slet fra database ???
Fra : Lars

Dato : 13-06-06 00:15

Hej jeg vil gerne slette en post fra min database og har brugt eks. på
html.dk
men jeg for fejl...
Koden ser sådan ud

<%
del = Request.form("sletbruger")
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("/db/database.mdb")
Conn.Open DSN

' SQL sletter record
strSQL = "Delete from user where Id = del "
Conn.Execute(strSQL)

' Luk databaseforbindelse
Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>

Hvis jeg skriver et tal i stedet for "del" så virker det fint.

Databasen kommer med flg fejlmelding

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e10'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Too few parameters. Expected
1.

Hvor går der ged i den ????

mvh Lars

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 13-06-06 00:49

Lars wrote:

> del = Request.form("sletbruger")
> [snip noget kode]
> strSQL = "Delete from user where Id = del "

Sådan her, prøver databasen, at finde rækkerne, hvor Id hedder "del".
Så du skal nok rette til noget i stil med:

strSQL = "Delete from user where Id = " & del

Men du skal nok sørge for at tjekke inputtet for om det er et tal.
Ellers kunne en snedig bruger sætte formen til noget i stil med:

1 OR 1 = 1

Og så bliver hele tabellen slettet.

--
Why do fireflies die so soon?
http://www.jensercube.dk/sig.asp

Fra : SJ

Dato : 13-06-06 01:12

Jens Peter Rosenkvist wrote:

> [...]
>
> Men du skal nok sørge for at tjekke inputtet for om det er et tal.
> Ellers kunne en snedig bruger sætte formen til noget i stil med:

En bedre idé ville nok være at lære hvad SQL Injection er for en
størrelse -- Det er første skridt mod at blive en god Webudvikler :)

prøv: http://en.wikipedia.org/wiki/SQL_injection

Så skal du nok klare dig i fremtiden :)

SJ

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-06-06 13:09

Lars skrev:

> Jeg har prøvet, at udskrive "del" den viser godt nok et tal
> (database id)

Udskriv hele sql-sætningen efter at du har hæftet id-værdien på. Så
er det lettere at se efter fejl.

Se hvordan det kan gøres her: <http://asp-faq.dk/article/?id=41>.

> Tallet 48 er hentet fra et formfelt..... Kan det have noget,
> at gøre med, at
> databasen opfatter 48 som en tekst ????

Ikke medmindre at du har brugt anførselstegn om værdien.

Det er vigtigt at skelne mellem asp og databasen når man skal finde
ud af hvilken type der skal anvendes.

I asp-sammenhæng er en sql-kommando bare en tekststreng. I forhold
til databasen er det afgørende om der er anførselstegn (i sql-
sammenhæng er det apostroffer, ikke dobbelte anførselstegn) eller
ej.

Eksempel:

strSQL = "SELECT * FROM tblTest WHERE talfelt = 42 AND tekst = 'X'"

I forhold til asp er hele sql-strengen en samlet tekststreng. Når
den kommer til databasen, bliver 42 behandlet som et tal, mens X
bliver behandlet som en tekst, på grund af anførselstegnene.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-06-06 15:25

Jens Peter Rosenkvist skrev:

> Nej, det behøver man nu ikke.
> Prøv og kør det. Det fungerer skam.

Ingen tvivl om at det fungerer - men det er ikke en sikker løsning.

> Når man erstatter ' med '' i inputtet, forhindrer man brugeren
> i at lave SQL syntax

Nej - langt fra. Apostrof-erstatningen er vigtig når man arbejder
med tekstfelter, men det er ikke tiltrækkeligt når man indsætter
tal-indhold.

Hvis vi tager udgangspunkt i dit eksempel fra før:

| Dim strID, strSQL
| strID = Replace(Request.Form("Fieldname"),"'","''")
|
| strSQL = "DELETE FROM [Table] WHERE [ID] = " & strID & ";"

- og sætter strID til "0 OR 1=1" - så får du slettet hele tabellen,
også selv om du erstatter apostroffer i strID (bemærk at der ingen
anførselstegn er i strID).

> Man kunne godt tjekke for, om det er et tal, men så er der
> ingen grund til at erstatte med ''.

Korrekt.

> Erstatningsmetoden duer for alle input.

