/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Valg af båd ?
Fra : Mikkel


Dato : 12-06-06 17:23

Hej
Jeg er på udkik efter en lille båd eller speedbåd, jeg skal bruge den mellem
fyn og Samsø, da jeg har fundet en kæreste ude på øen, og bor selv i Odense,
og da har jeg tænkt at det måske er meget nemmere og billigere at tage de
par kilometer (hvor langt er der egentligt ??(små 20 km, ikk )) tværs over
vandet.
Den skal kunne tage det alm danske vejr, men stormvejr skal jeg ikke lige ud
i, da må jeg hellere tage færgen fra Hou, men ud fra det, hvor stor båd skal
jeg påregne at gå efter, og hvad med havneplads, eller er det mulighed for
at "køre" op på stranden, (de her strande hvor der altid ligger masser a
både, og self. ikke badestrande) og bare ligge der, eller er der krav om
havneplads, til sikkert en mindre formue om året, .. eller ?
Ja i ka jo nok høre jeg ikke ved så meget om det endnu, men man skal jo lære
at kravle før man kan gå, så jo mere i kommer med, des bedre.
Der er også noget om man ska have en form for "kørekort" ikk ?

Mvh Mikkel



 
 
Leon Hulstroem (12-06-2006)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 12-06-06 18:36

> Jeg er på udkik efter en lille båd eller speedbåd, jeg skal bruge den
> mellem fyn og Samsø, da jeg har fundet en kæreste ude på øen, og bor selv
> i Odense,

Afstanden er ikke skudt helt ved siden af, men jeg ville ikke tage turen i
en speedbåd under 24fod, for det vand kan være ret seriøst.
Skulle det være, så tænk sejlbåd.

Mvh
Leon



HO (12-06-2006)
Kommentar
Fra : HO


Dato : 12-06-06 18:55


"Mikkel" <ingen@> skrev i en meddelelse
news:448d94ec$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> par kilometer (hvor langt er der egentligt ??(små 20 km, ikk )) tværs
>> over

Hej
Fra Odense til Ballen er der 30 mil.
Fra Fyns Hoved er der 15 mil.
Benzinforbruget er stort med en piskeris, frem og tilbage kræver omkring 40
liter a 10,-
Og som Leon skriver, kan det meget hurtig blive lidt uroligt på de kanter,
og ja du skal have "kørekort" med en båd der her er tale om.
Men det er nu svært at råde dig, når man ikke kender økonomien og transport
muligheder på Fyn.
Med venlig hilsen
Hans Olsen



Steffen Skov (12-06-2006)
Kommentar
Fra : Steffen Skov


Dato : 12-06-06 20:06


"HO" <ho@vejen-net.kdVENDES> skrev i en meddelelse
news:448daa6e$0$9303$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
>
> "Mikkel" <ingen@> skrev i en meddelelse
> news:448d94ec$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>>> par kilometer (hvor langt er der egentligt ??(små 20 km, ikk )) tværs
>>> over
>
> Hej
> Fra Odense til Ballen er der 30 mil.
> Fra Fyns Hoved er der 15 mil.
> Benzinforbruget er stort med en piskeris, frem og tilbage kræver omkring
> 40 liter a 10,-
> Og som Leon skriver, kan det meget hurtig blive lidt uroligt på de kanter,
> og ja du skal have "kørekort" med en båd der her er tale om.
> Men det er nu svært at råde dig, når man ikke kender økonomien og
> transport muligheder på Fyn.
> Med venlig hilsen
> Hans Olsen
Hej Mikkel
Farvandet kender jeg yderst godt, og jeg kan heller ikke anbefale andet end
en kølbåd. Der kan hurtig blive som en "heksekedel". Men en 22 fods kølbåd
med påhængsmotor kan nemt klare turen. Der er faktiskt ikke ret langt til
Kolby Kås, og her er altid plads, da havnen med opland er er røvkedelig. Tag
en cykel med, eller hav en stående på havnen. Samsø kan cykles rundt på kort
tid. Benzinprisen er høj, men en enkeltbillet med DSB fra Odense til
Skanderborg koster 161 kr.. Så skal der tillægges pris med bus fra
Skanderborg til Hov, og sejltur fra Hov til Sælvig. Sådan en enkeltbillet
løber nok op i 400 kr. Tænk også på tiden. Det vil tage en halv weekend med
offentlige transportmidler, og det er røvkedeligt. I båden kan du nyde det
og fange aftensmaden undervejs.De penge du du sparer ved at bruge offentlig
transport kan du købe en fornuftig 22 fods kølbåd for.
Hilsen
Steffen
--
"Det menneske, der ikke ikke har været omgivet af vand til alle sider, har
ikke noget begreb om verden"
Goethe




Bjarke Christensen (12-06-2006)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 12-06-06 20:46

Ahhh tænkte Bjarke ..... Det tager alligevel 4-6 timer i sejlbåd. Mon det
tager så lang tid med de offentlige ?? Men ak "rejseplanen" kan slet ikke
finde vej uden om!! - så det er nok bedst i båd .... <smile>

