elforbrug ved varmtvand
Fra : peter hansen

Dato : 19-06-06 19:07

Nysgerrig kan jeg være. Min søster og mand har kige fortalt at de efter
en fast forårssæson fik en overraskende høj regning på el. Det kunne de
ikke forstå, da de overhovedet ikke havde brugt strøm til f.eks
varmeblæser, men,, så kom det..... varmtvand havde de fået i deres nye vogn.
Bruger en el-varm-vand varmer meget strøm (opvarmer 5 l vandsbeholder)

Jeg bliver sikkert klogere efter jeres svar. Tak og go varm sommer.
Peter

Fra : J. Kragh

Dato : 19-06-06 19:23

Tjaa, det kommer an på hvor meget vand man bruger.

En alm. Truma vandvarmer er på 300 W. Antager vi nu at duty cycle er 50 %,
på grund af forbrug og varmetab, så er elforbruget pr døgn 3,6 kWh. Bruger
man meget varmt vand, eller er det meget koldt, så er elforbruget
selvfølgelig højere.

Hvad var forbruget i kWh og over hvor lang tid??

mvh

Jørgen

Fra : peter hansen

Dato : 19-06-06 20:26

Tak, de har været i vognen i ca 30 døgn og skulle betale 700 kr. altså
et forbrug på 700/30= ca 24 KW pr døgn. Noget naturligvis også til
lys,tv og blæseren i Trumavarmeren oppe i vognen.Samt køleskabet i
vognen, men jeg tror da at disse småting normalt ville koste ca 300-350 kr.
Peter

Fra : Carsten Stage

Dato : 19-06-06 20:35

peter hansen wrote:

> Tak, de har været i vognen i ca 30 døgn og skulle betale 700 kr.

Det er da ikke galt...

> altså
> et forbrug på 700/30= ca 24 KW pr døgn.

Nej, det er cirka 23,33 Kr. pr. døgn

Ved en KWh pris på cirka 2,50 har de brugt omkring 9,33 KWh pr døgn. Vel og
mærke til både køleskabet (100-120W), lys, vandvarmer og kaffemaskine, TV
m.m. Det er ikke galt

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 26-06-06 22:22

"Carsten Stage" <stage_nospam@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og mærke til både køleskabet (100-120W), lys, vandvarmer og kaffemaskine,

Hm....jeg tilhører den lidt pudsige type, som holder nøje øje med vores
forbrug af både strøm, gas og petroleum - og ja, vi skriver også logbog .
Vi camperer ca. 100 døgn pr år.

Vi har et gennemsnitligt strømforbrug på 4,5 Kw pr. døgn i sommersæsonen -
fra Palmesøndag til udgangen af uge 42. Og i vintersæsonen er gennemsnittet
8,5 Kw. Så jeg synes faktisk at et forbrug i forårssæsonen på 9,33 Kw, er
ganske højt.

Vi har elektrisk gulvvarme og køleskabet kører på el. Vandvarmeren tændes
kun én gang om dagen - i maks 1 times tid, så der er varmt vand til rådighed
både ved madlavningen og til opvasken. Og vi bruger miniovn, kaffemaskine,
el-kedel, fjernsyn og radio - og vi går ikke rundt og sparer på andet end
vandvarmerens forbrug.

/Flemming U

Fra : peter hansen

Dato : 27-06-06 06:36

Tak til alle. og ekstra tak til Flemming for et meget præsis svar.
Peter

Fra : Carsten Stage

Dato : 19-06-06 19:27

peter hansen wrote:

> Nysgerrig kan jeg være. Min søster og mand har kige fortalt at de
> efter
> en fast forårssæson fik en overraskende høj regning på el.

Det har mange prøvet. Man glemmer, at prisen på el er temmelig høj vel
omkring 2,50 pr KWh.

Prisen for gas er en hel del lavere pr. KWh., omkring det halve, når man
udnytter tilbudspriserne på gas.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage