Ankerudrustning
Fra : HA

Dato : 14-06-06 08:59

http://www.udkik.dk/app/anker.jsp findes en udmærket tabel for
ankerudrustning

Brudstyrken er angivet i kN. Det kan ikke umiddelbart oversættes til kg men
alligevel

Vil det sige at en brudstyrke på 36 kN er ca. 3700 Kp ~ 3.7 ton?

Der er i samme tabel en kolonne med fortøjning. Her står for en 30' båd 17kN
~ 1,7 ton.
Et 12 mm pp tov har en brudstyrke på ca. 1,8 ton
Ifølge forsikringsselskabernes anvisning kan et 12 mm pp tov anvendes til en
båd på max. 2 ton.

En 30' båd vejer typisk mellem 4 og 5 ton.

Er der noget jeg har misforstået.

Henning A

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-06 09:19

"HA" <inger@i"&"h.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en båd på max. 2 ton.
>
> En 30' båd vejer typisk mellem 4 og 5 ton.

Hej Henning

Ja brudstyrken svarer til 3,7 ton, og jeg tror at både tabellen og
forsikringen kan have ret.

Altså hvis du betragter tabellen som retningsgivende for hvilket anker og
hvilke fortøjninger du bør have ombord når du er ude at sejle, så er det
ganske fornuftigt.

Ankergrejet er jo ikke beregnet til permanent forankring (ligge for svaj) af
fartøjet uden nogen ombord, og derfor tror jeg at tabellen som helhed skal
betragtes som et fingerpeg om hvad man bør have ombord under sejlads.

Forsikringsselskabernes krav er jo til permanet fortøjning i havn uden at
der er nogen ombord = meget begrænset opsyn, og det kræver noget kraftigere
grej, end det at fortøje i en feriehavn, men jeg vil dog tilføje, at det at
have et par kraftigere fortøjninger ombord til brug i tilfælde af en
sommerstorm - det er en god ide, selv om man forhånebtlig kun har brug for
dem en gang hvert 10 år.

Hilsen John.

Fra : Hanne og Hans

Dato : 14-06-06 09:29

> [...]
>
> Henning A
>
> Den tabel duer ikke, feks. har en 3/8 kæde kun den halve brudstyrke af et
Hans

Fra : Hanne og Hans

Dato : 14-06-06 09:40

En 3/8 kæde har en brudstyrke på 5 tons.
Hans

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-06-06 10:08

Hej Henning,

Prøv på Google at skrive "ankergrej" og anvende "Grupper"
Her er der mange foklaringer til emnet.
Du kan evt. gå direkte på denne:
http://groups.google.dk/group/dk.fritid.sejlads/browse_thread/thr
ead/ff25e8582e9ee861/f11aa8207068359d?
lnk=st&q=ankergrej&rnum=1&hl=da#f11aa8207068359d

Mvh/Harding

--
Harding E. Larsen

Fra : BJ

Dato : 14-06-06 10:13

"Harding E. Larsen (slet NGC70)" <harding@NGC70larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11502763310.0604483465749972@dtext.news.tele.dk...

... det er ..

> Hej Henning,
>
> Prøv på Google at skrive "ankergrej" og anvende "Grupper"
> [...]

... en noget ..

> lnk=st&q=ankergrej&rnum=1&hl=da#f11aa8207068359d
>
> Mvh/Harding

Dav.

.... rodet klippeteknik, ...

.... der anvendes ...

... og hjælpsomme indlæggere.

Kan I da for pokker ikke lære det.??????

> --
> Harding E. Larsen

..... af de meget velmenende ..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-06-06 11:07

Hej Bjørn,

Ja der er meget som kan læres for at gøre indlæg mest muligt
læsevenlige, f.eks som her i denne nyhedsgruppe.

Prøv f.eks. at skrive ankerudrustning i Google og tryk
på "grupper".
Herefter får du denne streng op.
Se hvor nydeligt Google kan arrangere en læseværdig streng, der
begynder med spørgsmålet og alle svarene i rækkefælge
nedenunder. Den læsning er da meget nem og ligetil, alle kan let
følge med fra begyndelsen og til enden...men det sidste indlæg,
lige inden dette fra mig, er ikke let at læse.

