| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Diesel til korte ture? Fra : Vittrup | 
  Dato :  12-06-06 18:06 |  
  |  
 
            Vi kigger efter brugt (3-5 år) Audi A6 /VW Passat med 1,9 TDi 130 hk
 Kørselsbehov ca. 15000 km. - en del småture 5-10 km men selvfølgelig også 
 længere ture
 Lejlighedsvis campingvognstræk
 Kan godt lide økonomien og trækket i diesel
 Kan en diesel holde til vores behov?
 Søren
 www.audiocompagniet.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Per Henneberg Kriste~ (12-06-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ | 
  Dato :  12-06-06 18:19 |  
  |   
            Vittrup wrote:
 > Vi kigger efter brugt (3-5 år) Audi A6 /VW Passat med 1,9 TDi 130 hk
 > Kørselsbehov ca. 15000 km. - en del småture 5-10 km men selvfølgelig
 > også længere ture
 > Lejlighedsvis campingvognstræk
 > Kan godt lide økonomien og trækket i diesel
 
 > Kan en diesel holde til vores behov?
 
 Ja. Dieseler er ikke så følsomme over for korte ture som de har været - hvis 
 de nogensinde har været det. Eksempelvis Forsvarets Golf II, som kører fuldt 
 ud lige så mange km som tilsvarende biler der kører langt mere.
 
 -- 
 Per, Esbjerg 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Niels Bengaard (12-06-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Niels Bengaard | 
  Dato :  12-06-06 18:34 |  
  |   
            >> Vi kigger efter brugt (3-5 år) Audi A6 /VW Passat med 1,9 TDi 130 hk
 >> Kørselsbehov ca. 15000 km. - en del småture 5-10 km men selvfølgelig
 >> også længere ture
 >> Lejlighedsvis campingvognstræk
 >> Kan godt lide økonomien og trækket i diesel
 >
 >> Kan en diesel holde til vores behov?
 >
 > Ja. Dieseler er ikke så følsomme over for korte ture som de har været - 
 > hvis de nogensinde har været det. Eksempelvis Forsvarets Golf II, som 
 > kører fuldt ud lige så mange km som tilsvarende biler der kører langt 
 > mere.
 
 Ja det er vist bare en dårlig vane at dieselgutterne ikke gider slukke 
 motorerne ved korte stop eks. på genbrugspladsen.
 Men opvarmning af bilen er vist lidt ringe med mindre man har fyr, så kommer 
 man til at frys på 5-10 km ture.
 
 Niels 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Henrik Stidsen (12-06-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik Stidsen | 
  Dato :  12-06-06 21:19 |  
  |  
 
            It happens that Niels Bengaard formulated :
 > Men opvarmning af bilen er vist lidt ringe med mindre man har fyr, så kommer 
 > man til at frys på 5-10 km ture.
 Ja puha, med mindre man har elektrisk varme i kabinen kan det godt være 
 en meget kold fornøjelse med sådanne små ture. Min plejer ikke at have 
 ret meget varme i blæserne før jeg når ud på motorvejen (som ligger ca. 
 8 km herfra) - motoren tager længere tid om at nå op over 70 grader...
 -- 
 Henrik Stidsen -  http://henrikstidsen.dk/
"Is this now?" - Agatha, The Minority Report
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Per Henneberg Kriste~ (12-06-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ | 
  Dato :  12-06-06 22:05 |  
  |   
            Henrik Stidsen wrote:
 > It happens that Niels Bengaard formulated :
 >> Men opvarmning af bilen er vist lidt ringe med mindre man har fyr,
 >> så kommer man til at frys på 5-10 km ture.
 
 > Ja puha, med mindre man har elektrisk varme i kabinen kan det godt
 > være en meget kold fornøjelse med sådanne små ture. Min plejer ikke
 > at have ret meget varme i blæserne før jeg når ud på motorvejen (som
 > ligger ca. 8 km herfra) - motoren tager længere tid om at nå op over
 > 70 grader...
 
 Min er også lang tid om at blive varm, men jeg har nu ingen problemer med at 
 holde varmen...
 
 -- 
 Per, Esbjerg 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Henrik Stidsen (13-06-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik Stidsen | 
  Dato :  13-06-06 19:54 |  
  |  
 
            Per Henneberg Kristensen presented the following explanation :
 >> Ja puha, med mindre man har elektrisk varme i kabinen kan det godt
 >> være en meget kold fornøjelse med sådanne små ture. Min plejer ikke
 >> at have ret meget varme i blæserne før jeg når ud på motorvejen (som
 >> ligger ca. 8 km herfra) - motoren tager længere tid om at nå op over
 >> 70 grader...
 > Min er også lang tid om at blive varm, men jeg har nu ingen problemer med at 
 > holde varmen...
 Det har jeg såmænd heller ikke, jeg har nemlig sædevarme :)
 -- 
 Henrik Stidsen -  http://henrikstidsen.dk/
"The reason there are two senators for each state is so that one can be 
 the designated driver." - Jay Leno
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Brian (13-06-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Brian | 
  Dato :  13-06-06 20:05 |  
  |  
 
