Problem med forespørgsler der indeholder æ~
Fra : Laurits Thomsen

Dato : 15-06-06 07:03

Jeg har et problem med en ASP-side hvor jeg foretager en
forespørgsel i en database via en værdi gemt i url'en. Det virker
når værdien der forespørges på ikke indeholder danske skrifttegn,
men når den indeholder æ,ø eller å erstattes ditte af ? i
forespørgslen.

Hvordan kan jeg komme ud over dette problem?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-06-06 22:52

Laurits Thomsen wrote:
> [...]
> når værdien der forespørges på ikke indeholder danske skrifttegn,
> men når den indeholder æ,ø eller å erstattes ditte af ? i

Du har en uoverensstemmelse mellem det tegnsæt, der læses fra databasen og
det tegnsæt din resulterende html-kode ligger i. Det ene sted er det sikkert
utf-8 og det andet sted iso-8859-1 eller latin-1.

Det er nok nemmest at skifte tegnsæt på siden - men sørg for, at din editor
også gemmer i det rigtige tegnsæt.

Hvis dette ikke er hjælp nok, må du nok ryste op med et link.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Laurits Thomsen

Dato : 21-06-06 11:05

> [...]
sikkert
> utf-8 og det andet sted iso-8859-1 eller latin-1.

Problemet er vist, at når asp siden læse det link jeg har gemt i URL'en, så
erstatter den æ,ø og å med ?. Derefter sender den ?'et videre til databasen i
forespørgslen. Når jeg på den side hvor forespørgslen foretages skriver:

inst=trim(Request.Querystring("id"))
Response.write inst

så skriver den f.eks Br?nderslev Kommune. Så er det klart, at databasen ikke
kan finde nogle records med denne værdi.

> Hvis dette ikke er hjælp nok, må du nok ryste op med et link.

Det har jeg desværre ikke mulighed for, da siden er placeret på et internt
(lukket) netværk.

Mvh
Laurits

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 21-06-06 11:40

Laurits Thomsen wrote:

> Problemet er vist, at når asp siden læse det link jeg har gemt i URL'en, så
> erstatter den æ,ø og å med ?.

Og det er netop pga forkert tegnsæt.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Laurits Thomsen

Dato : 21-06-06 12:06

> Og det er netop pga forkert tegnsæt.

OK. Hvordan retter jeg dette? Filen er gemt som ANSI (hvis det har noget at
sige).

Mvh
Laurits

Fra : terje

Dato : 21-06-06 15:00

Laurits Thomsen wrote:

> OK. Hvordan retter jeg dette? Filen er gemt som ANSI (hvis det har noget at
> sige).

Hei Laurits: Jeg kan anbefale denne artikkelen om unicode:
http://www.joelonsoftware.com/articles/Unicode.html

terje

Fra : Laurits Thomsen

Dato : 28-06-06 08:42

> Hei Laurits: Jeg kan anbefale denne artikkelen om unicode:
> http://www.joelonsoftware.com/articles/Unicode.html
>
> terje

Tak for linket!

Fra : Laurits Thomsen

Dato : 03-07-06 13:28

ok, jeg er måske lidt langsomt opfattende. Men skal jeg så få siden til at
konvertere evt. æ, ø og å'er om til unicode inden de indsættes i en URL?

mvh
Laurits