Galvanisk tæring
Fra : John

Dato : 13-06-06 10:42

Hej.

Jeg har konstanteret at der omkring et par af motorophængene på min Penta
Tamd41P
er påbegyndt korodering under malingen.
Den eneste beskyttelse af galvanisk tæring jeg har, er en anode på
skrueakslen.
Jeg har talt med volvo, som siger at der ikke er og ikke skal være anoder i
motoren.
Korrosionen er jo tegn på at der sker et eller andet.
Er der nogle der har en ide til hvordan man kan fjerne/beskytte motoren
bedre.
Det er en glasfiberbåd, så mulighederne er som jeg ser det begrænsede.
Der er så vidt jeg kan se, ikke andre metaldele der har forbindelse med
motoren.

John.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-06-06 11:38

Hej John,

Er det ikke en motor som står inde i båden på fire motorophæng,
har alm. stævnrør og skrueaksel.
Er det et par af disse vinkelophæng som sidder mellem motor og
motorophængene der koroderer?

Mvh/Harding

Fra : John Lydom

Dato : 14-06-06 16:00

"Harding E. Larsen (slet B3DPQ)" <harding@B3DPQlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11501953520.724003398748984@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> har alm. stævnrør og skrueaksel.
> Er det et par af disse vinkelophæng som sidder mellem motor og

Jo det er vinkelophængene der er begyndt at blive "hvide"

John

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-06-06 07:48

Hej John,
Det har intet med galvanisk tæring at gøre.
Galvanisk tæring optræder hvor der er vand omkring materialet.
Vandet virker som elektrolyt (forbindelsesled) mellem
metalflader af forskellige typer. Det mest "uædle" metal er det
som tæres bort.
I dit tilfælde vil jeg tro at tæringen er kommet som følge af
vand der på en eller anden måde er kommet ovenfra og løbet ned
over beslagene. Det kan være regnvand eller saltvand som er
sprøjtet på beslagene i forbindelse med at slanger er blevet
demonteret ved vinterklargøring eller ved rensning af
søvandsfilteret, ligger der saltvand på beslagene og det ikke
tøres op er kimen lagt. Er beslagene ikke behandlet rigtigt fra
begyndelsen med affedtning, primer og en tæt overflademaling vil
de være ret modtagelige for en tæring.
Til en begyndelse undersøg lige om ikke det bare er
kalkaflejringer du ser, som følge af vand som ovenfor nævnt.
Normalt er vinkelbeslag lavet af jern og ikke aluminium.

Mvh/Harding