Andet multimedie
bentjuul 3670
Ændre dpi?
Fra : Michael von Thun

Dato : 20-06-06 04:54

Hej NG.
Jeg har et billede som er på 72 dpi. Kan man ændre det til 100 dpi? Årsagen
er, at jeg skal have lavet en forstørrelse af billedet - og i
fotoforretningen siger man at billedet så skal være på 100 dpi.
Jeg har PhotoShop CS.
Mvh. Michael.

Fra : Peter Loumann

Dato : 20-06-06 08:41

On Tue, 20 Jun 2006 05:54:15 +0200, Michael von Thun wrote:

> Hej NG.
> Jeg har et billede som er på 72 dpi. Kan man ændre det til 100 dpi?

Ja. Men enten bliver billedet tilsvarende mindre, i cm, er også skal du
samtidig resample det op, og det plejer at gå ud over kvaliteten.

> Årsagen er, at jeg skal have lavet en forstørrelse af billedet - og i
> fotoforretningen siger man at billedet så skal være på 100 dpi. Jeg har
> PhotoShop CS.

Menu: Image, vælg Image Size...

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Michael Schrøder

Dato : 20-06-06 13:11

Michael von Thun wrote:
> [...]
> Årsagen er, at jeg skal have lavet en forstørrelse af billedet - og i
> fotoforretningen siger man at billedet så skal være på 100 dpi.

Du kan sikkert få mange lange svar i dk.fritid.foto...

Rigtig mange kameraer skriver 72 dpi i filen - årsagen er vist ukendt...

I realiteten er det noget vrøvl - virkeligheden handler om hvor stort dit
billede er - i pixels, og hvor stort du vil have det på papiret.

At fotoforretningen siger 100 dpi lyder underligt, de fleste er enige om at
man skal op på 200-300 dpi før billedet bliver godt.

/Michael

Fra : Ricko.

Dato : 20-06-06 17:30

> [...]
>
> At fotoforretningen siger 100 dpi lyder underligt, de fleste er enige om
> at man skal op på 200-300 dpi før billedet bliver godt.

Enig. og det er vel også bare at spørge dem om ikke de vil ordne det .
(frem med mulvarpeskindet)

Fra : emj

Dato : 20-06-06 18:02

Ricko. skrev:

>Enig. og det er vel også bare at spørge dem om ikke de vil ordne det .

Nu ved vi jo ikke, om manden står med et billede på 640x480 fra sin
mobiltelefon og vil have lavet et 18x24 cm - vel?

Hilsen emj

Fra : Esben

Dato : 20-06-06 19:10

"emj" <lamaguf@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]