Flag til mindre båd
Fra : Claus Rasmussen

Dato : 14-06-06 18:07

Jeg syntes det er på tide at få monteret et lille flag på min kabinebåd (14
fod) men er kommet i tvivl om
det er korrekt at føre Yachtflag eller om det skal være Nationalflaget!

Hvad er rigtigt ?

Mvh
Claus Rasmussen

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-06 18:35

"Claus Rasmussen" <claras@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kabinebåd (14
> fod) men er kommet i tvivl om
> det er korrekt at føre Yachtflag eller om det skal være

Du må da have et rigtigt yachtflag ...... , som sættes fra hækken
Se f.eks. http://www.defaele.dk/tips/flag.htm
Men du kan godt føre nationalflaget ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 14-06-06 21:07

Hvis du er medlem af en sejlklub under dansk sejlunion må du bære
splitflaget. Ellers må du nøjes med det alm. danske flag.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-06 22:18

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal
selvfølgelig være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
> Hvis du er medlem af en sejlklub under dansk sejlunion må du bære
> splitflaget. Ellers må du nøjes med det alm. danske flag.
>
> Bjarke

SNIP ...

Hej Bjarke, er du nu sikker på det?

Fra den hjemmeside, jeg henviser til i mit indlæg ovenfor, har jeg
kopieret følgende:
"Yachtflaget er det danske orlogsflag med bogstaverne YF i guld i det
øverste kvadrat. Farven er dybrød med hvidt kors. Dette yachtflag kan
ifølge statsministeriets bekendtgørelse af 11 oktober 1957 om
benyttelse af yachtflag føres på sådanne, herboende danske tilhørende
dæksbåde (halvdæksbåde), som udelukkende er bestemt til lystfart.
Tilladelsen til benyttelse af Yachtflaget bortfalder, hvis fartøjet
måtte blive anvendt til fragtfart, passagerfart eller nogen anden art
af erhvervsforetagende.
Yachtflaget må ifølge justitsministeriet (1979) ikke benyttes på
land."

Der står ikke noget om, at man skal være medlem af en sejlklub ...?

Fra shipshop kataloget har jeg kopieret følgende:
"Hvordan beregnes flagets størrelse ?
Til flagspil beregner man at flagets forkant skal fylde 2/3 af
flagspillets højde.
Hvor stort flaget bør være er der ingen faste regler for, men vi
anbefaler disse størrelser.

Op til 20' båd - Flaglængde: 65 cm
SNIP ..."

og samme sted står der iøvrigt, at pligten til at søge tilladelse til
at føre yachtflag bortfaldt i 1957 ...

Man kan godt fornemme, at det Danske sprog har forandret sig de sidste
knap 50 år ...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 14-06-06 22:58

Sorry, du har nok ret. Det er YF'et med de 3 stjener jeg tænkte på. Bruger
man et flag uden denne brodering, så er det sikkert OK at bære det. Det tror
jeg faktisk du har ret i .....

Bjarke

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 14-06-06 23:04

Upræcist. Sorry igen.

Det er stjernerne der er beskyttet. YF skal være der:

"
1.. På lystfartøjer skal orlogsflaget være forsynet med bogstaverne Y.F. i
gult i øverste stangfelt. Flaget kaldes Yachtflag. Tilladelsen er givet i
bekendtgørelse 249 af 11/10 1957 og gælder "herboende danskeres dæks- og
halvdæksbåde". Tilladelsen bortfalder, hvis båden bruges til erhverv. Det er
ikke nødvendigt at være medlem af en klub.
"

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-06 23:11

Brug af yachtflaget med de tre stjerner forudsætter - såhudtjegvisker -
at man er medlem af KDY ...

Fra : Jens

Dato : 15-06-06 08:05

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> Brug af yachtflaget med de tre stjerner forudsætter - såhudtjegvisker - at
> man er medlem af KDY ...

Jep! Så nåede vi det rigtige svar

Der findes faktisk også en variant med søspejderlogo, som føres af
søspejderfartøjer under Det Danske Spejderkorps.

Jens

Fra : Egon Stich

Dato : 15-06-06 10:08

Angående det danske Yachtflag:

Historien om dette, starter i midten af 1800 - tallet.
En dansk sejler, ejer af yacht Falken, så vidt jeg husker, ansøgte kongen om
tilladelse til at føre orlogsflaget på et togt til middelhavet.
Dette fordi han da kunne opnå fritagelse for havnepenge, idet han så kunne
"dække sig ind" under at være et orlogsfartøj..
Han fik tilladelsen, men samtidig blev denne gjort gældende for alle danske
sejlere, ligesom det blev dekreteret, at der skulle stå Y.F. i flaget.
KDY fik, som eneste klub, tilladelse til at føre 3 stjerner i flaget.

Danmark er, så vidt jeg ved, det eneste land i verden, der har denne regel
om at lystbåde må/skal føre splitflaget.
Og dette er ikke afhængig af medlemskab af en sejlklub, men gælder alle.

Det "almindelige" studsflag føres alene af handels/kommersielle skibe, og
IKKE af lystbåde.

Historien er beskrevet i flere bøger om dansk lystsejlads historie.

MVH
Egon