Særligt spørgsmål
Fra : Ruth Nielsen

Dato : 12-06-06 21:10

Snakkede med min veninde, hvis familie stammer fra Svinkløv-egnen nord
for Fjerritslev. På et gammelt billede ser man et par mennesker køre en
trillebørfuld lyng hjem, for at bruge det til brændsel.

Ja tænk, de to boede i en kæmpehøj, sagde hun. Det gipper lige lidt i
een, når man får sådan noget at vide, men egentlig kan jeg da godt huske
at man har hørt om mennesker, som før i tiden byggede sig eet eller
andet bosted i forbindelse med en kæmpehøj.

Nå nu kommer jeg til spørgsmålet: Hvad nu hvis man skulle forske i noget
med aner, der havde boet på den måde. Kan man så finde dem i
kirkebøgerne og folketællingerne?

Ruth

Fra : Clara Svendsen

Dato : 13-06-06 06:24

"Ruth Nielsen" <cfs29093@cybercity> skrev i en meddelelse

> Nå nu kommer jeg til spørgsmålet: Hvad nu hvis man skulle forske i noget
> med aner, der havde boet på den måde. Kan man så finde dem i
> kirkebøgerne og folketællingerne?
>
> Ruth
------------
Jeg har set en FT fra Rømø hvor der under adressen står: "En jordhule".

Og jeg har læst erindringer om en familie ude i det afvandede
Lammefjordsområde hvor boligen bestod af hvad der kunne skrabes sammen.

Ydermere, på Grønland boede man for få årtier siden i stenhuse med tag og
vinduer fra skibsforlis.
Hilsen Flemming Svendsen.

Fra : Clara Svendsen

Dato : 13-06-06 06:24

------------

Hent gratis SPAMfighter her: http://www.spamfighter.com/lda

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 13-06-06 15:30

"Clara Svendsen" skrev i en meddelelse

> ------------
> Jeg har set en FT fra Rømø hvor der under adressen står: "En
jordhule".

Wauw, så kan man altså finde folk på den slags adresser! Jeg leder
efter eet eller andet, som måske kan fortælle om ordet "Høsen". Men jeg
ved dårlig nok om det, i den tekst jeg sidder med, er et stednavn eller
noget helt andet.

Imidlertid har en hjælpsom person fundet ud af, at der i en
kirkebogsoptegnelse for Voer ved Dronninglund står om op til flere
personer, som boede i "Høsen".

Men jeg tror, jeg skal starte en anden tråd, hvor emnet lyser
anderledes.

> Og jeg har læst erindringer om en familie ude i det afvandede
> Lammefjordsområde hvor boligen bestod af hvad der kunne skrabes
sammen.

Ja, de har vist også haft det hårdt dér i 1800-tallet. Min mor, som er
fra Holbæk-egnen, har fortalt videre, hvad de gamle i slægten fortalte
om en nat, da digerne brast, og de arbejdede så blodet sprang dem af
fingrene, for at udbedre skaden. Jeg ved ikke hvilket år det skete.

> Ydermere, på Grønland boede man for få årtier siden i stenhuse med tag
og > vinduer fra skibsforlis.

Ja, det var sandelig noget andet end alle vore nye huse med
centralvarme og termoruder.

Du skal have tak for oplysningerne.

Hilsen Ruth Nielsen

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 14-06-06 08:55

Jeg kan da yderligere minde om en TV-udsendelse for nogle måneder siden der
handlede om ejeren på Egeskov på Fyn, der som bekendt samler på alt fra
dukker til motorcykler.

Det var kommet ham for øre at der et sted ude i skoven boede en eremit i en
hule af grene, løv og gamle klude, og som ejede en gammel og unik Harley
Davidson.
Da de kom derud skulle eremitten først lige have 'hulen af' og derefter
skulle biken graves frem af bunkerne af skrammel.

