Hvilken subnet mask skal jeg angive?
Fra : Christian Andersen

Dato : 18-06-01 15:13

Hejsa.

I min personlige firewall vil jeg gerne forhindre mit mailprogram i at
kontakte andre adresser end reklame-serverne ved producenten (jeg
bruger Eudora i Sponsored Mode - den henter reklamer ved producenten
og viser dem).

Jeg har tjekket og qualcomm.com har netblokken:

Qualcomm, Inc. (NETBLK-CERF-QUALCOMM) CERF-QUALCOMM

199.106.96.0 - 199.106.127.255

Hvilken address og subnet mask skal jeg angive i mit firewallprogram?

Ifølge net-faq.dk skal jeg lave en bitvis logisk AND, men det hjælper
mig ikke meget:

11000111 1101010 1100000 00000000
AND
11000111 1101010 1111111 11111111
---------------------------------
11000111 1101010 1100000 00000000 = 199.106.96.0

Det kom jeg jo ikke særlig langt med.

Jeg har læst TCP/IP Network Administration, men den virker lidt uklar.
Eller også er det bare mig der ikke forstår det...

--
Mvh, Christian
My e-mail address will stop working after a while.

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 18-06-01 19:44

Subnet vistnok 255.255.255.0
ellers tjek:

http://www.telusplanet.net/public/sparkman/netcalc.htm

Christian Andersen <4qo7nv001@sneakemail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse0sit4294tlnhqnu56tkcl660q0mokrgo@news.tele.dk...

Fra : Christian Andersen

Dato : 18-06-01 19:58

Thomas Jørgensen wrote:

>Subnet vistnok 255.255.255.0
>ellers tjek:
>
>http://www.telusplanet.net/public/sparkman/netcalc.htm

Den siger subnet 255.255.255.248 når jeg sætter den til en class C og
antallet af sub networks til 32.

Kan det passe?

Tak for hjælpen og linket i øvrigt!

Fra : Peter Enger

Dato : 18-06-01 22:28

Nettet hedder 199.106.96.0 og masken er 255.255.224.0

Mvh.

Peter

news0sit4294tlnhqnu56tkcl660q0mokrgo@news.tele.dk...

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-06-01 23:33

On Mon, 18 Jun 2001 16:13:28 +0200, Christian Andersen
<4qo7nv001@sneakemail.com> wrote:

> 199.106.96.0 - 199.106.127.255

De første 16 bit (199.106) er ens, så start med 3. oktet:
96 = 01100000
AND 127 = 01111111
giver 01100000

Det ses, at de næste tre bit også er ens, hvorefter du ved, at
netværket er 19 bit (skrives som /19), og host-delen er de sidste
hvilket du kan regne om til en maske:

11111111 11111111 11100000 00000000
255 255 224 0

Altså: 199.106.96.0 255.255.224.0

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Christian Andersen

Dato : 19-06-01 00:29

Asbjorn Hojmark wrote:

>Altså: 199.106.96.0 255.255.224.0

Jeg siger mange tak for hjælpen!

Da jeg fik inspiration fra dit indlæg gik jeg tilbage og læste i
TCP/IP Network Administration (2nd edition) og der stod det hele på
side 29. DOH!

Nu ved jeg hvad CIDR betyder

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 19-06-01 00:44

Hej Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG>

> [...]
>
>Det ses, at de næste tre bit også er ens, hvorefter du ved, at
>netværket er 19 bit (skrives som /19), og host-delen er de sidste

Når jeg skal regne det i hovedet plejer jeg enten at trække forskellen
fra 255 eller beregne forskellen i den betydende oktet i bits og
trække det fra 8.

199.106 = ens -> 255.255
127.255 - 96.0 (127-96) = 31 -> 255-31 = 224

Eller 127 - 96 = 31 = 0001111 !and 1110000 = 128+64+32 = 224

Den sidste oktet giver sig selv -> 255.255.224.0

Med lidt øvelse så kan man huske translationstabellen mellem prefix
bits og masken (det er jo kun nødvendigt at kigge på den betydende
oktet).

2 = 128 + 64 = 192
3 = 192 + 32 = 224
4 = 224 + 16 = 240
5 = 240 + 8 = 248
6 = 248 + 4 = 252
7 = 252 + 2 = 254
8 = 254 + 1 = 255

Dvs. /19 = (19 - 2*8) = 255.255 + /3 + .0 = 255.255.224.0

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-06-01 06:23

On Tue, 19 Jun 2001 01:43:42 +0200, Lars Kim Lund
<larskim@mail.com> wrote:

> Når jeg skal regne det i hovedet plejer jeg enten at trække forskellen
> fra 255 eller beregne forskellen i den betydende oktet i bits og
> trække det fra 8.

