Et besøg i Nyhavn ?
Fra : kenneth.g

Dato : 15-06-06 14:58

Hej i gruppen

Jeg kunne godt tænke mig at sejle en tur til Nyhavn (København) og har også
læst på Københavns havns hjemmeside og jeg kan ikke lige se at der skulle
være noget i vejen for at man sejle der ind for et par timer eller måske
tre.

er der nogen her i grupper det ved noget om det ?

--
Hilsen Kenneth

kenneth918 (snabeA) msn (prik) com

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-06-06 15:11

Hej Kenneth,

Det er ikke noget problem, bliv uden for broen så kan du også
overnatte der, bare du ikke generer havnerundfarten og de faste
tilliggere.
Et alternativ er at sejle ind i Trangraven lige over for og så
besøge Christianshavns Kanal i stedet for. Her ligger man
betydeligt bedre uden skvulpevand fra de forbipasserende i
havnens hovedløb. Også her skal man ikke ligge i vejen for havne
rundfarten. Der er mulighed for både langskibs tillægning og
mange pælepladser.

Mvh/Harding

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 15-06-06 19:22

"Harding E. Larsen (slet DSECY)" <harding@DSECYlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse

> Det er ikke noget problem, bliv uden for broen så kan du også
> overnatte der, bare du ikke generer havnerundfarten og de faste
> tilliggere.

Og så er det vist ikke tilladt at sejle for sejl i selve havnen - der ellers
absolut er et besøg værd

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 15-06-06 20:43

Peter Ingsø Laursen wrote:

> Og så er det vist ikke tilladt at sejle for sejl i selve havnen - der ellers
> absolut er et besøg værd

Det kunne jeg godt tænke mig at nogen kunne uddybe: hvor langt inde må
man sejle for sejl? Jeg har hørt operaen nævnt, som "grænsen" - men ikke
fundet det på skrift nogen steder.

-- Ole

Fra : Torben Bach

Dato : 15-06-06 21:43

"Ole Michaelsen" <omic+usenet4@fys.ku.dk> wrote in message
snip

> Det kunne jeg godt tænke mig at nogen kunne uddybe: hvor langt inde må
> man sejle for sejl? Jeg har hørt operaen nævnt, som "grænsen" - men ikke
> fundet det på skrift nogen steder.

Iflg. DLSK:
"Besejlingssejlads i Københavns Havn med lystbåde skal foregå med
forsigtighed og må ikke være til gene for den øvrige trafik. Kronløbet må
ikke benyttes af lystbåde. Lystsejlads til og fra havnen skal således foregå
gennem Lynetteløbet. Lystsejlads i Nordhavnen/Yderhavnen skal foregå i den
E-lige side, E for de gule stager ud for Refshaleøen. Til og fra
lystbådehavnen ved Langelinie skal sejlads foregå på tværs af det uddybede
løb uden gene for den øvrige sejlads. S for Nordre Toldbod N-lige ende skal
lystbåde benytte motor eller bugseres. Se Københavns Havn, Særlige
bestemmelser, Reglement for Københavns Havn § 14".

Mvh
Torben

Fra : Lars Holst

Dato : 15-06-06 21:53

Ole Michaelsen <omic+usenet4@fys.ku.dk> said in

> Det kunne jeg godt tænke mig at nogen kunne uddybe: hvor langt inde må
> man sejle for sejl? Jeg har hørt operaen nævnt, som "grænsen" - men
> ikke fundet det på skrift nogen steder.
>

> -- Ole

Jeg har godt set den regel ...............

Klippet fra http://www.danskehavnelods.dk/ :

"Ved sejlads med fritidsfartøjer indenfor Københavns Havns søområde, skal
den sejlende optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed således, at der
ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre, og således
at den erhvervsmæssige sejlads og andre aktiviteter i havnen ikke unødigt
forstyrres eller hindres. Der skal ligeledes vises hensyn over for
personer, der bor eller opholder sig langs Københavns Havns løb og
kanaler.
Sejlads i havnen med fritidsfartøjer skal foregå med forsigtighed og må
ikke være til gene for den øvrige trafik.
Sejlads med fritidsfartøjer til og fra havnen skal foregå gennem
Lynetteløbet.
Sejlads med fritidsfartøjer i Yderhavnen, nord for Toldboden, skal foregå
i havnens østlige side, øst for de gule specialafmærkninger.
Til og fra Langelinie Lystbådehavn skal sejlads foregå på tværs af det
uddybede løb, uden gene for den øvrige sejlads.
Ved sejlads mellem N-enden af Nordre Toldbod og Slusen skal
fritidsfartøjer fremdrives enten ved motor eller ved bugsering."

Det er en lidt spøjs havneregel for hvordan vil de håndhæve den overfor
en gammel nordisk folkebåd uden andet fremdriftsmiddel end vinden?

Fra Nordre Toldbod til Slusen er stort set hele havnen. Nordre Toldbod,
er det ikke ved den Royale Chalup Kaj?

Skal de så ligge og vente på et "lift" med en line?
De må jo ikke engang padle skuden (hvilket også er temmelig umuligt i
mere end 4-5m/s).

--
Lars Holst

Fra : Jens

Dato : 16-06-06 09:44

> [...]
>
> Det er en lidt spøjs havneregel for hvordan vil de håndhæve den overfor
> en gammel nordisk folkebåd uden andet fremdriftsmiddel end vinden?

