Hover i Inline CSS
Fra : Lasse Jensen

Dato : 21-06-06 00:39

Halløjsa.

Jeg er stødt på et tilfælde hvor jeg skal angive link style i Inline CSS
i stedet for et eksternt stylesheet, og jeg skal både have den normale a
a style samt hover. Jeg kan dog ikke helt regne ud hvordan dette skrives
ind? Hvordan kommer hover ind?

På forhånd tak :)

Mvh. Lasse Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-06-06 00:56

Lasse Jensen skrev:

> Jeg er stødt på et tilfælde hvor jeg skal angive link style i Inline CSS
> i stedet for et eksternt stylesheet

Må det ikke stå i head-sektionen?

--
Bertel

Fra : Lasse Jensen

Dato : 21-06-06 02:00

Bertel Lund Hansen skrev:

> Må det ikke stå i head-sektionen?

Nej der findes nemlig ingen head-sektion. Det er i en HTML email, og
ikke en normal HTML fil.

Derfor kan jeg heller ikke have et eksternt stylesheet så vidt jeg ved.

Mvh. Lasse Jensen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 21-06-06 02:03

Lasse Jensen skrev:

> Nej der findes nemlig ingen head-sektion. Det er i en HTML email, og
> ikke en normal HTML fil.

Det vil så sige jeg lyver, fordi der er egentlig en head sektion i
mail(); funktionen i PHP, men kan man have et eksternt stylesheet
liggende i den mon? Så er vi næsten ikke i HTML kategorien mere...

Mvh. Lasse Jensen

Fra : Frank Olieu

Dato : 21-06-06 11:54

Lasse Jensen <kontakt@webweaver.dk> wrote in news:44989a08$0$15784$14726298
@news.sunsite.dk:

> Nej der findes nemlig ingen head-sektion. Det er i en HTML email, og
> ikke en normal HTML fil.

Om du har en head-sektion eller ikke, garanterer ikke at den kommer
helskinnet igennem (se artiklen på 'A List Apart' nævnt i tråden).
Så du har i princippet kun inline style tilbage. Men man kan ikke definere
/pseudo-classes/ (som a:hover) i inline CSS...

Så der er en anden (lidt vovet) løsning: indsæt <style></style> direkte i
på. Din <style>-sektion skal bare komme /før/ de elementer som skal styles.
Du kan også, om nødvendig, lave flere <style>-sektioner.
(Testet med Tbird).

Emails sendt som HTML ender som regel altid som "tag-soup" alligevel...

--
Venlig hilsen | Kind regards | Cordialement
Frank

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-06-06 08:51

Lasse Jensen skrev:

> Nej der findes nemlig ingen head-sektion. Det er i en HTML
> email, og ikke en normal HTML fil.

En html-mail kan sagtens have en head-sektion.

Hvis du vil definere :hover er du nødt til at angive det i head-
sektionen (enten som et eksternt css-ark eller som en style-blok).
Man kan ikke arbejde med klasser (herunder pseudo-klasser) i
inline-css.

NB: Det kan være en god ide at undgå et eksternt css-ark i en html-
mail, da en del mailprogrammer blokerer for eksterne referencer som
standard.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-06-06 01:54

Lasse Jensen skrev:

> Jeg er stødt på et tilfælde hvor jeg skal angive link
> style i Inline CSS i stedet for et eksternt stylesheet,
> og jeg skal både have den normale a a style samt
> hover.

Hvorfor?

Du kan altid angive en class for de enkelte elementer
og lægge den ind i din normale css-fil.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Lasse Jensen

Dato : 21-06-06 02:01

Allan Vebel skrev:

> Hvorfor?
>
> Du kan altid angive en class for de enkelte elementer
> og lægge den ind i din normale css-fil.

Nej ikke når det er en HTML email. Så findes der ingen css fil. Så må
det være inline i scriptet, så det udføres der.

Hvad gør man så nu?`

Mvh. Lasse Jensen

Fra : Benny Nissen

Dato : 21-06-06 02:15

Lasse Jensen ramte sit keyboard den 21-06-2006 03:01 og fik dette ud af det:

> Nej ikke når det er en HTML email. Så findes der ingen css fil. Så må
> det være inline i scriptet, så det udføres der.

Du lægger css'en i headen.

Altså som man gør normalt med html og css:

<head>
p {
   color:#f00;
}
</head>

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 21-06-06 11:44

Lasse Jensen wrote:

> Nej ikke når det er en HTML email. Så findes der ingen css fil. Så må
> det være inline i scriptet, så det udføres der.

Det er simpelt ikke rigtigt. Jeg får masser af
e-mails, formateret (ovenkikøbet korrekt) som
html-filer med både indlejrede stylesheets (i en
head-sektion) og med referencer til eksterne
stylesheets.

Jeg har endda selv lavet det, den gang jeg
syntes det var sjovt.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Frederik

Dato : 21-06-06 07:06

Lasse Jensen wrote:
> Nej der findes nemlig ingen head-sektion. Det er i en HTML email, og
> ikke en normal HTML fil.

A List Apart har skrevet en artikel om CSS og HTML-emails, hvis det har
interesse!
http://www.alistapart.com/articles/cssemail/

/Frederik

Fra : Lasse Jensen

Dato : 22-06-06 03:38

Lasse Jensen skrev:

> Hvordan kommer hover ind?
>
> På forhånd tak :)
>
> Mvh. Lasse Jensen

Nå som I jo sagde, så kunne man sagtens have en header, og det kunne man
godt ja. Så nu har jeg da fået det til at virke med normal CSS classes.

Jeg har dog nogle baggrunde i min mail, som bliver blocket (eksterne
stier) når mailen skal vises. Det er lidt ærgerligt. Jeg har modtaget
mails rundt omkring fra steder man tilmelder sig og så videre, hvor
deres baggrunde og billeder bliver vist, uden at blive blokkeret.

Hvordan kan de få den til at vise dem alligevel?

Mvh. Lasse Jensen