OCR program i slægtsforskning
Fra : Jørgen Lehnemann

Dato : 14-06-06 10:29

Mon I har erfaring med et OCR program til scanning og læsning af
tekster?
Også til lidt vanskelige tekster og til andre sprog.
Jeg ved, at der til nye scannere medfølger gratis programmer af
forskellige fabrikater.
Jeg har forsøgt med med et af disse programmer. Men programmet gav
hurtigt op over for bare lidt snørklede bogstaver.

Mulige emner kan være OmniPage, Fine Reader eller?

Hilsen

Jørgen L.

Fra : Hugh Watkins

Dato : 14-06-06 14:47

Jørgen Lehnemann (slet L88JK) wrote:

> [...]
> hurtigt op over for bare lidt snørklede bogstaver.
>
> Mulige emner kan være OmniPage, Fine Reader eller?

I use the latest Omnipage Pro and it works well in Danish with quite a
big dictionary of modern danish

but you have to teach it older spellings of place names

to read mss håndskrift is not currently possible

If you work from a photo copy any speckles will cause many errors

Hugh W

Fra : Martin Henriksen

Dato : 14-06-06 18:22

"Jørgen Lehnemann (slet L88JK)" <prenslev-lehnemann@L88JKmail.dk> skrev i en
meddelelse news:11502775790.703521916135152@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> hurtigt op over for bare lidt snørklede bogstaver.
>
> Mulige emner kan være OmniPage, Fine Reader eller?

Hej Jørgen

Abbyys finereader XIX er specielt udviklet til læsning af
gotisk bogtryk. http://www.frakturschrift.com/

Jeg bruger selv programmet til "oversættelse" af forskellige
anordninger og love. Prisen for en 2500 siders gotisk licens
er ca. kr. 3000. Der er ikke begrænsninger for anvendelse
til andre skrifttyper.

Med venlig hilsen
Martin Henriksen
Albertslund

Fra : Kim N. Jensen

Dato : 14-06-06 22:06

Jørgen Lehnemann (slet L88JK) skrev:
> [...]
> hurtigt op over for bare lidt snørklede bogstaver.
>
> Mulige emner kan være OmniPage, Fine Reader eller?

Flere af de nyere versioner af de forskellige OCR-programmer kan man
"lære" at læse forskellige skrifttyper. Jeg bruger selv FineReader i
PRO-udgaven til scanning af bøger fra 1800-tallet - du kan se en del af
resultaterne på www.ebib1800.dk - kender ikke så meget til Omnipage
efter version 9.0, og det var dengang ikke helt så godt som FineReader,
der dengang var nået til version 5 - har prøvet ReadIris, som efter min
opfattelse er lidt af en "stinker" - også til almindelig tekstgenkendelse.

De programmer, der følger med nye scannere er typisk begrænsede
versioner, der kan alt for lidt udover noget straight læsning af normal
Times New Roman-tryk.

Problemet med de "krøllede" bogstaver er, at der findes næsten lige så
mange mere eller mindre afvigende typer, som der er bøger - man skal
altså starte forfra temmelig ofte. Men man kan "oplære" FineReader til
ganske antagelige resultater på kun to-tre sider, afhængig af
trykkvaliteten (tag en side hist og her i teksten). Under alle
omstændigheder kommer du ikke uden om at læse korrektur!

Med venlig hilsen

Kim N. Jensen