Så skulle den startes efter mange år i jordhulen, og om ikke skidtet gik
igang.!
Kort fortalt, man blev enige om en pris, greven fik sin Harley, og emitten
fik så mange penge han vist aldrig havde set på een gang.

Ingen tvivl, eremiten er med i de moderne folketællinger, han skal jo ha'
sin pension.
Hilsen Flemming Svendsen.

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 14-06-06 11:03

"Flemming Svendsen" skrev i en meddelelse
> [...]
emitten
> fik så mange penge han vist aldrig havde set på een gang.

Det var da en rigtig god historie. Man må håbe, han var i stand til at
gøre det lidt godt for sig selv, da han havde fået pengene.

Det kan godt være, der også er nogen der har bandet og svovlet over, at
de ikke vidste at der befandt sig en gammel Harley Davidson langt inde i
en skov. Jeg kender een som i en del år har pudset og plejet en gammel
Harley, så den så ud som ny, men alt udstyret var gammelt, der var
blevet gjort i stand, så det skinnede. Min bror sagde en gang: Den
Harley er helt uvurderlig.

Nå, om vinteren havde han den stående helt svøbt ind i kraftige
pressenninger. Og den stod inde i en krog under halvtaget på terrassen.
Tæt op mod huset. så kunne ingen se, hvad det var der stod der i mørket.
Men forrige år, juleaften, skulle han ned til sin mor med sine drenge.
Da de kom hjem var Harley'en væk.

Nej, hvor ku' man føle harme på hans vegne.

¨
> Ingen tvivl, eremiten er med i de moderne folketællinger, han skal jo
ha'
> sin pension.

Ja, jeg var en gang tolk for en jugoslavisk dame, som skulle tale med
socialkontoret. Da vi var færdige og hun stod og pakkede sine papirer
sammen, kom sådan en vejfarende svend ind ad døren. Hvad er Deres navn,
blev der spurgt. Han svarede, og blev derefter spurgt om sin adresse.
Jah, sagde han, jah se det er jo sådan ...

Så var vi ude ad døren, men jeg gad vide hvordan det forholder sig med
dem, der hele tiden er på vandring. Nå, jeg står heldigvis ikke og har
brug for de oplysninger.

Hilsen Ruth Nielsen

Fra : Michael Erichsen

Dato : 14-06-06 12:46

Flemming Svendsen wrote:

> Ingen tvivl, eremiten er med i de moderne folketællinger, han skal jo ha'
> sin pension.

Ja, se dem er man jo holdt op med efter 1970, fordi alle formodes
registeret i CPR.

Mvh Michael Erichsen

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 14-06-06 16:03

> Ja, se dem er man jo holdt op med efter 1970, fordi alle formodes
> registeret i CPR.
>
> Mvh Michael Erichsen
---------
Johhh, - - - det er jeg skam klar over netop med 'moderne' mener jeg jo
netop den måde vi bliver holdt øje med idag.

Danmarks Statistik holder os under lup og sorterer os for de mærkeligte
forskelligheder som f. eks dette 'geniale' tiltag:
http://www.efterskole.dk/statistik.aspx

Flemming Svendsen.

Fra : Michael Erichsen

Dato : 14-06-06 18:15

> Johhh, - - - det er jeg skam klar over netop med 'moderne' mener jeg jo
> netop den måde vi bliver holdt øje med idag.

Hvis du er interesseret i teknikken bag CPR og Den Ny Kirkebog, kan du
finde en præsentation herom:

http://mainframeweb.csc.dk/hostweb/cpr.ppt

Og en lidt nyere:

http://mainframeweb.csc.dk/hostweb/Share1068_handouts.pdf

(Men det _er_ nok ret teknisk).

Hvis du vil vide, hvad CPR har om dig selv, kan du få en "egenaccess"
uden beregning på:

http://www.cpr.dk/index.asp?d=638&n=0&o=9&s=4

Mvh Michael Erichsen