sejljolle
Fra : Søren

Dato : 11-06-06 19:13

Hej

Jeg er på jagt efter en jolle, primært til fritids sejllads, mig og en ven

Jeg har kigget på 470, 505, Trapez.

Mit spørgsmål går på hvad er den primære forskel på de forskellige joller

Så som sejlbestykning, sværhedsgrad, hastighed, brugtpris og andre vigtige
ting jeg har overset

Mvh
Søren

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 11-06-06 20:27

> [...]
>
> Så som sejlbestykning, sværhedsgrad, hastighed, brugtpris og andre vigtige

Der er vist ingen tvivl om at du er på jagt efter hurtige joller.
Men typerne er meget forskellige.
470'eren (er også OL-båd) jeg kender ikke jollen, men syntes at der er en
mini-matchracer over den.
505'eren er en hurtig jolle, man kan få meget hi-tech udstyr til den.
Trapez'en er et flyvepap og den er livlig, der er smæk på og man skal
bestemt ikke være bange for at vælte.

Jeg ville mene at Trapez'en er den hurtigeste.
Men inden du vælger syntes jeg, at du skulle kikke lidt på 49'er og Hobie
18/Tiger, her hår det rigtigt stærkt.
Men et lystal på ca. 1.70 sejler de let 20+kn i 9-10ms.

Rent teknik og sværhedsgrad gør sig ikke gældene hvis det er til
fritidssejlads og man bare har lyst til at give kølbådene under den lokale
ugentlige sejlads en røvfuld.
På alt andet end plat-lens ligger de bare og vugger i vandet, dog skal der
være lidt vind +6ms før man kan gøre sig rigtigt godt og det bliver sjovt.

Mvh
Leon
- 2x Hobie 18 til salg, 87'er til 21500,- og 93'er til 35500,- -

Fra : Søren

Dato : 12-06-06 18:37

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> wrote in message
> [...]
> være lidt vind +6ms før man kan gøre sig rigtigt godt og det bliver sjovt.

Hej Leon

Det virker som om du har gennemskuet mig

Hobien vil nok være lidt for stor med hensyn til opbevaring og transport.

Jeg har ikke selv den store sejlererfaring, min ven som er med, har sejlet
flere joller.
Er der nogen af dem du nævner som kan sejles af 1 og 2 mand, når det handler
om fritidssejllads ?
Jeg har læst at en 29er godt kan sejles af en person. Årsagen er at det er
mig som bor nær fjorden, og
nok vil have tid oftere.

Mvh
Søren

Fra : torben.g@gmail.com

Dato : 12-06-06 07:58

Søren skrev:
> Jeg er på jagt efter en jolle, primært til fritids sejllads, mig og en ven
> Jeg har kigget på 470, 505, Trapez.

Hej Søren

Dit valg af jolle kommer efter min mening rigtigt meget an på din
sejlads erfaring, pris og fysik. Er du en stor fyr så kan 470 godt
være lidt lille - er i to små fyre kan 505'en være lidt voldsom -
trapez har jeg ikke selv erfaring med. 470'er kan være en anelse
dyrere forholdsvist da det er en olympisk jolle - det kommer også
meget an på hvor du bor, hvis du vil have hjælp/ konkurrence, der er
vist indtil flere 505'ere omkring furresøen, men kun en i hele århus
området. Af de to er 505 for mig klart det bedste valg, men gå efter
en båd der er så ny at den har "pole-launch" system, det er noget
rigtigt bøvl med de helt gammeldags spiler systemer. Hvis du mener i
har erfaringen og/eller modet til det, så overvej evt. også en af
"dobbelt trapez" jollerne

Mvh. Torben

Fra : Søren

Dato : 12-06-06 18:45

<torben.g@gmail.com> wrote in message

[...]

Hej Torben

Min erfaring er ikke stor, derfor har jeg allieret mig med en ven som har en
god erfaring med enmands joller og alm sejlbåde

Jeg er en større gut 187/85. er der nogen af de forskellig skiff eller
hurtigere joller som kan sejles af både en og to mand
og her taler jeg ikke på højt niveau.

Mvh
Søren

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 12-06-06 19:40

> Jeg er en større gut 187/85. er der nogen af de forskellig skiff eller
> hurtigere joller som kan sejles af både en og to mand
> og her taler jeg ikke på højt niveau.

Der er det så at du får et problem med jeres mandskabsvægt, for du er for
let at sejle en stor hurtig jolle (2-mands jolle der kan sejles solo)og for
tunge til at sejle en 1-mands jolle der kan bære 2 og til at det er sjovt at
sejle i vind under 6ms.
Det var af samme årsag jeg valgte en Hobie, jeg havde ellers sejler Laser i
længere tid.

29'er er for (undskyld mig) juniorer der er vokset teknisk fra Flipper og
andet.
Der er formeget fart og kræft i alle de omtalte både.

Så ville jeg vælge en ACat, HobieCat 17 eller evt en Hobie FX-One (alt efter
budget) med fok og dobbelt trapetz (begge er ekstra udstyr), det er en
1-mands-jolle som kan bære 2 og er rigtig sjov at sejle når det blæser +6ms.
Og den kan fåes til en fornuftig pris.

Min Hobie 18 kan også sejles alene fra en strand, men det skal ikke blæse
over 4-5ms for så skal der hænges seriøst i trapetz'en.
Og sejler man en 2-mands-jolle solo, så har man for få hænder hvis det
pludselig blæser lidt op (Stor-, fokke-skøde, rorpind og løjgang, skal
pludselig håndteres i trapetz). Så må der rebbes, dvs fokken rulles ind
eller går det helt galt, så ned med storsejlet, faldet ud og fast i bommen,
stor skødet blok-til-blok og så sejle for halv fok hjem.
Det kan give lidt rigelig spænding.

Mvh
Leon

Fra : torben.g@gmail.com

Dato : 12-06-06 23:38

> Jeg er en større gut 187/85. er der nogen af de forskellig skiff eller
> hurtigere joller som kan sejles af både en og to mand
> og her taler jeg ikke på højt niveau.

Uden en masse erfaring er det ikke tilrådeligt at gå efter at
single-hande et high-performance skiff imho.

Ud fra det du siger og din størrelse tror jeg faktisk jeg ville
foreslå at i istedet overvejer 2 lasere. Det var måske ikke lige det
i oprindeligt har tænkt på, men jollesejlads er stadig en social
aktivitet selvom man ligger i hver sin båd .. de er jo ikke større en
man stryger forbi hinanden med 20 cm i mellem uden at blinke - så det
kan sagtens både lade sig gøre at lave noget "undervisning" men du
kan samtidig bruge den ene af bådene alene. Grunden til at jeg
foreslår Laser er at det er en god solid jolle hvor der ikke er noget
der går i stykker, og de kan også godt sejles af os halvstore
mennesker.

Det var måske noget at overveje..
Mvh. Torben