Smertestillende til pige på 9 år
Fra : Kim

Dato : 19-06-06 20:52

Min datter skal have fjernet sine polypper på onsdag
hos en speciallæge og kommer hjem igen samme dag.
Det bliver under fuld narkose så hun skal faste fra tirsdag
Vi fik 1 stikpille med hjem som hun skal have ca 1 time
før indgrebet, en 50 mg Diclon.
Sygeplejesken sagde vi selv skal købe stikpiller i håndkøb noget
smertestillende til de næste 2-3 dage efter indgrebet.
Men på apoteket sagde de i dag at Diclon er bedre smertestillende
end Panodil Junior ( børn 20 - 40 kg ), men fås kun på recept.
Hvorfor giver speciallægen så ikke en recept på Diclon så i stedet ?
Jeg kan ikke se en grund til at vores datter skal lide mere end nødvendigt.
Hun er iøvrigt sund og rask og tager ikke andet medicin overhovedet.
Hvad er bedst mod smerter, Panodil Junior eller Diclon ?

Mvh Kim
P.S. jeg ringer til vores egen læge imorgen for at få en recept.

Fra : C.H

Dato : 19-06-06 21:02

"Kim" <no@way.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mvh Kim
> P.S. jeg ringer til vores egen læge imorgen for at få en recept.

Diclon er forholdsvis stærk gigtmedicin, som kan have bivirkninger. Jeg
kunne forestille mig, at det er derfor man undlader at udskrive mere end
allerhøjst nødvendigt. Personligt ville jeg foretrække at bruge panodil til
et barn, selvom den smertestillende effekt er en smule ringere.

C.H

Fra : Holst

Dato : 19-06-06 21:44

Kim wrote:

> [...]
> end Panodil Junior ( børn 20 - 40 kg ), men fås kun på recept.
> Hvorfor giver speciallægen så ikke en recept på Diclon så i stedet ?

Fordi lægen måske anser det for mest fornuftigt, at pigen får panodil
fremfor diclon.

Panodil er et lægemiddel, der er stort set uden bivirkninger. Mange
andre lægemidler har mere alvorlige bivirkninger, heriblandt diclon.

Bivirkningerne for diclon er:

Bivirkninger

Almindelige (1-10%)
Nedsat appetit, dyspepsi, kvalme, opkastning, abdominalsmerter, diarré,
flatulens, forhøjede levertransaminaser. Hududslæt, hudkløe. Hovedpine,
svimmelhed.

Ikke almindelige (0,1-1%)
Træthed. Gastro-intestinal blødning, gastro-intestinal perforation,
hepatitis. Perifere ødemer. Allergiske reaktioner, anafylaktisk reaktion.

Sjældne (0,01-0,1%)
Brystsmerter, palpitationer, hypertension, hjerteinsufficiens. Aplastisk
anæmi, trombocytopeni, leukopeni. Aseptisk meningitis, paræstesier,
kramper, søvnløshed, depression, angst, psykoser, konfusion,
hukommelsesbesvær, døsighed. Stevens-Johnsons syndrom, toksisk epidermal
nekrolyse, erythema multiforme, eksfoliativ dermatitis,
fotosensibilitet. Nyrefunktionspåvirkning. Synsforstyrrelser (tågesyn,
dobbeltsyn), tinnitus, høretab.

Ja, nu ved jeg ikke alverdens om polypper, men så vidt jeg ved, så er
det da oppe i mund/næse-området, og derfor vil det måske være endog
ganske hensigtsmæssigt, at pigen ikke pludselig begynder at få kvalme og
kaste op på grund af et smertestillende middel.

> Jeg kan ikke se en grund til at vores datter skal lide mere end nødvendigt.
> Hun er iøvrigt sund og rask og tager ikke andet medicin overhovedet.
> Hvad er bedst mod smerter, Panodil Junior eller Diclon ?

Det kan meget vel være, at diclon er et mere kraftigt virkende middel,
men det har som nævnt nogle mere alvorlige bivirkninger end panodil.

