister.
Vi blev for nogle år siden nødt til at købe en hvalp i en fart, da vores
gamle hund døde og den unge hund gik "helt op i limningen" da han blev
alene. OK, vi havde godt nok mange års erfaring i racen, men alligevel blev
det da et lidt pludseligt køb. Alligevel lykkedes det os at finde en god og
sund hund af rette race, køn og farve.
Check da racens specialklubs hvalpeliser eller DKK.
Hilsen Vibeke, lab. ejer siden 1966

Fra : Bjarne K.

Dato : 23-06-06 14:38

"Battlefield´s" <battlefield@SLET.mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Hej Bjarne
> Jeg forstår ikke helt begrundelsen at du vælger en hund uden stamtavle,
> fordi det skal passe med din ferie?

Som jeg skrev ville vi gerne have en Internats hund, og der hænger hvalpe
eller unge tæve hunde ikke på træerne. Så nu er min ferie kommet så tæt på
at jeg må skride til et drastiske impulskøb

Bjarne K.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-06-06 14:40

Bjarne K. <nej@niet.ne> wrote:

> [...]
> eller unge tæve hunde ikke på træerne. Så nu er min ferie kommet så tæt på
> at jeg må skride til et drastiske impulskøb

Uanset hvad du køber (stamtavle eller ej) så er et impulskøb ang. hund
nok noget af det dummeste man kan gøre ... no offence ...

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Bjarne K.

Dato : 23-06-06 14:50

"Thomas von Hassel" <thomas_lists@elements.dk> wrote in message

> Uanset hvad du køber (stamtavle eller ej) så er et impulskøb ang. hund
> nok noget af det dummeste man kan gøre ... no offence ...

Jeg gentager lige det vigtigste i det jeg skrev >>>

Nej der er ikke et impulskøb, og hvis du googler tilbage i denne gruppe, vil
du kunne se at jeg igennem det sidste år spurgt om forskellige ting
vedrørende det at få en ekstra hund.
Det er dog kun på det sidste at vi har checket for mulige "emner" til vores
lille familieudvidelse.

Bjarne K.

Fra : Per, Odense

Dato : 22-06-06 08:57

I meddelelse: 44997c69$0$38702$edfadb0f@dread12.news.tele.dk
skrev Søren LH bl.a. (kan være lidt forkortet) :

> Hvorfor skal en hvalp med stamtavle så koste fra 6000 og opefter?

Fordi nogen vil betale det

MVH Per, Odense

Fra : jopa

Dato : 21-06-06 18:16

Anita Andersen skriblede bla:

> Dårlig Temperament er som regel = dårlig opdragelse

Hvad tænker du på når du siger det ?

Skarphed kan det være medfødt eller skyldes det at bla jeg ikke har opdraget
min hund ordentligt.?

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Leyna

Dato : 21-06-06 20:48

On Wed, 21 Jun 2006 19:15:51 +0200, "jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote:

>Anita Andersen skriblede bla:

>Hvad tænker du på når du siger det ?
>
>Skarphed kan det være medfødt eller skyldes det at bla jeg ikke har opdraget
>min hund ordentligt.?

Selvfølgelig har du ikke opdraget Milo ordentligt!
Hov... det var måske ikke mig du spurgte?
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : jopa

Dato : 21-06-06 21:12

Leyna skriblede bla:

> Selvfølgelig har du ikke opdraget Milo ordentligt!
> Hov... det var måske ikke mig du spurgte?

Nå men jeg var såmænd interesseret i hvad dårligt temperement er.

Hvis en hund har et dårligt temperement er det vel noget medfødt eller
hunden er blevet misrygtet, eller er syg.

Min er da utrolig skarp og tillader ingen fremmede overhovedet på vores
enemærker med mindre jeg siger god for dem.
Dette er for mig ikke en dårlig egenskab eller dårlig temperement men noget
som ligger i netop denne race, og som jeg så ikke har villet dæmpe
sønderligt.

