/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Måling af "sivende strøm"?
Fra : Ukendt


Dato : 12-06-06 00:49

Som novice på det elektriske felt vil jeg gerne have et tip/hjælp til
afsløring af "en tilsyneladende skjult strømsluger" på min båd.

Jeg har over nogle dage målt spændingen i Volt på startbatteriet og på
"servicebanken" uden at foretage opladning af batterierne. Det viser
sig, at selvom hovedafbryderen er slukket, falder spændingen fra
"servicebanken" med nogle hundrededele Volt - f.eks. fra 12,62 til
12,59 på et døgn, mens startbatteriets spænding holdes uændret -
f.eks. på 12,53 V i flere dage ... Jeg ved ikke, hvor meget
spændingsfaldet må være ej heller, hvordan jeg kan måle på et batteri,
hvor megen strøm, som "løber ud af det" på et givet tidpunkt eller
over et vist tidsrum ... Jeg har kun et af de billige gule
"multimetre", med hvilket jeg kan måle spænding og modstand ...

Så vidt mig bekendt er de eneste "kunder i servicebanken", der går
udenom hovedafbryderen, den elektriske lænsepumpe og radioen (så de
forvalgte stationer fastholdes). Men med det gode vejr, vi har haft på
det sidste, er det usandsynligt, at pumpen har været i "action" ...
Men måske den står og bruger lidt ved overvågningen? ... Nogen, der
har en idé om strømforbruget på disse to enheder og om det kan
forklare spændingsfaldet? ... Da båden er købt brugt, har jeg ikke
nogen skriftlig dokumentation vedr. de to nævnte enheder.

Er der en i gruppen, som enten kan berolige mig og overbevise mig om,
at der ikke er et problem - eller give mig et tip til, hvordan jeg får
en mere solid viden om bådens konkrete el-forbrug for de forskellige
enheder. Det nytter ikke at anbefale mig anskaffelse af et apparat i
mange tusinde kroner klassen ... ... det har jeg prøvet ...
....

Og kan jeg få hjælp her i gruppen, kan jeg jo spare en sejlbådskyndig
elektriker til flere hundrede kroner i timen ... (c; ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'



 
 
Ole P. (12-06-2006)
Kommentar
Fra : Ole P.


Dato : 12-06-06 04:30

Flemming Torp wrote:
> Som novice på det elektriske felt vil jeg gerne have et tip/hjælp til
> afsløring af "en tilsyneladende skjult strømsluger" på min båd.
>
> Jeg har over nogle dage målt spændingen i Volt på startbatteriet og på
> "servicebanken" uden at foretage opladning af batterierne. Det viser
> sig, at selvom hovedafbryderen er slukket, falder spændingen fra
> "servicebanken" med nogle hundrededele Volt - f.eks. fra 12,62 til
> 12,59 på et døgn, mens startbatteriets spænding holdes uændret -
> f.eks. på 12,53 V i flere dage ... Jeg ved ikke, hvor meget
> spændingsfaldet må være ej heller, hvordan jeg kan måle på et batteri,
> hvor megen strøm, som "løber ud af det" på et givet tidpunkt eller
> over et vist tidsrum ... Jeg har kun et af de billige gule
> "multimetre", med hvilket jeg kan måle spænding og modstand ...
>
> Så vidt mig bekendt er de eneste "kunder i servicebanken", der går
> udenom hovedafbryderen, den elektriske lænsepumpe og radioen (så de
> forvalgte stationer fastholdes). Men med det gode vejr, vi har haft på
> det sidste, er det usandsynligt, at pumpen har været i "action" ...
> Men måske den står og bruger lidt ved overvågningen? ... Nogen, der
> har en idé om strømforbruget på disse to enheder og om det kan
> forklare spændingsfaldet? ... Da båden er købt brugt, har jeg ikke
> nogen skriftlig dokumentation vedr. de to nævnte enheder.
>
> Er der en i gruppen, som enten kan berolige mig og overbevise mig om,
> at der ikke er et problem - eller give mig et tip til, hvordan jeg får
> en mere solid viden om bådens konkrete el-forbrug for de forskellige
> enheder. Det nytter ikke at anbefale mig anskaffelse af et apparat i
> mange tusinde kroner klassen ... ... det har jeg prøvet ...
> ...

Jeg tror at du kan beroliges, for det er helt almindeligt at spændingen på
en akkumulator falder noget efter opladning.
Præcis hvor meget og hvad den elektrokemiske forklaring er, ved jeg ikke,
men de 30 mV som du nævner lyder almindeligt.

Prøv evt at måle strømmen i mA der går fra akkuen, når alle normale
forbrugere er slukket. Det går fint at gøre, selv med det billige
multimeter.
Hvis der går f.eks 10 mA til vedligehold af et eller andet, kan vi hurtigt
udregne at det tager 100 timer at forbruge 1 Amperetime fra akkuen, og hvis
vi for nemheds skyld sætter kapaciteten til 50 Amperetimer, vil det tage 100
* 50 = 5000 timer ~ 7 måneder at aflade akkumulatoren totalt.
Selvafladningen af akkuen er sandsynligvis større.

--
hilsen Ole




Harding E. Larsen (12-06-2006)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 12-06-06 08:23

Hej Flemming,

De tal som du opgiver er ikke unormale værdier især ikke med den
omgivelsestemperatur vi har i disse dage.
Skal et batteri efter opladning "holde sig" i længere tid efter
opladning så placeres det i et kølerum.
Et batteri har altid en hvis selvafladning det kan ske på den
ene eller på begge elektroder i hver celle. Det skyldes
forskelligt potentiale mellem forskellige punkter i elektroderne.
En forurening af i materialet i elektroderne i forbindelse med
elektroden og elektrolytten, kan virke som en kortsluttende
celle i sig selv. Dette kan forårsage at elektroden formindskes
eller at cellen aflades selvom batteriet ikke er tilsluttet
noget som helst. Det sker som oftest på den negative elektrode.
Oven i det kommer så at efter hånden som batteriet ældes og
sulfatresterne der rystes af cellerne, især ved store
strømafgivelser ved f.eks. start af motor, lægger sig i bunden
af batteriet og aflejringerne efterhånden kommer op til
elektroderne ja så vil cellen begynde at kortslutte sig selv og
kan ikke tage imod ladning. Når der lades kommer der en større
varmeudvikling og cellen bobler kraftigere en normalt. Så er vi
derude hvor batteriet skal skiftes.

