Sigrid, Edith, Peter, Ejnar og Aage Anders~
Fra : AKH-A

Dato : 20-06-06 10:35

Kan nogen hjælpe med oplysninger om disse 5 søskende. De er alle født
omkring 1900; men hvor og hvad hed deres forældre? Alle andre oplysninger er
også meget velkomne.

Mvh
K. Holst-Andersen
8900

Fra : Henning Christensen

Dato : 20-06-06 12:25

"AKH-A" <holst-a@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Kan nogen hjælpe med oplysninger om disse 5 søskende. De er alle født
> omkring 1900; men hvor og hvad hed deres forældre? Alle andre oplysninger
> [...]

Du må da vide lidt mere om dem end navnene.

Hvor og med hvem er de evt. blevet gift? Hvor har de boet, og hvor er de
døde/begravede?
Hvad med evt. børns fødsel og dåb?
Uden flere oplysninger er det vist næsten umuligt at få mere at vide.
Det er helt tilfældigt, om nogen her i gruppen skulle kende dem.

Venlig hilsen
Henning Christensen

Fra : AKH-A

Dato : 20-06-06 16:07

"Henning Christensen" <henning-c@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Uden flere oplysninger er det vist næsten umuligt at få mere at vide.
> Det er helt tilfældigt, om nogen her i gruppen skulle kende dem.

Jeg er godt klar over, at det er "skud i tågen", men de kombinationen af de
fem fornavne er nok ret unik. Jeg har dog også lidt flere oplysninger:

- Edith og Sigrid døde ugifte. Ellers ingen oplysninger.
- Peters fulde navn var Hans Peter Andersen født 15/5 1899, død 28/3 1971,
begravet på Gentofte kirkegård, gift (1923?) med Oda Marie Magdalene
Sørensen Holst, født 30/7 1902, død 24/10 1987, begravet på Gentofte
kirkegård. børn Jørgen, Mette og Klaus (mig selv)
- Ejnar gift med Edith, børn Leif og Inge. Ellers ingen oplysninger.
- Aage gift med Litten (kælenavn?) børn Lisbeth, Margith, og Thomas, Margith
død som barn. Ellers ingen oplysninger.

"Skuddet i tågen" da jeg vil drage til staden for at søge yderligere
oplysninger, det ville derfor være rart at have lidt flere oplysninger med i
bagagen, så jeg kunne indsvævre min søgning.

Mvh
K. Holst-Andersen
8900

Fra : "Hans Chr. Baagøe"

Dato : 20-06-06 16:37

AKH-A skrev:

> [...]

> oplysninger, det ville derfor være rart at have lidt flere oplysninger med i
> bagagen, så jeg kunne indsvævre min søgning.

Når du ikke har nogen oplysninger om andre steder, end hvor de er
begravet, vil det nemmeste nok være at tage udgangspunkt i oplysningerne
i din egen dåbsattest, og så slå din egen dåb op i kirkebogen, og så
ellers arbejde dig bagud fra de oplysninger, der er nævnt i bogen.

I nogle dele af landet vil forældrenes vielsesdato samt sognet være
angivet. Du kan også se i en af de folketællinger, hvor du selv er med
som barn. Der bør du kunne finde dine forældres fødesogne, og så er det
ellers "bare" med at slå deres fødsler op, og så gentager proceduren sig
ellers for hver generation, du vil bagud.

Bemærk venligst at man altid bør notere alle oplysninger i kilderne, og
hvor man har fundet dem. Fadderne var f.eks. oftest i nær familie med
forældrene, så oplysningerne om, hvor de boede, kan give oplysninger om,
hvor eventuelle søskende er flyttet hen, når man vil arbejde sig frem
mod nutiden.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Fra : Hugh Watkins

Dato : 20-06-06 19:01

AKH-A wrote:

> [...]
> oplysninger, det ville derfor være rart at have lidt flere oplysninger med i
> bagagen, så jeg kunne indsvævre min søgning.

You need to go to Rigsarkivet and use the Folketaææling which have not
yet been filmed

It will help if you go into krak of olderdate and find out the
addresses first

FT are filed by address not indexed by name

You will find out sogn of birth then you can go to the kirkebøger

hugh W