Skal så siges at den godtager fremmede når vi er uden for vores ejendom.
Skarpheden er der selvfølgelig hele tiden så jeg holder gerne lidt stram
snor.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Anita Andersen

Dato : 21-06-06 22:15

> [...]
>
> Skal så siges at den godtager fremmede når vi er uden for vores ejendom.
> Skarpheden er der selvfølgelig hele tiden så jeg holder gerne lidt stram

Har set hundeviskeren i aften ? ja for så var dit spørgsmål jo blevet
besvaret. Sådan da.

Det tyder jo ikke på, at du har leder problemer med Milo.
Men havde han haft en anden ejer, ja så kunne han jo ha fået et temperaments
problem.
Skulle man så ha kaldt det for arvelig ?

Mvh
Anita

Fra : jopa

Dato : 21-06-06 22:26

Anita Andersen skriblede bla:

> Det tyder jo ikke på, at du har leder problemer med Milo.
> Men havde han haft en anden ejer, ja så kunne han jo ha fået et
> temperaments problem.

Jo men det ligger jo i generne ved nogle racer at de er ekstra skarpe.
Derfor foreslår jeg aldrig en schæfer"han" til nye hundeejere.
De er pr definition skarpere end mange andre racer.
Det er vel bla derfor den bliver brugt som tjenestehund verden over.

Hvis en Golden udviste samme adfærd som min schæferhan ville jeg blive
bekymret og konsultere dyrlægen.
Fordi den adfærd jo ikke normalt tillægges en Golden, og så ville jeg mene
der var temperements problemer.

Det kan være jeg vrøvler men det er jo også ved at være sengetid.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 22-06-06 09:32

> [...]
> De er pr definition skarpere end mange andre racer.
> Det er vel bla derfor den bliver brugt som tjenestehund verden over.

Hænger det ikke også sammen med at de er meget lærernemme
og lette at dresserer for den rette.

> Hvis en Golden udviste samme adfærd som min schæferhan ville jeg blive
> bekymret og konsultere dyrlægen.
> Fordi den adfærd jo ikke normalt tillægges en Golden, og så ville jeg
> mene der var temperements problemer.

Det er jo det der er det herlige ved alle de forskellige hunderacer vi har,
der er altid en der passer til en selv
Hvis alle så blot så det som første priroritet og ikke bare tager en bestemt
racer fordi den ser flot eller sød ud og ikke sætter sig ind i hvad racen står for.

Der er feks. lige begyndt at komme en gut i 30'erne nede på Engen med en
Rottehan på nu 16 uger. Da jeg spurgte ham hvorfor han havde valgt en Rotte
(hans første hund) svarede han at det var fordi den så så flot ud med de der
buskede øjenbryn, tak for kaffe siger jeg bare

/Jens

Fra : jopa

Dato : 22-06-06 10:03

pwh skriblede bla:

> Hænger det ikke også sammen med at de er meget lærernemme
> og lette at dresserer for den rette.

også det ja men deres mod og vagtsomhed ligger i generne

> [...]
> Hvis alle så blot så det som første priroritet og ikke bare tager en
> bestemt racer fordi den ser flot eller sød ud og ikke sætter sig ind i

15000 aflivninger taler sit eget sprog. Nogle af dem er nok impulsindkøb
desværre.

> [...]
> Rotte (hans første hund) svarede han at det var fordi den så så flot
> ud med de der buskede øjenbryn, tak for kaffe siger jeg bare

Vi må da håbe han sætter sig ind i racen ellers kan der komme problemer når
den kommer i lømmelalderen.

Hvordan gik det med dit plejebarn ?
<OT>
Hvem suser af i bilen mod Alperne i morgen med cyklen bagpå ? rigtig gættet
du/i slipper for mine platte kommentarer de næste 10 dage.
Så i kan rigtigt svine mig og hunden til de næste dage
</OT>
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 22-06-06 11:20

> Vi må da håbe han sætter sig ind i racen ellers kan der komme
> problemer når den kommer i lømmelalderen.