Da der anvendes forskellige læsere og informationerne bliver
lagt ud til andre, så som goggle, der nok er den mest anvendte,
så er det ikke helt fornuftigt at holde fast i fortidens goteske
skrivemåde/opsætning (der ifølge fundasen er valgfri).
Vi må prøve at tilpasse os til en nem og direkte
kommunikationsform som giver størst overskuelighed for læserne.

Mvh/Harding

--
Harding E. Larsen

Fra : BJ

Dato : 14-06-06 12:03

"Harding E. Larsen (slet M79CY)" <harding@M79CYlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11502798500.0263505148556504@dtext.news.tele.dk...

KLIP

> Ja der er meget som kan læres for at gøre indlæg mest muligt
> læsevenlige, f.eks som her i denne nyhedsgruppe.

Så lær dog...

Du har mange gode svar, men det er noget iøjnefaldende, du ikke kan citere
ordentligt.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-06-06 12:13

Hej Bjørn,

Prøv at skifte nyhedslæser og oplev den favre nye verden, hvor
også emnet ankerudrustning indgår.
Det er det som denne streng skal omhandle.

Fra : BJ

Dato : 14-06-06 12:19

"Harding E. Larsen (slet LK837)" <harding@LK837larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11502838370.659942320638667@dtext.news.tele.dk...

KLIP

> Prøv at skifte nyhedslæser og oplev den favre nye verden, hvor
> også emnet ankerudrustning indgår.

Hvorfor i alverden skulle jeg det, når der nu _en gang_ er vedtaget en måde
at citere på og denne retter jeg mig efter (efter bedste evne).?

> Det er det som denne streng skal omhandle.

Jeg vil opfordre samtlige brugere _IKKE_ at anvende den alm./vedtagne
citatteknik, men undgå afklip og ellers placere svaret som de nu synes.

Alt andet er åbenbart 100% spild af tid.

PS: Jeg ser frem til monsterlang besvarelse, når et indlæg ellers har nået
sin ende, da intet vil være fjernet.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-06-06 12:31

Nej Bjørn du har ikke ret i dine påstande. Prøv at se i Google
hvor enkelt der er sat op.

Hold dig nu til emnet "Ankerudrustning" det er det emne
diskussionen her i strengen går på.

Fra : BJ

Dato : 14-06-06 12:38

"Harding E. Larsen (slet TV0EP)" <harding@TV0EPlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11502848880.690865790796995@dtext.news.tele.dk...

KLIP

> Hold dig nu til emnet "Ankerudrustning" det er det emne
> diskussionen her i strengen går på.

Jeg har 2 korrekte ankre, et elektrisk drevet og et manuelt til for ekstra
sikkerhed.

De har også den korrekte vægt.

Samtidig gider jeg ikke deltage mere, da folk over 55 år er rene pattebørn.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-06-06 12:50

Jamen så tak for "hjælpen" til Henning A.
Er grænsen nu sat så højt for pattebørn, i den officielle
statistik starten den da ved 0 år.

Fra : BJ

Dato : 14-06-06 12:55

"Harding E. Larsen (slet BF9UA)" <harding@BF9UAlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11502860400.248706740827654@dtext.news.tele.dk...

KLIP

> [...]
> statistik starten den da ved 0 år.

KLIP

> Er grænsen nu sat så højt for pattebørn, i den officielle

Du kan sgu kun være eller have været offentlig ansat.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-06-06 13:23

Din sobre og velmenende forklaring til spørgeren fører ikke til
noget.
Vi er i dk.sejlads og emnet er fortsat Ankerudrustning.
Hold dig til emnet!!!

Mvh/Harding

Fra : BJ

Dato : 14-06-06 18:13

"Harding E. Larsen (slet X87T1)" <harding@X87T1larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11502880220.59942299979873@dtext.news.tele.dk...

KLIP

> Hold dig til emnet!!!

Lær dog noget citatteknik!!!!!!