> P.S. jeg ringer til vores egen læge imorgen for at få en recept.

Det kan du gøre. Men nævn i aften, at der også er en række bivirkninger,
som måske kan være uhensigtsmæssige i din datters tilfælde. Som en af
mine venner engang sagde: "Man kan altid få sin egen læge til at skrive
en recept på milde smertestillende midler". Så vær sikker på, at han
ikke bare skriver en recept for at gøre dig glad uden lige at have
gennemtænkt bivirkningerne ved præparatet.

Se mere om lægemidlerne på http://www.lmk.dk

Fra : Workingmom

Dato : 19-06-06 22:39

Kim skrev:
> [...]
>
> Mvh Kim
> P.S. jeg ringer til vores egen læge imorgen for at få en recept.

Hun må få 50 mg panodil per kg legemsvægt fordelt på 3-4 doser i døgnet.

Hvis hun f.eks. vejer 30 kg, må hun altså få 1500 mg - det er 6
børnepanodil på 250 mg stykket. Det dækker meget godt.

Og så kan kold is altså også lindre lidt - og det trækker sikkert ikke
ned hos datteren i denne varme.

Tine

Fra : ThomasB

Dato : 20-06-06 11:24

"Kim" <no@way.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor giver speciallægen så ikke en recept på Diclon så i stedet ?

Jeg har fået fjernet polypper et par gange, og det gør altså ikke mere ondt
end en forkølelse.

Smerter er aldrig behagelige, men lidt smerter kan vi alle klare uden de
store problemer. Generelt synes jeg at man skal undgå smertestillende. Køb
en kasse is til hende i stedet - det er jeg sikker på at hun bliver gladere
for.

Mvh Thomas

Fra : Kim

Dato : 21-06-06 04:54

"ThomasB" <usenet*fjern*@*SKAL FJERNES*2ma2.dk> skrev
> Jeg har fået fjernet polypper et par gange, og det gør altså ikke mere
> ondt end en forkølelse.

Hvor gammel var du sidst ?

Og jeg håber du har ret.

Iøvrigt gav vores læge en recept da som han også sagde
at Diclon var bedre hvis der var smerter.
Underligt at speciallægen ikke gjorde det. Rimlig logisk at
man ikke fylder sit barn med smertestillende uden grund.

Mvh Kim

Fra : Holst

Dato : 21-06-06 08:54

Kim wrote:

> Iøvrigt gav vores læge en recept da som han også sagde
> at Diclon var bedre hvis der var smerter.

Huskede du at minde ham om, at 1-10 % oplever kvalme og opkastning?

Fra : Kim

Dato : 21-06-06 13:13

"Holst" <newsjun06@shelter.dk> skrev >>
> Huskede du at minde ham om, at 1-10 % oplever kvalme og opkastning?

Da jeg ikke er lægeuddannet begynder jeg ikke at belære en læge
om bivirkninger fra medicin.

gør du ?

/kim

Fra : Holst

Dato : 21-06-06 13:36

Kim wrote:

> Da jeg ikke er lægeuddannet begynder jeg ikke at belære en læge
> om bivirkninger fra medicin.

Nu må jeg grine lidt af dig. Du vil ikke lytte til speciallægen, som
siger almindelige panodil ...

> gør du ?

Hvis jeg var bekendt med, at præparatet havde en måske uheldig
bivirkning for mit barn, så ville jeg gøre det.

Men dig om det. Det er din datter, som måske begynder at kaste op, når
hun har det allerværst.

Fra : Kim

Dato : 21-06-06 18:31

"Holst" <newsjun06@shelter.dk> skrev
> Nu må jeg grine lidt af dig. Du vil ikke lytte til speciallægen, som siger
> almindelige panodil ...

grin du bare løs. istedet skulle du måske læse hvad jeg skriver.

