installation af ASUS WL-167g
Fra : Henrik Hartig

Dato : 16-06-06 21:34

Hej NG
Jeg har - som anbefalet i tidl. tråd her på nyhedsgruppen - købt en
usb-nøgle

På en bærbar har jeg installeret SuSE 9.2.

Men hvordan får jeg skidtet til at virke? Vil en anden Linuxdistribution
kunne være en mulighed?

Er der nogen / nogle som kan hjælpe mig?

/henrik

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-06-06 21:43

On Fri, 16 Jun 2006 22:34:10 +0200, Henrik Hartig wrote:

> Men hvordan får jeg skidtet til at virke? Vil en anden Linuxdistribution
> kunne være en mulighed?
>
> Er der nogen / nogle som kan hjælpe mig?

Seneste version af Ubuntu har medfølgende understøttelse.
http://mirrors.dotsrc.org/ubuntu-cd/6.06/

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Henrik Hartig

Dato : 16-06-06 21:48

Michael Rasmussen skrev:

> Seneste version af Ubuntu har medfølgende understøttelse.
> http://mirrors.dotsrc.org/ubuntu-cd/6.06/

ok, det vil jeg prøve. Kan det passe installationen kun er én iso-fil på
430 mb?
http://mirrors.dotsrc.org/ubuntu-cd/6.06/ubuntu-6.06-server-i386.iso

Fra : Henrik Hartig

Dato : 17-06-06 12:02

Michael Rasmussen skrev:

> Seneste version af Ubuntu har medfølgende understøttelse.
> http://mirrors.dotsrc.org/ubuntu-cd/6.06/

Jeg forsøgte at installlere Ubuntu. Men installationen mislykkedes. Så
nu er jeg tilbage til suse 9.2

Jeg fandt en "driver", på ASUS hjemmeside:
http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-dk
ftp://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/wireless/WL-167g/SuSE90_ker2421.zip

som er en objekt-filrt2570.o. Hverken install, make eller noget andet.
Hvordan pokker får jeg installeret "driveren"?

Samme problemstilling:
http://www.sslug.dk/emailarkiv/teknik/2005_03/msg00753.html

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 16-06-06 22:49

On Fri, 16 Jun 2006 22:48:15 +0200, Henrik wrote:

> ok, det vil jeg prøve. Kan det passe installationen kun er én iso-fil
> på 430 mb?

> http://mirrors.dotsrc.org/ubuntu-cd/6.06/ubuntu-6.06-server-i386.iso

Det er - som filnavnet siger - server-udgaven du har fat i dér.

Desktop-udgaven er også en enkelt cd, men den fylder lidt mere; 698MB:

http://mirrors.dotsrc.org/ubuntu-cd/6.06/ubuntu-6.06-desktop-i386.iso

Mvh.

--
"Halleluja og hurlumhej" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 17-06-06 13:42

On Sat, 17 Jun 2006 13:02:27 +0200, Henrik wrote:

> Jeg forsøgte at installlere Ubuntu. Men installationen mislykkedes. Så
> nu er jeg tilbage til suse 9.2

Er der nogen grund til at du vælger en gammel version af Suse?

Der er en fri driver her:

http://rt2x00.serialmonkey.com/wiki/index.php/Main_Page

(det er den jeg bruger).

Mvh.

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 17-06-06 13:59

Henrik Hartig skrev:
> [...]
> kunne være en mulighed?
>
> Er der nogen / nogle som kan hjælpe mig?

Jeg bruger også et ASUS WL-167g USB Wlan adapter under SuSE 10.1, og det
fungerer ganske udmærket, men det kræver lidt arbejde af brugeren at få
en velfungerende wlan forbindelse. Til at starte med skal du have det
korrekte modul installeret, og dette kan findes her:
<http://rt2x00.serialmonkey.com/rt2570-cvs-daily.tar.gz>

Du kan finde HOWTO's for Mandrake og Fedora Core på følgende adresser:
<http://rt2x00.serialmonkey.com/wiki/index.php/Mandrake_10_rt2570_Howto>
<http://rt2x00.serialmonkey.com/fc4howto/rt2570_fc4_howto.html>

--
Mvh. Jacob Tranholm <http://jtranholm.dk/>
Yndlingscitat: "Observation statements and statements of experimental

Fra : Henrik Hartig

Dato : 17-06-06 14:10

Jacob Tranholm skrev:
> [...]
> en velfungerende wlan forbindelse. Til at starte med skal du have det
> korrekte modul installeret, og dette kan findes her:

Lidt ekstraarbejde.. Lyder ikke godt.

> Du kan finde HOWTO's for Mandrake og Fedora Core på følgende adresser:
> <http://rt2x00.serialmonkey.com/wiki/index.php/Mandrake_10_rt2570_Howto>
> <http://rt2x00.serialmonkey.com/fc4howto/rt2570_fc4_howto.html>

Meget fin HOWTO. Måske skulle jeg prøve med fedora 5, som jeg er ved at
downloade.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 17-06-06 15:49

On Sat, 17 Jun 2006 15:14:04 +0200, Henrik wrote:

> godt nok

Ja, intet mindre.