Jeg har efter bedste evne prøvet at belærer ham lidt om racen,
heldigvis er han er rolig og flink fyr der ikke har fået den som potensforlænger.
Om han så evner at sætte sig i respekt overfor den når det bliver nødvendigt
tvivler jeg så lidt mere på, han er mere typen til en af de blødere racer.

> Hvordan gik det med dit plejebarn ?

Det går rigtigt godt med Felix, han er hurtigt ved at indrette sig på livet her i huset.
Angel er så småt begyndt at lege med ham, Tyson synes bare han er belastende
med sit underkasten sig hele tiden, så han har vist tænder af ham et par gange,
men det er så også blevet ved det.
Felix er jeg også godt igang med at spolerer, derhjemme må han ikke værer
i sengen og alle møblerne, det må han jo her, og det tog han ret hurtigt til sig.
Han ligger helst og sover op og ned af mig, det føler han sig nok tryg ved.
Så der er nok nogle uvaner der lige skal pilles ud af ham igen

> [...]
> gættet du/i slipper for mine platte kommentarer de næste 10 dage.
> Så i kan rigtigt svine mig og hunden til de næste dage

I må have en rigtig god tur, så slipper Milo også for dig i 10 dage

/Jens

Fra : Bjarne K.

Dato : 22-06-06 11:55

"pwh" <gætselv@.dk> wrote in message news:4aumg.19$uX.13@news.get2net.dk...
> [...]
> ved.
> Så der er nok nogle uvaner der lige skal pilles ud af ham igen

Måske kan også du nå at lære ham at tigge ved bordet, og spise posten

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : pwh

Dato : 22-06-06 14:51

> Måske kan også du nå at lære ham at tigge ved bordet, og spise posten
>
> Med venlig hilsen
>
> Bjarne K.

God ide, det vil jeg begynde og træne med ham et par dage før
han bliver hentet igen.
Gad vide om man også kan gører en renlig hund urenlig igen

/Jens (som sikkert ikke bliver brugt til hundesitter igen)

Fra : jopa

Dato : 22-06-06 21:07

pwh skriblede bla:

> I må have en rigtig god tur, så slipper Milo også for dig i 10 dage

Sidst ville den såmænd ikke med hjem.
Ignorerede mig totalt i 5 min, så mon ikke den havde hygget sig.
Den er jo ikke så vant til hundeselskab
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 22-06-06 22:30

> Sidst ville den såmænd ikke med hjem.
> Ignorerede mig totalt i 5 min, så mon ikke den havde hygget sig.
> Den er jo ikke så vant til hundeselskab

Dem der ejer Felix brokkede sig også over at han var sær da
jeg havde passet ham sidst, de mente at allerede havde hjemve
efter mit sted
Så når han har været her 2 uger vil han da slet ikke med hjem igen

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 22-06-06 20:24

> [...]
> gættet du/i slipper for mine platte kommentarer de næste 10 dage.
> Så i kan rigtigt svine mig og hunden til de næste dage

Hvor i Alperne? (bare nysgerring)

God tur, bare det var mig

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 22-06-06 20:40

Søren LH skriblede bla:

> Hvor i Alperne? (bare nysgerring)
>
> God tur, bare det var mig

Takker
Du har jo været der med din gamle hund.

Sidste år var det Alperne fra den Østriske side.
I år er det nærmere Dolomiterne på den Italienske side med udgangspunkt
Gardasøen.
Jeg skal nok finde lidt højdemeter at cykle på
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Bjarne K.

Dato : 21-06-06 18:42

"Anita Andersen" <great-dane@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg vil gætte på at en retriver hvalp ink. Vacine, ormekur og chipning kan
> laves for en 1000 til 1200kr når det er uden, stamtavle.

Nu koster den lidt mere end det, også uden chip mm. Men det er vel egentlig
ligegyldigt hvad den koster.

> Dårlig Temperament er som regel = dårlig opdragelse

Jeg har faktisk aldrig mødt en hund med desideret dårligt temprament, men
mange med dårlig opdragelse, så måske er der lidt om det. Men jeg mener nu
godt at agrasivitet og andre mentale skavanker kan gå fremavles (eller det
modsatte).