/Bjarke


"Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> wrote in message
news:448dbb30$0$74148$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "HO" <ho@vejen-net.kdVENDES> skrev i en meddelelse
> news:448daa6e$0$9303$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
>>
>> "Mikkel" <ingen@> skrev i en meddelelse
>> news:448d94ec$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>>>> par kilometer (hvor langt er der egentligt ??(små 20 km, ikk )) tværs
>>>> over
>>
>> Hej
>> Fra Odense til Ballen er der 30 mil.
>> Fra Fyns Hoved er der 15 mil.
>> Benzinforbruget er stort med en piskeris, frem og tilbage kræver omkring
>> 40 liter a 10,-
>> Og som Leon skriver, kan det meget hurtig blive lidt uroligt på de
>> kanter, og ja du skal have "kørekort" med en båd der her er tale om.
>> Men det er nu svært at råde dig, når man ikke kender økonomien og
>> transport muligheder på Fyn.
>> Med venlig hilsen
>> Hans Olsen
> Hej Mikkel
> Farvandet kender jeg yderst godt, og jeg kan heller ikke anbefale andet
> end en kølbåd. Der kan hurtig blive som en "heksekedel". Men en 22 fods
> kølbåd med påhængsmotor kan nemt klare turen. Der er faktiskt ikke ret
> langt til Kolby Kås, og her er altid plads, da havnen med opland er er
> røvkedelig. Tag en cykel med, eller hav en stående på havnen. Samsø kan
> cykles rundt på kort tid. Benzinprisen er høj, men en enkeltbillet med DSB
> fra Odense til Skanderborg koster 161 kr.. Så skal der tillægges pris med
> bus fra Skanderborg til Hov, og sejltur fra Hov til Sælvig. Sådan en
> enkeltbillet løber nok op i 400 kr. Tænk også på tiden. Det vil tage en
> halv weekend med offentlige transportmidler, og det er røvkedeligt. I
> båden kan du nyde det og fange aftensmaden undervejs.De penge du du sparer
> ved at bruge offentlig transport kan du købe en fornuftig 22 fods kølbåd
> for.
> Hilsen
> Steffen
> --
> "Det menneske, der ikke ikke har været omgivet af vand til alle sider, har
> ikke noget begreb om verden"
> Goethe
>
>
>



Leon Hulstroem (12-06-2006)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 12-06-06 21:04

> Ahhh tænkte Bjarke ..... Det tager alligevel 4-6 timer i sejlbåd. Mon det
> tager så lang tid med de offentlige ?? Men ak "rejseplanen" kan slet ikke
> finde vej uden om!! - så det er nok bedst i båd .... <smile>

"Fy" Bjarke.... du top-poster, så hellere klippe hele skidtet.

Fra Korsør ser det overkommentligt ud, bus til Slagelse 40min, Bus til
Kalundborg 75min, færge til Samsø 120min.

I Hobie'en burde det ikke tage 3 timer og i min speedbåd... nej så er det
billigere at tage færgen :-/

-Leon



Steffen Skov (13-06-2006)
Kommentar
Fra : Steffen Skov


Dato : 13-06-06 16:36

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
news:448dc89b$0$2104$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Fra Korsør ser det overkommentligt ud, bus til Slagelse 40min, Bus til
> Kalundborg 75min, færge til Samsø 120min.
>
>
> -Leon
Se turen over Sjælland havd jeg glemt. Det er absolut en god mulighed om
div. køreplaner kan times uden for megen ventetid.
Men jeg vil sgu hellere sejle. Og båden kan man jo bruge til så mange andre
psykopbyggende sejladser.
Hilsen
Steffen



Mikkel (12-06-2006)
Kommentar
Fra : Mikkel


Dato : 12-06-06 22:47

> Fra Odense til Ballen er der 30 mil.
> Fra Fyns Hoved er der 15 mil.
> Benzinforbruget er stort med en piskeris, frem og tilbage kræver omkring
> 40 liter a 10,-
> Og som Leon skriver, kan det meget hurtig blive lidt uroligt på de kanter,
> og ja du skal have "kørekort" med en båd der her er tale om.
> Men det er nu svært at råde dig, når man ikke kender økonomien og
> transport muligheder på Fyn.

Hej
1000 tak for jeres svar, her er der nu rigtigt noget at tænke over, de gange
jeg har været derovre, har jeg taget bilen til Hou, og ladet den stå der, så
har jeg taget cyklen med i bilen, og taget den med på færgen, og cyklet de
sidste små 7 km.
Det er nok en udgift, tur retur på ca 500 kr, så det er da værd at overveje
at få fat i en båd, det er jo også en del hurtigere, da turen hurtigt, med
kø på motorvejen, færgen, m.m nemt kan tage 3 - 4 timer, bare den ene vej.
Hvad er der der sker i farvandet der, er der meget blæst, eller er der nogle
lumske strømme ?