Den afladning af batteriet som du har set skal ikke forurolige
dig. Det er jo sådant at jo bedre måleudstyr man får desto flere
detaljer kan man se og undre sig over.

Mvh/Harding


Flemming Torp <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev:
>Som novice på det elektriske felt
>vil jeg gerne have et tip/hjælp til
>afsløring af "en tilsyneladende
>skjult strømsluger" på min båd.
>
>Jeg har over nogle dage målt
>spændingen i Volt på startbatteriet og på
>"servicebanken" uden at foretage
>opladning af batterierne. Det viser
>sig, at selvom hovedafbryderen er
>slukket, falder spændingen fra
>"servicebanken" med nogle
>hundrededele Volt - f.eks. fra 12,62 til
>12,59 på et døgn, mens
>startbatteriets spænding holdes uændret -
>f.eks. på 12,53 V i flere dage ...
>Jeg ved ikke, hvor meget
>spændingsfaldet må være ej heller,
>hvordan jeg kan måle på et batteri,
>hvor megen strøm, som "løber ud af
>det" på et givet tidpunkt eller
>over et vist tidsrum ... Jeg har
>kun et af de billige gule
>"multimetre", med hvilket jeg kan
>måle spænding og modstand ...
>
>Så vidt mig bekendt er de eneste
>"kunder i servicebanken", der går
>udenom hovedafbryderen, den
>elektriske lænsepumpe og radioen (så de
>forvalgte stationer fastholdes).
>Men med det gode vejr, vi har haft på
>det sidste, er det usandsynligt, at
>pumpen har været i "action" ...
>Men måske den står og bruger lidt
>ved overvågningen? ... Nogen, der
>har en idé om strømforbruget på
>disse to enheder og om det kan
>forklare spændingsfaldet? ... Da
>båden er købt brugt, har jeg ikke
>nogen skriftlig dokumentation vedr.
>de to nævnte enheder.
>
>Er der en i gruppen, som enten kan
>berolige mig og overbevise mig om,
>at der ikke er et problem - eller
>give mig et tip til, hvordan jeg får
>en mere solid viden om bådens
>konkrete el-forbrug for de
>forskellige
>enheder. Det nytter ikke at
>anbefale mig anskaffelse af et apparat i
>mange tusinde kroner klassen ...
> ... det har jeg prøvet ...
>...
>
>Og kan jeg få hjælp her i gruppen,
>kan jeg jo spare en sejlbådskyndig
>elektriker til flere hundrede
>kroner i timen ... (c; ...
>
>--
>Flemming Torp
>'kun en tåbe frygter ikke haven'
>



Aage Andersen (12-06-2006)
Kommentar
Fra : Aage Andersen


Dato : 12-06-06 08:49


"Flemming Torp"

> Er der en i gruppen, som enten kan berolige mig og overbevise mig om, at
> der ikke er et problem - eller give mig et tip til, hvordan jeg får en
> mere solid viden om bådens konkrete el-forbrug for de forskellige enheder.
> Det nytter ikke at anbefale mig anskaffelse af et apparat i mange tusinde
> kroner klassen ... ... det har jeg prøvet ...

De fleste billige metre kan maale strøm. Hvis dit ikke kan, kan du faa et
for under en hund. Det er lidt besværligt at maale strøm, da instrumentet
skal indskydes i ledningen. Det sker nemmest ved at maale i en sikring
(erstat sikringen med dit instrument). Strømmaaling er lidt "farlig", da et
amperemeter er en kortslutning, saa du skal vide hvad du gør. Husk at stille
meteret væk fra strømmaaling, naar du er færdig med maalingen og start altid
i det mindst følsomme omraade.

Aage



Ukendt (12-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-06-06 09:17


"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
news:448cabd9$0$38714$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Som novice på det elektriske felt vil jeg gerne have et tip/hjælp
> til afsløring af "en tilsyneladende skjult strømsluger" på min båd.
>
SNIP resten ...

Tak til Ole, Harding og Aage ovenfor for beroligende og konstruktive
svar.

Det er jo rart at vide om nogle observationer indikerer et problem
eller bare kan betagtes som normaltilstand. Det er desværre ikke altid
at mere information er af det gode. Som her og i andre af livets
forhold kan det også lede til unødvendige bekymringer...

Jeg indrømmer, at jeg pga. af manglende viden og erfaring har vægret
mig meget ved at sætte mit lille apparat i serie med noget som helst,
men kan forstå, at det ikke behøver være så farligt endda ... Jeg
forsøger med forsigtighed ...

Tak for hjælpen!

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'



Jørgen L. (12-06-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen L.


Dato : 12-06-06 10:37

> Så vidt mig bekendt er de eneste "kunder i servicebanken", der går udenom
> hovedafbryderen, den elektriske lænsepumpe og radioen (så de forvalgte
> stationer fastholdes). Men med det gode vejr, vi har haft på

Det er din radio som gør forskellen, den trækker konstant en lille smule
strøm, det er helt normalt, så jeg tror ikke at du har problemmer.

Hilsen Jørgen



Ukendt (12-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-06-06 11:14

Hej Jørgen,

Det er den slags svar, der gør en helt varm om hjertet! Tak!

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

"Jørgen L." <Noemail@noemail.dk.dk> skrev i en meddelelse
news:aBajg.23$rm6.13@news.get2net.dk...
>> Så vidt mig bekendt er de eneste "kunder i servicebanken", der går
>> udenom hovedafbryderen, den elektriske lænsepumpe og radioen (så de
>> forvalgte stationer fastholdes). Men med det gode vejr, vi har haft
>> på
>
> Det er din radio som gør forskellen, den trækker konstant en lille
> smule strøm, det er helt normalt, så jeg tror ikke at du har
> problemmer.
>
> Hilsen Jørgen
>


HO (12-06-2006)
Kommentar
Fra : HO


Dato : 12-06-06 16:26


"Jørgen L." <Noemail@noemail.dk.dk> skrev i en meddelelse
news:aBajg.23$rm6.13@news.get2net.dk...
> Det er din radio som gør forskellen, den trækker konstant en lille smule
> strøm, det er helt normalt, så jeg tror ikke at du har problemmer.
Hej
Apropos radio, på et tidspunkt her i NG, gik der mange diskussioner, om hvor
hovedafbryderen skulle placeres, enten på + eller minus.
I min båd er den placeret på minus kabel, med det resultat at min radio
taber forprogrammerede kanaler, så jeg skal scanne hver gang,
hovedafbryderen har været slukket.
Så godt som alle bilradioer har en tyndere ekstra plus ledning, netop til at
fastholde kanalerne, så nu hvor jeg skal have monteret en ny bilradio, er
jeg nødsaget til at trække nye ledninger til radioen med egen afbryder,
fordi hovedafbryderen sidder på minus siden.

