Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Hvilke lån bør afbetales?
Fra : ___P.Sir

Dato : 20-06-06 00:16

Jeg har 3 lån i 2 huse: 5%/30 år obl. på 1.200.000, (spansk hus, eurolån),
et F1 rentetilpasningslån på ca. 500.000, og et rentemax (max. 5%/10 år) på
ca. 1.900.000 kr. Sidste 2 lån i hus i DK, som forventes solgt om 5 år.
Alle 3 lån er pt. pauselån.
Nu vil jeg gerne betale ca. 5000 om måneden i afdrag. Hvilket bør jeg så
betale på? Lidt på alle, eller alt på det ene? Eller skal jeg i stedet
fortsætte i pauselån og indbetale beløbet på en ratepension i stedet?
Hvad kan bedst betale sig? Jeg er 53 år, går på pension om ca. 5 år.
Nogen forskel på ovenst. svar, hvis der bliver tale om at få pensionen
udbetale i Frankrig eller Spanien?
Benny S.

Fra : nvm

Dato : 20-06-06 06:35

___P.Sir skrev:
> [...]
> Hvad kan bedst betale sig? Jeg er 53 år, går på pension om ca. 5 år.
> Nogen forskel på ovenst. svar, hvis der bliver tale om at få pensionen

Jeg tror at det bedste for ville være at indbetale på en ratepension
eller livrente. Specielt hvis du skal have den udbetalt mens du bor i
Spanien (eller Frankrig) da den så skal beskattes i bopælslandet og ikke
i DK, hvilket er en noget lavere skattesats.

Inden du gør noget skal du dog lige læse reglerne omkring
pensionsindskud i årene før fraflytning fra DK (en del af
skatteflugtspakken). Jeg tror dog, at det kun omhandler indskud fra
arbejdsgiver til pension, men læs selv på reglerne.