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Torben Henriksen

Dato : 17-06-06 13:51

> "Harding E. Larsen (slet X87T1)" <harding@X87T1larsen.tdcadsl.dk> skrev i
> [...]

Hej Bjørn

Emnet er Ankerudrustning, så venligst hold dig til det

Emnet går forud for citatteknik, det er jo ikke alle der er lige dygtige til
den slags, heller ikke mig selv, se bare på dig selv med alle de udråbstegn
fy da et er nok iflg. dansk retskrivningsbog -;))

Fra : Lars Holst

Dato : 17-06-06 14:26

"Torben Henriksen" <torbh@mail.tele.dk> said in

> [...]
> dygtige til den slags, heller ikke mig selv, se bare på dig selv med
> alle de udråbstegn fy da et er nok iflg. dansk retskrivningsbog -;))

Jamen så kaster vi lige ankeret ved dit indlæg og konstaterer at du har
to stk. slutparanteser uden at der forekommer så meget som én
begyndelsesparantes. Det er vist heller ikke i overensstemmelse med Dansk
Retstavning og retskrivning.
Og så er rækkefølgen på en smiley at næsen skal ind mellem øjne og
mund......

Punktum, punktum, komma, streg; sådan tegnes Nikolai.
Og det ved jeg for det er min nevø.

Så letter vi ankeret igen og stævner ud mod de 7 verdenshave som i
virkeligheden kun er 6.

--
Lars Holst

Fra : Torben Henriksen

Dato : 17-06-06 15:07

Ups, vi kan da heller ikke være lige dygtige alle sammen,
jeg har kun gået i den stråtækte skole, så det der med
citatteknik er jeg ikke lige hjemme i.
Ja, lad os tage på langfart så er vi fri for al fnidder
(det var vist rigtigt)

Mvh/ Torben H

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-06 14:45

Bjørn,

Prøv at smutte en tur over i dk.admin, subsidiært dk.admin.netikette
.... der er der meget mere gang i den, inden for et par emner, som du
åbenbart har langt større veneration for end emnet for denne tråd:
Ankerudrustning ...

--
Flemming Torp, pattebarn iflg. din definition ...
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : BJ

Dato : 14-06-06 18:15

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

KLIP

> Prøv at smutte en tur over i dk.admin, subsidiært dk.admin.netikette ...
> der er der meget mere gang i den, inden for et par emner, som du åbenbart
> har langt større veneration for end emnet for denne tråd:

Har bemærket slagsmålet.

> Ankerudrustning ...

Ja, og det er en forbandet gang rodet indlæg med tekst spredt i en synderlig
forvirring.

Det er ret påfaldende at voksne mennesker ikke kan følge blot et minimum af
citatteknik.

Hvis båd og ankerudrustning er lige så lemfældig _må_ en tåbe frygte havet
og hellere blive i haven.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-06 18:53

> [...]
>
> KLIP

> Har bemærket slagsmålet.

> Ja, og det er en forbandet gang rodet indlæg med tekst spredt i en

Bruger du en særlig newsreader? - for der ikke problemer på min skærm

> Det er ret påfaldende at voksne mennesker ikke kan følge blot et
> minimum af citatteknik.
>
> Hvis båd og ankerudrustning er lige så lemfældig _må_ en tåbe frygte
> havet og hellere blive i haven.

Jada, hvis og hvis og hvis ...
> --
> Bjørn J.
> ~~wear sunscreen~~

Bjørn, har du tænkt på, at du nu har brugt energi og tid på at skrive
foreløbigt ni indlæg i denne tråd om ankerudrustning, uden at det er
lykkedes dig at bidrage med noget som helst relevant om emnet ... Du
må da kunne have meget mere glæde af at frekventere dk.admin (eller
dk.admin.netikette), hvor det emne, du meget hellere vil diskutere er
genstand for livlig debat ... Her, hvor "pattebørnene" hygger sig,
"snakker" vi jo bare om sejlsport uden de store formaliteter ... Men
du må jo anse os for tumper siden du mener det hjælper at fremsætte
det samme synspunkt igen og igen og igen ... Jeg vil følge din evt.
fortsatte indsats desangående med stor interesse ... ... Jeg holder
her ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : BJ

Dato : 14-06-06 18:59

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg vil følge din evt. fortsatte indsats desangående med stor interesse

... og jeg vil se noget digital-TV nede i båden.