Vi fik 1 stikpille med hjem som hun skal have ca 1 time
før indgrebet, en 50 mg Diclon.
Sygeplejesken sagde vi selv skal købe stikpiller i håndkøb noget
smertestillende til de næste 2-3 dage efter indgrebet."

hvor jeg så ikke fik skrevet at vi fik en seddel med div infor om
forholdsregler før og efter hvor der står:

" Det kan være godt at have en smertestillende stikpille eller mixtur til
barnet
derhjemme, da der kan være lidt synkesmerter i et par dage."

Derfor går jeg jo ud fra at det skal være panodil eller diclon, og spørger
på apoteket:
"Men på apoteket sagde de i dag at Diclon er bedre smertestillende
end Panodil Junior ( børn 20 - 40 kg ), men fås kun på recept."

og vores egen læge var enig med apoteket og mig.

> Hvis jeg var bekendt med, at præparatet havde en måske uheldig bivirkning
> for mit barn, så ville jeg gøre det.

jeg stoler mere på min egen læge gennem mange år end en speciallæge
der som jeg hørte i dag klarer 25 operationer på en dag på en hjemmelavet
klinik
i en lejlighed under ikke sterile forhold og med åbne vinduer

> Men dig om det. Det er din datter, som måske begynder at kaste op, når hun
> har det allerværst.

lige nu leger hun med barbiedukker og har det glimrende...

Fra : mk

Dato : 21-06-06 20:11

> [...]
> klinik
> i en lejlighed under ikke sterile forhold og med åbne vinduer

Den må jeg lige have forklaret? Er det der du har ladet dit barn operere?

mk

Fra : Kim

Dato : 23-06-06 06:27

"mk" <noway@ingeninvalid.dk> skrev
> Den må jeg lige have forklaret? Er det der du har ladet dit barn operere?

samt 24 andre forældre på 1 dag. jeg undrede mig også
troede det kun blev gjort på hospitaler, men det er vist meget
normalt. han havde 1 operationsdag 1 gang om måneden.

/kim

Fra : ThomasB

Dato : 21-06-06 09:37

> Hvor gammel var du sidst ?

16 og det var samtidig med at jeg fik fjernet mandler.
Jeg har lige set på sundhed.dk at jeg også fik fjernet mandler som 4 og 8
årig.

> Og jeg håber du har ret.

Og hvis jeg ikke har, så har din datter oplevet lidt smerte, som hun helt
sikkert overlever.

> Iøvrigt gav vores læge en recept da som han også sagde
> at Diclon var bedre hvis der var smerter.
> Underligt at speciallægen ikke gjorde det. Rimlig logisk at
> man ikke fylder sit barn med smertestillende uden grund.

Jeg synes ikke det er underligt at speciallægen ikke udskrev Diclon til jer.
Børn kan sagtens klare den smule smerter uden gigtmedicin og speciallægen
ved udmærket godt at det ikke er slemt at få fjernet polypper. Der er som en
hudafskrabning, forkølelse, halsbetændelse - og de smerter kræver ikke
gigtmedicin.

Så hold op med at være pylderfar, giv hende et par is og læs et par bøger
for hende. Så er hun klar igen om en dag eller to.

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 21-06-06 09:55

Respekt til dig, for da jeg fik fjernet mandlerne var det mest
smertefulde jeg længe havde oplevet.

Fra : Kim

Dato : 21-06-06 13:25

"Daniel W Johansen" <FJERNdanielwj2@gmail.com> skrev i
> Respekt til dig, for da jeg fik fjernet mandlerne var det mest smertefulde
> jeg længe havde oplevet.

respekt...ha...
de udtagelser som ThomasB kommer med vedr smerter og meget andet
vil jeg kalde xxxxxxx.... øh...CENCURERET...

/kim

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-06-06 19:34

> Respekt til dig, for da jeg fik fjernet mandlerne var det mest smertefulde
> jeg længe havde oplevet.

