ORDER BY og views
Fra : Morten Snedker

Dato : 21-06-06 08:08

Blot til information:

Efter skift fra SQL2000 til SQL2005 har vi fået problemer med vores
websider, hvor sorteringen er røget sig en tur.

Jeg har aldrig været klar over, før nu, at det slet ikke er meningen
at views skal være implicit sorteret, men at det skal ske udenfor
view'et.

Har man sit oprindelige basis i ex. Access og er flyttet til MS SQL -
og endvidere ikke har dybdekendskab til T-SQL - ja, så risikere man at
gå i samme fælde som jeg.

Der kom en tråd ud af det på
http://kortlink.dk/2tfc
(http://groups.google.dk/group/microsoft.public.sqlserver.programming/browse_thread/thread/3c16aede819a3a83/f3fedfc1dd1c9c33?lnk=st&q=%22view+order+by+lost+on+web%22&rnum=1&hl=da#f3fedfc1dd1c9c33)

, som nogle måske vil finde interessant.

mvh /Snedker

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-06-06 08:46

Morten Snedker skrev:

> Jeg har aldrig været klar over, før nu, at det slet ikke er
> meningen at views skal være implicit sorteret, men at det skal
> ske udenfor view'et.

Jeg har først nu fundet ud af at forbuddet mod sortering i views
kan omgås ved at bruge TOP 100 PERCENT . Men som tråden du
henviser til viser, er det kun i MSSQL 2000 at tricket virker.

> Har man sit oprindelige basis i ex. Access og er flyttet til
> MS SQL - og endvidere ikke har dybdekendskab til T-SQL - ja,
> så risikere man at gå i samme fælde som jeg.

Hvis man derimod har designet views i T-SQL, har man formentlig set
fejlmeldingen:

The ORDER BY clause is invalid in views, inline functions, derived
tables, subqueries, ...

(nu opdager jeg så slutningen af sætningen - der altid ryger ud
over højre kant i vinduet)

.... unless TOP or FOR XML is also specified.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-06-06 08:13

Morten Snedker wrote:

> [...]
>
> Jeg har aldrig været klar over, før nu, at det slet ikke er meningen
> at views skal være implicit sorteret, men at det skal ske udenfor

Kan være et problem hvis man bruge en datareader :)

Normalt vil man bruge stored procedures da man sjældent ønsker alle data
returneret til en webside
Derved undgår man tildels problemet mht sql injections

- Peter