Varemærkebeskyttelse/patent/copyright ? hv~
Fra : Kim Jørgensen

Dato : 13-06-06 10:49

Hej...

En af mine venner har et firma hvor han har lavet et produkt, som har har
kaldt "noget smart"

Hvordan griber man det an, hvis man gerne vil beskytte sit produktnavn.

Søger man om patentrettigheder, eller copyright, og hvem går man i så fald
til, og hvad skal man regne med sådan noget koster at sætte i værk.

Jeg forestilelr mig dette må være stedet, hvor andre har prøvet noget
lignende.

Tak for svar

Mvh

Kim

Fra : Michael Zedeler

Dato : 13-06-06 14:20

Kim Jørgensen wrote:
> [...]
> til, og hvad skal man regne med sådan noget koster at sætte i værk.
>
> Jeg forestilelr mig dette må være stedet, hvor andre har prøvet noget

Hvis det er et navn der skal beskyttes, kan I registrere et varemærke
hos Patent- og Varemærkestyrelsen.

Mvh. Michael.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 13-06-06 16:22

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvordan griber man det an, hvis man gerne vil beskytte sit produktnavn.

Man forsøger at opnå en varemærkeregistrering hos Patent- og
Varemærkestyrelsen, som findes på http://www.dkpto.dk/

> Søger man om patentrettigheder, eller copyright, og hvem går man i så fald
> til, og hvad skal man regne med sådan noget koster at sætte i værk.

Når der er tale om et produkt navn kan patent og ophavsret (copyright på
Dansk) ikke komme på tale, det er en varemærkeregistrering, der er aktuel.

Priserne for varemærkeregistrering finder du på
http://www.dkpto.dk/priser/alm_prisliste/prisliste_varemaerke.htm
Ansøgningen kan laves online på
http://www.dkpto.dk/priser/alm_prisliste/prisliste_varemaerke.htm men start
med at undersøg om en anden allerede har registreret varemærket på
https://www.dkpto.dk/generelt/soeg_varemaerker.htm (ellers er pengene
spildt).

Fra : Jens U. K.

Dato : 16-08-06 09:38

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.invalid> wrote in message
> [...]
>
> Søger man om patentrettigheder, eller copyright, og hvem går man i så
> fald til, og hvad skal man regne med sådan noget koster at sætte i værk.

Du kan indlevere en ansøgning til Patent- og Varemærkestyrelsen - det er
den offentlige instans i danmark. Hvis man vil beskytte sit
produktnavn/produkt i andre lande skal man til de pågældende landes
offentlige instanser og ansøge. Der findes sammenslutninger, således at
man kan ansøge om beskyttelse i flere lande på en gang...

Hvis det er noget der kan komme til at dreje sig om mange penge, så vil
jeg anbefale at tage kontakt til et patentbureau - de kan hjælpe med at
beskytte ideen rigtig godt.
Husk også på at hvis det er "noget rigtig smart", så er der næsten helt
sikkert nogen der vil lukrere på det og derfor skal man være klar til at
hive krænkere i retten.

Bare fordi man har eneretsbeskyttelse (f.eks. et varemærke), skal man være
klar over at man selv skal være opmærksom på evt. krænkere og gøre dem
opmærksom på krænkelsen - også her kan patentbureauer hjælpe.

Så TCO ifm med et "rigtig smart" varemærke er ofte noget helt andet end
hvad indlevering, registrering og vedligeholdese heraf koster... men hvis
det er et "rigtig smart" varemærke kan det selvfølgelig betale sig.

/Jens Ulrik