VIm: gem i iso
Fra : Kim Emax

Dato : 19-06-06 23:47

Hejsa

Vender mig lige mod gruppen her, da jeg er ved at gå ¤%#/ over at
mine filer gemmes i uft-8, selvom jeg har sat encoding op i .vimrc:

set encoding=ISO-8859-1 fileencodings=

har ændret det til

set encoding=ISO-8859-1 fileencodings=ISO-8859-1

og endda prøvet at sætte encoding mens jeg redigerer selve filen i
VIm:

:set encoding=iso-8859-1
:set fileencoding=iso-8859-1

Lige meget hjælper det, har jeg skrevet æøå i filen, hvad enten det
er en spritny fil eller en bestående, så printes "æøå" til
skærmen. What to do?

"script":

#!/usr/bin/perl -w
print "æøå\n";

--
Kim Emax

Fra : Peter Makholm

Dato : 20-06-06 05:55

"Kim Emax" <kimemax@gmail.com> writes:

> Lige meget hjælper det, har jeg skrevet æøå i filen, hvad enten det
> er en spritny fil eller en bestående, så printes "æøå" til
> [...]

Prøv lige at dobbelttjekke at det er vim og ikke perl eller noget
andet der er problemet. For eksempel prøv at se filen med "od -t x1"

Med ovenstående fil skulle du så gerne kunen finde "22 e6 f8 e5 5c 6e
22" et eller andet sted nær slutningen.

--
Peter Makholm | First you fall in love with Antarctica, and then it
peter@makholm.net | breaks your heart

Fra : Peter Makholm

Dato : 20-06-06 13:51

> hmm.. det gør der ikke:
>
> [me001@serv010 perl]$ od -t x1 t.pl
> 0000000 23 21 2f 75 73 72 2f 62 69 6e 2f 70 65 72 6c 20
> 0000020 2d 77 0a 0a 70 72 69 6e 74 20 22 75 64 74 72 e6
> 0000040 6b 5c 6e 22 3b 0a
> 0000046

Sjovt. Ud fra de uddata ville jeg aldrig gætte på at filen indholdte:

#!/usr/bin/per -w
print "æøå\n";

men nærmere noget hen ad:

#!/usr/bin/perl -w
print "udtræk\n";

Og hvordan "æøå" pludselig bliver til "udtræk" når du gemmer det i
vim, det fatter jeg ikke. Bruger du nogle specielle vim-scripts?

Spøg tilside. Din vim gemmer i iso-8859-1, det er ikke der der er
noget problem.

--
Peter Makholm | Det sae banken osse: Hvis du overhovet vil have noen
peter@makholm.net | glæde af din fremtid ska du ikke vente til i morgen.

Fra : Peter Makholm

Dato : 21-06-06 19:08

"Kim Emax" <kimemax@gmail.com> writes:

> Ok, men det er "udtræk" fra det oprindelige script, der irriterer mig.
> Ved du, hvordan man løser det? Måske bør jeg futte i en perl
> gruppe...

Umidelbart ville jeg heller ikke forvente at perl uden videre
konverterede til utf8. Så tjek igen med od hvilken bytesekvens der
bliver skrevet ud:

brother@mac:/tmp$ ./t1.pl | od -t x1
0000000 75 64 74 72 e6 6b 0a
0000007
brother@mac:/tmp$

hvis perl skriver utf8 ud vil det ligen noget ala:

brother@mac:/tmp$ ./t1.pl | od -t x1
0000000 75 64 74 72 c3 a6 6b 0a
0000010
brother@mac:/tmp$

Bemærk forskellen, "e6" er blevet til "c3 a6"

--
Peter Makholm | Ladies and gentlemen, take my advice, pull down your
peter@makholm.net | pants and slide on the ice

Fra : Peter Makholm

Dato : 23-06-06 12:56

"Kim Emax" <kimemax@gmail.com> writes:

> print "udtræk\n"; bliver til:
> [@serv010 perl]$ ./t.pl | od -t x1
> 0000000 75 64 74 72 c3 a6 6b 0a
> 0000010
>
> [@serv010 perl]$ perl t.pl
> udtræk

Ja, ok. Det er perl. Prøv du at spørge over i perlgruppen.

--
Peter Makholm | According to the hacker ethic, the meaning of life
peter@makholm.net | is not Friday, but it is not Sunday either

Fra : Kim Emax

Dato : 20-06-06 13:33

Peter Makholm wrote:

> Prøv lige at dobbelttjekke at det er vim og ikke perl eller noget
> andet der er problemet. For eksempel prøv at se filen med "od -t x1"

ja, det kunne selvfølgelig også være problemet. Jeg har, heldigvis
på en testserver, oplevet at PHP pludselig gav "headers already sent"
fejlen, i en simpel fil og ved debugging var problemet der stadig, hvis
der kun stod session_start() i filen (+php tags sæføli), det viste
sig at være fordi filen var bleven gemt som uft-8. Den fejl vil jeg
helst undgå på produktionsservere

Perl problem så?

--
/Kim Emax

Fra : Kim Emax

Dato : 21-06-06 17:52

Peter Makholm skrev:

> [...]
>
> Og hvordan "æøå" pludselig bliver til "udtræk" når du gemmer det i
> vim, det fatter jeg ikke. Bruger du nogle specielle vim-scripts?

hehe, kender du ikke til map?

> [...]

Ok, men det er "udtræk" fra det oprindelige script, der irriterer mig.
Ved du, hvordan man løser det? Måske bør jeg futte i en perl

/Kim

Fra : Kim Emax

Dato : 23-06-06 11:10

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 23-06-06 13:02

Kim Emax wrote:
[tekst som viser, at Kim er vim-bruger]

Skægt at dit navn minder så meget om Emacs, når du er vim-bruger :)

--
Thomas Damgaard Nielsen
http://thomasdamgaard.dk/

Fra : Kim Emax

Dato : 28-06-06 07:08

Thomas Damgaard Nielsen skrev:

> Kim Emax wrote:
> [tekst som viser, at Kim er vim-bruger]
>
> Skægt at dit navn minder så meget om Emacs, når du er vim-bruger :)

hehe, det er en sampler (keyboard), jeg engang i slut 80erne, starten
af 90erne havde og vidste en del om, så blev en gruppe trætte af at
sige "ring til kim madsen, ham med Emax´en" og brugte det nick om mig.
En eller anden dag må jeg skrive en lille historie om det navn

/Kim