Dual core?
Fra : Migger

Dato : 17-06-06 20:45

Hej

Jeg overvejer at bygge mig en komputer med en Intel Pentium D 930 processor.
3 GHz http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=174248

Når det nu er en dual core, vil det så sige 2x3GHz eller 2x1,5Ghz?

Hvilke fordele (og evt. ulemper) er der ved en sådan processor?

Er der andet jeg bør vide inden jeg kaster mig over sådan en sag?

Mvh Migger

Fra : TGSC

Dato : 17-06-06 23:51

Så er det 2x3GHz. Det er ligesom en dual-maskine, altså en computer
med to processorer. Kun hvis PCen laver flere ting på een gang går
det hurtigere, almindelig Windows vil ikke køre hurtigere, men vil
måske opleves mere flydende. Spil kører foreløbig ikke hurtigere,
men det kommer stille og roligt. De 1400kr er billigt her og nu.

Intel Conroe er på vej ind som afløsning for Pentium4 der er på vej
ud - de bruger for meget strøm som bliver til for meget varme, og de
yder lidt dårligere. Hvis du bygger for fremtiden, så tag et bundkort
der er Conroe-kompatibelt, eller måske skift til AMD.
AMDs dual-core CPUer yder bedre end PentiumD, men koster også en hel
del mere.

Conroe kommer sidst i Juli. Se mere på
http://www.hardinfo.dk/show.asp?desc=4706

Fra : Nicolai

Dato : 18-06-06 12:49

>måske opleves mere flydende. Spil kører foreløbig ikke hurtigere,
>men det kommer stille og roligt. De 1400kr er billigt her og nu.

Der er da ellerede flere spil der kan bruge dual...

FM & COD2 er da dual-kombatibelt. Og sikke en dejlig forskel.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-06-06 12:53

Nicolai wrote:
> Der er da ellerede flere spil der kan bruge dual...
> FM & COD2 er da dual-kombatibelt. Og sikke en dejlig forskel.

Og Oblivion.

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Fra : Ding-Dong

Dato : 19-06-06 08:19

TGSC skrev i en meddelelse
eller måske skift til AMD.
AMDs dual-core CPUer yder bedre end PentiumD, men koster også en hel
del mere.

Jeg har indkøbt en masse dele til en ny maskine og mangler nu en CPU.
Jeg havde luret på en AMD 3500+ Venice. Min MB er et A8N-SLI Premium.
Der var nogen leveringsforsinkelser og nu går der lige et par uger inden jeg
har tid til at genoptage det igen.
Jeg har imidlertid kigget lidt på en dualcore 3800+ socket 939. I forhold
til 3500+ så er der forskel på hvor varme de kan blive inden de lukker ned.
ca. 20 grader. Er det noget man skal tage alvorligt.
Jeg skal ikke OC noget som helst og maskinen vil primært blive brugt til at
spille på.
Med venlig hilsen

Dennis

Fra : Rander

Dato : 19-06-06 08:28

Mon, 19 Jun 2006 09:18:46 +0200 brugte Ding-Dong 20 linier på at fortælle
dette til dk.edb.hardware:

>Jeg har imidlertid kigget lidt på en dualcore 3800+ socket 939. I forhold
>til 3500+ så er der forskel på hvor varme de kan blive inden de lukker ned.
>ca. 20 grader. Er det noget man skal tage alvorligt.

Jeg har selv sådan en, og med box-køleren ligger den på 46-48 grader - selv
ved tunge spil er den ikke til at drive over 50 grader.

Men hvor varm kan den egentlig tåle at blive inden den lukker ned? Det er
ikke lige noget jeg har undersøgt, nemlig...
http://rander.dk (finally up again!)

Jeg mente sidevinduet var rullet ned, men det var det ikke, hvilket jeg
først konstaterede da jeg stak hovedet igennem det. (Skadesanmeldelse)

Fra : Ding-Dong

Dato : 19-06-06 09:19

Rander skrev i en meddelelse

> Men hvor varm kan den egentlig tåle at blive inden den lukker ned? Det er
> ikke lige noget jeg har undersøgt, nemlig...
3500+ står til 85 grader
3800+ dual core står til 65 grader
Med spilsom hilsen

Ding-Dong

Fra : Claus Albæk

Dato : 19-06-06 08:51

Ding-Dong wrote:

> [...]
> ca. 20 grader. Er det noget man skal tage alvorligt.
> Jeg skal ikke OC noget som helst og maskinen vil primært blive brugt til at

Det bliver ikke et problem med varmen.