            Henrik Stidsen wrote:
 >> Min er også lang tid om at blive varm, men jeg har nu ingen
 >> problemer med at holde varmen...
 >
 > Det har jeg såmænd heller ikke, jeg har nemlig sædevarme :)
 Per's Golf er nogenlunde magen til min, og der er da også
 sædevarme - det kan endda justeres i 4-5 trin...
 Kom igen   
/Brian 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Kasper Hansen [8270] (12-06-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kasper Hansen [8270] | 
  Dato :  12-06-06 19:11 |  
  |   
            > Vi kigger efter brugt (3-5 år) Audi A6 /VW Passat med 1,9 TDi 130 hk
 > Kørselsbehov ca. 15000 km. - en del småture 5-10 km men selvfølgelig også 
 > længere ture
 > Lejlighedsvis campingvognstræk
 > Kan godt lide økonomien og trækket i diesel
 
 Jeg kan forstå argumentet med trækket - det er fedt. Men økonomien får du 
 ikke meget gevinst af.
 En dieselmotor kører markant kortere på literen, så længe den er kold - og 
 afhængigt af motortype kan det godt tage lang tid. Som eksempel kan jeg 
 nævne at min 1,4 HDI godt kan bruge 20-30 minutter på at varme kølevandet op 
 til normal temp. hvis man kører pænt. Om vinteren kan den ikke engang "holde 
 varmen", hvis den står i tomgang. En motorvarmer kan selvfølgelig gøre 
 underværker, men den koster også penge.
 Hvis man som udgangspunkt siger at en dieselbil koster 40-100.000 mere end 
 en tilsvarende benzin (afhængigt af mærke og model, skal man faktisk køre 
 temmeligt mange kilometer for at forskellen udlignes i brandstoføkonomi. Det 
 skal retfærdigvis nævnes at en diesel også holder prisen bedre.
 Jeg ville kigge på en 1,8T model af samme mærke - den har også masser af 
 trækkraft, rimeligt god økonomi og er generelt en meget rost motor.
 
 > Kan en diesel holde til vores behov?
 
 Det kan den sikkert lige så godt som benzin - men det er vel generelt for 
 motorer at de har bedre af lange ture.
 
 /Kasper Hansen 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Preben Riis Sørensen (12-06-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen | 
  Dato :  12-06-06 20:19 |  
  |   
            
 "Vittrup" <XXXvittrup@audio-link.dk> skrev i en meddelelse
 news:448d9eed$0$27518$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Vi kigger efter brugt (3-5 år) Audi A6 /VW Passat med 1,9 TDi 130 hk
 > Kørselsbehov ca. 15000 km. - en del småture 5-10 km men selvfølgelig også
 > længere ture
 > Lejlighedsvis campingvognstræk
 > Kan godt lide økonomien og trækket i diesel
 >
 > Kan en diesel holde til vores behov?
 
 Sagtens, for der skal alligevel motor/kabinevarmer i, men der er ikke
 økonomi de første 5-10 km.
 --
            M.V.H.
 Preben Riis Sørensen
   preben@esenet.dk
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Vittrup (12-06-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Vittrup | 
  Dato :  12-06-06 20:29 |  
  |   
            
 ">
 > Sagtens, for der skal alligevel motor/kabinevarmer i, men der er ikke
 > økonomi de første 5-10 km.
 >
 Sådan en motorvarmer - er det noget man får til at starte automatisk eller 
 med fjernbetjening? Er det med diesel eller strøm?
 
 Søren 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Preben Riis Sørensen (12-06-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen | 
  Dato :  12-06-06 22:24 |  
  |   
            
 "Vittrup" <XXXvittrup@audio-link.dk> skrev i en meddelelse
 news:448dc05e$0$27527$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > ">
 > > Sagtens, for der skal alligevel motor/kabinevarmer i, men der er ikke
 > > økonomi de første 5-10 km.
 > >
 > Sådan en motorvarmer - er det noget man får til at starte automatisk eller
 > med fjernbetjening? Er det med diesel eller strøm?
 
 Min er født med et oliefyr der starter automatisk ved under 5 grader. Og
 startes direkte eller via ur til vinterforvarmning. Du kan 'få' det ligesom
 du ønsker det, og vil/kan betale for.
 
 Hvis man ser bort fra at gavne motoren og sænke startforbruget, kan man
 klare sig med noget eludstyr til opvarmning af kabineblæseluft, her og nu,
 det er dog ikke noget jeg har erfaring med, men anser det for en lidt skidt
 løsning der nok ikke skulle stå alene, men der er jo så sparet mange
 tusser....
 --
            M.V.H.
 Preben Riis Sørensen
   preben@esenet.dk
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Niels Bengaard (13-06-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Niels Bengaard | 
  Dato :  13-06-06 14:51 |  
  |   
            >> > Sagtens, for der skal alligevel motor/kabinevarmer i, men der er ikke
 >> > økonomi de første 5-10 km.
 >> >
 >> Sådan en motorvarmer - er det noget man får til at starte automatisk 
 >> eller
 >> med fjernbetjening? Er det med diesel eller strøm?
 >
 > Min er født med et oliefyr der starter automatisk ved under 5 grader. Og
 > startes direkte eller via ur til vinterforvarmning. Du kan 'få' det 
 > ligesom
 > du ønsker det, og vil/kan betale for.
 >
 > Hvis man ser bort fra at gavne motoren og sænke startforbruget, kan man
 > klare sig med noget eludstyr til opvarmning af kabineblæseluft, her og nu,
 > det er dog ikke noget jeg har erfaring med, men anser det for en lidt 
 > skidt
 > løsning der nok ikke skulle stå alene, men der er jo så sparet mange
 > tusser....
 