Mvh Mikkel



Ukendt (13-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-06-06 08:44


"Mikkel" <ingen@> skrev i en meddelelse
news:448de0bf$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Det er nok en udgift, tur retur på ca 500 kr, så det er da værd at
> overveje at få fat i en båd, det er jo også en del hurtigere, da turen
> hurtigt, med kø på motorvejen, færgen, m.m nemt kan tage 3 - 4 timer, bare
> den ene vej.
> Hvad er der der sker i farvandet der, er der meget blæst, eller er der
> nogle lumske strømme ?
>
> Mvh Mikkel
>

Hej Mikkel

Ideen er som sådan OK, men jeg mener bare at det desværre ikke hænger sammen
;-(((

Hvis transporten skal være hurtigere end med bil og færge, så har du brug
for en motorbåd.

Hvis transporten skal være "sikker" - altså pålidelig, så du ikke i dårligt
vejr "strander" på Samsø, eller ikke kan komme derop, så skal det være en
rimelig søgående motorbåd.

Hvis transporten skal være billig - så tag bil og færge - den virker også om
vinteren!!

Hvis du vil sejle selv, og det skal være pålideligt, kunne tåle også det
dårlige vejr der optræder i det åbne farvand, gøre turen på en fornuftig
tid, og kunne gøre turen fra april til november - så skal du have er en
søgående lukket motorbåd, med en solid indebordsmotor - her taler vi om en
anskaffesespris på nok ikke under 200 - 300 K. Så vil du få en fart på skal
vi sige 10 knob, og kan gøre turen fra Fyns Hoved til Kolby/Ballen på et par
timer.

Så skal du have en liggeplads. Om sommeren vil det kunne klares med en
betonklods i Korshavn ved Fynshoved. Der kan du køre til, og med en gammel
jolle (2 K) en pæl og et par waders kan du så stige om til motorbåden.
Tankningen af diesel må du så klare på Samsø.

Men tidligt om foråret og om efteråret er du nød til at flytte motorbåden
til en beskyttet havn - alene af den grund, at forsikringen ellers ikke
dækker. Her kan du så principielt vælge Egensedybet eller Bregnør - hvis der
ellers er til at få plads. Det vil dog øge dine udgifter med 3-5 K pr år til
havneplads, samt gøre turen over en time længere hver vej.

Dertil kommer så vinterplads, op og udsætning, vedligehold og forsikring
formentlig +15K pr år.

Jeg vil være en rigtig lyseslukker ;-((( og sige:

Hvis du havde båden alligevel, så ville det være naturligt at sejle derop
selv når vejret var til det, men at købe en med det formål - glem det. Det
er for dyrt og for besværligt.

Hilsen John




Mikkel (15-06-2006)
Kommentar
Fra : Mikkel


Dato : 15-06-06 13:40

> Ideen er som sådan OK, men jeg mener bare at det desværre ikke hænger
> sammen ;-(((
>
> Hvis transporten skal være hurtigere end med bil og færge, så har du brug
> for en motorbåd.
>
> Hvis transporten skal være "sikker" - altså pålidelig, så du ikke i
> dårligt vejr "strander" på Samsø, eller ikke kan komme derop, så skal det
> være en rimelig søgående motorbåd.
>
> Hvis transporten skal være billig - så tag bil og færge - den virker også
> om vinteren!!
>
> Hvis du vil sejle selv, og det skal være pålideligt, kunne tåle også det
> dårlige vejr der optræder i det åbne farvand, gøre turen på en fornuftig
> tid, og kunne gøre turen fra april til november - så skal du have er en
> søgående lukket motorbåd, med en solid indebordsmotor - her taler vi om en
> anskaffesespris på nok ikke under 200 - 300 K. Så vil du få en fart på
> skal vi sige 10 knob, og kan gøre turen fra Fyns Hoved til Kolby/Ballen på
> et par timer.
>
> Så skal du have en liggeplads. Om sommeren vil det kunne klares med en
> betonklods i Korshavn ved Fynshoved. Der kan du køre til, og med en
> gammel jolle (2 K) en pæl og et par waders kan du så stige om til
> motorbåden. Tankningen af diesel må du så klare på Samsø.
>
> Men tidligt om foråret og om efteråret er du nød til at flytte motorbåden
> til en beskyttet havn - alene af den grund, at forsikringen ellers ikke
> dækker. Her kan du så principielt vælge Egensedybet eller Bregnør - hvis
> der ellers er til at få plads. Det vil dog øge dine udgifter med 3-5 K pr
> år til havneplads, samt gøre turen over en time længere hver vej.
>
> Dertil kommer så vinterplads, op og udsætning, vedligehold og forsikring
> formentlig +15K pr år.
>
> Jeg vil være en rigtig lyseslukker ;-((( og sige:
>
> Hvis du havde båden alligevel, så ville det være naturligt at sejle derop
> selv når vejret var til det, men at købe en med det formål - glem det.
> Det er for dyrt og for besværligt.
>
> Hilsen John
>
Hej John

1000 tak for en virkelig uddybende forklaring, jeg kan godt se jeg nok burde
tage bilen et stykke tid endnu, og tænke en del over tingene, for egentligt
havde jeg nok regnet med en båd til en 30 - 50 kg, men her har jeg nok skudt
temmeligt meget forbi, men på et tidspunkt vil jeg da have mig en båd, men
ikke lige nu kan jeg godt se

kan i have jer en rigtig god sommer

Mvh Mikkel



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408526
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste