HOWTO hjemmevidio
Fra : Claus

Dato : 15-06-06 18:52

Hej.

Jeg må forsøge mig igen med at lave en hjemmevidio som kan afspilles på
en almindelig videoafspiller.

Det er endnu ikke lykkedes mig at lave det på linux trods mange forsøg.

Er der ikke en der kender en god HOWTO der kommer hele processen
igennem, til færdig dvd?

Jeg ved jo at der trods alt er sket meget på det felt.

Jeg har søgt på google men har ikke fundet en færdig dummy howto.

mvh Claus

Fra : Kent Friis

Dato : 15-06-06 19:04

Den Thu, 15 Jun 2006 19:51:32 +0200 skrev Claus:
> [...]
>
> Det er endnu ikke lykkedes mig at lave det på linux trods mange forsøg.
>
> Er der ikke en der kender en god HOWTO der kommer hele processen

En DVD der kan afspilles i en alm. videoafspiller? Det kan vist
ikke lade sig gøre, der skal en DVD-afspiller til, du risikerer
bare at ødelægge noget, hvis du propper en DVD i en video-afspiller.

Mvh
Kent

Fra : Lasse Jensen

Dato : 15-06-06 18:11

Kent Friis wrote:

> En DVD der kan afspilles i en alm. videoafspiller? Det kan vist
> ikke lade sig gøre, der skal en DVD-afspiller til, du risikerer
> bare at ødelægge noget, hvis du propper en DVD i en video-afspiller.

Jeg tror han vil optage video og brænde det på en DVD. Men jeg kender ikke
nogen komplet guide til det.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Claus

Dato : 15-06-06 21:18

Kent Friis wrote:

> En DVD der kan afspilles i en alm. videoafspiller? Det kan vist
> ikke lade sig gøre, der skal en DVD-afspiller til, du risikerer
> bare at ødelægge noget, hvis du propper en DVD i en video-afspiller.

okay, så er dvd-afspiller.
Du er skrap til linux, du må kunne strikke sådan en sammen.
Der er mange der vil have glæde af sådan en.

Man starter med at grappe filmen med kino og får en .avi output.
Det skal så konverteres.
Hvordan gør man det og navnlig:
Hvordan får man lavet den brugbare dvd-struktur til sidst?

mvh claus

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 15-06-06 21:26

Claus <brev@linuxwaves.com> writes:

>Man starter med at grappe filmen med kino og får en .avi output.
>Det skal så konverteres.
>Hvordan gør man det og navnlig:
>Hvordan får man lavet den brugbare dvd-struktur til sidst?

Først skal det konverteres til MPEG. Det kan mencoder (fra MPlayer
projektet) klare. Dernæst ProjectX til demuxing, hvis man da ikke
kan få MEncoder til at gøre det direkte. Endelig dvdauthor til at
samle den igen i en DVD-compliant Program Stream.

Det er lidt nemmere, hvis man har et tv-kort, der kan levere MPEG2
direkte. Så kan man springe ned til ProjectX-trinnet med det samme.

Jeg vil næsten tro, at http://www.videohelp.com/ er leveringsdygtig
i en howto eller to... men jeg har ikke kigget.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-06-06 21:44

Dette forum er vist stedet, hvor alt samles: http://forum.doom9.org/
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kent Friis

Dato : 15-06-06 21:49

Den Thu, 15 Jun 2006 22:17:49 +0200 skrev Claus:

> [...]
> Det skal så konverteres.
> Hvordan gør man det og navnlig:
> Hvordan får man lavet den brugbare dvd-struktur til sidst?

Der står en del her:
http://www.mplayerhq.hu/DOCS/HTML/en/menc-feat-vcd-dvd.html

Jeg har også set en side der forklarer hvordan man laver menuen og
alt det andet skrammel der bare er i vejen for at se filmen,
men den kan jeg ikke huske hvor jeg så.

Mvh
Kent