Så er du ualmindelig heldig. En brækket arm gør mere ondt, en fødsel gør
mere ondt, tandpine gør mere ondt osv, osv.
At give et barn så stærk smertestillende burde der være forbud imod. Medicin
er ikke lavet til børn, og de skal ikke have det medmindre det er absolut
nødvendigt.

Mvh Maria

Fra : ThomasB

Dato : 22-06-06 09:28

> At give et barn så stærk smertestillende burde der være forbud imod.
> Medicin er ikke lavet til børn, og de skal ikke have det medmindre det er
> absolut nødvendigt.

Bulls Eye..

Fra : ThomasB

Dato : 22-06-06 09:28

"Daniel W Johansen" <FJERNdanielwj2@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Respekt til dig, for da jeg fik fjernet mandlerne var det mest smertefulde
> jeg længe havde oplevet.

Ja, det var det også her - men det er polypper vi taler om jo, og det
mærkede jeg ikke noget særligt til.

Fra : Kim

Dato : 21-06-06 13:22

"ThomasB" <usenet*fjern*@*SKAL FJERNES*2ma2.dk> skrev
> Jeg synes ikke det er underligt at speciallægen ikke udskrev Diclon til
> jer.

nå.
jeg syntes det er underligt at en alm praktiserende læge ( med spec i et
eller andet )
og en speciallæge ikke har samme holdning til hvor mange smerter en patient
skal
have efter et indgreb.
Jeg kan kun ( igen ) gentage mig selv:
hvorfor lide mere end højst nødvendigt hvis det kan undgår i et par dage.

> [...]
> en hudafskrabning, forkølelse, halsbetændelse - og de smerter kræver ikke

børns ( og voksnes ) smertegrænser ligge altså ikke på nøjagtigt på samme
niveau skulle jeg lige hilse.

> Så hold op med at være pylderfar, giv hende et par is og læs et par bøger
> for hende. Så er hun klar igen om en dag eller to.

fordi du åbenbart nyder at se dine børn have smerter, ( hvis du har nogle så
arme børn )
ja det er der hvist et ord for, er vist det pæneste jeg gider svare dig på
det.

Fra : Holst

Dato : 21-06-06 13:40

Kim wrote:

> børns ( og voksnes ) smertegrænser ligge altså ikke på nøjagtigt på samme
> niveau skulle jeg lige hilse.

Folk smertegrænser er meget forskellige. Nogle har en så høj
smertetærskel, at du næsten kan lave en hjertetransplantation på dem
uden bedøvelse, mens andre føler, at de aldrig har oplevet en værre
smerte, når blot de får en lille hudafskrabning.

> fordi du åbenbart nyder at se dine børn have smerter, ( hvis du har nogle så
> arme børn )

Ligesom du måske nyder at se din datter kaste op, når hun har det
allerværst, fordi du mod speciallægens råd har fået din egen læge til et
udskrive et andet præparat, der har nogle uheldige bivirkninger?

Fra : Kim

Dato : 21-06-06 18:39

> [...]
> bedøvelse, mens andre føler, at de aldrig har oplevet en værre smerte, når

lige præcist min pointe.
derfor hellere være garderet hvis det nu ville være slemt med smerter.

> Ligesom du måske nyder at se din datter kaste op, når hun har det
> allerværst, fordi du mod speciallægens råd har fået din egen læge til et
> udskrive et andet præparat, der har nogle uheldige bivirkninger?

sådan som du digter tror jeg du må være digter, forfatter eller polikker.

Fra : Holst

Dato : 21-06-06 21:57

Kim wrote:

> sådan som du digter tror jeg du må være digter, forfatter eller polikker.

Måske har jeg set folk opleve nogle af de bivirkninger, som visse
præparater har. Nogle mennesker oplever, at bivirkningerne ved et
præparat er langt værre end den gavnlige effekt.

Heldigvis oplever de færreste nogle bivirkninger, hvilket jo er dejligt,
men for dem, der oplever dem, kan det være endog ganske ubehageligt.