Hilsen
Hans



Ukendt (12-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-06-06 17:56


"HO" <ho@vejen-net.kdVENDES> skrev i en meddelelse
news:448d878a$0$11660$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
>
> "Jørgen L." <Noemail@noemail.dk.dk> skrev i en meddelelse
> news:aBajg.23$rm6.13@news.get2net.dk...
>> Det er din radio som gør forskellen, den trækker konstant en lille
>> smule strøm, det er helt normalt, så jeg tror ikke at du har
>> problemmer.
> Hej
> Apropos radio, på et tidspunkt her i NG, gik der mange diskussioner,
> om hvor hovedafbryderen skulle placeres, enten på + eller minus.
> I min båd er den placeret på minus kabel, med det resultat at min
> radio taber forprogrammerede kanaler, så jeg skal scanne hver gang,
> hovedafbryderen har været slukket.
> Så godt som alle bilradioer har en tyndere ekstra plus ledning,
> netop til at fastholde kanalerne, så nu hvor jeg skal have monteret
> en ny bilradio, er jeg nødsaget til at trække nye ledninger til
> radioen med egen afbryder, fordi hovedafbryderen sidder på minus
> siden.
>
> Hilsen
> Hans
>
>
Nøjagtigt det samme var mit problem, så jeg har trukket en ekstra
minusledning til radioen uden om hovedafbryderen, så stationerne
fastholdes. Det er åbenbart det forbrug, der forklarer mit strømtab
.... tror jeg på ...
I virkeligheden vil jeg helst have et mindre genopladeligt batteri,
som kunne fastholde stationerne ... Så der ikke var strømforbrug på
båden, når jeg ikke er på den - bortset fra den elektriske lænsepumpe,
som jeg synes bør være tilsluttet ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'



HO (12-06-2006)
Kommentar
Fra : HO


Dato : 12-06-06 18:48


"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
news:448d9c91$0$38638$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> I virkeligheden vil jeg helst have et mindre genopladeligt batteri, som
> kunne fastholde stationerne ... Så der ikke var strømforbrug på
Hej
Ja - men det er lidt svært, da radioen jo også skal bruge kraftige strøm til
at "spille" på den samme minus ledning.
Men backup strømmen er nu så lidt, at det ikke betyder det store.
Hilsen
Hans Olsen



Bent Pedersen (12-06-2006)
Kommentar
Fra : Bent Pedersen


Dato : 12-06-06 22:57

Jamen så flyt dog hovedafbryderen over på plus, det er den eneste rigtige
løsning. Sidder sikringerne også på minus?
Det er absolut ikke god latin at afbryde minus. Tværtimod bør alle
"minusser" forbindes inkl. motorens fundament mm. så man har en fælles stel
i hele båden. Ligesom i din bil.

Bent
"HO" <ho@vejen-net.kdVENDES> skrev i en meddelelse
news:448d878a$0$11660$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
>
> "Jørgen L." <Noemail@noemail.dk.dk> skrev i en meddelelse
> news:aBajg.23$rm6.13@news.get2net.dk...
>> Det er din radio som gør forskellen, den trækker konstant en lille smule
>> strøm, det er helt normalt, så jeg tror ikke at du har problemmer.
> Hej
> Apropos radio, på et tidspunkt her i NG, gik der mange diskussioner, om
> hvor hovedafbryderen skulle placeres, enten på + eller minus.
> I min båd er den placeret på minus kabel, med det resultat at min radio
> taber forprogrammerede kanaler, så jeg skal scanne hver gang,
> hovedafbryderen har været slukket.
> Så godt som alle bilradioer har en tyndere ekstra plus ledning, netop til
> at fastholde kanalerne, så nu hvor jeg skal have monteret en ny bilradio,
> er jeg nødsaget til at trække nye ledninger til radioen med egen afbryder,
> fordi hovedafbryderen sidder på minus siden.
>
> Hilsen
> Hans
>
>



Ukendt (12-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-06-06 23:26


"Bent Pedersen" <bentp@email.dk> skrev i en meddelelse
news:448de33a$0$60782$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Jamen så flyt dog hovedafbryderen over på plus, det er den eneste
> rigtige løsning. Sidder sikringerne også på minus?
> Det er absolut ikke god latin at afbryde minus. Tværtimod bør alle
> "minusser" forbindes inkl. motorens fundament mm. så man har en
> fælles stel i hele båden. Ligesom i din bil.
>
> Bent

Hvorfor er det egentlig den eneste rigtige løsning? - Altså at
hovedafbryderen sidder på plussiden?
I min sejlbåd fra 1990 har et ikke helt ukendt dansk værft valgt at
lade hovedafbryderen sidde på minussiden ...
Hvad kan grunden være til det, hvis det ikke er god latin?
Jeg har selv undret mig, men konkluderede, at det nok kunne være lige
meget ...
Alle "minusser" er hos mig forbundet til "fælles jord" og alle
sikringer sidder på plussiden ...
Mener du i ramme alvor, at man skal flytte hovedafbryderen i den
situation?

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'



Lars Kristensen (13-06-2006)
Kommentar
Fra : Lars Kristensen


Dato : 13-06-06 00:21

Flemming Torp wrote:

> Hvorfor er det egentlig den eneste rigtige løsning? - Altså at
> hovedafbryderen sidder på plussiden?

Det er principielt ligemeget. Strømmen er ligeglad om den sidder det ene
eller det andet sted. Strømmen går op i om kredsløbet er sluttet eller
åbent. Hvis det bare et sted i kredsen er åbent kan der ikke løbe strøm
og der er derved ikke nogen risici for kortslutninger m.m. mens man ikke
er i båden.
Det kan dog være uhensigtsmæssigt at have den til at afbryde på den
negative pol netop i det tilfælde med radioen. Men omvendt:
hovedafbryderen sidder der jo netop for at afbryde _alt_ og koble akkuen
ud af strømkredsen.

I dag er det mest almindelige at man afbryder den positive pol. Det har
som sagt ikke nogen praktisk betydning, men blot noget man gør for at
holde en hvis standard hele vejen rundt.

