Bjerregården, Svinkløv og "Høsen".
Fra : Ruth Nielsen

Dato : 13-06-06 22:01

Er der nogen, der kender noget til området omkring Bjerregården ved
Svinkløv. Min veninde har fået en samling breve, som stammer fra hendes
mors onkel. Han skrev dem over en årrække fra 1905 til 1929. De handler
om hvordan han ankom til USA og rejste rundt og prøvede at finde guld,
var pelsjæger og meget andet.

Til sidst bor han fast på den store ø Vancouver Island ud for Canadas
kyst mod Stillehavet.

I et brev til sin søster skriver han bl.a.: "Nej lille søster, jeg
glemmer ikke "Høsen". Tror du i det hele taget børnene fra Bjerregården
kunne glemme deres barndom?" Han blev født i 1880 på Bjerregården ved
Svinkløv, men hvad var "Høsen".

Jeg ved at ordet findes i Voer som stednavn, men han refererer
tydeligvis til noget, som er lokalt. Kunne jeg mon være så heldig at
nogen her i gruppen, tilfældigvis vidste, hvad han mon mente med
"Høsen". Jeg har aldrig hørt ordet før jeg læste brevene.

Jeg håber på eet eller andet fingerpeg.

P.S. Skriver Ketty Thidemann stadig her i gruppen af og til? Hun kom jo
af og til i Svinkløv.

På forhånd tak.

Ruth

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 15-06-06 07:41

"Ruth Nielsen" skrev i en meddelelse

> [...]
> nogen her i gruppen, tilfældigvis vidste, hvad han mon mente med
> "Høsen". Jeg har aldrig hørt ordet før jeg læste brevene.

Nå, det er måske bedre at henvende sig til gruppen om lokalhistorie.

Ruth

Fra : Jesper Kinch Anderse~

Dato : 16-06-06 20:52

On Thu, 15 Jun 2006 08:40:56 +0200, "Ruth Nielsen"
<cfs29093@cybercity> wrote:

>hendes
>handler

>Bjerregården

>Nå, det er måske bedre at henvende sig til gruppen om lokalhistorie.
>

>Ruth

Hej Ruth,

Jeg vil foreslå at du kontakter Rita Rendow fra Kollerup-Fjerritslev
(lokalhistorisk) sognegruppe, hvis du ikke allerede har prøvet det. Du
kan finde telefonnummer på:

http://www.fjbib.dk/Lokalhistorisk%20arkiv/Menusider/Om%20arkivet.htm

   Mvh. Jesper

Se gamle billeder fra fiskerlejet Slettestrand på
http://home20.inet.tele.dk/sletbaade/index.htm

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 18-06-06 20:07

"Jesper Kinch Andersen" skrev i en meddelelse
"Ruth Nielsen" wrote:
> [...]

[...]

> Hej Ruth,
>
> Jeg vil foreslå at du kontakter Rita Rendow fra Kollerup-Fjerritslev
> (lokalhistorisk) sognegruppe, hvis du ikke allerede har prøvet det. Du
> kan finde telefonnummer på:

Nå, sidder et indlæg her! Jeg er lige kommer hjem fra Liseleje. Jamen du
skal have mange tak. Jeg er en gang blevet hjulpet virkelig godt af
nogen fra lokal-arkivet i Fjerritslev - på biblioteket var det vist. Tak
fordi du skriver et navn. Det vil vi da bruge, enten min veninde eller
jeg.

> http://www.fjbib.dk/Lokalhistorisk%20arkiv/Menusider/Om%20arkivet.htm

Mange tak.

> Se gamle billeder fra fiskerlejet Slettestrand på
> http://home20.inet.tele.dk/sletbaade/index.htm

Ja også tak for en masse dejlige billeder fra Slettestrand.

Venlig hilsen Ruth