Fra : ThomasB

Dato : 22-06-06 14:47

> [...]
> eller andet )
> og en speciallæge ikke har samme holdning til hvor mange smerter en

Speciallægen ved nok bedst hvilke smerter en patient har, efter en af hans
20 operationer om dagen, af samme type. Din praktiserende læge er bare glad
for at i kommer forbi så han kan tjene lidt ekstra til ferien. (han får
penge for at udskrive recepter)

> Jeg kan kun ( igen ) gentage mig selv:
> hvorfor lide mere end højst nødvendigt hvis det kan undgår i et par dage.

Hvorfor så stoppe ved Diclon?
Morfin er utroligt godt mod smerter - eller der går grænsen måske?

> børns ( og voksnes ) smertegrænser ligge altså ikke på nøjagtigt på samme
> niveau skulle jeg lige hilse.

Psyken spiller en stor rolle mht smerter. Og din pyldring kan umuligt gøre
det bedre for din datter.

> fordi du åbenbart nyder at se dine børn have smerter, ( hvis du har nogle
> så arme børn )

Er der noget jeg hader så er det når mit barn har smerter.
Men er der noget jeg hader mere, så er det at proppe mit barn med alverdens
medikamenter med en hulens masse bivirkninger - ja jeg synes det er direkte
idiotisk.

> ja det er der hvist et ord for, er vist det pæneste jeg gider svare dig på
> det.

Det ord du leder efter er sadist og det er lige før at det er bedre at være
sadist, end at pakke sin unge ind i vat og give det unødvendig "medicin" -
forskellen er vel egentlig ikke så stor, når alt kommer til alt.

Som sagt så hader jeg, når min datter har smerter eller er forkølet/syg. Men
jo mere roligt jeg tager det, jo mere roligt tager hun det - og omvendt.

Fra : mk

Dato : 21-06-06 20:17

"ThomasB" <usenet*fjern*@*SKAL FJERNES*2ma2.dk> skrev i en meddelelse
> "Kim" <no@way.dk> skrev i en meddelelse

> 16 og det var samtidig med at jeg fik fjernet mandler.
> Jeg har lige set på sundhed.dk at jeg også fik fjernet mandler som 4 og 8
> årig.

Forstår jeg det rigtigt? Har du fået fjernet mandler flere gange?

mk

Fra : ThomasB

Dato : 22-06-06 09:31

"mk" <noway@ingeninvalid.dk> skrev i en meddelelse

> Forstår jeg det rigtigt?

Nej

> Har du fået fjernet mandler flere gange?

Nej, men jeg har fået fjernet polypper flere gange, og sidste gang var
samtidig med at jeg fik fjernet mandler.

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 21-06-06 17:32

Hej

Jeg tror ikke at du skal være så bekymret. Hun er gammel nok til at sige
om hun har ondt, men hvis du har det bedre med det, så skaf
gigtpræparatet, men prøv først om ikke panodilerne kan tage det værste,
igen, hun er jo gammel nok til selv at sige til. Der er jo heller ingen
grund til at smertebehandle hvis hun ikke har smerter.

Marianne Feddersen

Fra : Kim

Dato : 21-06-06 18:36

"Marianne Feddersen" <marianne@feddersen.dk> skrev
> Jeg tror ikke at du skal være så bekymret.

nu er det overstået så jeg er ikke bekymret mere

>Hun er gammel nok til at sige om hun har ondt,

nemlig

>men hvis du har det bedre med det, så skaf gigtpræparatet,

var skam skaffet.

>men prøv først om ikke panodilerne kan tage det værste,

næe, hun har fået 1 diclon da vi kom hjem kl ca 10.50
sov det meste af eftermiddagen og leger og har det fint nu.

> igen, hun er jo gammel nok til selv at sige til. Der er jo heller ingen
> grund til at smertebehandle hvis hun ikke har smerter.

har aldrig været min hensigt og har aldrig givet udtryk for det.
kun at være forberedt i tilfælde af og som hun leger nu tror
jeg næppe hun får flere stikpiller.

Mvh Kim