> ... Jeg holder her ...

Det er da helt fint.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Steffen Skov

Dato : 14-06-06 11:54

> [...]
>
> ... der anvendes ...

> .. og hjælpsomme indlæggere.

> Kan I da for pokker ikke lære det.??????

Hej Bjørn
Hvad i himmelens navn har dit indlæg med ankerudrustning at gøre?

Ang. ankerudrustning, så mener jeg, at det ikke kan overdimisioneres, men
til tider ser man det modsatte. Så gå med både livrem og seler.

Hilsen
Steffen
--
"Det menneske, der ikke ikke har været omgivet af vand til alle sider, har
ikke noget begreb om verden"

Fra : BJ

Dato : 14-06-06 12:02

"Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvad i himmelens navn har dit indlæg med ankerudrustning at gøre?

Intet.

> Ang. ankerudrustning, så mener jeg, at det ikke kan overdimisioneres, men
> til tider ser man det modsatte. Så gå med både livrem og seler.

Enig.

PS: Hvorfor skal folk, der ellers er meget nøjeregnende med regler, absolut
citere helt hen i vejret, _hver eneste_ gang de svarer på noget....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Steffen Skov

Dato : 14-06-06 15:11

> "Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Intet.
>
> Bjørn J.
> ~~wear sunscreen~~
Så syntes jeg, du skulle tage på havnen og få en kølig bajer, og lade os
andre i fred!
Hilsen
Steffen

Fra : BJ

Dato : 14-06-06 18:16

"Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Så syntes jeg, du skulle tage på havnen og få en kølig bajer, og lade os
> andre i fred!

Der kan jeg ikke få fred, da I også futter rundt der og påtaler alt og
alle....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Steffen Skov

Dato : 14-06-06 19:20

> "Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Der kan jeg ikke få fred, da I også futter rundt der og påtaler alt og
> [...]
Så fatter jeg ikke en hujende fis!
Kan du heller ikke gå i fred på havnen? Hvis det er tilfældet, bør du nok se
indad og finde ud af hvad du udstråler!
Hilsen
Steffen

Fra : BJ

Dato : 14-06-06 22:31

"Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Så fatter jeg ikke en hujende fis!

Forventede jeg nu heller ikke.

> Kan du heller ikke gå i fred på havnen? Hvis det er tilfældet, bør du nok
> se indad og finde ud af hvad du udstråler!

Jeg skal jo høre på alle de som er regelryttere, men ikke kan finde ud af
noget så simpelt som citatteknik.

Udstråler ... hmmm......

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Torben Henriksen

Dato : 17-06-06 14:04

> Jeg skal jo høre på alle de som er regelryttere, men ikke kan finde ud af
> [...]

Høre på regelryttere det er også nogle besværlige nogle, men citatteknik
det er noget ganske andet eller er det, for det er jo også regler
så konklusionen må være du modsiger dig selv Bjørn
Prøv nu og hop over i dk. admin der diskutere man ikke ankerudrustning
det gør vi her

Mvh/Torben H

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 15-06-06 18:44

Øhhh er der noget jeg missede her ?? Var det ikke dig der startede med at
"påtale" Hardings indlæg (og derved startede en storm af OT indlæg ...)

Jeg tror lige der røg en sten gennem glashuset ....

/Bjarke

snip

Fra : BJ

Dato : 15-06-06 18:55

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg tror lige der røg en sten gennem glashuset ....

Den tager jeg gerne, specielt da jeg kan finde ud af at citere......

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : HA

Dato : 14-06-06 13:42

Mange tak for hjælpen, Harding og Hans.

Puha - man tør næsten ikke længere oprette indlæg i denne gruppe og da slet
ikke besvare ;->

Harding, jeg håber at du stadig har mod på deltage her i debatgruppen. Jeg
tror/ved der en mange der har haft glæde af dine svar.