- Lars

Ukendt (13-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-06-06 00:53


"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse
news:448df68a$0$60778$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Flemming Torp wrote:
>
>> Hvorfor er det egentlig den eneste rigtige løsning? - Altså at
>> hovedafbryderen sidder på plussiden?
>
> Det er principielt ligemeget. Strømmen er ligeglad om den sidder det
> ene eller det andet sted.

SNIP
>
> I dag er det mest almindelige at man afbryder den positive pol. Det
> har som sagt ikke nogen praktisk betydning, men blot noget man gør
> for at holde en hvis standard hele vejen rundt.
>
> - Lars

Tak Lars, så slipper jeg for at kaste mig over det af Bent anbefalede
projekt.
Med den vejrudsigt, ville det jo også være ærgerligt at ligge med
hovedet nede under køjerne og bytte om på røde og sorte ledninger ...
.... og det er vel så også ligegyldigt, hvor sikringerne sidder, bare
de sidder på strengen til hver "bruger" - ikke?

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'



Lars Kristensen (13-06-2006)
Kommentar
Fra : Lars Kristensen


Dato : 13-06-06 09:50

Flemming Torp wrote:

> Tak Lars, så slipper jeg for at kaste mig over det af Bent anbefalede
> projekt.

Det var så lidt

> Med den vejrudsigt, ville det jo også være ærgerligt at ligge med
> hovedet nede under køjerne og bytte om på røde og sorte ledninger ...
> ... og det er vel så også ligegyldigt, hvor sikringerne sidder, bare de
> sidder på strengen til hver "bruger" - ikke?

Det er korrekt jo. Men hvis du en dag alligevel beslutter at lave dine
elinstallationer om, så sæt sikringer og afbryder på plussiden, så
følger du almindelig praksis.

- Lars

Ukendt (13-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-06-06 10:34


"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse
news:448e7be1$0$60780$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Flemming Torp wrote:
>
>> Tak Lars, så slipper jeg for at kaste mig over det af Bent
>> anbefalede projekt.
>
> Det var så lidt
>
>> Med den vejrudsigt, ville det jo også være ærgerligt at ligge med
>> hovedet nede under køjerne og bytte om på røde og sorte ledninger
>> ... ... og det er vel så også ligegyldigt, hvor sikringerne sidder,
>> bare de sidder på strengen til hver "bruger" - ikke?
>
> Det er korrekt jo. Men hvis du en dag alligevel beslutter at lave
> dine elinstallationer om, så sæt sikringer og afbryder på plussiden,
> så følger du almindelig praksis.
>
> - Lars

Jeg har bestemt ingen intentioner om at lave noget som helst om ... og
sikringerne er alle placeret på plussiden undtaget den lednig, jeg har
trukket fra minussiden til radioen ... der har jeg sat en sikring
imellem minuspol og radioens minus ...

Så jeg er meget beroliget over dit klare svar ... Hvis det ikke er
forbundet med afgørende fordele, kan jeg ikke se, hvorfor jeg skulle
lave noget om for at følge almindelig praksis ... specielt ikke, da
jeg opfatter mig som novice og amatør på dette felt. Og når man har
købt en brugt båd, kan det være noget af et problem at gennemgå hele
det elektriske system ... Så jeg vil hellere ud at sejle ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'



Harding E. Larsen (13-06-2006)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 13-06-06 13:27

Hej Flemming,

En lille ledning som ligger kontrolleret af dig giver ikke noget
problem for dig; men du rører ved noget essentielt ved at du
skriver at det er en brugt båd du har købt og derved ikke har
det fulde kendskab til installationen. Det kan jo også omfatte
en evt. fremtidig ejer af din båd.
Den gamle historie med at afbryde og sikre minusledningen
stammer nok fra den tid hvor mange motorer havde plus til stel
(det kendes især fra bilerne at en del modeller havde plus til
stel).
Når man laver en elektrisk installation sætter man afbrydere og
sikringer på de ledninger som har det største potentiale
(+/fase/mellemledning)i forhold til omgivelserne
(jord/vandrør/motor o.s.v.). Det har den store fordel at man ved
hovedafbryderen, afbryder al strøm på installationen og man kan
føle sig tryg ved at lave indgreb og lade ledninger hænge løst
ud fra komponenterne i båden, uden at skulle bekymre sig der
ligger ledninger med strøm på, indtil man er færdig med arbejdet.
I flerefasede installationer i huse, er hovedafbryderne
indrettet til at afbryde alle faser samtidigt.

For at vende tilbage til dit oprindelige spørgsmål, hvor et
forbrug til fastholdelse af de forvalgte kanal på radioen, så
kan jeg trøste dig med at batteriet i mange år kunne levere
denne lille vedligeholdelsesforsyning om batteriet var uden eget
tab. Det er blybatterier ikke og derfor må vi hen over
batteriernes levetid akseptere at der pågår en selvafladning.
Selvfladningstiden er meget afhængig af temperaturen; men på et
rimeligt godt batteri er den uden betydning i dagligdagen.

Mvh/Harding


Bent Pedersen (13-06-2006)
Kommentar
Fra : Bent Pedersen


Dato : 13-06-06 19:53


"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
news:448de9d4$0$38619$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Bent Pedersen" <bentp@email.dk> skrev i en meddelelse
> news:448de33a$0$60782$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> Jamen så flyt dog hovedafbryderen over på plus, det er den eneste rigtige
>> løsning. Sidder sikringerne også på minus?
>> Det er absolut ikke god latin at afbryde minus. Tværtimod bør alle
>> "minusser" forbindes inkl. motorens fundament mm. så man har en fælles
>> stel i hele båden. Ligesom i din bil.
>>
>> Bent
>
> Hvorfor er det egentlig den eneste rigtige løsning? - Altså at
> hovedafbryderen sidder på plussiden?
> I min sejlbåd fra 1990 har et ikke helt ukendt dansk værft valgt at lade
> hovedafbryderen sidde på minussiden ...
> Hvad kan grunden være til det, hvis det ikke er god latin?
> Jeg har selv undret mig, men konkluderede, at det nok kunne være lige
> meget ...
> Alle "minusser" er hos mig forbundet til "fælles jord" og alle sikringer
> sidder på plussiden ...
> Mener du i ramme alvor, at man skal flytte hovedafbryderen i den
> situation?
>
> --
> Flemming Torp
> 'kun en tåbe frygter ikke haven'
>
>
Jeg skal ikke sige hvorfor nogle værfter har valgt den løsning du har. Blot
gentage at det er almindelig praksis, og dermed "god latin", at placere
hovedafbrydere på plussen. Det er en de facto standard.
Og ja, jeg ville i ramme alvor bytte om på de par ledninger.