Man kan lære det nærmest som en lille tabel, den slags med at 31
adresser eller net er 224. Jeg kan i hvert fald huske det stort
set udenad.

Men i øvrigt har jeg IPCalc på min Palm. Highly recommended.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 19-06-01 20:57

Hej Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG>

>Man kan lære det nærmest som en lille tabel, den slags med at 31
>adresser eller net er 224. Jeg kan i hvert fald huske det stort
>set udenad.

Ja, det er et spørgsmål om at lære den binære talrække op til otte og
de akkumulerede værdier fra begge ender. Det hjælper en del at der kun
er 8 kombinationer (og ikke 256) man skal huske fordi rækkefølgen af
bits skal følge et givent mønster.

1, 2, 4, 8, 16, 32, 64, 128
1, 3, 7, 15, 31, 63, 127, 255
128, 192, 224, 240, 248, 252, 254, 255

BTW, og lidt off-topic, hvordan regner man egentlig lettest binært i
hovedet? Jeg har aldrig fundet en god teknik og har svært ved det uden
papir og blyant.

F.eks. du har tallet 154. 128 fra, det giver 26. 16 fra det giver 10,
10 er 8 + 2. Dvs. 128 + 16 + 8 + 2 = 10011010.

Det er dog ret omstændigt i hovedet fordi man skal huske på
mellemresultaterne. Kender du en bedre tal-logik?

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Erik G Christensen

Dato : 19-06-01 21:23

Lars Kim Lund wrote:

> [...]
>
> Det er dog ret omstændigt i hovedet fordi man skal huske på
> mellemresultaterne. Kender du en bedre tal-logik?

Jeg ved ikke om det er nemmere, men den metode jeg brugte for over
30 år siden, da jeg arbejdede med det, var følgende :

ex 154
154 > 128 = 1
(154-128)26 < 64 = 0
26 < 32 = 0
26 > 16 = 1
(26 - 16)10 > 8 = 1
(10 - 8) 2 < 4 = 0
2 >= 2 = 1
0 < 1 = 0

så behøver du alene at huske rest og næste divisor,
og kan skrive de binære værdier direkte.
Svjh var det værre med hex til binær.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Christian Andersen

Dato : 19-06-01 21:48

Erik G Christensen wrote:

>ex 154
> 154 > 128 = 1
>(154-128)26 < 64 = 0
> 26 < 32 = 0
> 26 > 16 = 1
>(26 - 16)10 > 8 = 1
>(10 - 8) 2 < 4 = 0
> 2 >= 2 = 1
> 0 < 1 = 0
>
>så behøver du alene at huske rest og næste divisor,

Genialt. Ganske simpelt genialt

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 20-06-01 00:12

Hej Erik G Christensen <egc@post1.tele.dk>

>Svjh var det værre med hex til binær.

Nej, hex til binært er nemt fordi 16-tals systemet er afledt fra
(eller i hvert fald i familie med) det binære tal-system.

Tag et vilkårligt hexadecimalt tal. Hvert ciffer repræsenterer 4 bits.
Det vil sige det er let at "oversætte".

Givet 1e8a

hex dec bin
e 14 1110
a 10 1010

0001.1110.1000.1010 (1e8a)

Hex til decimalt og tilbage er lidt sværere (i hvert fald uden papir
og blyant)

hex: 2a = 2 * 16 + 10 = dec: 42
dec: 42 -> (42 div 16) = 2, (42 mod 16) = 10 (a) -> hex: 2a

... eller giver op og bruger en lommeregner.

FUT?

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-06-01 22:34

On Tue, 19 Jun 2001 21:56:38 +0200, Lars Kim Lund
<larskim@mail.com> wrote:

> BTW, og lidt off-topic, hvordan regner man egentlig lettest binært i
> hovedet? Jeg har aldrig fundet en god teknik og har svært ved det uden
> papir og blyant.

'Uden papir og blyant'? Kan det gøres nemt?

Der er metoden med større end og mindre end (som Erik er inde
på), men det er ikke nemt, hvis man ikke må skrive bit op
efterhånden.

Jeg kan huske bitmønstrene for nogle tal (og derfor nemt regne
'naboer' ud), men resten regner jeg normalt i Windows' Calculator
i Scientific mode eller PgmrCalc på min Palm.

Jeg er for doven til det andet.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/