Henning A

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-06-06 14:37

Hej Henning,

Velbekomme!

Jo da, selvfølgelig skal du fortsat stille spørgsmål og svare
som du bedst kan.

Jeg fortsætter da med at skrive i dk.sejlads.
Støjen kan man blot filtrere fra. Den er uvedkommende for dette
fora.

Jeg sidder som formand eller bestyrelsesmedlem i en del
organisationer og har her oprettet hjemmesider hvor der som her
kan stilles spørgsmål/svares og debatteres.
De kan læses med forskellige programmer på forskellige
teknologiske niveauer. Det program der baserer sig på den mindst
tilgængelige niveau, skal ikke være til hinder for anvendelse
fra de andre platforme.
Det væsentlige er organisationernes virke og ikke begrænsninger
i at døren ind imod deres formål ikke er smurt og støjer og ikke
kan åbnes helt.

Vejret er godt, så lad os komme ud at sejle i de lune vinde.

For i øvrigt kan du købe rustfri kæde til halv pris i
Sønderjylland, sikkert importeret fra Tyskland. Det kommer med
fragtmanden direkte til ens adresse.
Rustfri kæde har den store fordel at det ikke ridser, som de
galvaniserede kæder og når de løber ned i kædekassen er de ikke
ru og ender i en top som de galvaniserede, de fordeler sig meget
bedre i kassen uden hjælp.

Mvh/Harding

Fra : jetp

Dato : 14-06-06 14:58

"Harding E. Larsen (slet XTB4D)" <harding@XTB4Dlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11502924560.395675995610397@dtext.news.tele.dk...

> For i øvrigt kan du købe rustfri kæde til halv pris i
> Sønderjylland, sikkert importeret fra Tyskland. Det kommer med
> fragtmanden direkte til ens adresse.

Hej Harding

Har du et link/adresse til ovennævnte?

Mvh Jensb

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-06 15:38

"jetp" <jetpFJERN@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Harding E. Larsen (slet XTB4D)" <harding@XTB4Dlarsen.tdcadsl.dk>
> [...]
Hej Harding,
Jeg kunne også være interesseret, hvis vi altså ikke kommer i
karambolage med "tjenbetjenten", der måske vil anklage dig for at
drive kommerciel aktivitet ... ...
Alternativt må du meget gerne sende mig et link på min mailadresse.
pft!

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-06-06 07:28

Hej Jens og Flemming og alle andre interesserede,

Linket kan findes på B-31 Klubbens hjemmeside under køb og salg.
Se også på denne deeplink:
http://groups.msn.com/danskb31klub/kbogsalg.msnw

Hermed er henvist til en hjemmeside for B-31 klubben, en
specialklub under Dansk Sejlunion. Denne klub driver heller ikke
kommerciel handel; men medlemmerne har en side hvor de kan give
meddelser om køb og salg til hinanden.

"tjenbetjenten", er det ikke noget der ligger i killfilteret?
endda flere med reklametags!
Denne gruppe er dk.sejlads og her spørger/svarer/informerer og
diskuterer vi da alt hvad der har med den maritime verden at
gøre.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-06 10:18

Hejsa Harding,

Er du sikker på, at oplysningerne vedr. leverandøren af rustfri stålkæde
til gode priser på Jeres hjemmeside er korrekte?

Jeg har prøvet begge telefonnumre og e-mail-adressen og er "ikke kommet
igennem" på telefonen, og fik dette svar ved to gange at prøve mail:
----- The following addresses had permanent fatal errors -----
<kompasnaall@tiscali.dk> "

Hvad betyder det?

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

"Harding E. Larsen (slet 6TOAW)" <harding@6TOAWlarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11503531360.104195359676439@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> specialklub under Dansk Sejlunion. Denne klub driver heller ikke
> kommerciel handel; men medlemmerne har en side hvor de kan give

SNIP

Fra : Leif Langgaard

Dato : 14-06-06 15:49

"HA" <inger@i"&"h.dk> skrev i en meddelelse

> Puha - man tør næsten ikke længere oprette indlæg i denne gruppe og da
> slet ikke besvare ;->

Du har intet at frygte, du citerer jo korrekt!