Mvh
Bent



Ukendt (13-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-06-06 20:43


"Bent Pedersen" <bentp@email.dk> skrev i en meddelelse
news:448f0976$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> news:448de9d4$0$38619$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>
>> "Bent Pedersen" <bentp@email.dk> skrev i en meddelelse
>> news:448de33a$0$60782$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>> Jamen så flyt dog hovedafbryderen over på plus, det er den eneste
>>> rigtige løsning. Sidder sikringerne også på minus?
>>> Det er absolut ikke god latin at afbryde minus. Tværtimod bør alle
>>> "minusser" forbindes inkl. motorens fundament mm. så man har en
>>> fælles stel i hele båden. Ligesom i din bil.
>>>
>>> Bent
>>
>> Hvorfor er det egentlig den eneste rigtige løsning? - Altså at
>> hovedafbryderen sidder på plussiden?
>> >> --
>> Flemming Torp
>> 'kun en tåbe frygter ikke haven'
>>
>>
> Jeg skal ikke sige hvorfor nogle værfter har valgt den løsning du
> har. Blot gentage at det er almindelig praksis, og dermed "god
> latin", at placere hovedafbrydere på plussen. Det er en de facto
> standard.
> Og ja, jeg ville i ramme alvor bytte om på de par ledninger.
>
> Mvh
> Bent
>
Hej Bent,

Tak for tilbagemelding ... Nu er jeg skruet sådan sammen, at jeg
spørger indtil jeg forstår argumenterne og til dem mener jeg ikke at
"god latin" og "de facto standard" hører hjemme.

Når et større Dansk værft, der har leveret tusinder af lystbåde til
store dele af verden, afleverer deres el-system med hovedafbryderen på
minus-siden (båden er bygget i 1990) skal der - efter min mening -
rigtig gode argumenter til for at ændre ledningsføringen. Og jeg kan
fortælle dig, at det ikke bare er et par ledninger ... jeg bliver helt
"svedt", når jeg løfter låget over de tre batterier ... Det ser godt
nok lidt uoverskueligt ud ...

Så jeg må indrømme, at jeg ikke har forstået, hvad jeg vil vinde ved
at flytte hovedafbryderen fra de "sorte" til de "røde" ledninger ...
Det har jo trods alt fungeret i 16 år ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'



Bjarke Christensen (15-06-2006)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 15-06-06 18:19

I nogle lande kører man i højre side af vejen og i nogle lande i venstre
side af vejen. Der er ikke noget der er "rigtigt" og "forkert". Sådan er det
også med plus og minus i båden.

Blot viser behovet for den ekstra ledning til radioens hukommelse, at det er
praktisk at gøre som flertallet, så ikke man skal lave den slags tricks.

Jeg ville ændre det hvis jeg alligevel skulle lave noget om på det. Hvis
ikke ville jeg bare sejle videre som en glad mand.

Bjarke


"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote in message
news:448f1547$0$38722$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
snip
> Hej Bent,
>
> Tak for tilbagemelding ... Nu er jeg skruet sådan sammen, at jeg spørger
> indtil jeg forstår argumenterne og til dem mener jeg ikke at "god latin"
> og "de facto standard" hører hjemme.
>
> Når et større Dansk værft, der har leveret tusinder af lystbåde til store
> dele af verden, afleverer deres el-system med hovedafbryderen på
> minus-siden (båden er bygget i 1990) skal der - efter min mening - rigtig
> gode argumenter til for at ændre ledningsføringen. Og jeg kan fortælle
> dig, at det ikke bare er et par ledninger ... jeg bliver helt "svedt", når
> jeg løfter låget over de tre batterier ... Det ser godt nok lidt
> uoverskueligt ud ...
>
> Så jeg må indrømme, at jeg ikke har forstået, hvad jeg vil vinde ved at
> flytte hovedafbryderen fra de "sorte" til de "røde" ledninger ... Det har
> jo trods alt fungeret i 16 år ...
>
> --
> Flemming Torp
> 'kun en tåbe frygter ikke haven'
>
>



Ukendt (15-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-06-06 20:23


"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
news:44919678$0$60785$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>I nogle lande kører man i højre side af vejen og i nogle lande i
>venstre side af vejen. Der er ikke noget der er "rigtigt" og "forkert".
>Sådan er det også med plus og minus i båden.
>
> Blot viser behovet for den ekstra ledning til radioens hukommelse, at
> det er praktisk at gøre som flertallet, så ikke man skal lave den
> slags tricks.
>
> Jeg ville ændre det hvis jeg alligevel skulle lave noget om på det.
> Hvis ikke ville jeg bare sejle videre som en glad mand.
>
> Bjarke
>

Det sidste er jeg afgjort mest stemt for ... og det er jo ren dovenskab,
at jeg ikke gider finde de forskellige radiostationer, hver gang, jeg
kommer til båden ... og det er fremdeles den eneste ulempe, jeg er stødt
på til dato ... så jeg lever med denne lille ekstra ledning i systemet,
som er ret uoverskueligt i forvejen ... ...

Har iøvrigt prøvet at teste strømforbruget ... "viseren" svinger imellem
0,0 og 0,1 A ... og er mest på 0,0 A ... så jeg sover roligt ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'



Bjarke Christensen (15-06-2006)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 15-06-06 21:48

Ja, jeg ville også tro det var minimalt. Kan dit "meter" ikke sætter op i
følsomhed ? jeg vil gætte på 10-30 mA....

Bjarke

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote in message
news:4491b382$0$38701$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
snip
> Det sidste er jeg afgjort mest stemt for ... og det er jo ren dovenskab,
> at jeg ikke gider finde de forskellige radiostationer, hver gang, jeg
> kommer til båden ... og det er fremdeles den eneste ulempe, jeg er stødt
> på til dato ... så jeg lever med denne lille ekstra ledning i systemet,
> som er ret uoverskueligt i forvejen ... ...
>
> Har iøvrigt prøvet at teste strømforbruget ... "viseren" svinger imellem
> 0,0 og 0,1 A ... og er mest på 0,0 A ... så jeg sover roligt ...
>
> --
> Flemming Torp
> 'kun en tåbe frygter ikke haven'
>
>



Ukendt (15-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-06-06 22:35


"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
news:4491c785$0$60778$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Ja, jeg ville også tro det var minimalt. Kan dit "meter" ikke sætter
> op i følsomhed ? jeg vil gætte på 10-30 mA....
>
> Bjarke
>

Tys, tys, Bjarke, for jeg kan ikke finde ud af det, så jeg har "leget
med en batterimonitor", som kun har én decimal på måling af
strømforbruget i Ampere ... pinligt ... for jeg har fået mange gode tips
af velmenende bidragydere i gruppen, men jeg har vist ikke forstået det
.... Så det bliver imellem os - ikke? ... ...
--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'


Bjarke Christensen (15-06-2006)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 15-06-06 22:39

Min mund er lukket med syv segl ....spejderære ....

