Træt af embedded media.
Fra : Peter Mogensen

Dato : 16-06-06 10:10

Hej,

Nu er jeg snart ved at være træt af alle de "smarte" embeddede objekter,
der er i hjemmesider.
Som f.eks på http://dr.dk/tv/

Er der ikke et generelt plugin eller extension til mozilla eller
firefox, der tillader en at konfigurere præcis hvilken ekstern
applikation man ønsker at se de forskellige fil-formater (og
protokoller) med?

Jeg ønsker mig efterhånden tilbage til "gamle dage", hvor der bare var
et direkte link, der angav protokollen og man definerede i /etc/mailcap
hvilken viewer, der skulle spawnes.

Så når jeg f.eks. går ind på dr.dk/tv og klikker på en udsendelse (som
f.eks. WulfMorgenthaler, så skal den bare give mig linket til kilden:

mms://wms.dr.dk/nas01/auto/cms/Resources/dr.dk/NETTV/DR2/2006/06/97fda4e5-148f-4fda-93d3-fd3aadae6280/WulffMorgenthaler20060616.wmv?WMContentBitrate=280000

.... så skal jeg nok selv sørge for at få de afspillet. Det er jo ikke
noget problem at få fat i linket. DOM-inspectoren i firefox eller
Mozilla er jo eminent til det. Det er bare pisse-irriterende.

Peter

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 17-06-06 00:30

Den Fri, 16 Jun 2006 11:09:58 +0200. skrev Peter Mogensen:

> [...]
> noget problem at få fat i linket. DOM-inspectoren i firefox eller
> Mozilla er jo eminent til det. Det er bare pisse-irriterende.

Hvad er den tekniske begrundelse for ikke at bare levere direkte
link til den pågældende fil?

Hilsen
keld

Fra : Peter Mogensen

Dato : 17-06-06 00:39

Keld Jørn Simonsen wrote:
> Hvad er den tekniske begrundelse for ikke at bare levere direkte
> link til den pågældende fil?

Ohh... der er sikkert mange. Men ikke særlig mange fornuftige.

Man kunne jo forestille sig argumenter som:
* Det ser pænt ud.
* Vi vil gerne gøre det nemt for brugeren (læs: En standard
Windows-installation)
* Uha... hvis vi bare giver et link, så kan det jo KOPIERES. Det går
ikke. Vi må "streame" det... eller ihvertfald skjule URL'en bag 40
frames og 15kb javascript.

Peter

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 17-06-06 11:32

Den Sat, 17 Jun 2006 01:38:53 +0200. skrev Peter Mogensen:

> [...]
>

> * Uha... hvis vi bare giver et link, så kan det jo KOPIERES. Det går
> ikke. Vi må "streame" det... eller ihvertfald skjule URL'en bag 40

Jammen hvis linket er til download, så er det jo direkte til... download!
Hvorfor bruger de skripter der?

Hilsen
keld

Fra : Peter Mogensen

Dato : 17-06-06 12:58

Keld Jørn Simonsen wrote:
> Jammen hvis linket er til download, så er det jo direkte til... download!
> Hvorfor bruger de skripter der?

Øhh.. jeg tror vi snakker forbi hinanden. Jeg spørger efter om nogen
kender en måde at få firefox til at vise et link i pluing-feltet istedet
for at forsøge at køre en plugin.

Du må spørge dem, hvorfor de gør den slags. Der er jo INTET, der
forhindrer folk i at finde linket. Om ikke andet, så er etherreal din ven.

Det skal jo godtnok siges at DR er begyndt at tilbyde direkte links til
f.eks. radio-udsendelser.

Peter

Fra : jotar

Dato : 17-06-06 21:20

> [...]
> firefox, der tillader en at konfigurere præcis hvilken ekstern
> applikation man ønsker at se de forskellige fil-formater (og

Måske kan du bruge det her:

http://linuxin.dk/artikler/index.php?id=7572

Fra : Peter Mogensen

Dato : 17-06-06 22:27

jotar wrote:
> Måske kan du bruge det her:
>
> http://linuxin.dk/artikler/index.php?id=7572

Nej. Dem har jeg alle prøvet. De prøver så vidt jeg kan se blot at
efterligne WMP og vise det embedded i siden uden at give en mulighed for
at konfiguere evt. eksterne applikationer.

Jeg tror jeg har fundet noget, der minder nogenlunde om det jeg havde i
tankerne:

Der er en FireFox plugin, der hedder "MediaPlayerConnectivity"

Desværre ser det ikke ud til at den tillader 100% at konfiguere
filtyper, protokoller og tilhørende applikationer. Men det er tæt på.

Peter

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 17-06-06 21:42

On Sat, 2006-06-17 at 22:19 +0200, jotar wrote:
> http://linuxin.dk/artikler/index.php?id=7572

Det er da direkte at opfordre til ulovligheder!!

mplayer-plugin kræver du har en licensaftale på plads med Microsoft.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 17-06-06 23:32

On Sat, 2006-06-17 at 22:53 +0200, Jacob Larsen wrote:

> Hvorfor det? mplayer-plugin gør jo ikke andet end at redirecte noget
> media til mplayer. Det er da rigtigt nok at Microsoft har nogle patenter
> i forbindelse med wmv, men gælder de i DK?

mplayer-plugin bruger mplayer, som bruger wm*.dll (Windows Media DLL
filer). Disse kræver en licensaftale.

Jeg snakker ikke om patenter.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 18-06-06 10:06

http://www.dr.dk/tv/drdktv.asp

Fra : Peter Mogensen

Dato : 18-06-06 10:31

Christian E. Lysel wrote:

> http://www.dr.dk/tv/drdktv.asp

Jep... Den giver en stribe links til ASX-filer. Men jeg skal jo bruge
den mms stream, der er inden i. Og hvad med start-time? Nogengange
ligger det klip man vil se langt inde i streamen.

Peter

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 18-06-06 10:16

On Sun, 2006-06-18 at 00:56 +0200, Peter Mogensen wrote:
> Sig det til Danmarks Radio, der i de sidste par dage har været ude og
> rose sig selv for hvor meget de gør for at deres sider også kan ses på
> andet end Windows.

Er sendt.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 18-06-06 10:35

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> crashed Echelon writing

> [...]
> noget problem at få fat i linket. DOM-inspectoren i firefox eller
> Mozilla er jo eminent til det. Det er bare pisse-irriterende.

Kan MediaPlayerConnectivity extension til firefox afhjælpe dig?

--
Bjarke Andersen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 18-06-06 10:38

Bjarke Andersen wrote:

> Kan MediaPlayerConnectivity extension til firefox afhjælpe dig?

Ja. Jeg fandt den i går. Den hjælper langt hen af vejen. Desværre virker
andre plugins context-menuer ikke i sidebaren på MediaPlayerConnectivity.

Peter

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 14-07-06 00:09

On Sun, 2006-06-18 at 11:16 +0200, Christian E. Lysel wrote:

> Er sendt.

Har modtaget svar idag, om at sagen er sendt videre til Jura afdelingen.