Alene hjemme
Fra : Beavis

Dato : 12-06-06 20:31

Hej

Hvor længe kan jeg lade min kat være alene hjemme, hvis der bare er mad,
vand & ren bakke.
Jeg overvejer at søge et job hvor jeg ikke er hjemme 2½ døgn. Er det for
lang tid ??

/Jan

Fra : Sabina H.

Dato : 12-06-06 20:42

Beavis wrote:
> [...]
> mad, vand & ren bakke.
> Jeg overvejer at søge et job hvor jeg ikke er hjemme 2½ døgn. Er det

når du kun har en kat og ingen til at se til den, så ja... den vil kede sig
ihjel, stakkels mis....
rent lovmæssigt SKAL alle dyr tilses mindst en gang om dagen og have adgang
til mad og vand.....

i praksis kan det nok bedre forsvare sig at lade to katte, der immervæk kan
underholde hinanden, være alene et par dage, hvis ellers du ikke har andre
muligheder overhovedet..... hvis du evt kunne finde en til at besøge katten
en gang om dagen mens du er væk, bare sikre sig at der er mad og vand, og
evt tømme bakken, så er det nok den bedste løsning.....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Karin Offenbach Rasm~

Dato : 12-06-06 21:53

"Sabina H." <sabina@websetter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>helst være alene. Herhjemme kappes mine om at være hersker i huset og de er
>endda søskende men overhovedet ikke venner.
Som killinger var de da nuttede da de sov i arm men det får altså en ende.
sorry

Karin

Hent gratis SPAMfighter her: http://www.spamfighter.com/lda

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-06 22:18

"Karin Offenbach Rasmussen" <karino@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Som killinger var de da nuttede da de sov i arm men det får altså en ende.
> sorry
>
> Karin
>

> --

Hej Karin
Mine 2 hankastrater er nu rigtigt gode venner
Så det holder ikke hvad du siger.
De er så gode venner at, hvis den ene ligger og sover og den anden kommer
forbi, ja så skal der pandeslikkes.
Er han vågen ja så skal der slåsses

Så der er forskel på katte, Heldigvis

Mvh Allan

Fra : Sabina H.

Dato : 12-06-06 22:22

Karin Offenbach Rasmussen wrote:

> [...]
> huset og de er endda søskende men overhovedet ikke venner.
> Som killinger var de da nuttede da de sov i arm men det får altså en

jeg er ked af at sige det, men jo, katte ER flok dyr, men ikke på samme måde
som hunde og heste er det, feks.... men de lever ofte i familiegrupper, så
længe der er en enehersker i huset... faktisk lever katte bedst lidt ligesom
løverne gør det... i matriartiske grupper, hvor hannerne er enspændere...

problemerne opstår somregel når man har to meget stærke individer der rent
statusmæssigt er på samme højde...
det kan feks være hvis man har to fertile hunner der går sammen..... de vil
hverisær kæmpe for at være "familiens overhovede"....
er man endt i en sådan situation er det bedste man kan gøre at neutralisere
den kat der virker til at være svagest i hirakiet..... lade der gå lidt tid
og så neutralisere den anden...

i kattehiraki kan man sådan generelt sige at hirakiet er som følger

hunkat med killinger (absolutte topscorer)
killinger (er beskyttede af moderen)
gravid hunkat
fertil hunkat i løbetid
fertil hunkat ikke i løbetid....

helt uden for kategorien ligger de fleste neutraliserede katte og
hannerne... er alle kattene neutraliserede vil den mest dominerende herske,
men udelukkende pga temprament, ikke på grund af hiraki.... man kan ikke
automatisk regne med at kuldsøskende automatisk er bedste venner.... i mange
tilfælde vil de i naturen sky hinanden for at undgå indavl, hvis de er af
hvert sit køn, og hvis de er af samme køn er de direkte konkurrenter.....

her i huset har vi været heldige og uheldige.... vi har haft mange
oplevelser af hvordan hirakiet ændre sig i takt med at kattegruppen ændrer
sig... lige nu lever vi i fryd og gammen med to fertile hunkatte (mor og
datter) og en neutraliseret hankat.... ingen magtkampe eller noget....
lillepigen bestemmer over menneskene, bamsen bestemmer over madskålene og
mormissen bestemmer over kradsetræet og sig selv... alle er glade og
tilfredse ;)
nej, de sover ikke i ske eller bunke, men de leger meget sammen, på kryds og
tværs af køn og alder.... den manglende bunkeputten skyldes nok mest at det
er persere, og sådan generelt set er persere ikke bunkeputtere grundet
varmen fra den store pels*G*

så nej, man kan ikke generelt sige at katte IKKE er flokdyr, og at de ikke
kan leve godt sammen... jeg er sikker på at der er MANGE her i gruppen der
har masser af modbevis på katte der lever i skøn forening og har stor glæde
af at være to ;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Hanne Engermann

Dato : 13-06-06 00:38

> [...]
> har masser af modbevis på katte der lever i skøn forening og har stor glæde

Bravo Sabina - super indlæg!

For øvrigt anbefaler både adfærdsforskere og dyrlæger to katte - og
især, når det drejer sig om en kat i lejlighed, som ikke kan få dækket
sit sociale behov for andre katte udendørs. Påfaldende mange
"problemkatte" er da også alene-katte.

Min egen erfaring og viden om katteadfærd har medført, at jeg *aldrig*
sender en kat ud som alene-kat, og de tilbagemeldinger jeg gennem mange
år har fået, er uden undtagelse "Aldrig kun én kat".

Du har nok ret i, hvad du skriver om varme og perserpels, for jeg har
flere skønne billeder af op til syv voksne katte, der "bunke-sover".

PS: Der skal en kat til at slikke en kat bag øret!