> Til hvilken Linux? og hvordan? Er det lige ud af landevejen? eller....?

Jeg kører Debian stable på den maskine jeg har en Asus WL-167g sat
til.

Jeg fulgte bare instruktionerne på driver-websitet - det gik så vidt
jeg husker fint; maskinen virker ihvertfald endnu

Mvh.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 17-06-06 16:26

Henrik Hartig wrote:
> Men hvordan får jeg skidtet til at virke? Vil en anden Linuxdistribution
> kunne være en mulighed?

Det afhænger vel ikke så meget af distro'en, som kerne versionen. Jeg
har et Gigabyte PCI kort med samme chipset kørende på en 2.6.12 kerne
med den frie driver som flere af de andre også nævner. Med den smule
WiFi erfaring jeg har på Linux, så vil jeg helt klart mene at det er en
af de bedre drivere. Den har indbygget WPA, så man ikke skal rode med
wpa_supplicant. Jeg har en anden maskine kørende med et Atheros kort,
der skal have madwifi driveren + wpa_supplicant. Det er ekstremt
langsomt til at få forbindelsen helt op hvis man bruger WPA på sit AP.

/Jacob

Fra : Henrik Hartig

Dato : 17-06-06 16:44

Jacob Larsen skrev:

> [...]
> der skal have madwifi driveren + wpa_supplicant. Det er ekstremt
> langsomt til at få forbindelsen helt op hvis man bruger WPA på sit AP.

linux # rpm -qa | grep kernel
kernel-default-2.6.8-24.23
kernel-default-nongpl-2.6.8-24.23

ok, jeg har åbenbart kerne 2.6.8 og du har kerne 2.6.12
... mon det så vil hjælpe med fedora 5.0 (sidste nye)
/henrik

Fra : Jacob Larsen

Dato : 17-06-06 17:56

Henrik Hartig wrote:
> ok, jeg har åbenbart kerne 2.6.8 og du har kerne 2.6.12
> ... mon det så vil hjælpe med fedora 5.0 (sidste nye)

Jeg tror ikke det vil gøre den store forskel. Du skal ligegyldigt hvad
ind på http://rt2x00.serialmonkey.com/wiki/index.php/Main_Page for hente
source til et modul til kernen. Jeg tror ikke der er den store forskel
på de forskellige 2.6 kerner i den henseende. Du skal nok holde dig til
den gamle rt2570 driver, og ikke bruge den nye rt2x00 experimental
driver. Jeg tror ikke den er i et state hvor den kan bruges endnu.

/Jacob

Fra : Henrik Hartig

Dato : 18-06-06 10:53

Hej Alle
Nu har jeg prøvet alt muligt:
Installere Ubunto - mislykkedes

Installere fedora 5 - mislykkedes

Prøvet med programmet Ndiswrapper
http://www.eksperten.dk/spm/715937

Jeres forslag med den fri driver kunne jeg ikke kompilere.

Nu vil jeg prøve en ting ad gangen. Og lave en tråd for hver ting. Håber
vi ses i den nye tråd

/henrik

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 18-06-06 11:53

Henrik Hartig skrev:

> Jeres forslag med den fri driver kunne jeg ikke kompilere.

OK... Det må vi selvfølgelig acceptere, men taget i betragtning at det
mig bekendt er muligt at kompilere disse drivers på langt de fleste
distributioner, har jeg lige lavet en kort gennemgang af mulige
grundtrin (til SuSE), hvor du muligvis har glemt ét eller flere:

1) Sørg for at følgende pakker er installeret: kernel-source, gcc og
make. Dette kan gøres med alle de tilgængelige
pakkeadministreringsprogrammer.

2) Udfør følgende kommandoer (som root):
-----
cd /usr/src/linux
make mrproper
make cloneconfig
make modules_prepare
-----

3) Til installering/opdatering af rt2570-modulet anvender jeg selv
følgende lille script (som root):
-----
#! /bin/bash
#

TMPDIR=$(mktemp -d /tmp/rt2570.XXXXXX)
pushd $TMPDIR
wget http://rt2x00.serialmonkey.com/rt2570-cvs-daily.tar.gz
tar zxfv rt2570-cvs-daily.tar.gz
cd `find . -type d -name Module`
make
mkdir -p /lib/modules/$(uname --kernel-release)/extra
mv rt2570.ko /lib/modules/$(uname --kernel-release)/extra/
echo "rt2570.ko -> $(find /lib/modules/$(uname --kernel-release) \
-name "rt2570.ko")"
depmod -a
popd
rm -rf $TMPDIR
-----

Held og lykke med dine fremtidige forsøg...

Fra : Henrik Hartig

Dato : 18-06-06 11:58

Jacob Tranholm skrev:
> [...]
> rm -rf $TMPDIR
> -----
>
> Held og lykke med dine fremtidige forsøg...

Mange tak. Måske vil jeg benytte mig af din fine forklaring