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Torben Henriksen

Dato : 17-06-06 14:09

Enig. Jeg har selv haft en del hjælp fra Harding selv om han måske
ikke ved, så har nogle af hans indlæg til andre gavnet mig og
sparet mig for en masse penge.

Mvh
Torben H

Fra : Lars Holst

Dato : 14-06-06 19:49

"HA" <inger@i"&"h.dk> said in

> [...]
> til en båd på max. 2 ton.
>
> En 30' båd vejer typisk mellem 4 og 5 ton.

36 kN ~ 3 671 kilopond

Selve tabellen er ikke særlig brugbar når det kommer til fortøjninger.
Man har da ikke nødvendigvis 15 meter fortøjning i hvert hjørne ved
pælefortøjning eller 30 meter for og agter + to spring bare fordi ens båd
er 15 meter lang. Det er da langt mere hensigtsmæssigt at dimensionere
brudstyrken på tovværket til bådens vægt, hvilket denne tabel langt fra
gør. Jeg bruger fortøjninger som kan holde en dobbelt så lang båd ifølge
denne tabel. Det er noget værre sludder.

Som ankergear har jeg et 15 kg stokanker til stenbund og et 7,1 kg
Danforth anker til sand og mudder.
(foruden et paraplyanker som jeg primært bruger til dinghy'en og et
tallerkenanker til frokostbrug

Som forfang bruger jeg 10 m. 3/8 kæde og som ankerline 50 meter 16 mm
flettet ankerline med blykerne hele vejen. Linen vejer næsten ½ kg. pr.
løbende meter.
Alle sammenføjninger er væsentligt overdimensionerede fordi det er oftest
her der sker brud når det går galt.

Med det udstyr kan hvert af ankrene på ankerets foretrukne bund holde
vores båd (ca. 3,5 ton) i stormvejr.
Skulle det så blive brandstorm eller orkan så smider vi ankrene i tandem
formation. Så kan _intet_ ske.

--
Lars Holst

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-06 20:37

> "HA" <inger@i"&"h.dk> said in

SNIP

> [...]
> holde
> vores båd (ca. 3,5 ton) i stormvejr.
> Skulle det så blive brandstorm eller orkan så smider vi ankrene i

Jo, klampen bliver flået op af dækket ... ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Lars Holst

Dato : 14-06-06 21:39

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> said in news:44906541$0$38732
$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> "Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> SNIP

> Jo, klampen bliver flået op af dækket ... ...

Det er derfor man i stormvejr fører styrbords- og bagbords sikringsline ud
til agterklamperne fra klampen for.

--
Lars Holst

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-06 22:26

> Det er derfor man i stormvejr fører styrbords- og bagbords
> sikringsline ud
> til agterklamperne fra klampen for.
>

> --
> Lars Holst

Javel så, den fidus har jeg ikke hørt om. Er det noget med, at du
monterer en stram kraftig line fra forreste klampe tilbage til en
midter- eller agterklampe ... eller ?

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Lars Holst

Dato : 14-06-06 23:06

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> said in news:44907eec$0
$38689$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> [...]
>
> Javel så, den fidus har jeg ikke hørt om. Er det noget med, at du
> monterer en stram kraftig line fra forreste klampe tilbage til en

Ja. Det kan man godt sige.
Du aflaster simpelthen så trækket fordeles på to klamper som sidder
længere agter, fuldstændig som hvis du binder en slæbeline på selve
slæbet.

--
Lars Holst

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-06 23:14

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-06 23:18

Sorry - jeg fik trykket på send inden jeg havde skrevet noget ... Bare
slet ...

--
Flemming Torp

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-06 23:17

> [...]
> Du aflaster simpelthen så trækket fordeles på to klamper som sidder
> længere agter, fuldstændig som hvis du binder en slæbeline på selve

Den skal jeg huske ... Har brugt at føre en line tilbage rundt om masten
.... men dit forslag kan jeg bedre lide ... Jeg må lige tjekke, at der
ikke kommer for meget "i vejen", for det vil ikke være "hensigtsmæssigt"

Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'