Bjarke

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote in message
news:4491d27d$0$38700$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
snip
>
> Tys, tys, Bjarke, for jeg kan ikke finde ud af det, så jeg har "leget med
> en batterimonitor", som kun har én decimal på måling af strømforbruget i
> Ampere ... pinligt ... for jeg har fået mange gode tips af velmenende
> bidragydere i gruppen, men jeg har vist ikke forstået det ... Så det
> bliver imellem os - ikke? ... ...
> --
> Flemming Torp
> 'kun en tåbe frygter ikke haven'
>



Ukendt (15-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-06-06 22:50

Min fætters ejedomsmægler kom med en ny version, da han havde indikeret,
at han var interesseret i at købe og bad ham om diskretion: "Min mund er
blokeret af syv højtalere" ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
news:4491d37a$0$60779$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Min mund er lukket med syv segl ....spejderære ....
>
> Bjarke
>


KM (21-06-2006)
Kommentar
Fra : KM


Dato : 21-06-06 17:23

Der er et tilfælde hvor det er en fordel at montere hovedafbryderen på
minus. Hvis hovedafbryderen sidder i nærheden af motoren således at
man med et stykke værktøs el.l. ved et uheld kan komme til at
kortslutte hovedafbryderens poler til motorens chassis vil der ikke
ske andet end hvad der svarer til at afbryderen sluttes. Hvis den
derimod sidder på plus så sker der ting og sager...
Af samme grund bør man som regel først afmontere minus polen og
derefter plus polen når man afmonterer et batteri i en bil.

Ellers er det mest et spørgsmål om at benytte det mest udbredte system
(som jeg formoder er at afbryderen sidder på plus) således at systemet
forekommer en så logisk som muligt når man på et tidspunkt skal til at
fejlfinde på systemet.

Karsten

>On Tue, 13 Jun 2006 00:25:37 +0200, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote:

>
>Hvorfor er det egentlig den eneste rigtige løsning? - Altså at
>hovedafbryderen sidder på plussiden?
>I min sejlbåd fra 1990 har et ikke helt ukendt dansk værft valgt at
>lade hovedafbryderen sidde på minussiden ...
>Hvad kan grunden være til det, hvis det ikke er god latin?
>Jeg har selv undret mig, men konkluderede, at det nok kunne være lige
>meget ...
>Alle "minusser" er hos mig forbundet til "fælles jord" og alle
>sikringer sidder på plussiden ...
>Mener du i ramme alvor, at man skal flytte hovedafbryderen i den
>situation?


Bjarke Christensen (21-06-2006)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 21-06-06 20:36

Men på min båd sad hovedafbryderen lige ved siden af batteriets pluspol, og
så er det jo afbrydelse af plussen der er det bedste .....

Og hvis man tager pluspolen af batteriet først og ledningen rammer
motorblokken, hvad er det så lige der sker ? Jeg vil da gætte på lige
præcis: "ingenting".

Bjarke


"KM" <nomail@tele.dk> wrote in message
news:fvri925evce8d2gls88tig0q8qpmho2hit@4ax.com...
> Der er et tilfælde hvor det er en fordel at montere hovedafbryderen på
> minus. Hvis hovedafbryderen sidder i nærheden af motoren således at
> man med et stykke værktøs el.l. ved et uheld kan komme til at
> kortslutte hovedafbryderens poler til motorens chassis vil der ikke
> ske andet end hvad der svarer til at afbryderen sluttes. Hvis den
> derimod sidder på plus så sker der ting og sager...
> Af samme grund bør man som regel først afmontere minus polen og
> derefter plus polen når man afmonterer et batteri i en bil.
>
> Ellers er det mest et spørgsmål om at benytte det mest udbredte system
> (som jeg formoder er at afbryderen sidder på plus) således at systemet
> forekommer en så logisk som muligt når man på et tidspunkt skal til at
> fejlfinde på systemet.
>
> Karsten
>



KM (23-06-2006)
Kommentar
Fra : KM


Dato : 23-06-06 06:27

Det er ikke fordi plus polen kan ramme motor eller chassis at man gør
det på den måde, det er fordi værktøjet man afmonterer den med kan
ramme chassiset.

Karsten

On Wed, 21 Jun 2006 21:36:20 +0200, "Bjarke Christensen"
<BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig være med K da jeg
er dansker)> wrote:

>Men på min båd sad hovedafbryderen lige ved siden af batteriets pluspol, og
>så er det jo afbrydelse af plussen der er det bedste .....
>
>Og hvis man tager pluspolen af batteriet først og ledningen rammer
>motorblokken, hvad er det så lige der sker ? Jeg vil da gætte på lige
>præcis: "ingenting".
>
>Bjarke
>
>
>"KM" <nomail@tele.dk> wrote in message
>news:fvri925evce8d2gls88tig0q8qpmho2hit@4ax.com...
>> Der er et tilfælde hvor det er en fordel at montere hovedafbryderen på
>> minus. Hvis hovedafbryderen sidder i nærheden af motoren således at
>> man med et stykke værktøs el.l. ved et uheld kan komme til at
>> kortslutte hovedafbryderens poler til motorens chassis vil der ikke
>> ske andet end hvad der svarer til at afbryderen sluttes. Hvis den
>> derimod sidder på plus så sker der ting og sager...
>> Af samme grund bør man som regel først afmontere minus polen og
>> derefter plus polen når man afmonterer et batteri i en bil.
>>
>> Ellers er det mest et spørgsmål om at benytte det mest udbredte system
>> (som jeg formoder er at afbryderen sidder på plus) således at systemet
>> forekommer en så logisk som muligt når man på et tidspunkt skal til at
>> fejlfinde på systemet.
>>
>> Karsten
>>
>


Bjarke Christensen (23-06-2006)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 23-06-06 17:33

Point taken.