 Men man kan vel næppe holde strøm på batteriet hvis man kun kører 5-10 km 
 ture med varmer på inden turen hver gang.
 
 Niels 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Preben Riis Sørensen (13-06-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen | 
  Dato :  13-06-06 18:45 |  
  |   
            
 "Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev >
 > Men man kan vel næppe holde strøm på batteriet hvis man kun kører 5-10 km
 > ture med varmer på inden turen hver gang.
 
 Nej, det må man lade....
 --
            M.V.H.
 Preben Riis Sørensen
   preben@esenet.dk
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Tom K. (16-06-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Tom K. | 
  Dato :  16-06-06 17:29 |  
  |   
            
 "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse 
 news:448ddb54$0$74188$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Min er født med et oliefyr der starter automatisk ved under 5 grader.
 >
 
 Min Yaris II 1.4 D-4D (90Hk udgaven) har en elektrisk varmer, man kan tænde 
 for. Den hæver også tomgangen en smule når den tændes.
 
 Dog ved jeg ikke om den sidder direkte i motorolien eller i kølevandet.
 
 -- 
 Tom K.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Preben Riis Sørensen (16-06-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen | 
  Dato :  16-06-06 18:05 |  
  |   
            
 "Tom K." <nospam@xx.xx> skrev >
 > Min Yaris II 1.4 D-4D (90Hk udgaven) har en elektrisk varmer, man kan
 tænde
 > for. Den hæver også tomgangen en smule når den tændes.
 >
 > Dog ved jeg ikke om den sidder direkte i motorolien eller i kølevandet.
 
 Hvad er instruksen så vedrørende batterivedligehold?
 Det undrer mig lidt at der ikke er gået mode i at lave 'straksvarm'
 indblæsningsluft i alle biler, det ville ikke bruge ret meget strøm, men
 virkningen ville være en stor komfortforøgelse. Og det endda for meget små
 penge.
 --
            M.V.H.
 Preben Riis Sørensen
   preben@esenet.dk
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Niels Bengaard (16-06-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Niels Bengaard | 
  Dato :  16-06-06 19:34 |  
  |   
            >> Min Yaris II 1.4 D-4D (90Hk udgaven) har en elektrisk varmer, man kan
 > tænde
 >> for. Den hæver også tomgangen en smule når den tændes.
 >>
 >> Dog ved jeg ikke om den sidder direkte i motorolien eller i kølevandet.
 >
 > Hvad er instruksen så vedrørende batterivedligehold?
 > Det undrer mig lidt at der ikke er gået mode i at lave 'straksvarm'
 > indblæsningsluft i alle biler, det ville ikke bruge ret meget strøm, men
 > virkningen ville være en stor komfortforøgelse. Og det endda for meget små
 > penge.
 
 Tja, hvis du vil have hvad der svarer til en 2000 watt varmeblæser, som man 
 kan købe i byggemarkeder til et hus, så skal du med 12 volt have godt 160A. 
 Så kan du nok regne ud det ikke er ligetil med mindre man øger generator og 
 batteri en del i kapacitet.
 
 Niels 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                BJ (16-06-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : BJ | 
  Dato :  16-06-06 19:36 |  
  |   
            
 "Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4492f99b$0$156$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 
 KLIP
 
 > Tja, hvis du vil have hvad der svarer til en 2000 watt varmeblæser, som 
 > man kan købe i byggemarkeder til et hus, så skal du med 12 volt have godt 
 > 160A. Så kan du nok regne ud det ikke er ligetil med mindre man øger 
 > generator og batteri en del i kapacitet.
 
 Ja, for ledningsdimensionen er nok ikke noget problem.
 
 -- 
             Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~ 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Preben Riis Sørensen (17-06-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen | 
  Dato :  17-06-06 00:34 |  
  |   
            
 "Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev
 > Tja, hvis du vil have hvad der svarer til en 2000 watt varmeblæser, som
 man
 > kan købe i byggemarkeder til et hus, så skal du med 12 volt have godt
 160A.
 > Så kan du nok regne ud det ikke er ligetil med mindre man øger generator
 og
 > batteri en del i kapacitet.
 
 Jeg havde nu tænkt mig meget mindre. Men du har da ret, hvis det skal svare
 til at motoren er driftsvarm en vinterdag, så skal vi derop. Og så kan jeg
 godt forstå det ikke er at finde i bilparken. Men bare lige for at tage det
 isnende af indgående luft, kunne mindre også gøre det.
 --
            M.V.H.
 Preben Riis Sørensen
   preben@esenet.dk
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |