Killingers vægt
Fra : Kevin Edelvang

Dato : 16-06-06 10:08

Hej alle,

Vi har jo fået to killinger på 7 uger (de var moderløse). De spiser
begge regelmæssigt og har også god, stabil afføring, men den ene har
tabt sig 20 gr. på de par dage, vi har haft ham, mens den anden har
taget ca. 20 gr. på. Er der grund til at være urolig, eller skal man se
det over en lidt længere periode, f.eks. en uge først? Kan det skyldes
flytteriet?

De får kvalitets-vådfoder, killingetørfoder fra Royal Kanin, kaffefløde
blandet op med vand og så en smule hakket kylling (det sidste var for at
lokke ham, der havde tabt sig til at spise lidt mere). Alt sammen er
ting, som Inges Kattehjem råder os til i den medfølgende brochure om
opvækst af killinger.

Det er min fornemmelse, at fyren, der har tabt sig spiser mindre end
søster. Er der nogle måder, man kan få dem til at spise mere på?

De er begge meget trygge og glade, leger og sover skiftevis en times tid
eller to og vi er meget sammen med dem, når de er vågne. De kendes godt
ved os og er dygtige på kattebakken.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Tina M.

Dato : 16-06-06 10:27

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> De er begge meget trygge og glade, leger og sover skiftevis en times tid
> eller to og vi er meget sammen med dem, når de er vågne. De kendes godt

Hvad vejer de små pus ??

De burde veje ca. 700 gr., når der er 7 uger, men det er kun
vejledende...men sådan ca.

20 gr. er ikke meget, at tabe sig i den alder, så det syntes jeg ikke, du
skal være nervøs over, men vej ham/dem hver dag på samme tid, og hvis det
fortsætter, så skal han selvfølgelig tjekkes.
Det kan sagtens skyldes flytteriet, og at de sikkert stormer huset rundt

Går udfra, at de har fået ormekur, når de kommer fra Inges kattehjem ?

--
Tina
www.heart-and-soul.dl

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 16-06-06 11:05

Tina M. wrote:

> Hvad vejer de små pus ??

Da vi fik dem vejede den "store" 574 gr og den "lille" 563. Nu er lille
noget op i 580'erne, mens "store" er blevet lille og vejer omkr. 545 gr.

> De burde veje ca. 700 gr., når der er 7 uger, men det er kun
> vejledende...men sådan ca.

Så meget vejede de ikke da vi fik dem. Men de kan vel være "små katte"?

> 20 gr. er ikke meget, at tabe sig i den alder, så det syntes jeg ikke, du
> skal være nervøs over, men vej ham/dem hver dag på samme tid, og hvis det
> fortsætter, så skal han selvfølgelig tjekkes.

Ok, vi giver den lige til på mandag så. Så kan vi tage ud forbi
dyrlægen, hvis det er.

> Det kan sagtens skyldes flytteriet, og at de sikkert stormer huset rundt

I starten lod vi dem bo i en lille stue (spisestuen), hvor der ikke er
for mange møbler og ikke for meget plads. der har de stadig alle deres
ting (kradsemiljøet som de elsker osv.). En af dem smuttede hurtigt ud
af en dør på klem og ind i stuen ved siden af, hvor de hurtigt fandt ud
af, at de allerbedst ku li at sove i sofaen når vi også var der.

Da han tabte sig tænkte vi, det måske var bedst at begrænse deres plads
igen, så nu er de lukket i spisestuen igen. Har det noget på sig, eller
bør vi lade dem være hvor de er trygge og selv vil hen?

> Går udfra, at de har fået ormekur, når de kommer fra Inges kattehjem ?

Ja. Og når de er 12 uger skal de ud og vaccineres.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Ragna

Dato : 16-06-06 11:17

>Da han tabte sig tænkte vi, det måske var bedst at begrænse deres plads
>igen, så nu er de lukket i spisestuen igen. Har det noget på sig, eller bør
>vi lade dem være hvor de er trygge og selv vil hen?

De små nyder sikkert at udforske deres nye hjem og vil gerne være, hvor I
er, så jeg tror bare, at I skal lade dem få adgang til stuen igen. Deres
muskler bliver jo udviklet ved at være i aktivitet.
Det beskedne vægttab behøver ikke at betyde noget. Måske var den lille blære
fyldt ved første vejning og ved anden vejning havde killingen måske lige
været på bakken.

Held og lykke med de små! De to har været heldige ved at lande hos jer.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Tina M.

Dato : 16-06-06 11:54

> [...]
> bør vi lade dem være hvor de er trygge og selv vil hen?

> Ja. Og når de er 12 uger skal de ud og vaccineres.

Ja, de kan sagtens være små katte, og også nå, at indhente det forsømte.

Jeg syntes, I skal lade dem rende, hvor de vil.