> Held og lykke med den lille hvalp.

Tak, hvis altså jeg er så heldig at få lov at købe den.

Bjarne K.

Fra : Kim Christensen

Dato : 21-06-06 16:45

Bjarne K. wrote:
> [...]
> nok.
>
> 1. Chip eller Tatoo hos vores egen dyrlæge.
> 2. Registrering hos Dansk Hunderegister.

Du skriver ikke om det er en hvalp, men af en eller anden grund lyder
det sådan. Det kan være en ide med en sundhedsbog for hunden, hvor
vaccinationer og lignende fremgår. Sundhedsbogen kan din dyrlæge lave
til dig.

Hiilssen Kim

Fra : Bjarne K.

Dato : 21-06-06 18:45

"Kim Christensen" <SLETTESnemoris@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Du skriver ikke om det er en hvalp, men af en eller anden grund lyder
> det sådan.

Jo det er en hvalp. Der bliver 8 uger om en 14 dages tid.

> Det kan være en ide med en sundhedsbog for hunden, hvor
> vaccinationer og lignende fremgår. Sundhedsbogen kan din dyrlæge lave
> til dig.

Sådan en har vi også til den første og EU pas for at det ikke skal være
løvn.

Bjarne K

Fra : Kim Christensen

Dato : 21-06-06 20:04

Bjarne K. wrote:

> Jo det er en hvalp. Der bliver 8 uger om en 14 dages tid.

Så til lykke, og god fornøjelse.

Husk at vi er helt tossede med hvalpebilleder!

Hilsen Kim

Fra : Kim Christensen

Dato : 22-06-06 13:16

Søren LH wrote:

> Overvejede ejeren slet ikke at blive chippet?
>
> Mvh
> Søren

Det burde være en chip der kunne detoneres med fjernkontrol.

Nej, jeg synes at et par tatoverede dødningehoveder, og andre skumle
symboler passer bedst til Milo mf.l.

Hilsen Kim

Fra : Kim Christensen

Dato : 22-06-06 21:28

pwh wrote:
> I må have en rigtig god tur, så slipper Milo også for dig i 10 dage
>
> /Jens

Vi må have at vide hvor Milo skal i pension. Så skal vi ud og slå
på tremmerne...

Hilsen Kim

Fra : jopa

Dato : 22-06-06 21:33

Kim Christensen skriblede bla:

> Vi må have at vide hvor Milo skal i pension. Så skal vi ud og slå
> på tremmerne...

Gram Dyreinternat, og han vil sikkert gerne have besøg
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 22-06-06 22:32

> Vi må have at vide hvor Milo skal i pension. Så skal vi ud og slå
> på tremmerne...
>
> Hilsen Kim

Kbh. Zoo, han skifter mellem kamel og hyæneburene

/Jens

Fra : Kim Christensen

Dato : 25-06-06 07:45

Battlefield´s wrote:

> [...]
> Der findes da også hvalpe med stamtavle som er parat til at flytte på det
> tidspunkt. Det er ikke alle racer, hvor der er ventelister.

Er det ikke meget rimeligt at man anskaffer sig den hund (individ) man
kan lide, og hvis væsen synes tiltalende, fremfor at anskaffe hunden
som bilag til en stamtavle?

Der er selvfølgelig nogen der er nødt til at ahve en hund ud fra
stamtavlens præmisser for at de kan få adgang til at være noget i en
eller anden racespecialklub, og så skidt med individet. Heldigvis er
det da ikke hovedargumentet for de fleste hundekøbere.

Hilsen Kim

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-06-06 11:01

Kim Christensen <SLETTESnemoris@yahoo.com> wrote:

> [...]
> eller anden racespecialklub, og så skidt med individet. Heldigvis er
> det da ikke hovedargumentet for de fleste hundekøbere.

Jeg vil gerne argumentere for at folk der køber hund med stamtavle netop
kigger på individet og ikke bare på papriet. Men der naturligvis brådne
kar overalt ....

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...