statisk ipadresse på debian
Fra : Mathias Mejborn

Dato : 11-06-06 19:00

Hej gruppe.

Jeg er ved at sætte en debian server op som ikke skal have tildelt
ipadresse af min DHCP server, men hvordan er syntaksen for at skrive en
statisk ipadresse på debian systemet.

Så vidt jeg kan se er det i /etc/network/interfaces/

Der står i øjeblikket:

iface eth0 inet dhcp

Hvad skriver jeg hvis jeg vil give den f.eks 192.168.1.10 som statisk
ipadresse?

På forhånd tak.

Mathias Mejborn.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 11-06-06 19:07

Mathias Mejborn <mame06@ceus.dk> skrev 2006-06-11:
> [...]
> statisk ipadresse på debian systemet.
>
> Så vidt jeg kan se er det i /etc/network/interfaces/

auto eth0
iface eth0 inet static
address 192.168.1.2
    netmask 255.255.255.0
       network 192.168.1.0
          broadcast 192.168.1.255
             gateway 192.168.1.1

Thomas

Fra : Mathias Mejborn

Dato : 11-06-06 19:14

Thomas S. Iversen wrote:

> auto eth0
> iface eth0 inet static
> address 192.168.1.2
>     netmask 255.255.255.0
>        network 192.168.1.0
>           broadcast 192.168.1.255
>              gateway 192.168.1.1
>

> Thomas
Jamen tak for det, det gik jo hurtigt.

Mathias Mejborn

Fra : Mathias Mejborn

Dato : 11-06-06 19:24

Mathias Mejborn wrote:

> Jamen tak for det, det gik jo hurtigt.
>
> --
> Mvh
> Mathias Mejborn
Nu er problemet bare at mit netkort ikke starter op automatisk, jeg er
nød til at kører en "ifup eth0" før det starter, kan jeg skrive noget
ind i /etc/network/interfaces/ som gør at den starter netkortet op?

Eller skal jeg ind i rc2.d og skrive et script der sørger for det?

mathias Mejborn

Fra : Jacob Larsen

Dato : 11-06-06 20:09

Mathias Mejborn wrote:
> Nu er problemet bare at mit netkort ikke starter op automatisk, jeg er
> nød til at kører en "ifup eth0" før det starter, kan jeg skrive noget
> ind i /etc/network/interfaces/ som gør at den starter netkortet op?

Det skulle være nok med linjen auto eth0 som det er beskrevet

/Jacob

Fra : Mathias Mejborn

Dato : 11-06-06 20:18

Jacob Larsen wrote:

> Det skulle være nok med linjen auto eth0 som det er beskrevet
>
> /Jacob
Det var det også, ved ikke lige hvad der gik galt, men nu virker det.

Mange tak begge 2.

Mathias Mejborn

Fra : Per Riber

Dato : 11-06-06 20:49

Mathias Mejborn skrev:

> Det var det også, ved ikke lige hvad der gik galt, men nu virker det.

Debian Sarge laver meget sporadisk samme fejl hos mig. Jeg kan ikke
finde nogen fejl.

Hvis du vil se på scripts, er det nok /etc/rcS.d, du skal have fat i.

mvh Per

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 11-06-06 20:01

On Sun, 11 Jun 2006 20:13:55 +0200, Mathias Mejborn wrote:

> Jamen tak for det, det gik jo hurtigt.

Vær i øvrigt opmærksom på at address staves med dobbelt d og dobbelt s.

Tomas