Her er en opskrift på lidt fedende guf

Tigermælk

3 dl tykmælk
1 dl piskefløde
1 spsk. vand
1 tusk honning
1 æggeblomme

I kan også købe noget modermælkserstatning, og lade dem drikke det - det
hedder KMR, og fås hos dyrlægen, nogle apoteker, og velass. dyrehandlere.
Dyrlægen er mest sikker.

--
Mvh, Tina
www.heart-and-soul.dk

Fra : Sabina H.

Dato : 16-06-06 16:21

Kevin Edelvang wrote:
> [...]
> taget ca. 20 gr. på. Er der grund til at være urolig, eller skal man
> se det over en lidt længere periode, f.eks. en uge først? Kan det

generelt kan man sige at killinger ca skal tage 100 g på pr uge... jeg
ville, hvis jeg var jer, lave en ugentlig vejedag, og se hvordan udviklingen
er.... at de er små (har læst lidt frem i tråden) kan skyldes deres
moderløse status....

> [...]
> mere). Alt sammen er ting, som Inges Kattehjem råder os til i den
> medfølgende brochure om opvækst af killinger.

jeg ville klart udskifte kaffefløden med lidt KMR, eller Royal canins
killingemælk.... det er mere lødigt og generelt sundere for dem end komælk
;) jeg formoder i bruger royal canin Babycat, og ike Kitten.... babycat er
igen mere lødigt....
giv dem mest tørfoder, og kun vådfoderet som guf, gerne ikke mere end en
spiseskefuld et par gange om dagen.... i kan evt hælde lidt vand på både
vådfoder og tørfoder for at sikre at de får nok væske her i varmen....
lidt råt kød er også godt, men det behøver ikke være hakket, bare stykkerne
er små nok til at de kan løfte dem i munden og tygge på dem.,... det er en
god ting at vænne dem til mange forskellige konsistenser og madtyper
allerede nu, sådan at de ikke bliver kræsne senere i livet....

> Det er min fornemmelse, at fyren, der har tabt sig spiser mindre end
> søster. Er der nogle måder, man kan få dem til at spise mere på?

måske er han bare mere påvirket af flytningen end søs..... giv tid.... hvis
han taber sig alarmerende, skal du naturligvis være obs, men jeg ville
personligt ikke være nervøs ved en smule vægttab så tidligt i forløbet.....

> De er begge meget trygge og glade, leger og sover skiftevis en times
> tid eller to og vi er meget sammen med dem, når de er vågne. De
> kendes godt ved os og er dygtige på kattebakken.

dejligt at høre ;)
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Nina Sørensen

Dato : 16-06-06 19:22

> [...]
>
> De er begge meget trygge og glade, leger og sover skiftevis en times tid
> eller to og vi er meget sammen med dem, når de er vågne. De kendes godt

Ja, du har jo fået flere gode råd allerede, som jeg er helt enig i....
så jeg vil kun sige en ting:
BILLEDER !!!!!

Med venlig hilsen
Nina Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Hanne Engermann

Dato : 16-06-06 19:43

Selvom de har haft det godt på IK, har de ikke haft så store
udfoldelsesmuligheder som hos jer, og de er desuden først nu rigtigt
kommet i fræse-rundt-alderen.

Jeg kan kun tilslutte mig de andres råd om fri adgang til hele huset,
fri adgang til lødigt foder, KMR-mælk osv. Vil I godt have lidt mere sul
på sidebenene, så giv dem fintplukket kogt kylling eller fisk, blandet
med kogevandet og tilsat en pæn portion rå havregryn, som indeholder en
masse vitaminer og kalk.

Og tænk så på, at de nu er i myldre-tonse-alderen. Brug jeres øjne og
sunde fornuft. Så længe de fræser rundt, virker sunde og raske og ikke
har diarré, er alt OK.

Vil dog tilføje, at man med krudtugler i den alder af og til skal "huske
dem på" at spise. Sæt dem hen til madskålen, pil lidt i deres mad med en
finger, og bliv hos dem lidt. Det plejer at animere dem til at spise.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
www.mega-mco.dk
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 17-06-06 09:15

Kevin Edelvang wrote:

> Vi har jo fået to killinger på 7 uger (de var moderløse). De spiser
> begge regelmæssigt og har også god, stabil afføring,

Nu har lillefyren, der har tabt sig, fået dårlig mave

Hans afføring er meget tynd og han har gjort det to gange andre steder
end i bakken. Gad vide om han er meget syg eller om det går over af sig
selv...

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 17-06-06 09:30

Kevin Edelvang wrote:

> Hans afføring er meget tynd og han har gjort det to gange andre steder
> end i bakken.

Og UPS, nu fulgte søster med og har også fået tynd mave. Virker som om,
de har smittet hinanden.... Må hellere få ringet.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Tina M.

Dato : 17-06-06 10:11

> Og UPS, nu fulgte søster med og har også fået tynd mave. Virker som om, de
> har smittet hinanden.... Må hellere få ringet.
>
> Mvh
> Kevin Edelvang

Det kan være foderskiftet, hvis du kan få fat i noget Zoolac
(mælkesyrebakterier til dyr fra apoteket) så er det et vidundermiddel, men
hvis det fortsætter, så skal de selvfølgelig tilses af dyrlægen.