Bjarke

"KM" <nomail@tele.dk> wrote in message
news:8pum921kkg8v8nsvtuoltel4c05vk9m1i5@4ax.com...
> Det er ikke fordi plus polen kan ramme motor eller chassis at man gør
> det på den måde, det er fordi værktøjet man afmonterer den med kan
> ramme chassiset.
>
> Karsten
>
> On Wed, 21 Jun 2006 21:36:20 +0200, "Bjarke Christensen"
> <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig være med K da jeg
> er dansker)> wrote:
>
>>Men på min båd sad hovedafbryderen lige ved siden af batteriets pluspol,
>>og
>>så er det jo afbrydelse af plussen der er det bedste .....
>>
>>Og hvis man tager pluspolen af batteriet først og ledningen rammer
>>motorblokken, hvad er det så lige der sker ? Jeg vil da gætte på lige
>>præcis: "ingenting".
>>
>>Bjarke
>>
>>
>>"KM" <nomail@tele.dk> wrote in message
>>news:fvri925evce8d2gls88tig0q8qpmho2hit@4ax.com...
>>> Der er et tilfælde hvor det er en fordel at montere hovedafbryderen på
>>> minus. Hvis hovedafbryderen sidder i nærheden af motoren således at
>>> man med et stykke værktøs el.l. ved et uheld kan komme til at
>>> kortslutte hovedafbryderens poler til motorens chassis vil der ikke
>>> ske andet end hvad der svarer til at afbryderen sluttes. Hvis den
>>> derimod sidder på plus så sker der ting og sager...
>>> Af samme grund bør man som regel først afmontere minus polen og
>>> derefter plus polen når man afmonterer et batteri i en bil.
>>>
>>> Ellers er det mest et spørgsmål om at benytte det mest udbredte system
>>> (som jeg formoder er at afbryderen sidder på plus) således at systemet
>>> forekommer en så logisk som muligt når man på et tidspunkt skal til at
>>> fejlfinde på systemet.
>>>
>>> Karsten
>>>
>>
>



ThomasB (23-06-2006)
Kommentar
Fra : ThomasB


Dato : 23-06-06 18:20


"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
news:449c17a8$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Point taken.

Hvad svarer du på?



Bjarke Christensen (23-06-2006)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 23-06-06 18:28

Det ville du tydeligt kunne se, hvis ikke du *bevist* havde klippet det væk
i dit banale forsøg på at demonstrere ulemper ved topposting. - men faktisk
er indlægget (og mit svar) en total overskueligt demonstration af at der
intet går tabt ved topposting. Jeg klipper lige mit indlæg ind her:

-------
Point taken.

Bjarke

"KM" <nomail@tele.dk> wrote in message
news:8pum921kkg8v8nsvtuoltel4c05vk9m1i5@4ax.com...
> Det er ikke fordi plus polen kan ramme motor eller chassis at man gør
> det på den måde, det er fordi værktøjet man afmonterer den med kan
> ramme chassiset.
>
> Karsten
-------

Det er for trættende det her !!

Bjarke

"ThomasB" <usenet*fjern*@*SKAL FJERNES*2ma2.dk> wrote in message
news:449c22ae$0$15785$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
> være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
> news:449c17a8$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
>> Point taken.
>
> Hvad svarer du på?
>



Flemming Torp (23-06-2006)
Kommentar
Fra : Flemming Torp


Dato : 23-06-06 21:22

Efter jeg har lært at bruge mit "kill-filter", er jeg herligt fri for
"støjsenderen på den frekvens" ...
Det har bl.a. betydet, at jeg nu kan koncentrere mig om indlæg vedr. sejlads
.... Herligt ...

--
Flemming Torp

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
news:449c24b8$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Det ville du tydeligt kunne se, hvis ikke du *bevist* havde klippet det
> væk i dit banale forsøg på at demonstrere ulemper ved topposting. - men
> faktisk er indlægget (og mit svar) en total overskueligt demonstration af
> at der intet går tabt ved topposting. Jeg klipper lige mit indlæg ind her:
>
> -------
> Point taken.
>
> Bjarke
>
> "KM" <nomail@tele.dk> wrote in message
> news:8pum921kkg8v8nsvtuoltel4c05vk9m1i5@4ax.com...
>> Det er ikke fordi plus polen kan ramme motor eller chassis at man gør
>> det på den måde, det er fordi værktøjet man afmonterer den med kan
>> ramme chassiset.
>>
>> Karsten
> -------
>
> Det er for trættende det her !!
>



Niels & Astrid (13-06-2006)
Kommentar
Fra : Niels & Astrid


Dato : 13-06-06 20:18


"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
news:448cabd9$0$38714$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Som novice på det elektriske felt vil jeg gerne have et tip/hjælp til
> afsløring af "en tilsyneladende skjult strømsluger" på min båd.
>
> Jeg har over nogle dage målt spændingen i Volt på startbatteriet og på
> "servicebanken" uden at foretage opladning af batterierne. Det viser sig,
> at selvom hovedafbryderen er slukket, falder spændingen fra
> "servicebanken" med nogle hundrededele Volt - f.eks. fra 12,62 til 12,59
> på et døgn, mens startbatteriets spænding holdes uændret - f.eks. på 12,53
> V i flere dage ... Jeg ved ikke, hvor meget spændingsfaldet må være ej
> heller, hvordan jeg kan måle på et batteri, hvor megen strøm, som "løber
> ud af det" på et givet tidpunkt eller over et vist tidsrum ... Jeg har kun
> et af de billige gule "multimetre", med hvilket jeg kan måle spænding og
> modstand ...
>
> Så vidt mig bekendt er de eneste "kunder i servicebanken", der går udenom
> hovedafbryderen, den elektriske lænsepumpe og radioen (så de forvalgte
> stationer fastholdes). Men med det gode vejr, vi har haft på det sidste,
> er det usandsynligt, at pumpen har været i "action" ... Men måske den står
> og bruger lidt ved overvågningen? ... Nogen, der har en idé om
> strømforbruget på disse to enheder og om det kan forklare spændingsfaldet?
> ... Da båden er købt brugt, har jeg ikke nogen skriftlig dokumentation
> vedr. de to nævnte enheder.
>
> Er der en i gruppen, som enten kan berolige mig og overbevise mig om, at
> der ikke er et problem - eller give mig et tip til, hvordan jeg får en
> mere solid viden om bådens konkrete el-forbrug for de forskellige enheder.
> Det nytter ikke at anbefale mig anskaffelse af et apparat i mange tusinde
> kroner klassen ... ... det har jeg prøvet ... ...
>
> Og kan jeg få hjælp her i gruppen, kan jeg jo spare en sejlbådskyndig
> elektriker til flere hundrede kroner i timen ... (c; ...
>
> --
> Flemming Torp
> 'kun en tåbe frygter ikke haven'