Nej - jf. ovenstående.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars

Dato : 13-06-06 12:33

> [...]

> 1 OR 1 = 1
>
> Og så bliver hele tabellen slettet.

Jeg har prøvet, at udskrive "del" den viser godt nok et tal (database
Hvis jeg har en record med en id = 48 og skriver tallet 48 i koden
i stedet for del, så sletter den godt nok denne record og melder ikke
fejl.
Tallet 48 er hentet fra et formfelt..... Kan det have noget, at gøre
med, at
databasen opfatter 48 som en tekst ????

Jeg er ret ny i det her... Så venligst "skær" det ud i pap

Lars

Fra : SJ

Dato : 13-06-06 12:48

Lars wrote:

> [...]
> med, at
> databasen opfatter 48 som en tekst ????
>
> Jeg er ret ny i det her... Så venligst "skær" det ud i pap

Nej, det kan ikke have noget med det at gøre. Normalt bør dette virke:

Dim strID, strSQL
strID = Replace(Request.Form("Fieldname"),"'","''")

MULIGHED 1: strSQL = "DELETE FROM [Table] WHERE [ID] = " & strID & ";"
MULIGHED 2: strSQL = "DELETE FROM [Table] WHERE [ID] = " & strID

-----

Da VBScript ikke har reele data-typer bruges istedet det der kaldes:
"Varianter". Det betyder at fortolkeren, ud fra konteksten, selv regner
ud hvilken data-type den skal bruge for en given variable. Så når du
angiver: strID = "Hello World" er StrID en Tekststreng, når du angiver
strID = 11 er StrID en Integer etc.

Håber det hjælper.

Fra : jamen

Dato : 14-06-06 05:56

SJ wrote:

> [...]
>
> MULIGHED 1: strSQL = "DELETE FROM [Table] WHERE [ID] = " & strID & ";"
> MULIGHED 2: strSQL = "DELETE FROM [Table] WHERE [ID] = " & strID

Det kan godt være det er tidligt, men jeg kan ikke se, hvordan den
replace kan forhindre det sql injektion eksempel du kommer med. Du er
nok nødt til at udføre tjekket: er input et tal?

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 14-06-06 13:24

jamen wrote:

> [...]

Nej, det behøver man nu ikke.
Prøv og kør det. Det fungerer skam.

Når man erstatter ' med '' i inputtet, forhindrer man brugeren i at lave
SQL syntax - hvilket jo er det man vil.

Man kunne godt tjekke for, om det er et tal, men så er der ingen grund
til at erstatte med ''. Men den løsning duer jo kun for felter, der skal
bruge tal som input. Erstatningsmetoden duer for alle input.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 14-06-06 13:39

> [...]
>

> Nej, det behøver man nu ikke.
> Prøv og kør det. Det fungerer skam.
>
> Når man erstatter ' med '' i inputtet, forhindrer man brugeren i at lave

Der findes masser af SQL-kommandoer, hvor man ikke behøver at bruge '.

> Man kunne godt tjekke for, om det er et tal, men så er der ingen grund
> til at erstatte med ''. Men den løsning duer jo kun for felter, der skal
> bruge tal som input. Erstatningsmetoden duer for alle input.

Den virker på alle input, men den er ikke sikker.

Mvh. Michael.

Fra : Lars

Dato : 13-06-06 17:12

> [...]
> ud hvilken data-type den skal bruge for en given variable. Så når du
> angiver: strID = "Hello World" er StrID en Tekststreng, når du angiver

1000 tak for hjælpen.... Nu virker det....

Lars

Fra : john wengel

Dato : 13-06-06 22:23

Lars wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Hej jeg vil gerne slette en post fra min database og har brugt eks. på
> html.dk
> men jeg for fejl...
> Koden ser sådan ud
>
> <%
&gt; del = Request.form("sletbruger")

Det tyder på at der ikke modtages noget input fra din form.

Er din html form skrevet med response.write "<form method=""post""
action=""filnavn"" m.m.>"
- så prøv istedet at skrive din form i ren html sådan:

%>
<form method=post action="filnavn.asp" >
<input type="text" name="sletbruger">
<input type ="submit" value="etellerandet">
</form>
<%

> Hvor går der ged i den ????
>
> mvh Lars