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
www.mega-mco.dk
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Hanne Engermann

Dato : 13-06-06 01:57

PS:

I naturen jager en hunkat som regel også sine sønner på porten af samme
årsag, mens hun beholder en datter for at hjælpe med pasning af sit
næste kuld. Er der mad nok i området (læs regelmæssig og rigelig
fodring), kan man opleve en flok, bestående af flere generationer hunner
af samme familie.

MEN: Med hensyn til søskende er jeg ikke enig med dig.
Du bruger selv løver som eksempel. Det er meget almindeligt, at to-tre
brødre slår sig sammen om en flok hunner i bedste forståelse. Det gælder
nemlig blot om at videregive generne, og når man er brødre, er det lige
meget, hvem der parrer.

Man kan som opdrætter benyte sig at denne viden, hvis man ønsker at have
mere end én avlshan. Blot skal man sørge for at få hannerne som
nogenlunde jævnaldrende killinger (i hvert fald inden de bliver
kønsmodne) og lade dem vokse op sammen. Så tror de, de er brødre.
Jeg har selv praktiseret det et par gange, og hannerne har dannet
"mandeklub", hvor de ligger sammen og tilmed vasker hinanden.

Det var vist et gevaldigt sidespring fra det oprindelige indlæg -
Undskyld!

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Sabina H.

Dato : 13-06-06 06:51

Hanne Engermann wrote:
> [...]
> sit næste kuld. Er der mad nok i området (læs regelmæssig og rigelig
> fodring), kan man opleve en flok, bestående af flere generationer

enig ;) Hunløver lever gerne i grupper på 2-12 stk hvor alle på en eler
anden vis er i familie.... dog kan en stor gruppe vælge at splitte sig op i
to mindre....

> [...]
> brødre slår sig sammen om en flok hunner i bedste forståelse. Det
> gælder nemlig blot om at videregive generne, og når man er brødre, er

du klippede meget strategisk lige midt i "i mange tilfælde".... i mange
tilfælde, betyder jo ikke ALLE ;)
jeg vidste godt den detale med brødregrupperne, faktisk finder hanløver også
sammen uden at være i familie med hinanden hvis de er heldige... de lever
gerne i grupper på 2-6 ;)
( kilde: http://encarta.msn.com/encyclopedia_761566718/Lion.html)

min hentydning til at man ikke skal regne med at kuldsøskende automatisk er
venner var sådan lidt generelt set, for jeg synes ofte man hører det
alligevel.... "de kan ikke fordrage hinanden, men de er sku da søskende og
vokset op sammen"....

> [...]
> Jeg har selv praktiseret det et par gange, og hannerne har dannet
> "mandeklub", hvor de ligger sammen og tilmed vasker hinanden.

nice ;)
nu ligger min erfaring mest hos hunnerne.... jeg har oplevet territoriekrig
bryde ud blot fordi omgivelserne ændrer sig, trods at pigerne var vant til
at leve sammen....

> Det var vist et gevaldigt sidespring fra det oprindelige indlæg -
> Undskyld!'

ikke desto mindre et interessant sidespring ;)

Fra : Gainsbourg

Dato : 13-06-06 02:38

Kan kun tilslutte mig Sabina og HE...

> Bravo Sabina - super indlæg!

Ja, jeg er også helt enig!

> [...]
> især, når det drejer sig om en kat i lejlighed, som ikke kan få dækket
> sit sociale behov for andre katte udendørs. Påfaldende mange

Ja, det har jeg også ofte lagt mærke til. Enten alenekatte eller katte i
ekstremt store kattehold - men det er sjældent at støde på problemkatte hvor
de lever 2 sammen...

> Min egen erfaring og viden om katteadfærd har medført, at jeg *aldrig*
> sender en kat ud som alene-kat, og de tilbagemeldinger jeg gennem mange
> år har fået, er uden undtagelse "Aldrig kun én kat".

Det er også min holdning!

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 12-06-06 23:18

Karin skrev
<Ved ik hvor du har det der med to katte fra. Katte er IKKE flokdyr >

Nej katte er ikke flokdyr, men de ER meget sociale dyr, blot fordi det ikke
er et flokdyr kan man altså ikke sætte lighedstegn ved asocial.
--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Beavis

Dato : 12-06-06 22:29

> [...]
> katten en gang om dagen mens du er væk, bare sikre sig at der er mad og
> vand, og evt tømme bakken, så er det nok den bedste løsning.....

Der kommer en og fodrer katten, men det bliver nok ikke til meget
underholdning.
Må se hvad jeg kan finde på.

/Jan

Fra : Gainsbourg

Dato : 13-06-06 02:31

Fra : Gainsbourg

Dato : 13-06-06 02:35

> [...]
> vand & ren bakke.
> Jeg overvejer at søge et job hvor jeg ikke er hjemme 2½ døgn. Er det for

Jeg er ikke sikker på, at jeg har forstået dit indlæg korrekt. Taler vi om
en enkeltstående begivenhed hvor du skal være væk een gang i 2½ døgn for at
søge et job eller om et job du overvejer at søge, hvor du jævnligt vil være
væk 2½ døgn af gangen?

I det første tilfælde, vil du nok kunne finde en løsning med foder og vand
og måske een der kikker forbi en gang eller 2. Hvis det drejer sig om
tilfælde to, og du skal være væk 2½ døgn af gangen jævnligt, mener jeg
bestemt det er for lang tid.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Beavis

Dato : 13-06-06 08:32

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og måske een der kikker forbi en gang eller 2. Hvis det drejer sig om
> tilfælde to, og du skal være væk 2½ døgn af gangen jævnligt, mener jeg

Det er 2½ døgn pr uge. Så har jeg fri resten af tiden

/Jan