hej Gruppe. I alle trådene synes det mig, at der ikke er nogen der
henviser Torp til den lille " bibel " EL om bord " . hvis bare vi sejlere
ville følge de råd der er i den ville 90% af fejlene kunne undgåes. Jovist
er den "langhåret" og man bør tage den med på dasset for at lære lidt hver
gang, men der er megen viden på en lille plads. Der er en indgående
forklaring på hvordan akkumulatoren er konstrueret så de fleste vil lære at
behandle grejet rigtigt. f.eks 35% reglen . Iøvrigt er jeg enig med Jørgen i
at radioens hukommelsesspænding er årsagen til den forskellige afladning for
min radiomanual siger at standbyforbruget er 5 mA til vedligeholdese. mvh
Niels F. apropos bøger har jeg haft megen glæde af : Henrik Juul, Bådens
elektriske system, Teknisk forlag ISBN 87-571-1730-6. Der er helt sikkert
nogle der vil kunne lære noget der.
>
>



Ukendt (13-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-06-06 20:50


"Niels & Astrid" <NielsAstrid@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
news:448f0f82$0$8068$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
>
> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> news:448cabd9$0$38714$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> Som novice på det elektriske felt vil jeg gerne have et tip/hjælp
>> til afsløring af "en tilsyneladende skjult strømsluger" på min båd.
>>
>> Jeg har over nogle dage målt spændingen i Volt på startbatteriet og
>> på "servicebanken" uden at foretage opladning af batterierne. Det
>> viser sig, at selvom hovedafbryderen er slukket, falder spændingen
>> fra "servicebanken" med nogle hundrededele Volt

SNIP

> hej Gruppe. I alle trådene synes det mig, at der ikke er nogen
> der henviser Torp til den lille " bibel " EL om bord " . hvis bare
> vi sejlere ville følge de råd der er i den ville 90% af fejlene
> kunne undgåes. Jovist er den "langhåret" og man bør tage den med på
> dasset for at lære lidt hver gang, men der er megen viden på en
> lille plads.

Hejsa "NielsAstrid" ...

Tak for dit tip!

Når ingen af de faste bidragydere har anbefalet mig den bog, kan det
skyldes, at de allerede ved, jeg har den og forsøger at kæmpe mig
igennem den ved enhver given lejlighed, hvor jeg er på "el-herrens
mark" ...

Og jeg anbefaler den ivrigt til andre sejlere. Men jeg synes ikke jeg
i bogen kunne finde svar på mit spørgsmål om "sivende strøm", men er
blevet grundigt belært af andre i gruppen, at det er helt normalt og
jeg skal bare slappe af ... og det gør jeg så ... altså hvad det
problem angår ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'



Niels & Astrid (13-06-2006)
Kommentar
Fra : Niels & Astrid


Dato : 13-06-06 20:18


"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
news:448cabd9$0$38714$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Som novice på det elektriske felt vil jeg gerne have et tip/hjælp til
> afsløring af "en tilsyneladende skjult strømsluger" på min båd.
>
> Jeg har over nogle dage målt spændingen i Volt på startbatteriet og på
> "servicebanken" uden at foretage opladning af batterierne. Det viser sig,
> at selvom hovedafbryderen er slukket, falder spændingen fra
> "servicebanken" med nogle hundrededele Volt - f.eks. fra 12,62 til 12,59
> på et døgn, mens startbatteriets spænding holdes uændret - f.eks. på 12,53
> V i flere dage ... Jeg ved ikke, hvor meget spændingsfaldet må være ej
> heller, hvordan jeg kan måle på et batteri, hvor megen strøm, som "løber
> ud af det" på et givet tidpunkt eller over et vist tidsrum ... Jeg har kun
> et af de billige gule "multimetre", med hvilket jeg kan måle spænding og
> modstand ...
>
> Så vidt mig bekendt er de eneste "kunder i servicebanken", der går udenom
> hovedafbryderen, den elektriske lænsepumpe og radioen (så de forvalgte
> stationer fastholdes). Men med det gode vejr, vi har haft på det sidste,
> er det usandsynligt, at pumpen har været i "action" ... Men måske den står
> og bruger lidt ved overvågningen? ... Nogen, der har en idé om
> strømforbruget på disse to enheder og om det kan forklare spændingsfaldet?
> ... Da båden er købt brugt, har jeg ikke nogen skriftlig dokumentation
> vedr. de to nævnte enheder.
>
> Er der en i gruppen, som enten kan berolige mig og overbevise mig om, at
> der ikke er et problem - eller give mig et tip til, hvordan jeg får en
> mere solid viden om bådens konkrete el-forbrug for de forskellige enheder.
> Det nytter ikke at anbefale mig anskaffelse af et apparat i mange tusinde
> kroner klassen ... ... det har jeg prøvet ... ...
>
> Og kan jeg få hjælp her i gruppen, kan jeg jo spare en sejlbådskyndig
> elektriker til flere hundrede kroner i timen ... (c; ...
>
> --
> Flemming Torp
> 'kun en tåbe frygter ikke haven'

hej Gruppe. I alle trådene synes det mig, at der ikke er nogen der
henviser Torp til den lille " bibel " EL om bord " . hvis bare vi sejlere
ville følge de råd der er i den ville 90% af fejlene kunne undgåes. Jovist
er den "langhåret" og man bør tage den med på dasset for at lære lidt hver
gang, men der er megen viden på en lille plads. Der er en indgående
forklaring på hvordan akkumulatoren er konstrueret så de fleste vil lære at
behandle grejet rigtigt. f.eks 35% reglen . Iøvrigt er jeg enig med Jørgen i
at radioens hukommelsesspænding er årsagen til den forskellige afladning for
min radiomanual siger at standbyforbruget er 5 mA til vedligeholdese. mvh
Niels F. apropos bøger har jeg haft megen glæde af : Henrik Juul, Bådens
elektriske system, Teknisk forlag ISBN 87-571-1730-6. Der er helt sikkert
nogle der vil kunne lære noget der.
>
>



--
----------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 51 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent gratis SPAMfighter her: http://www.spamfighter.com/lda



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408526
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste