Motor til erstatnig af vire7
Fra : tc

Dato : 16-06-06 21:59

Hej NG

Som skrevet i subj. Findes der en disel motor der kan erstatte en vire7,
uden at man skal til at lave om på stævnrør og fundament.

Den nævnte vire7 er kaput, vil koste 6000-7000 kr. i reserve dele at
reparere + timeløn, så var det jo snakken gik på om der er noget der kan
erstatte den...

mvh
Christian Olesen

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 17-06-06 11:04

> [...]
>
> Den nævnte vire7 er kaput, vil koste 6000-7000 kr. i reserve dele at
> reparere + timeløn, så var det jo snakken gik på om der er noget der kan

Hvormeget og hvad er defekt.

Du kan vist købe stumper her http://gofree.indigo.ie/~vire7/
Og sådan en lille nuttet motor kan ikke være så sværd at lave, med mindre
den har jogget et ben ud igennem siden.

Jeg har kikket lidt på typen, dvs motor og gear, hvis jeg husker rigtigt er
motoren saltvandskølet via gearkasse-drevet pumpe. Sådan lide firekantet set
er det en vandkølet 2-T benzin havetraktor-motor med vandretliggende aksel
og indbygget gearkasse.

Det eneste du ville kunne genbruge er aksel, stævnrør og skrue. Resten skal
groft sagt udskiftes fra Motor til akselflance. Det kan ikke lige siges om
fundamentet kan genbruges, men det skulle da undre mig hvis det ikke skulle
hæves eller sænkes. Man kan jo være heldig at det hele kan gøres i
motorbeslaget.

Jeg kender ikke noget motor-alternativ der passer.

Mvh
Leon

Fra : tc

Dato : 17-06-06 12:10

> Hvormeget og hvad er defekt.

Karburator er def, meget tærret, og revne i alu
Alle lejer i motor, der har værer vand i krumtapshuset,
hovedlejer,plejllejer,krydspindslejer, stempelringe,

>du kan vist købe stumper her http://gofree.indigo.ie/~vire7/

Alle stumper kan købes hos Masnedø Marinecenter, så det er ikke noget
problem, men prisen er bare ca. 6000 - 7000 kr i stumper..

> Og sådan en lille nuttet motor kan ikke være så sværd at lave, med mindre
> den har jogget et ben ud igennem siden.

Jeg tror nu heller ikke at det er noget problem, men der skal ny krumtap
til..

Jeg har hørt andetsteds at der måske er en bukh, der kan erstatte den!

mvh
Christian Olesen

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 17-06-06 13:36

> Jeg tror nu heller ikke at det er noget problem, men der skal ny krumtap
> til..

Så kan jeg godt se at det ikke kan hænge sammen

> Jeg har hørt andetsteds at der måske er en bukh, der kan erstatte den!

Ja en Bukh BV 7 ME ville være en mulighed... men prisen.. puuuuuhhaaaaa
http://www.bukh.dk/produkter/DV7_ME.pdf

Mvh
Leon

Fra : Ole P.

Dato : 19-06-06 17:23

tc wrote:
> [...]
>
> Den nævnte vire7 er kaput, vil koste 6000-7000 kr. i reserve dele at
> reparere + timeløn, så var det jo snakken gik på om der er noget der

Hvorfor ikke annoncere efter en brugt Vire7 motor i Den Blå Avis og andre
steder (f.eks dk.marked.privat.baad)?
Der må være nogen derude der har en Vire7 (eller 12) til overs efter at have
skiftet den ud til fordel for f.eks en lille dieselmotor.

Der findes en web side for Vire "nørder": http://gofree.indigo.ie/~vire7/ ,
men jeg kan se på køb/salg siden at der er mange der ønsker at erhverve en
Vire motor.

-Go' jagt

--
Hilsen Ole
(Der tidligere har haft en båd med Vire7)

Fra : Ole P.

Dato : 19-06-06 17:34

Ole P. wrote:
> [...]
> Der må være nogen derude der har en Vire7 (eller 12) til overs efter
> at have skiftet den ud til fordel for f.eks en lille dieselmotor.

- Der er faktisk en der har en Vire7 til salg i DBA til 2000,-
http://kortlink.dk/2tc5

--
hilsen Ole