Det fremgår vel for så vidt meget tydeligt: Jvnf. reglen skal føreren af den
gamle NF arrangere bugsering på den ene eller anden måde, når den anløber
Københavns Havn - det står der klart og tydeligt! At det så medfører en del
bøvl og besvær og sikkert kan løses mere smidigt i praksis er nok en anden
sag... ,-)

Jens

Fra : Lars Holst

Dato : 16-06-06 11:01

"Jens" <jens.news@schoenemann-paul.dk> said in

> [...]
> den anløber Københavns Havn - det står der klart og tydeligt! At det
> så medfører en del bøvl og besvær og sikkert kan løses mere smidigt i

Jeg er såmænd ikke i tvivl om at det tydeligt fremgår af havnereglementet i
Havnelodsen, jeg synes bare det er en dybt diskriminerende og tåbelig
regel.
I vores families grene har vi mange sejlbåde og nogle af dem har til i KBH
og er uden motor (heldigvis er det hverken i Christianshavns Kanal eller
Trangraven).

--
Lars Holst

Fra : Jens

Dato : 16-06-06 11:52

> [...]
> og er uden motor (heldigvis er det hverken i Christianshavns Kanal eller

Er da egentlig ganske enig - og mon ikke godt sømandsskab og rutineret
omgang med havnemanøvrer for sejl kan gøre det acceptabelt at se lidt stort
på reglementet i praksis?

Vi sejler selv skråsejler (har dog også et piskeris - som oftest står det i
udhuset...) og laver oftest havnemanøvrene for sejl. Man erfarer jo ofte, at
de sejlere, som faktisk har rutinen også kender deres båd og besætning så
godt, at kritiske manøvrer tit sker meget mere kontrolleret og roligt, når
der gås for sejl end 'paniske motormanøvrer'. Men man skal selvfølgelig
vide, hvad man har med at gøre, og have passende rutine.

Jens

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-06-06 12:39

Hej Lars,

Nej så diskriminerende, eller hvad vi nu skal kalde det, synes
jeg nu ikke det er. Tænk på den trafikinsitet som der er over de
to broer. Skulle denne intense trafik med mange mennesker vente
på at en fritidssejler skulle forsøge at krydse igennem? Det
ville nok findes temmeligt urimeligt. I den situation må enten
et piskeris være nødvendig eller bugsering af båden og det
selvom vi synes at vi er verdensmestre i boathandling.
De har også regler for hvor lang tid/afstand bådene skal holde
sig fra broerne. Du kender også til de sejlere (for motor) som
ikke kender betydningen af lyssignalerne,sejler tæt på og møver
sig igennem, bare broen begynder at gå op. Det giver problemer,
vigeregler krydsende både i ensrettede områder m.m. det kan
blive en rodet affære.
Måske ville andre kunne finde på at foreslå regler for passage
af båden afhængig af strøm og retning, vindretninger og
vindstyrker.
Havne væsenet er konsekvent, tillige vil de også jagte
vandscootere om de skulle sejle rundt i havnen, det kunne andre
myndigheder godt lære lidt af.

Reglen er meget gammel og det er såmen ikke mange år siden at
man blev anråbt hvis man passerede toldboden for sejl.
Dengang var den megen trafik til Sverige m.m. i området fra
Kvæsthusbroen ( der ikke er en bro over selve havnen) og frem
til Knippelsbro.

Mvh/Harding

Fra : Lars Holst

Dato : 16-06-06 12:50

Harding E. Larsen <harding@YVD5Ilarsen.tdcadsl.dk> (slet YVD5I) said in

> [...]
> Dengang var den megen trafik til Sverige m.m. i området fra
> Kvæsthusbroen ( der ikke er en bro over selve havnen) og frem

Så burde man lave specifikke regler for passage af broerne for reglen,
som den er nu, betyder at man skal bruge motor eller bugsering hvis man
har havneplads i kanalen eller Trangraven.

--
Lars Holst

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-06-06 13:39

Hej Lars,

Ja reglen gælder også for Chr.havnc kanal og Trangraven,
selvfølgelig, vil jeg tilføje.
Også her er der i sommermånederne en intens trafik af sejlere
(for motor), udlejningsrobåde, kajakker, kanoer, scollere og så
lige havnerundfarten, der holder en stram tidsplan.
Nok derfor er der her samme regelsæt.
Jeg ville nok ikke krydse med en folkebåd gennem et løb som til
tider kun er ca 10 meter bredt med ovennævnte trafik.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-06-06 15:12

Yderligere findes der dette reglement:

http://marinecentrum.dk/navigation/regelment/Bkg_overholdelse_af_
orden_danske_erhvervshavn1.pdf

Bemærk §24
stk 3 anvendelse af grill,
stk 4 det hænder desværre at der afbrændes fyrværkeri,
stk 5 Fiskeri,
stk 7 med bl.a. sejlads med vandscootere. (i åbent vand er der
kun tre steder i Danmark hvor der må sejles med dem og det er
ikke i Øresund),
stk 8 badning det er kun tilladt inden for havnebadets område,
og så det meget omdiskuterede emne stk 9 anbringelse af husbåde.

Mvh/Harding

Fra : Jens

Dato : 16-06-06 15:11

> Jeg ville nok ikke krydse med en folkebåd gennem et løb som til
> tider kun er ca 10 meter bredt med ovennævnte trafik.

Det ville jeg bestemt heller ikke

Jens

Fra : kenneth.g

Dato : 15-06-06 16:45

Lige et lille tillægs spørgsmål: hvor når betaler man havnepenge, er det
ved overnatning eller er det forskelligt fra havn til havn ?

meddelelse news:11503809280.453593456422333@dtext.news.tele.dk...