--
Mvh, Tina
www.heart-and-soul

Fra : C.H

Dato : 18-06-06 10:20

..

> [...]
>
> Og UPS, nu fulgte søster med og har også fået tynd mave. Virker som om, de
> har smittet hinanden.... Må hellere få ringet.

Kattes tarme kan ikke fordøje laktose og derfor for de ofte diarre af
komælk. Dette skal straks væk fra deres kost - det kan tage livet af dem. Du
kan vælge at udskifte det med en eller anden form for kattemælk, men det er
kun for din egen skyld - katten har ikke brug for det, når du bare giver dem
et godt killingefoder. Få eventuelt en dyrlæge eller tos råd herom.

CH

Fra : Tina M.

Dato : 18-06-06 11:02

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> det er kun for din egen skyld - katten har ikke brug for det, når du bare
> giver dem et godt killingefoder. Få eventuelt en dyrlæge eller tos råd

Hvor får du fra, at killingerne får mælk ?

--
Mvh, Tina
www.heart-and-soul.dk

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 18-06-06 12:02

Tina M. wrote:

> Hvor får du fra, at killingerne får mælk ?

De fik fløde 13% blandet med vand 50/50 efter råd fra kattehjemmet. Jeg
tog det fra dem, da de fik diarré og diarréen forsvandt.

Endnu engang tak for jeres råd. Det er jo en dejlig gruppe :)

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : C.H

Dato : 18-06-06 15:18

"Tina M." <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor får du fra, at killingerne får mælk ?
>
> --
> Mvh, Tina
> www.heart-and-soul.dk

Det stod såmænd i det allerførste indlæg. Ser nu, at trådejeren har taget
mælkeprodukter fra kattene med godt resultat - det var skønt!
Det er jo en god gammel misforståelse, at katte har godt af mælk, så mange
giver dem det af et godt hjerte. Disse missers mave sagde hurtigt fra - det
er dejligt, så kan der fokuseres på lidt opfodring af de skønne små labaner
;)

CH

Fra : Tina M.

Dato : 18-06-06 17:08

> [...]
> giver dem det af et godt hjerte. Disse missers mave sagde hurtigt fra -
> det er dejligt, så kan der fokuseres på lidt opfodring af de skønne små

De må nu godt få flødeprodukter, men ikke mælk.

--
mvh, Tina
www.heart-and-soul.dk

Fra : C.H

Dato : 18-06-06 17:34

> "C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> De må nu godt få flødeprodukter, men ikke mælk.
>
> --
> mvh, Tina
> www.heart-and-soul.dk

Det er ikke rigtigt - flødeprodukter indeholder lige så meget laktose som
mindre fede mælkeprodukter - her er der kun fedtindholdet til forskel.
Til gengæld kan man give katten syrnede produkter, da forsuringsprocessen
"spiser" mælkesukkeret. Man skal dog være opmærksom på, at almindelige
surmælksprodukter, man køber i supermarkedet er syrnet ekstremt hurtigt og
derfor stadig kan indeholde laktose.

Personligt kan jeg slet ikke se, hvorfor man skulle give en kat
mælkeprodukter, der stammer fra en ko - skulle de have det, skulle det være
noget, der kommer fra en kat....

CH.

Fra : Tina M.

Dato : 18-06-06 20:38

> [...]
>
> Personligt kan jeg slet ikke se, hvorfor man skulle give en kat
> mælkeprodukter, der stammer fra en ko - skulle de have det, skulle det

Opskrift på akut modermælkserstatning
Sakset fra www.felina.dk
Danmarks eneste dyrlæge, der KUN beskæftiger sig med katte...

Er man i en akut situation kan følgende opskrift an­vendes:

1/8 ltr. fløde 13% blandes med

1/8 ltr. kogt lunkent vand hertil tilsættes

1 tsk. sukker (helst druesukker)

1 æggeblomme

Ovenstående blanding har en sammensætning, som tilnærmelsesvis svarer
kattens mælk.

--

Mvh, Tina

www.heart-and-soul.dk

Fra : Sebastian Hoffmann

Dato : 17-06-06 19:17

Hey!

Min kæreste og jeg anskaffede os et år siden også to killinger fra Inges
Kattehjem. I vores tilfælde spiser den anden en del mere end den anden
(specielt vådkost), og derfor er den lidt større end Bandit, der egentlig er
en lille splejs hehe... MEN, i vores tilfælde er det altså ikke noget
problem. Bandit foretrækker simpelthen bare tørfoder, og har desuden så
meget krudt i røven, at kiloene har svært ved at sidde fast.
Tjek dog alligevel, hvordan vægten er i forhold til den forventede vægt.
Vores var 8 uger, da vi fik dem, og dengang vejede de hendholdsvis 700 og
800 gram - til lidt sammenligning.

Hilsen Nina